Jump to content

Nødvendig batterikapasitet


JohnS

Recommended Posts

Har ikke fastmontert amperemeter i båten, men har jo et løst tang amperemeter (målte jo litt ladestrøm i går)

Dynamoen er på 80A, og har original innebygget regulator. Skal teste litt hvor mye strøm den gir etter å ha tappet ned batterier noe.

Eneste betenkeligheten jeg har med å koble sammen thruster og startbatterier permanent, er at jeg ved oppgraderingen med batteribankene, lot styrestrøm til thruster gå fra startbatteri. Dette for at thruster kun skulle virke når hovedbryter motor var påslått. Dette for å forhindre eventuelle ulykker med badende, i tilfelle barn eller andre gikk opp på flybridge og trykket på knappen. Kabel til startbatteri går opp og inni et skap inni båten, hvor hovedbryter står. Bryteren jeg monterte ( tiltenkt nødstart thruster) er nede under motorrom dørk.

Er den påslått, vil thruster virke selv om hovedbryter start er avslått.

Tror ikke den hovedbryteren inne har kapasitet til begge batteribanker, og kabel opp og ned igjen er også litt lang. Tips mottas med takk🙂

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 3 minutter siden:

Eneste betenkeligheten jeg har med å koble sammen thruster og startbatterier permanent,

Jeg synes ikke du skal koble sammen disse permanent. Hvis du går litt tilbake i tråden så ser du at jeg har tegnet inn en bryter med rød strek. Tanken min er at du kan sette inn et relè der som aktiveres når trusteren skal brukes. Men det kan godt hende at andre har bedre forslag på dette. Vet ikke hvordan utstyret ditt er koblet, men på min Sleipner er det to knapper som må trykkes inn for å aktivere trusteren. Her kan det sikkert hentes ut et signal til et relè. 

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 1 time siden:

Har ikke fastmontert amperemeter i båten, men har jo et løst tang amperemeter (målte jo litt ladestrøm i går)

Dynamoen er på 80A, og har original innebygget regulator. Skal teste litt hvor mye strøm den gir etter å ha tappet ned batterier noe.

Eneste betenkeligheten jeg har med å koble sammen thruster og startbatterier permanent, er at jeg ved oppgraderingen med batteribankene, lot styrestrøm til thruster gå fra startbatteri. Dette for at thruster kun skulle virke når hovedbryter motor var påslått. Dette for å forhindre eventuelle ulykker med badende, i tilfelle barn eller andre gikk opp på flybridge og trykket på knappen. Kabel til startbatteri går opp og inni et skap inni båten, hvor hovedbryter står. Bryteren jeg monterte ( tiltenkt nødstart thruster) er nede under motorrom dørk.

Er den påslått, vil thruster virke selv om hovedbryter start er avslått.

Tror ikke den hovedbryteren inne har kapasitet til begge batteribanker, og kabel opp og ned igjen er også litt lang. Tips mottas med takk🙂

Kan jo sette en fjernstyrt hovedbryter, eller manuell, fremme mellom truster og batteri. Kjekt å kunne slå av en løpsk truster. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Ble syk, så litt sent svar fra min side.

Har manuell hovedbryter framme ved Thruster. Er ingen aktiverings bryter for bruk av thruster, kun en enkel hendel (Også på flybridge).

Kunne satt inn en fjernstyrt bryter for sammenkobling til start batteri men hadde helst ønsket å ikke måtte bruke av startbatteri til dette formålet. Har jo funket 100% i 3 år med dedikert batteri. Har jo uansett muliget å koble sammen med manuell bryter som var tiltenkt nødstart.20240109_143145.jpg.db98662e5309fff2b5e36b956d21f8f2.jpg

20240108_105141.jpg

20240108_105211.jpg

Link to post
Share on other sites

Om du setter inn ‘tilskrekkelig’ kapasitet fremme burde jo systemet fønke uten modifikasjoner som du sier. Ville prøvd det først og så målt hvor høy spenning du har på thruster under kjøring, så vet du om det er mye mer å hente. Har vel selv erfart at thruster aldri blir for kraftig akkurat den dagen du trenger den som mest 😄

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 1.1.2024 at 19.41:

sjekke det med en CCA måler. 

