Jump to content

Nødvendig batterikapasitet


JohnS

Recommended Posts

Joerg Becker skrev 22 minutter siden:

eg har også 4kw i baugen, og det likte ikke batteriet mitt før jeg økte i kapasiteten.
Men forskjellen er vel kanskje at jeg bruker trusteren når jeg ikke klarer å manøvrere uten.
Det er sjelden, men da må den arbeide, og vanligvis mye.

Og du har en helplanende båt som trådstarter ?

Jeg har SE80 og Optima i baugen støttet av startbanken på helplanende litt større båt enn trådstarter. Optima lever ett godt liv. Det nærmer seg 15år nå det batteriet.

Så jeg vil kalle det vrøvl det du kommer med her.

Du er jo like sta og påståelig her som du er når det gjelder reklamasjoner.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 1 time siden:

Så jeg vil kalle det vrøvl det du kommer med her.

 

Og hva av det som er "vrøvl", og hvordan skulle de vært?

 

Mix skrev 1 time siden:

Du er jo like sta og påståelig her som du er når det gjelder reklamasjoner.

 

Nå har jeg ikke i hodet hvilke reklamasjoner du har hatt mot hans firma, men jeg har bare positive erfaringer. Nå har jeg vel ikke hatt det en kaller "reklamasjoner", men heller et par små problemer med utstyr fra ham. Dette har blitt ordnet til 100%.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 7 minutter siden:
Sitat

Og du har en helplanende båt som trådstarter ?

Nei, seilbåt med 10 vannlinje.
 

Sitat

Jeg har SE80 og Optima i baugen støttet av startbanken på helplanende litt større båt enn trådstarter.

Gratulerer.
 

Sitat

Optima lever ett godt liv. Det nærmer seg 15år nå det batteriet.

Det er mulig, spørs er bare hvorfor fordi det er mer sjelden enn anlig.
 

Sitat

Så jeg vil kalle det vrøvl det du kommer med her.

Du er jo like sta og påståelig her som du er når det gjelder reklamasjoner.

....


Og det svaret mener du gir mer tyngde på din praktiske teori.
Ok.

Ang. reklamasjoner er det nok heller du som forteller vrøvl, som du kaller det.
Forresten slenger du det inn hver gang du diskuterer mot meg, som jeg synes er tåpelig.

Selges det mye teknikk da vill det dykke opp reklamasjoner.
Noen kalkulerer med så mye som 1 feil per 7 enheter,
1:20 som jeg fortsatt synes er dårlig er matematisk "akseptabel" for mange ,
mens varene jeg selger er imidlertid ikke en gang i nærheten av 1: mange tusen.
Og det t.o.m. med en slik blanding, som kunne fortelle at jeg kjenner til sysakene mine.
Har du noe å si om det og?
Men, mere viktig her, temmelig alle av de få som reklamerte fikk enten byttet uten diskusjon,
eller tilbud for minst en løsning når noe er uklar.

Ellers vil det alltid engang dykke opp noen som har en annen mening.
Sånt hendes særlig når reklamasjonen ikke blir godkjent, enten for noe bestemt grunn
eller i ønsket omfang når det synes at noe er... la oss si "litt rart".

Du, Mix, er en av de forholdsvis meget få tilfellene som finnes i Norge som
i det hele tatt har reklamert her ila. snart 18 år og >36 år ellers,
og samtidig en av de ganske få som ikke fikk godkjent reklamasjonen sin.

Da er det nok ikke spesiell at du er permanent "pi..t off" når du bare leser AT jeg skrev noe.
Men dine reaksjoner blir verre hver gang når du ikke fikk rett i dine meninger, uansett,
da forresten ikke en gang bare mot meg men flere.
Så er jeg ikke så sikker om vi skal snakke om påståelig på min side,
eller ubehersket arroganse på din side,
eller om en bare skulle prøve og forstå argumenter, fordi jeg ser ikke at du kommer
med mye annet enn det du kaller "erfaring".

