Jump to content

Nødvendig batterikapasitet


JohnS

Recommended Posts

Penge er ikke det jeg ser på når vi diskuterer noe så enkelt som strøm og fysisk virkning.
Du leser bare hva jeg mener og de andre ønsker også bare det beste for deg,
slik at enkle forandringer gjør noe stor forbedring.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 21 minutter siden:

Høres litt negativt ut disse kommentarene, etter min investering på over 15000,- og nokså mye arbeid for å få dette skikkelig på stell. Batteri pakken var også grundig diskutert, og anbefalt av Exide før jeg endelig bestemte meg for å gjøre innkjøpet.

 

Du bør stole mer på de kvalifiserte rådene du får her inne på forumet enn fra en selger for et bestemt batterimerke.

Link to post
Share on other sites

Dette var helt uforståelig for meg Lars H.

Er jo bare forbruksbanken, og jeg har flesket til med 50kv. kabel istedet for 35 som var der før. Kabelen er den samme innom alle 4 batteriene, bare avisolert ved skoene. I praksis blir dette 1- batteri på 320Ah og altså med lik spenning på alle 4 på 80Ah som bidrar.

Link to post
Share on other sites

Det jeg tror de mener er at batteriet nærmest uttaket blir først forsynt med strøm, deretter nr. to, osv. Det blir parallelkoblet batteribank i ubalanse. Jeg har gjort det slik som du selv. Men jeg har bare to batterier. Eksempelvis burde den negative kabelen som går ut av batteribanken kobles til batteriet lengst vekk. Da blir alle batteriene fylt eller tappet med samme hastighet.

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 11 minutter siden:

Hvis du regner på det så vil du nok finne ut at i praksis så har det lite å si. Hvis ikke kabelen er lang nok til å bytte hvor den går inn på batteribanken, så hadde jeg ikke brydd meg...

Mja, litt enkelt det svaret, synes ikke du?
Sett over tid kommer det litt an på både type batteri, status, hvordan batteriene brukes, hvor
mye strøm det tas ut og til hvilken SoC, og ikke minst hvor mye strøm som pumpes inn igjen.
Men ja, med 15A fra lader og ellers maks 25A fra dynamo er det vel ikke et stor problem i dette tilfellet.

:fishing:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det høres utrolig ut at de har forlagt baugthruster på 50mm2 kabel som originalt. Det er alt for lite. VIlle ikke lagt mindre enn 95 mm2 men nå skal den jo bare fungere som ladekabel så med batteri i baugen blir det greit.

 

Kan heller ikke forstå at noen anbefaler 50 Ah til startbatteri på en såpass stor dieselmotor. Du har jo ingen kapasitet til f.eks. å kinne med om du kjører tomt. Du bør ha minst 120-140 Ah batteri til denne , uavhengig av om det er AGM eller ikke for å ha litt kapasitet å gå på.

Link to post
Share on other sites

Nå var det jo nettopp derfor jeg den 1.november la ut mitt spørsmål her på båtplassen, for å få gode råd fra andre båteiere med erfaring, før jeg kjøpte noe som helst, og dette etter i ukesvis ha lest igjennom alt jeg kunne finne om emnet, samt inngående diskusjoner med en batterileverandør.

Jeg fikk 1 svar her, og det var at dette hørtes ut som en god plan. Jeg satte etter hvert i gang, og monterte også inn en hovedbryter i baugen etter videre råd jeg fikk her.

