JohnS Startet 1.November.2020 Link til dette innlegget Startet 1.November.2020 Har i sommer kjøpt meg en Forbina 10000 (34fot) 2002 mod. Ser at batteribanken trenger en oppgradering. I dag er der 3stk. 75Ah batterier til forbruk, og 2stk. 69Ah til start. Alle av typen bly/syre og moden for utskifting. Alle er plassert i samme kassen under dørken, foran motor og startbatterier driver også baugpropell samt ankervinsj foran og bak, i tillegg til el. toalett. Tenkte å kjøpe 4stk. Sønnak Exide ES900 (80Ah) Gel batterier kun til forbruk, tror det akkurat skal være plass i den kassen. Så montere et eget batteri en annen plass til start, samt et eget framme i baugen for thruster og vinsj i baugen. Batterileverandøren jeg har kontakt med anbefaler Maxxima SX900 for disse. Dette er jo et AGM batteri på 50Ah, og MCA 1000A, CCA 800A. Mitt spørsmål her blir da om dette er tilstrekkelig? I tidligere båter har jeg kun hatt bly/syre batterier, så har ingen erfaring med Gel eller AGM, bortsett fra det jeg kan lese meg til. Motoren er en Volvo KAD300 med DPG drev, og manualen anbefaler fra 88 til 140Ah for batteri. Thruster er en QL BP600 (4hk) hvor manual sier min. 100Ah batteri. Jeg liker jo å følge produsentenes anbefalinger, men mulig disse gjelder kun vanlig bly/syre batterier, selv om det ikke er nevnt.Derfor da mitt spørsmål om dette på 50Ah er tilstrekkelig. Virker jo litt rart. (Volvoen trenger også litt tid på å starte, men dette er vel normalt, og er vel for at man skal få opp litt temperatur før innsprøytingen begynner.) Link to post
Gullfisk Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Synes det høres ut som en god plan. Har selv et 50Ah Optima fremme på en SE80 truster, koblet sammen med 2x92Ah AGM på start. Om Volvoen er veldig tung å få igang, kan det muligens bli snaut, men med bra tverrsnitt på kabel frem til truster vil de batteriene hjelpe hverandre. Ah spiller ikke så stor rolle for disse, det er cca/mca, evnen til å levere høy strøm som er viktig, sammen med ledningstverrsnitt og lengde. Link to post
JohnS Svart 5.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 (redigert) Takk Gullfisk? Da bestiller jeg denne pakken. Hvis det blir for lite med 1stk. AGM for start, får jeg heller bestille 1 til. Det for baug thruster monterer jeg framme i baugen og bruker eksisterende tykk kabel til lading samt setter inn en bryter så jeg kan nødstarte fra thruster batteri, samt også tilsvarende fra forbruksbank. Har lagd til samme opplegg for et par tidligere båter, (men da kun for bly/ syre batterier.) Kjekt med litt ekstra sikkerhet. Har riktignok fått bruk for det kun 1- gang da jeg fikk en tykk trosse i propellen som brå kvelte motoren i marsj fart (Dengang en solid Ford 2798T) Motoren fikk sjokk og alle batteri pakker innkoblet var nødvendig for å få start igjen ? Redigert 5.November.2020 av JohnS (see edit history) Link to post
theppan07 Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Du vil få langt kabelstrekk fra batteriet foran til der du har startbatteriet, så det å bruke batteriet foran som startbatteri via egen bryter som du skriver vil jeg tro blir vanskelig. Da må du ha veldig tykke kabler frem til batteriet foran. Men i et nødstilfelle med lite strøm på startbatteriet vil du kunne overføre mye strøm fra baugbatteriet til startbatteriet med å koble de sammen som du skriver, men du må da være tålmodig slik at du gir baugbatteriet tid til å lade opp startbatteriet til spenningen mellom batteriene jevner seg ut. Link to post
JohnS Svart 10.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 I dag drives jo baugpropell av start batteriet bak, og tror ikke den trekker noe mindre strøm enn startmotor. Tenkte å koble den bryteren for nødstart mot skinnen som er etter hovedbryter start, slik at startbatteriet da er utkoblet hvis det skulle være tomt. Kabelen fram i baugen er 70 kvadrat og som original montert. Ønsker egentlig ikke noen hovedbryter framme i baugen som jeg må huske å slå på og av igjen ( Fjernstyrt type synes jeg er for dyr). Må sikkert da koble om styrestrøm til thruster, så ikke noen kjører den uforvarende fra flybridge når båten ikke er i bruk. Tenkte da å ta strøm fra start kretsen. Håper det går. Link to post
