Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Bra innsats. Og blir jo litt lettere å få litt fart uten en hel nasjonalpark under båten. 

Har du noen seilingsplan fremover?

 

Link to post
lurvetass skrev for 3 timer siden:

Bra innsats. Og blir jo litt lettere å få litt fart uten en hel nasjonalpark under båten. 

Har du noen seilingsplan fremover?

 

Nasjonalpark ja :giggle: Jeg var selvforsynt med blåskjell også, det er ikke lenge siden sist jeg skrapte båten heller. Imponerende hvor fort det gror!

 

Tja, er giret på en rundtur innom Hardanger og Sognefjorden. Drømte egentlig litt om Hjaltland-Færøyene-Ísland i sommer, men det utgår grunnet tilstand på riggen. Innaskjærs er en ting; flere uker med dønninger derimot. Neste sommer kanskje, da er vi vel attpåtil ferdig med viruset (bank i skroget).

Link to post
Lanber skrev for 2 timer siden:

Det er ingenting å si på pågangsmotet!  Skjiit fiske! Det så ille ut ja

Pågangsmot høres bedre ut enn "totalt blottet for arbeidsmengdevurdering" :yesnod: Det er det det er, jeg får bare gjøre det beste utav det. Blir gøy med mye læring på kort tid.

Link to post

Det var engang en sinkanode... Satser på vinkelsliper og et par strøk grunning her på kjølen, så snart jeg får pusset ned til gelcoat på resten av skroget (slik at det får tørke lengst mulig. 

 

Hva anbefaler godtfolket av henholdsvis type slipeskive, fremgangsmåte, og evt sparkling?

20210608_112151.jpg

Link to post
Posted (edited)
Valkyrja skrev for 7 timer siden:

Hva anbefaler godtfolket av henholdsvis type slipeskive, fremgangsmåte, og evt sparkling?

 

Jeg har god erfaring med stålbørste på vinkelsliper. Det er ganske effektivt på å få rent metall på en ujevn overflate som en støpejernskjøl ofte er. I allfall min. Så er det viktig å huske at det tar bare tjue minutter til halvtimen etter børsting før overflaten igjen begynner å korrodere. Så det er viktig å få på noe guffe ganske snart etter at kjølen er ren.

 

På bart metall har jeg brukt Jotun Epoxy Yacht HB, en ganske tjukk-flytende epoxyprimer med korrosjonsforebyggende egenskaper. Oppå et par strøk av den har jeg lagt et par strøk med Jotun Antipest, som også er en epoxyprimer. Og så bunnstoff oppå der. Forøvrig rødt bunnstoff først, også et par strøk svart bunnstoff oppå. Da slipper jeg unna senere år med å flekke i svart der jeg ser det røde skinner igjennom. Og dermed unngår at det bygger seg opp tjukke lag med bunnstoff.

 

Dette ble gjort på forsommeren 2015. I oktober 2017 så det slik ut:

DSC_0454.JPG.f9a69c31b8ce4bce5257e66f4ea1f746.JPG

 

Rustflekkene (én på hver side) ble behandlet på samme måte som grunnbehandlingen med stålbørste på vinkelsliper, og flekket i med begge epoxyprimerne før bunnstoff. Det har blitt noen flere rustflekker for hvert år, muligens knyttet til at behandlingen av rustflekker er litt mer halvhjertet enn da jeg tok hele kjølen. Med mulighet for at jeg ikke har fått god overlapp på eksisterende grunnbehandling med påfølgende vanninntrenging og rust som resultat.

 

Stort sett er jeg fornøyd om jeg slipper med komplett nedsliping av kjølen hvert tiende år. Det er ikke så mye arbeid. Det kan også hende jeg hadde sluppet de rustflekkene med en anode eller to på kjølen.

 

Jeg har ikke brydd meg om sparkling. Selv om jeg seiler en og annen regatta, og kunne knepet en tiendedels knop på en glattere kjøl. Men om jeg skulle sparkle, ville jeg brukt en epoxysparkel etter de to strøkene med Epoxy Yacht HB. Og lagt på en epoxyprimer (Antipest) etterpå som primer for bunnstoffet.

 

Spør meg ikke om hvorfor jeg har gjort disse valgene. Jeg bare syntes det var fornuftig. Så får andre bedømme det faglige i det.

Edited by alf-inge
Link to post

Jeg har gjort det samme som @alf-inge. Fått opplæring hos ham faktisk :-) Min kjøl hadde et par bittesmå rustantydninger etter 3 år (på kanskje 5 mm hver), som fikk samme behandling på ny. Ikke mye bekymring med jern-kjøl ift rust.

 

Jotun sin Epoxy HB er på vei bort fra markedet, kan helt sikkert oppnå samme effekt med andre epoxyprodukter. 

Link to post

Gjør det noe med rustflekker på kjølen?  Det er jo ikke som den er hverken synlig eller vil ruste i filler i vår levetid?

Link to post
Lanber skrev for 1 time siden:

Gjør det noe med rustflekker på kjølen?  Det er jo ikke som den er hverken synlig eller vil ruste i filler i vår levetid?

Man kan vel strengt tatt si det samme om skroget. Jeg har endel praktisk erfaring med aerodynamikk, og der er det utrolig hvor stor forskjell grovheten på et løftskapende profil påvirker. Hydrodynamikk er jo i det store og det hele veldig likt, så jeg tenker det blir litt fånyttes å kjøpe nytt seil, når undervannstvilingen er i såpass dårlig stand.

Link to post
Lanber skrev for 8 timer siden:

Gjør det noe med rustflekker på kjølen?  Det er jo ikke som den er hverken synlig eller vil ruste i filler i vår levetid?

 

Hvis hensikten med å ha båt er at den flyter, spiller det ingen rolle om hele kjølen er full av rust. Men hvis målet med å ha seilbåt er å seile, så er det som TS sier, viktig å ha en glatt og fin kjøl for at den skal virke etter hensikten. Ikke bare for å gli lettest gjennom sjøen og bremse minst mulig. Profilen til kjølen er designet slik at den drar båten mot vinden når båten krenger pga. vind. Svært enkelt forklart. Men det forutsetter laminære vannstrømmer langs kjølen. Ujevnheter skaper turbulente vannstrømmer, og den nevnte effekten svekkes. Resultatet blir at man må seile lenger når man skal mot vinden. Med lavere fart. 

Link to post

Har fått slipt ned alt, noe som tok sin tid. Måtte handle inn diverse verktøy, og brukte opp en hel stålbørste på kjølen.

 

Nå venter jeg bare på at det fordømte bygeværet skal gi seg, da epoxyprimer og vann funker dårlig iflg bruksanvisningen. Smått irriterende, da jeg flere ganger har finslipt kjølen, men aldri rekker å begynne før det nok en gang drypper fra klar himmel, og dermed må fjerne rust igjen og igjen...

20210612_202358.jpg

Link to post

Regn til tross, så fikk jeg to skikkelige strøk epoxy på skroget + 4 på kjølen. Har fått på et strøk selvpolerende bunnstoff, så etter et strøk til blir det sjøsetting imorgen. Spent på hvor stor forskjell det blir!

20210615_140156.jpg

Link to post

Med to strøk selvpolerende bunnstoff, og to sinkanoder på hver side av kjølen, fikk jeg endelig sjøsatt skuta, etter 8 dager på land. Totalt kostet hele operasjonen meg rett i underkant av 10.000kr, noe som mildt sagt ble budsjettspreng. 

 

Det hadde garantert blitt rimeligere dersom jeg var bedre forberedt, og eksempelvis kunne låne verktøy istedenfor å kjøpe nytt, men så var jo tilstanden mye verre enn forventet.

 

Uansett; det var verdt strevet og pengene! Trengte bare å gi halv gass på motoren for å nå skrogfart, motvind til tross. Ytelsen er så latterlig mye bedre at det ikke er til å tro.

 

Nå blir det en real ryddesjau for å bli kvitt arbeidsbrakke-faktoren, før jeg heiser seil imorgen. Jeg gleder meg som en unge!

20210616_095350.jpg

20210616_101004.jpg

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...