  Det er jo da veldig synd at de store mengdene med gode råd kommer nå etter at jeg er ferdig med hele jobben, og over en måned siden jeg la ut spørsmålet.:headbang:

Etter mange år her på BP har jeg lært meg at der finnes omtrent like mange meninger som folk, så man må ikke ta alt som skrives for god fisk, så tar det ganske rolig foreløpig. Jeg var jo skeptisk til å gå så mye ned på Ampere timer i utgangspunktet, så hadde allerede laget plass til og også montert ferdig kabel for ytterlig 1-startbatteri til hvis det skulle bli behov, samt at jeg kan koble disse sammen med thruster batteri med et bryter klikk hvis det skulle være behov for å kjøre thruster uvanlig mye. Er det helt krise kan jeg koble sammen alle 3 batteribanker. Jeg har også fremdeles ett av de gamle startbatteriene liggende fulladet ombord til bruk i nødsfall, så tror nok dette skal gå bra :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så er det noen ganger.
Men nå er jo ingen skade skjedd.
"Reserve til reserve for reserven" er en vanlig gjenganger,
men akkurat der ser i hvert fall ikke jeg et problem.
Likevel tvert imot, min propaganda er at en bare skal holde sysakene i orden,
da funker det og man kan tømme båten for overflødig vekt.

Startkapasitet er en sak man kan diskutere om.
I grunn trenger man bare "10"Ah for å dekke det som de fleste motorer trenger
for å kunne starte 6 ganger. Dog bør en følge rådene, særlig disse fra motorprodusentene
som trolig ikke anbefaler 50Ah for en dieselmotor, enn hvilken det er.

Men anbefalingen du har i manualen er bedre, særlig når du ville ha valgt øvre grensen
som jeg pleier å anbefale. Men du kan jo supplere, som du anfører,
ellers kunne man ta en alvorsprat med batteriselgeren, som jeg ville gjøre
når han forstår strøm og CCA men anbefaler halve kapasiteten.

Start vil nok virke så som det er nå, frem til den dagen der du må dreie motoren lenge.
Og da bør du ha en link, startkabel eller bryter, men det har du jo.

Så, sååååå ille er det jo ikke, bare litt filing her og der. :smiley:

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå kan du vel ikke forvente av et frivillig forum at det skal på noen måte skal ta ansvar verken for betimelig tilbakemelding eller kvaliteten på rådene. Men svært mange av de som skriver her har forskjellige områder som profesjon og innehar meget høy kompetanse. Og så har du naturligvis dem som uttaler seg med største selvfølge, uten å ha peiling. Det er opp til den enkelte å skille klinten fra hveten. Finn ut hva som passer deg selv best. 

 

Under er batteriene til Hulda:

Hulda_batterier_mars_2015_013.jpg.6f979e8f7372178a162a94b726b3996a.jpg

Her har jeg fått 'tyn' for at oppkoblingen ikke er optimal. At jeg ikke har benyttet optimal presstang for terminalene, etc. Men det funker for meg. Og jeg har ikke engang dedikert startbatteri. Det er disse batteriene som sparker i gang motoren. Og de er fullstendig ubrukelige som forbruksbatterier i og med at de er startbatterier for lastebil. Men hos meg kjører slike batterier i 10 år. Og ut/opplading er såvidt langsom at de ser ut til å leve i beste velgående. 

Bautpropellen har et tilsvarende batteri på 150 Ah:

Hulda_mars_2015_011.jpg.77cb7120878ac19f3dbaccd5cea1fdbf.jpg

Baugpropellen, Sleipner SP95 (tror jeg den heter),  ligger en snau meter under dette batteriet. Og er kablet med 70 kvadrat og skilt fra batteriet med BEP fjernstyrt bryter. Baugpropellen går så det fosser, skikkelig fraspark. Hovedkablingen som går fra for til akter i båten er 95 kvadrat. Det er slik at baugbatteriet med et nødskrik greier å dra i gang hovedmotoren om den er kald. 

 

Så her er det verken AGM eller GEL eller Fritids eller annet mikk. Bare uintelligente batterier med skrukork. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo også alltid hatt kun bly/syre batterier i mine tidligere båter, og ikke hatt noen problemer med de. Siden jeg leste om mange som bruker AGM batterier til Thruster og start, samt Gel for forbruk, tenkte jeg det gjerne var på tide også for meg å modernisere meg litt.