Gullfisk Svart 10.November.2020 Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 Du bør ha en hovedbryter og en sikring mellom batteri fremme, og truster. Greit å kunne skru av om truster henger seg på. Link to post
JohnS Svart 10.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 Ja, har tenkt på det. På den annen side må man jo i dag slå av hovedbryter for start batteri hvis thruster skulle henge seg opp, og med fare for havari på generator. Tror jeg setter inn en bryter framme ja, men under luken.Tar ikke sjansen på at eventuelle passasjerer slår av thruster når jeg er på vei inn i en trang havn? Link to post
Gullfisk Svart 11.November.2020 Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Ja, det burde vel vært egen bryter og sikring der også, i utgangspunktet. Link to post
JohnS Svart 11.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Blir spennende om jeg får litt mer futt i baug thrusteren med batteri framme. Synes den er litt svak, iallfal i forhold til den jeg hadde i min forrige båt (Nimbus 310), men det var en Sleipner 5hk av nyere modell, og med batteri i baugen. Også mindre båt, så den var veldig effektiv. Spørsmålet er jo hvor mye tapet er i en slik 70 kvadrat kabel på en ca. 6-7m en vei. Kabelen er forøvrig som anbefalt i QL manual. Link to post
Lars H. Svart 11.November.2020 Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Med 70mm² og 7meter hver vei og 200A blir det et spenningstap på 0,7 volt, med 300A 1volt. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JohnS Svart 11.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Takk Lars H. Link to post
Lars H. Svart 11.November.2020 Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Spenningstapet i volt regner du ut slik: 0,017 ganger lengden frem og tilbake delt på kvadratet ganget med strømmen. Altså her: 0,017 × 14 / 70 × 200 = 0,7 volt. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JohnS Svart 12.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2020 Kjekt å vite. Mange takk?. Burde gjerne visst det selv, da yrket mitt er salg av elektromotorer og gear til industrien, men er riktignok sjelden snakk om kabel, da elektrikere ordner slikt. Link to post
JohnS Svart 20.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2020 (redigert) Da er jeg kommet et godt stykke på vei. De 4 Gel batteriene passet perfekt i kassen, og AGM for start er montert på ny plass. Det meste av kabler er lagt, og brytere for nødstart montert. Kommer noen bilder senere. Motor sveivde bra hurtig rundt med det vesle AGM batteriet, og uten noe lading på forhånd? Fikk målt spenningstap til thruster i dag, før den får eget batteri. Det viser seg faktisk at kabel fram ikke er mer enn 50 kvadrat. (Det var manualen som sa 70 kvadrat) Spenning før kjøring: 14.4V (landstrømlader 15A tilkoblet) Ved kjøring : Bak ved start batteri: 9.9V Foran ved Thruster : 8,25V Jeg målte strømmen med tang amperemeter til 335A framme ved thruster. Kjekt å vite før jeg monterer eget batteri framme. Blir spennende om det blir mer futt i Thrusteren? Redigert 20.November.2020 av JohnS (see edit history) Link to post
Lars Hansen Svart 21.November.2020 Link til dette innlegget Svart 21.November.2020 theppan07 skrev On 7.11.2020 at 10.07: Men i et nødstilfelle med lite strøm på startbatteriet vil du kunne overføre mye strøm fra baugbatteriet til startbatteriet med å koble de sammen som du skriver, men du må da være tålmodig slik at du gir baugbatteriet tid til å lade opp startbatteriet til spenningen mellom batteriene jevner seg ut. Du klarer ikke å lade opp et batteri kun ved å koble de sammen, må ha noe lading på som øker spenningen for å få trykket innpå noe strøm... Link to post