Det er min foretrukne måte også men noen ganger kan man få resultater som ikke er helt til å stole på.
Har plundret litt med bilen i uka som har godt.
Batteriet holder ca 2 dager selv om bilen er i bruk men grunnet lite tid baserte jeg feilsøkningen på en test med Midtronics batteritester. 
Har ett Bilteama 95A/T AGM batteri som skal gi 800 A EN og batteritesteren målte 590 A.
Konkluderte med att batteriet begynte å bli slitt men ikke defekt.
Det måtte finnes en annen forklaring på startproblemene som att bilen tapet batteriet når det stod parkert.
Men hadde som skrevet over ikke helt tiden til å holde på så slengte inn en startbooster som livbøye.

Fikk litt tid i helgen til å finne ut av det så hadde en klar testplan,funnet i frem hauger med utstyr og en forventning om å jakte strømtyv med termokamera.
Ble en meget kort seanse da batteriet rett i fra batteriladeren droppet til 11,9V på multimeteret når jeg satt tenningen på.
Fikk jo ikke en gang bruk for tangampermetret.

Nå fikk jeg med dette gule og svarte AGM batteriet i fra Biltema når jeg kjøpte bilen så aner ikke hvor gammelt det er.
Det stod ett flott klistremerke på batteriet der man kunne velge måned og år men hverken betjeningen på Biltema eller kunden gadd å bruke 5 sek på dette klistremerke.
Ikke hadde BT her i byen noe nytt batteri da de er tomme artikkel nr 80-900. 
Men samme det for jeg har ikke kjøpt ett eneste batteri på BT i hele mitt liv men nå har jeg om ikke annet eid ett.

Det er ikke nødvendigvis fordi jeg tror att batteriene er så dårlig det er heller att jeg får kjøpt merkevare til BT pris ett annet sted.
Men uansett er noen av batteriene til BT produsert billig da det ofte av tidligere erfaring mangler en del vekt i forhold til tilsvarende merke batteri.
Mindre bly betyr blant annet kortere levetid og dårligere motak av ladestrøm.
Vil for ordens skyld skyte inn att BT sine sorte og gule AGM batterier har like gode tekniske data som sine merkevare konkurrenter så dette batteriet kunne også jeg funnet på å ha kjøpt hvis jeg hadde stått der grunnet tilgjengelighet

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 1 time siden:

Jeg synes fortsatt det er en god ide å veie batteriet.
EP900 skal veie 32,8 kg og mangler ditt defekte batteri 0.5-1 kg hadde jeg ikke vært overasket og da hadde du også funnet ut hva som gikk galt.

Har nå veid EP 900 batteriet, og vekten er 30,1kg. Hva betyr reduksjonen?

20240115_203716.jpg

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 27 minutter siden:

Etter min mening er det ladet alt for hardt og det mangler derfor endel væske.
 

 

Ok, mange takk. Da er det sikkert det som har sjedd. Muligens for høy flyt spenning fra landstrømslader over lang tid.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 1 time siden:

Har nå veid EP 900 batteriet, og vekten er 30,1kg. Hva betyr reduksjonen?

Hvis det har veid 32,8 da det var nytt (det har du jo ikke sjekket) og badevekta di er riktig (den er vel neppe kalibrert?), så har elektrolytten tørket ut over tid. Det betyr jo at du mangler 2,7kg elektrolytt, noe som betyr at det batteriet i så tilfelle er rimelig tørt. Men jeg tar den vekta di med ei klype salt :wink:

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 4 minutter siden:

vekten min er 94kg ser jeg,

Se der ja, den viser nok litt for lite ja :giggle:

 

JohnS skrev 5 minutter siden:

Er nok ikke kalibrert den vekten nei.

Det kan du gjøre ved å ta med det samme batteriet til et sted de har vekt som er godkjent for salg. Da finner du avviket ved akkurat 30 og 94kg.  Men du vil vel aldri få et sikkert svar på hva batteriet veide da det var nytt. Det eneste jeg kan tenke meg er at man kan ta kontakt med importør og undersøke hva toleransene er på oppgitt vekt. 

Link to post
Share on other sites

 

Komodo skrev 47 minutter siden:

. Det eneste jeg kan tenke meg er at man kan ta kontakt med importør og undersøke hva toleransene er på oppgitt vekt. 

Det går jo også å ta med vekten til der han kjøpte batteriene og veie noen nye.
Ville tro de nye batteriene har tilnærmet samme vekt mens det defekte vil ligge klart under.
 

 

 

Link to post
Share on other sites

Snakket med en fagperson hos Exide i dag, vedr. det havarerte EP900 batteriet. Hadde forklart ham situasjonen på e-post, og la ved bilde av manualen for laderen min. (Første kommentar var : "EP900 er et DNV godkjent Dual AGM batteri som er bygget for å tåle røff behandling.") Han mente i utgangspunktet at profil B skulle være den korrekte (13,8V flytspenning) men jeg sa at dette er diskutert på Båtplassen, og erfaring til flere er at AGM ikke tåler så høy flyt spenning, og derfor hadde jeg nå satt den på profil C (13,3V flyt).

Da jeg fortalte at sensor for temp. regulering, føler på forbruksbank, som da ligger ganske så svalt i kasse under dørk (under vannlinje) bak i båten, og at det om sommeren i solsteken kan bli temmelig hett i kabinen framme (når båten ikke brukes innimellom), mente han straks at batteriet var overladet, og lukten min kone hadde kjent var knallgass sluppet ut av sikkerhets ventil. Dette forklarte også vekttapet. Denne gassen er særdeles eksplosiv sier han, så bra jeg fikk batteriet ut av båten (skule visst egentlig hatt på verneklær, briller og hansker forstod jeg).

Jeg hadde jo valgt AGM framme der for å være sikker, spesielt da benken over batteriet også brukes som køy. Så er blitt noe skeptisk nå. 

Uansett, han anbefalte å bruke en egen liten lader der framme, og kun dedikert til thruster batteriet, og det er nok ikke så dumt. (Kan få lagt opp 230V i nærheten)

Har ellers fått pris på det  AGM SK1060 (men var 3-ukers leveringstid)

Fikk også en anbefaling om 2stk. Start AGM EM1000 50Ah.

Har forespurt på et EXIDE AGM EM960 100Ah som jeg ikke har fått pris på enda.

Har også fått tilbud fra en annen leverandør på 2stk. OPTIMA AGM Red Top 12V 50AH 815CCA

så var det valgets kval da :confused:

Link to post
Share on other sites

index skrev On 18.1.2024 at 14.02:

Valgets kvaler ja. Jeg kjøpte Biltema sitt AGM på 105Ah, det funker flott! Men så har jeg bare hatt det to uker da...:smiley:

Godt mulig at dette batteriet hadde gjort susen, men vet ikke om jeg tør å satse på det, spesielt ikke når små barnebarn skal sove like over batteriet.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 9 timer siden:

Godt mulig at dette batteriet hadde gjort susen, men vet ikke om jeg tør å satse på det, spesielt ikke når små barnebarn skal sove like over batteriet.

 

Problemstillingen blir den samme uansett hvilket batteri du velger. Kanskje du burde sett på plasseringen? Eller etablert lufting fra batterikassen ut til friluft? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 8 timer siden:

Godt mulig at dette batteriet hadde gjort susen, men vet ikke om jeg tør å satse på det, spesielt ikke når små barnebarn skal sove like over batteriet.

 

Essensen for sikker bruk er vel å følge reglene for batteribruk. Spesielt om man er usikker. Anbefaling nr. 1 er gasstett batteriboks med avlufting til båtens utside. Det eliminerer knallgass inne i båten. Nr. 2 er fysisk kontroll av batteriet, sjekk om det holder fasongen og at det ikke sveller. Pass på om kapasiteten dropper. Vær ikke redd for å dumpe usikre batterier.

 

Hulda sverger til vanlig startbatteri med korker for drift av baugpropell og ankerwinch. En gang om året blir egenvekten av syren målt. Faller egenvekten på en av cellene, er det kort prosess og nytt batteri inn. Baugbatteriet mitt er under konstant lading ved landstrøm. Laderen er Cetek 8 A, batteriet er på 170 Ah, installert i 2013. Dette er vel egentlig ikke noe stort problem.

 

Fjernet forresten ett 225 Ah startbatteri sist vår. Den ene cellen viste svikt. Da batteriet kom ut av boksen, viste det seg at samme celle hadde begynt å svelle, slik at det var kul på batteriet. Batteriet, montert i 2015, gikk rett til gjenvinning. Og dette var før det hadde avgitt så mye gass at det var lukt i batterirommet.

 

Eksempel på defekte batterier av høy kvalitet:

20230911_121824.jpg.0e6d8086d078d5f3d5ae5414d110cff3.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Det som Hulda og Index sa er nok essensen i det hele.
Motstykket er at de fleste føler at dem må både beholde og aldri touche igjen
på ting som er blitt kjøpt og installert, helst for all evighet.
Men fartøy er avanserte maskin, med mange komponenter som både eldes og som sliter og som må holdes vedlike. En som ikke bryr seg om det (inkl å samle nødvendig kunnskap om komponentene) vil nok en gang smake på konsekvensene, uansett om det er små eller også fatale.
Batterier, når ikke behandlet og observert korrekt, er noe av det farligste en kan ha i nærmiljøet. Særlig... når en ikke kan flykte som en vill.
En må gjerne huske at slik også kan feile uten forvarsel,
bare så, og da etter Murpheys law akkurat når en har minst behov for det.

"Barn som sover over batterier som svikter og gasser/brenner" høres ille ut, ja.
Men når batteriene først gasser, søler syre, brenner eller sprekker av trykk spiller det ingen rolle lengre
hva, hvem, og hvor noen er i eller på båten.
Et vesen som puster dette inn eller "bare" får det på huden eller øynene vil kjenne på konsekvensene, uansett alder.
Døden, handikap eller alle mulige senskader er aldri ekskludert i så fall.

Når en altså mener at frakten er verdifull, da bør en også ta noen ekstra steg.
For det behøver ikke å være verken meget kostbart (sett i penger) eller komplisert.
Det må bare gjøres.
Men akkurat der ligger ofte et problem, for ganske mange, for det mangler et soleklart regelverk som medfølger båtene og som må underskrives for ved mottak.

...nååå blir jeg snart tjæret og fjæret...
Men: er glad i dere allikevel.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd til Hulda, Jørg, og alle andre :smiley:

 

Da ble valget et Exide EM 960 batteri, samt en Exide 12/15 lader.

 

Det batteriet har samme mål og polstilling som EP 900 batteriet. Kostet litt ekstra grunnet ikke så stor produksjon, men det får heller våge seg, da jeg ikke ønsker å å lage en ny brakett eller å legge om kabler.(Trangt å jobbe ned fra en liten luke oppe i benken)

Exide har tatt inn det gamle batteriet og skal teste det for å finne årsaken til havariet, men jeg tror nok det har blitt overladet. (Måler forresten fremdeles over 13V)

Den nye laderen skal kunne stå på kontinuerlig, og har innebygget temperatur kompensasjon. Den vil også kutte helt ut hvis temperaturen skulle overstige 50 grader.

Den er jo da på hele 15A, og skal gi 13,7 - 15,5VDC ved + 25 grader.

Fordelen her blir jo at jeg bare kan plugge den ut når jeg måtte ønske.

Da gjenstår bare montering og testing. Blir spenningsfall for stort ved thruster kjøring, kobler jeg opp et relè for innkobling av startbatterier parallelt. (Er jo også AGM)

Får se om der vil finnes muligheter for lufting, men tror det kan bli vanskelig.

Skulle jo egentlig ikke være nødvendig ifølge dette:

 

Sitat:

Exides START AGM-batteriserien er konstruert for å levere høy startkraft når det er installert alene i båter med basisutstyr. Serien kan også være en del av større batteribanker på fritidsbåter med mye utstyr. Batteriene lades vanligvis raskt når motoren går og erstatter forbrukt energi. START AGM-designen gir god ytelse og lang levetid.

Batteriet blir også brukt til separat montering i forbindelse med baugpropell og ankervinsj
START AGM-batteriserien, som har MCA*-ytelse på 900–960, er det ideelle valget for alle motorstartbehov, fra små bensin utenbordstmotorer til store dieselmotorer.

Exide

Exide

Exide Start AGM er sertifisert av DNV-GL for god sikkerhet om bord.  *MCA = BCI Marine Cranking power in Amps at 0ºC

Takket være DNV-sertifiseringen er det enklere å få godkjennelse i henhold til det europeiske regelverket for nybygde båter. Før du velger ett batteri til båten din, er det viktig å identifisere båtens energibehov, båtens elektriske system og hvordan båtbatteriet skal brukes.

Hva gjør batteriet så bra:

- Opp til 3 ganger så mange oppladninger enn andre batterier - Mer enn 15 ganger vibrasjonsmotstand
- Beskyttet mot lekkasje og søl
- Kan monteres i stort sett i enhver posisjon
- Vedlikeholdsfritt
- Hurtigere opplading
- Optimal startkraft 

Et fantastisk startbatteri i all slags vær!

20240125_134125.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...