Var jo litt artig at jeg for noen dager kom i snakk med en kar i båtforeningen, og jeg fortalte om min oppgradering Han svarte: "Jammen, det er jo Lithium som gjelder nå" og lo :smiley:

Uttalelse fra batteri firma før kjøp var bla.a.: "Til thruster trenger du et batteri som gir god startstrøm og thruster blir brukt stort sett når motoren går og da har du lading til batteriet. 

God startstrøm på batteriet er 800 EN og oppover så vi selger mye SX900 til det bruket."

Og videre: 

 "Jeg hadde en Nimbus 34 med VP D-6. i den var det baug, hekk thruster. Vinsj foran og bak.

I den båten: Til forbruk 4 stk. ES900 som gir 3600 Wh minus 10% (fordi du helst ikke skal tappe batteriene lavere enn 10% reststrøm). 

Til start av motor, thrustere og vinsjer er det 2 stk. SX900 som begge gir kaldstartstrøm på 800 EN. Husk at motoren går som regels når du bruker dette ekstrautstyret. 

Du må tenke Wh og EN og ikke Ah når du skal installere ny batteripakke i båten😊"

Altså en batteriselger med egen erfaring, men likevel spurte jeg her på BP for å være helt sikker før jeg gjorde noe.

Her et bilde av hvordan det så ut i kassen før min oppgradering.(De 3-forbruksbatteriene var helt ferdige, startbatteriene var OK)

Tar også med tegning av Forbina's original opplegg.20200810_221941.jpg.e3739110c572438e2d0c86e8455e4f78.jpg

20201204_110755.jpg

 

20201204_112728.jpg

Redigert av JohnS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 44 minutter siden:
Sitat

Uttalelse fra batteri firma før kjøp var bla.a.:
"Til thruster trenger du et batteri som gir god startstrøm og thruster blir brukt stort sett når motoren går og da har du lading til batteriet. 

God startstrøm på batteriet er 800 EN og oppover så vi selger mye SX900 til det bruket."

 

Det er betinget riktig, men praktisk feil.
Startbatterier leverer strømmen kun kortvarig.
Det er spenningen som er viktig for e-motorer og spenningen på startbatterier synker overproporsjonal med hver sekund som går over ca. 5 - 10 sekunder.
Helt riktig valg hadde vært å bruke traksjonsbatterier, og da med korrekt strøm og kapasitet.
 

Sitat

 

Og videre: 

 "Jeg hadde en Nimbus 34 med VP D-6. i den var det baug, hekk thruster. Vinsj foran og bak.

I den båten: Til forbruk 4 stk. ES900 som gir 3600 Wh minus 10% (fordi du helst ikke skal tappe batteriene lavere enn 10% reststrøm). 

 

SoC 10% (du regner ikke på RC) er helt feil når det angår blybaserte batterier (hva enn) på båt. Med SoC 10% havner batteriene på en spenning langt under 11V (minus spenningsfall på kabel) og da er det bare lyspærer som arbeider, men da med ca 30% mindre effekt og kjøleskapet ville ha sluknet for lengst allerede (de beste ved ca. 11.5V og normale ved 12.0V)
I tillegg ville du ta livet av batteriene siden den da går i full syklisk drift, dvs. svært begrenset levetid. Korrekt sett er spenningen på under 12,4V når SoC 50% er passert, og det er grensen for gode batterier, så skal de lades.
Startbatterier derimot skal vanligvis ikke utlades med mer enn 10 - 15%,
og det er mye allerede for disse tynne platene som finnes i slik.
Skal den utlades allikevel da må man velge batterier som er beregnet for det,
men må regne med kraftig redusert levetid uansett. (se start- stopp batterier) 
 

Sitat


Til start av motor, thrustere og vinsjer er det 2 stk. SX900 som begge gir kaldstartstrøm på 800 EN. Husk at motoren går som regels når du bruker dette ekstrautstyret. 

det fortelles så ofte.... så tilbake, en gang til.
Dynamoen din leverer "ikke noe" på tomgang, med mindre den er oppgradert til noe kraftig.
Når du i tillegg -måtte- regne 800A EN da er det bortkastet tid å snakke om 20A som dynamoen genererer mens du manøvrer, fordi det gjør du ved Idle / "tomgang".
Bruker du mini-trusteren bare i 5 - 10 sekunder da er det noen ganger ok å regne 50Ah.
Regner du derimot som vi, nemlig med reserve som du trenger når du trenger (f.eks. mot vind eller strømming), da regner du at du evt må bruke den ett minutt (6 ganger din beregnete tid)
eller t.o.m. hele arbeidstiden av trusteren din før den stopper pga høy temperatur, som da som regel er 3 minutt (18 ganger vanlig tid).
 

Sitat

Du må tenke Wh og EN og ikke Ah når du skal installere ny batteripakke i båten😊"

Riktig, men Ah holder når man bruker tommelfinger siden det er båt og varierende,
men ikke UPS på sykehus.
 

Sitat

Altså en batteriselger med egen erfaring,

Trolig.
Men siden han vet begrepene burde han regne korrekt,
dvs. da til din praktiske favør.


Ende for meg for denne ettermiddagen. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bruk av forbrukere som bruker mye strøm som vinsjer og thrustere, er det en ting som stadig nevnes. Det er at dersom man  samtidig har motoren igang, skal alt bli så mye bedre. Da får en jo strøm fra dynamoen i tillegg.

 

Det er jo rent bokstavelig korrekt, men i praksis uten særlig betydning. Selv om man kjører motoren på full guffe, er tilskuddet av strøm ikke mer enn det dynamoen kan gi, kanskje opp mot la meg si 70A. Det er musepiss i forhold til en truster som trekker 200 - 400A!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå vises batteriene mine over. Baugpropellen går så det drønner, og det har den gjort siden 2013. Den er såpass kraftig at det har vel knapt skjedd at den har gått så lenge som 10 sekunder. Som Lars H. skriver, hva dynamoen leverer er tilnærmet null i forhold til forbruket. Det er annerledes når batteriet kjører ankerwinchen, da kjører også motoren og lader det batteriet. 

 

De andre winchene går fra 'husholdningsbanken'. Jeg har ikke merket noen problemer der heller. Igjen, 10 sekunder er lang tid, med unntak av ankerwinchen akter. Disse winchmotorene er smågreier, der ankerwinchen forut er den suverent største med 1000 W. Så man må vurdere hva man har. Og hva man har bruk for. 

 

Og så tar jeg en vurdering neste gang et batteri konker. Men jeg kjøper ikke vanvittig dyre batterier som må stelles som pudler og konker på 1/3 av tiden i forhold til et simpelt startbatteri til tre ganger prisen.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 52 minutter siden:

Det er annerledes når batteriet kjører ankerwinchen, da kjører også motoren og lader det batteriet. 

 

Ja, men da nytter det ikke å la motoren gå på tomgang, da gir ikke dynamoen noe særlig. Jeg har en 600W vinsj som altså trekker rundt 50A, så med godt turtall på Yanmar'n, hjelper det godt med litt turtall.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@JohnS Jeg tenker du har fått ett vesentlig bedre anlegg med oppgraderingen din, da du har mere kraft fremme ved truster. Som vi var inne på i starten, kan du supplere med å dobble startbanken, om det skulle vise seg å være snaut. Jeg har batteri både ved hekktruster(75Ah, SE100) og baug truster (55Ah, SE80), sammen med 2x92Ah startbank. Vil anslå en effektøkning på 30% på baug truster, fra den gikk på bare startbank, før hekktruster ble montert. Båten gjør 360 grader piruett på ca 30 sek uten at jeg kjenner noen effektreduksjon, og særlig mere truster bruk, ser jeg ikke for meg. Jeg har jo hovedmotor også. Har ikke målt ladestrøm fra 80A dynamo, men det høres på tomgang turtall at den tar i ved truster bruk, så den jobber nok godt, selv om det nok ikke monner stort. Jeg kunne nok sikkert dobbelt både kabler og batteribanker for å få det ideelt, men  føler det er godt nok, og med mindre det er en deplasement båt, spiller vekten også en rolle. Når det gjelder Lithium, er de lite egnet til store forbrukere, med mindre lasten blir delt på veldig mange batterier. På en ren forbruksbank derimot, fungerer det jo fint, om man vil legge penger i det. 