JohnS Svart 1.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2020 (redigert) Da er jeg ferdig med dette prosjektet . Ble nokså mange kabelsko og krympestrømper å montere, men er jo litt å kjekt å få det på stell. Virket nesten litt overdrevet å legge 70mm² for baug thruster på det korte strekket fra batteriet, men det var nå engang det som det står i manualen at det skal være, men nå er det iallfall gjort. Monterte også inn en bryter for å kunne slå av thruster. Satt den mellom sikring og thruster, så får batteriet fremdeles lading og ankervinsj framme fortsatt kan brukes, selv om bryter skulle være av. Har prøvd nødstart både fra thruster batteri, og forbruksbank, og det gikk helt fint Vedlegger litt bilder. Vil ikke påstå at dette er korrekt måte å gjøre dette på, men er slik jeg liker å ha det. Ingen brytere man må huske på, kun slå på hovedbrytere for start og forbruk når man skal avgårde, og slå av igjen når turen er ferdig. Nødstart brytere får jeg håpe aldri blir nødvendig å bruke. De skal normalt alltid stå i posisjon av. Monterte i samme slengen inn en Quick ECS 163 lade separator, altså for lading av 3-batteribanker. Heldigvis var der også 3-uttak på den gamle 15Amp.landstrømsladeren Tecsup Hitec Integral. Den får stå der en stund til. (Satt den i modus B som skal være for AGM og Gel) Litt irriterende at det ikke er mulig å slå av ladingen av batteriene på den. Den er også sentral for 220V anlegget (landstrøm), så må være på pga. diverse frostvakter, da jeg ikke tømmer ferskvannstanker om vinteren. Båten brukes jo . Det står at den kan være tilkoblet batteriene kontinuerlig, men ,men. Ellers virker det som det ble litt mer futt i thrusteren nå, men har foreløpig bare testet den i båsen. Prøvetur gjenstår. Redigert 1.Desember.2020 av JohnS (see edit history) Link to post
Joerg Becker Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 JohnS skrev On 1.12.2020 at 10.21: Virket nesten litt overdrevet å legge 70mm² for baug thruster på det korte strekket fra batteriet, men det var nå engang det som det står i manualen at det skal være, men nå er det iallfall gjort. Vanligvis bør dette heller oppfattes som underdrevet. Slike anbefalinger er ofte minstemål, men er sjelden optimal. Tar man et slik eksempel som denne her med 12V system da betyr hver Volt spenningsfall omtrent 20% mindre effekt. De fleste trustermotorer regnes med 10VDC, men samtidig er dette også minste arbeidsspenning. Mindre enn 10V er altså feil, da er 8,25 Volt helt uakseptabel. Det samme gjelder også for alt som batteriene kan yte. En kan ikke forvente at det blir bedre spenning på motoren når spenningen raser t.om. under 10V allerede på batteriene. Da er det noe galt der også (beregnet ytelse / utladingskurve, eller pga slitasje). Spenningsfall er dramatisk over f.eks. posisjonslamper allerede, fordi lyser da svakere. Men siden det også øker temperaturen i e-motorene blir det vanligvis ganske så dårlig når det angår motorer til truster og ankervinsj. Og det kan nesten ikke sis tydelig nok. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JohnS Svart 3.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Nå var jo min uttalelse sett opp mot Forbina's original opplegg med 50mm² på 5,5m strekk hver vei (har målt det nå) fra startbatteri bak i båten. Da ble 1/2m fra eget batteri ved thruster lite i forhold. QL manual sier 70mm² som anbefalt tverrsnitt ved inntil 10m 1-vei for BP600, og de nevner ikke noe om minimum. Tenker det blir bra da med mine 70mm² på den vesle biten Blir spennende å se hva spenningstapet blir nå. Er enig med at 8,25V var veldig lavt med det gamle opplegget. Var riktignok målt uten at motoren (KAD'en) var i gang, men kun med den vesle landstrøm laderen på 16A innkoblet. Tror nok at 60A generatoren gjerne vill ha fått opp spenningen litt. Jeg kan jo måle med begge varianter på det nye opplegget. Link to post