Eller, mener du at din erfaring har mer potensial enn mine og andres
erfaringer og anbefalinger, uansett?

...hva var da ordet... påståelig?  :thumbsup:


:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mye interessant lesing her. Plutselig fikk jeg ikke varsel på mail lengre om innlegg, så kom litt bakpå.

Det var derfor jeg startet denne tråden, jeg liker å følge produsentenes anbefalinger, og Volvo sier fra 88 til 140Ah, og QL 100Ah til thruster.

Jeg var da litt undrende til hvordan AGM kunne være et vidundermiddel som kunne gjøre at man kunne hoppe bukk over dette.

Jeg tar meg da frihet til å skrive litt utfyllende jeg også, så ikke noen tror det er en stakkars nybegynner som stiller spørsmålet :smiley:

Etter 45år ubrutt rekke med egen båt (Er ellers født og oppvokst i båt) er dette er min båt nr. 5 jeg modifiserer det elektriske anlegget på, og på 2 av dem har jeg installert hele anlegget fra Scretch (Bl.a. på 1938mod. plattgatteren M/Y "Ina" jeg restaurerte fra vrak til det møbelet den fremdeles er i dag, jeg hadde den i 17 år, men det er nå ca.18år siden jeg solgte den) Har aldri opplevd å ikke ha nok strøm til kritiske komponenter som start, thruster eller ankervinsj, men at det er lite igjen på forbruksbank er en helt annen sak. Fra min fortid som kokekyndig maskinist, godt kjent på kysten :smiley: (30 år siden siste lastebåt) opplevde jeg riktignok å havne i fjæresteinene i Leirgulen. GM Detroit V12'eren stoppet da styrmannen skulle bakke, og det var ikke nok strøm å starte, vi strøk forbi kaien og havnet sidelengs opp i rullesteinene og traff nesten et naust med baugen. Jeg hadde frivakt og lå og sov:sleep:. Årsaken var at slampen av en matros som hadde vakt ikke hadde passet på ladingen. Var kun motor som var moderne på den båten (229 brt.), resten var fra `50 tallet. Der var ingen laderegulator, men manuell shunt for akselgenerator (Også for hjelpemotor), og hver gang det hadde vært endring i turtallet, måtte man løpe ned i maskinrommet og stille på den digre shunten til 28V (24V system). Vi gikk forresten i lasterute Ytre Nordfjord for Fylkesbaatane (FSF) Jeg var 6 år på den båten til ruten ble nedlagt (ca.1982) og ca. 4-år på andre båter, så fikk meg noen turer ned på kontinentet også. (Alt gamle båter, med mange utfordringer med maskineriet.

Utdannet meg så til maskintekniker, og har i de siste vel 27 år drevet med dimensjonering og salg av elektromotorer, frekvensomformere, gear og andre transmisjoner for industrien, oppdrett, landbruk og offshore etc.

Huff. dette ble langt, og det beklager jeg, men vanskelig å si A uten og si B :smiley: Iallfall, er ikke helt grønn, men Gel og AGM hadde jeg da ikke vært borti før. :confused:

mvh

John

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 6 minutter siden:

For meg, ser det ut for at et Dual AGM EP900 burde kunne være det riktige å sette i baugen.

100Ah og 720CCA. (Sikkert stort nok, og vil ikke ha altfor mye vekt framme der, er 32kg)

 

Noen kommentar?

Leaflet_Marine_Exide_sonnak_NO..pdf

 

 

Det går helt sikkert absolutt utmerket. Jeg vil også anta at om de som er om bord overlever, overlever også batteriet. Når msn ser hvordan en del anleggsutstyr med batterier får juling og det går bra, så holder det sikkert i en båt også. 

 

Mix har det med å gå av skaftet innimellom, vi som har vært her lenge bryr oss ikke noe om det.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 20 minutter siden:

For meg, ser det ut for at et Dual AGM EP900 burde kunne være det riktige å sette i baugen.

100Ah og 720CCA. (Sikkert stort nok, og vil ikke ha altfor mye vekt framme der, er 32kg)

 

Noen kommentar?

Leaflet_Marine_Exide_sonnak_NO..pdf

 

Det blir spennende å se hva du får i forskjell på målingene, om du bytter til dette. Om du tester med fortsatt single startbatteri, blir det jo direkte sammenlignbart. Jeg har forøvrig 2 stk ep800 i startbanken, som har drevet en Se80 fremme, via 70mm2, før jeg satte 55Ah Optima i tillegg fremme. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det må bli bra, ja. Flytter selvsagt det jeg har framme bak til start, så da blir det 100Ah der også. Får sjekke pris først. Ikke noe som haster😊

Ellers skrev jeg tidligere at batteripakken jeg kjøpte var diskutert med Exide, men det er vel mer riktig å si en Exide forhandler (som regner seg som "spesialist" ) Vil ikke henge ut noen, da jeg heller ikke kjøpte batteriene der, men via jobben min, som ble rimeligere.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 11 minutter siden:

Jeg har forøvrig 2 stk ep800 i startbanken, som har drevet en Se80 fremme, via 70mm2, før jeg satte 55Ah Optima i tillegg fremme. 

Jøss, da er det ikke bare meg som klarer meg med dette. Merkelig.:giggle:

Og ja jeg vet om mange flere også.

Mitt Optima fremme er koplet via fjernstyrt batteribryter trigget av motortenning og er således helt frakoblet ellers. Det får altså kun lading under motorgange via kablene til startbatteriet. Og det er nok lading hele sesongen.

Det hender ett par ganger i året at jeg overstyrer bryteren og lader via lader på startbatteri f.eks om vinteren for roens skyld.

Jeg tror opplegget ditt vil fungere fint @JohnS med ett Maxxima i baugen og støttet av startbanken. Jeg har en thruster som trekker atskillig mer enn din og som sagt nærmer det seg 15 år siden Optima ble satt inn.

Skal du drive å kjøre karusell i hytt og pine med thrusteren blir det selvsagt noe annet.

Og du har ikke en 20 tonn tung seilbalje du skal flytte baugen på og som i tillegg har lite motordrift for lading.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Høres betryggende ut Mix😊

Mulig jeg setter et litt større framme uansett, da kan jeg kjøre ankervinsjen i baugen litt mer hvis det skulle bli behov. Har ikke hatt vinsj framme på andre båter, så kan jo være vi får et nytt behov nå.

Ikke minst får jeg litt mer kapasitet for startbatteri, for kjøring av vinsj bak.

Tror dette blir veldig bra jeg😊

Link to post
Share on other sites

Tåler båten vekta fremme i baugen kan du jo sette inn 2 Maxxima eller Optima, men ville ikke satt inn åpne bly/syre i baugen på en såpass flatbunnet planende båt.

Men jeg kan ikke fatte at det skulle være nødvendig til den thrusteren, og ankervinsjen i baugen bruker du neppe i situasjoner der du trenger å bruke thruster.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er Dual AGM 100Ah kommet på plass i baugen. Ble litt utfordringer da det er stort og tungt, og jeg måtte lage ny brakett hevet 2 tommer opp. Den nye + kabelen jeg hadde laget  til ble selvfølgelig da for kort, men fikk løst det med å legge den om litt.20201221_200533.jpg.e916f9cc0f6d2bf63577a3b093fab62a.jpg20201221_205615.jpg.8521a7f60392ec9e266260ce23b1753b.jpgMaxxima 50Ah flyttet jeg da bak og koblet det til det andre av samme type.20201222_155942.jpg.8d3646c66b394709509ff0af6e282b3c.jpgBoksene er skrudd i dørken fra innsiden med skrue/stor skive i hvert hjørne.20201222_163947.jpg.5c1801c96bd27e816e7d4453606ba2ee.jpg Det ble en markant økning i turtallet på starteren til KAD'en med 2- batterier. Nesten skremmende fort. Såpass at jeg måtte dobbelsjekke om jeg hadde koblet parallell og ikke i serie😊

Link to post
Share on other sites

Har bare testet thruster litt i båsen, tror ikke det er noen særlig forskjell, men skal måle litt spenning og ta meg en tur utpå og ta en piruett også😊.

De tynnere kablene er til vinsjen framme ja. Var heldig og fant noen mutre som passet. (Er jo tomme gjenger).

Mener den vinsjen er på 1000W. Håper de små polene takler det.

Ser i ettertid at det kanskje hadde vært like greit å bare beholdt det små og lette 50Ah framme og hatt 100Ah til start som kunne støtte thruster, men nå har jeg jo lagt opp lading for 3- banker så da får det bare bli slik. Totalt har jeg jo nå 520Ah så det blir bra i forhold til 363Ah som det var før.

 

 

Redigert av JohnS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg testet litt .

Spenning thruster batteri fulladet med lader tilkoblet: 14,09V.

Kjøring thruster i båsen: 10,2V.

Startet så motor: 13,71V.

Kjøring thruster : 10,23V

Tur på fjorden og 360 grader piruett : 40 sek. Målt spenning: 10,12V ved kjøring thruster igjen.

Altså mye samme som ved Maxxima batteriet.

Den store forskjellen ble altså at Volvoen starter mye kjappere enn før😊

God Jul🎄🎁🚤😐

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Da er det 3 år siden jeg gjorde denne oppgraderingen, og alt har fungert optimalt, og har aldri hatt mangel på strøm på noen av de 3 batteribankene. Derimot oppstod et problem nå i romjulen. Ved kjøring av thruster får jeg nå lys i ladelampe samt akustisk alarm.

Alle batterier er fulladet, og lading fra dynamo er 14,4V til thruster batteri, men synker til 7-8V ved kjøring thruster. ( Både ved tomgang og 1000rpm) Dette målt på terminal på ladeseperator bak i båten, før den nevnte 50mm² kabelen fram til thruster batteri.(100Ah dual AGM)

Noen som har ide om hva som kan være feil?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville prøvd å måle hvor mye strøm batteriet foran leverer til thruster ved kjøring vs ‘hjelpen’ som kommer bakfra. Det lukter vel dårlig batteri fremme. Evt at thruster har en feil/henger mekanisk på noe vis og derfor forsyner seg grovt med strøm?

Link to post
Share on other sites

Hmm. Når jeg finleser hvor du har målt så flytter mistanken seg bakover.. Kan du har et batteri der bak som har sviktet? Sjekk også spenningsfall over ladeseparator inngang til utgang mens thruster kjøres. Og ikke minst hva dynamo faktisk gir av strøm. 

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 3 timer siden:

Noen som har ide om hva som kan være feil?

Hvis jeg forstår deg riktig så har du et dedikert trusterbatteri? Du kan koble fra det og sjekke det med en CCA måler. Dersom dette batteriet er friskt ville jeg tatt ut motoren til trusteren og blåst den ren for børstestøv. Sjekk at alle børster beveger seg lett og fritt i børsteholderene, og skrap rent mellom kommutatorene med et smalt baugfilblad eller noe. Sjekk også at kommutatorene ser bra ut. 

Link to post
Share on other sites

Ja, har et dedikert thruster batteri, og det er ikke sammen koblet med start batteri bak i båten, men har en bryter hvor jeg har muligheten å gjøre det

( Var tiltenkt eventuell nødstart av motor, og samme kan jeg også gjøre fra forbruksbank)

Siden jeg lagde denne tråden, oppgraderte jeg også med ny 80A dynamo for ca.1 år siden. Skal måle litt både framme og bak, og kommer tilbake. Har ved et par anledninger glemt å koble fra landstrøm ved start,så får bare håpe ikke dynamo har fått seg en knekk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...