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 9 timer siden:

 "Jeg hadde en Nimbus 34 med VP D-6. i den var det baug, hekk thruster. Vinsj foran og bak.

I den båten: Til forbruk 4 stk. ES900 som gir 3600 Wh minus 10% (fordi du helst ikke skal tappe batteriene lavere enn 10% reststrøm). 

Til start av motor, thrustere og vinsjer er det 2 stk. SX900 som begge gir kaldstartstrøm på 800 EN. Husk at motoren går som regels når du bruker dette ekstrautstyret. 

Du må tenke Wh og EN og ikke Ah når du skal installere ny batteripakke i båten😊"

Altså en batteriselger med egen erfaring, men likevel spurte jeg her på BP for å være helt sikker før jeg gjorde noe.

 

 

En VP-D6 skal aldri ha startbatteriet tilkoplet til å levere strøm til thrustere, vinsjer eller annet utstyr. Det står det ettertrykkelig spesifisert i manualen. Gjør du det får du problemer med EVC'en.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill og tips. I morgen blir det tur på fjorden for praktisk testing😊

Hovedmålet mitt var å få en skikkelig forbruksbank da vi ligger mye i uthavn, samt å få litt mer futt i thruster, og ikke minst få et startbatteri kun dedikert til start, og ikke også måtte gi strøm til thruster, begge ankervinsjer og el.toalettet!! som det gamle opplegget var.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 11 timer siden:

Takk for gode innspill og tips. I morgen blir det tur på fjorden for praktisk testing😊

Hovedmålet mitt var å få en skikkelig forbruksbank da vi ligger mye i uthavn, samt å få litt mer futt i thruster, og ikke minst få et startbatteri kun dedikert til start, og ikke også måtte gi strøm til thruster, begge ankervinsjer og el.toalettet!! som det gamle opplegget var.

 

Tror du kommer til å erfare et positivt løft ang. effekten på baugthrusteren. Her er det virkelig mye å hente på lokalt plassert batteri. Kompletterer du nå med solcellelading til forbruksbanken, en enkel løsning til noen få tusenlapper med et panel eller to så er alle bekymringer mht. uthavn tilbakelagt.

Link to post
Share on other sites

Ja men så fint.
Det som er mest viktig med et slik dialog er at en blir sensibilisert på problemstillinger som kan dykke opp.
Og det fikk vi til. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å ha de fastmonterte.

 

Kjøp den tynne, fleksible typen fra f.eks. Seatronic. La kabel fra laderegulatoren til panelene gå via en vanntett hurtigplugg med motsvarende på panelet og tilkoplet en kveil i passende lengde (på regulatorsida) som er fast opplagt fram til et lukket rom på f.eks. fly bridge når du har bruk for den. Kan også dras ut gjennom luftinntakene til motor ved behov og befinne seg permanent i motorrom når den ikke er i bruk.

 

Da kan du ta ut kveila og plugge inn panelet når du har lagt deg til ro i uthavn. Og flytte litt rundt på det etter sola.

 

De fleksible panelene har øyer i hvert hjørne slik at de kan festes enkelt med 4 tynne tau.

 

Når du ikke har bruk for panelet har det sin faste plass under køya i gjestelugar, i motorrom etc. De er bare noen få millimeter tykke og veldig fleksible. Veier jo ingenting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...