Joerg Becker Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Ja, det gjenstår test. Men vi trenger litt underholdning også. Jeg føler at det blir slik. Dynamoen leverer vel 25A når den er kald, men jeg regner ikke at det hjelper spenningen i lengre enn noen sekunder, om så i det hele tatt. Kabeltversnitt øker ikke evnene av et batteri, snarere omvendt når da forbrukeren kan suge enda mere uhemmet på energilageret. Det er omtrent som å øke på indre diameteren av et sugerør. Mindre motstand = enda rasker tømming = fordel med strøm blir til ulempe for spenning. Når så det batteriet lå ved 9,9V med mer motstand på kabel da blir det trolig ca 9,3V +/- ved mindre motstand på kabel. Siden kabel og truster alltid lager spenningsfall regner jeg også med omtrent samme spenningene som du målte tidligere over trusteren. ..hehe.. alltid spennende med litt gjetting. Hører gjerne hvem som kom nærmere resultatene. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JohnS Svart 3.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Underholding trenger vi ja? Blir spennende å måle om der blir noen forskjell på spenning, samt også strømtrekk. Skal se om jeg får med meg frue eller datter i kveld til å trykke på knappen mens jeg måler. Link to post
JohnS Svart 3.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Da har jeg målt. Spenning med landstrøm lader tilkoblet: 13,9 V Kjøring Thruster: 10,11V Koblet av landstrøm, startet Volvo: 13,73V Kjøring Thruster: Også 10,11V. Fikk bare "OL" på tang amperemeter ved 400A (max)innstilling, så det var litt betenkelig, da sikringen er på 300A. Målte jo 335A med det gamle opplegget. Kan det virkelig være slik at den nå suger til seg over 400A? (Har bare kjørt Thruster i ca. 4 sekunder ved alle tester, så spenning ville nok blitt lavere om jeg kjørte lengre.) Link to post
Careka Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 måten du har sammenkobbla 12v batteriene dine på er ikke bra, det i ende vil ikke få samme ladinga som det framme. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Joerg Becker Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Den kan trekke en del mer, ja, særlig ved første øyeblikket når den slår inn. Det er trolig også der tangamperemeteret konker ut når den bare går til 400A. 10,11V kunne være "normal", selv om jeg ville svare at det er et tegn for for lite tilgjengelig kapasitet (Ah). Økt Ah sammen med gode batterier gjør susen. Her ser jeg også for første gang på bildet du viser ovenfor. 50Ah, så sant jeg leser riktig, er uansett for lite. Det forklarer også hvorfor at spenningen raser som bare det, fordi dette er jo et startbatteri. Slik skal levere kortvarig men høy strøm (800Ampere, om jeg tyder bildet riktig). Det ville være greit for start (maks strøm i maks 3 sekunder, ellers er motoren syk) fordi da blir det "niks" med utlading (f.eks. 300A : med 3600 x 3 = utlading 0,24Ah). Når du ville sjekke databladet, og se på spenningsfallet etter 7 - 10 sekunder, da vil dette batteriet møte veggen siden den da ville miste så mye spenning at det blir skadelig. Og det hver gang du bruker trusteren lenge nok. Effekten er da omtrent det samme som å starte bilmotoren sin hver morgen lenge fordi den er sliten eller skadet. Batteriet er da sliten ila. bare noen dager, og evt blitt vrak ila. få uker siden startbatterier ikke er beregnet for mange ladesykler. Jeg ville først og fremst øke kapasiteten, rett og slett. Eller montere en dynamo som klarer å levere tydelig mer, men det er avhengig hvor ofte og hvor mye en bruker det batteriet (ankervinsj?). Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JohnS Svart 3.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Høres litt negativt ut disse kommentarene, etter min investering på over 15000,- og nokså mye arbeid for å få dette skikkelig på stell. Batteri pakken var også grundig diskutert, og anbefalt av Exide før jeg endelig bestemte meg for å gjøre innkjøpet. Link to post
Lars H. Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 (redigert) Careka skrev 26 minutter siden: måten du har sammenkobbla 12v batteriene dine på er ikke bra, det i ende vil ikke få samme ladinga som det framme. Om du flytter rød tilkoblingskabel til grønn pil, eller svart til gul pil, får batteriene jevnere lading og belastning. Det finnes også en litt mer komplisert måte å koble de sammen på som er enda litt bedre. Redigert 3.Desember.2020 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn