Jump to content

Nødvendig batterikapasitet


JohnS

Recommended Posts

Tror nok det er Thruster batteriet som er synderen her. Har ikke fått målt så mye enda, men testet i går kveld med å kjøre thruster uten lading tilkoblet, og det tok ikke lange tiden før den var nesten helt død. Startet motor,og ladespenning ble kjapt vel 14V, også på terminal mot thruster batteri. Målte riktiknok ikke mer enn en 2A lading, men alle batterier var jo fulladet fra landstrøms lader, og mulig det thruster batteriet ikke vil ta til seg noe

Rart at et slikt Exide Dual AGM EP900 ikke har lengre levetid enn 3 år.

Koblet til startbatteri ( 2 x 50Ah AGM) til kretsen, og da var det full futt i thruster igjen, og ingen ladelampe/ alarm.

Link to post
Share on other sites

 

JohnS skrev for 1 time siden:

Tror nok det er Thruster batteriet som er synderen her.

....

Rart at et slikt Exide Dual AGM EP900 ikke har lengre levetid enn 3 år.

Koblet til startbatteri ( 2 x 50Ah AGM) til kretsen, og da var det full futt i thruster igjen, og ingen ladelampe/ alarm.

Ja, da er det liten tvil om at det er batteriet som er problemet. Men det å rengjøre trustermotoren for børstestøv er allikevel et vedlikeholdspunkt. Leser tilbake i tråden og ser at du har fartstid som maskinist, så da bør vel ikke slike jobber by på noen problemer :smiley:

 

 

JohnS skrev for 21 timer siden:

Ja, har et dedikert thruster batteri, og det er ikke sammen koblet med start batteri bak i båten,

 

JohnS skrev On 23.12.2020 at 16.25:

Da har jeg testet litt .

Spenning thruster batteri fulladet med lader tilkoblet: 14,09V.

Kjøring thruster i båsen: 10,2V.

Startet så motor: 13,71V.

Kjøring thruster : 10,23V

Tur på fjorden og 360 grader piruett : 40 sek. Målt spenning: 10,12V ved kjøring thruster igjen.

Ut fra disse to postene er min mening at du har underdimensjonert strømforsyningen til trusteren, batteriet har derfor blitt plaget ihjel. 

 

Du oppgir at du har målt 10,2V og 10,12V. Er dette målt direkte på klembrettet på trusteren, eller er det på batteripolene? Og hvor lenge kjørte du trusteren da du tok disse målingene?

 

Spenningene er uansett for lave, og det har nok ikke batteriet hatt godt av. Selv om man ikke kjører trusteren lenge om gangen ved vanlig bruk, går den vesentlig lengre enn en startmotor, og den trekker mye mere strøm. 

 

Min mening er derfor at du burde hatt støtte fra de to startbatteriene bak. Vet ikke hva du har av ledningsdimensjoner mellom disse, men jeg ser jo at du har en bryter der for nødstart, så da har du sikkert nok tverrsnitt for å få fram litt strøm. Trusteren trekker mye strøm, og ved å få støtte fra startbatteriene reduseres belastningen på det dedikerte batteriet mye. 

 

Båtmagasinet hadde for mange år siden en artikkel om hvordan de oppgraderte skyvekraften på baugtrusteren som satt i reportasjebåten. De gjorde flere tiltak, men et av dem var å hive ut batteriet og sette inn ett med mer CCA. Det gamle batteriet var iht. til Sleipners anbefalinger, men det viste seg at det ikke hadde holdt. Jeg har samme erfaring der. Det Sleipner anbefaler som minimum CCA verdi for trusterbatteri er alt for lite. Det funker på en helt ny installasjon med nytt batteri, men det tar ikke lang tid før et blybatteri begynner å tape seg. 

 

Et annet moment er om du har hatt god nok lading. Dersom batteriet ikke har blitt toppladet kan det ha sulfatert, da blir det ikke gammelt. 
 

 

JohnS skrev for 21 timer siden:

Har ved et par anledninger glemt å koble fra landstrøm ved start,så får bare håpe ikke dynamo har fått seg en knekk.

Det skal ikke ha noe å si for dynamoen din at landstrømsladeren sto på. Det gir deg parallell lading fra to kilder, men det skal ikke ta knekken på dynamoen. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 22 timer siden:

Ja, har et dedikert thruster batteri, og det er ikke sammen koblet med start batteri bak i båten, men har en bryter hvor jeg har muligheten å gjøre det

( Var tiltenkt eventuell nødstart av motor, og samme kan jeg også gjøre fra forbruksbank)

Siden jeg lagde denne tråden, oppgraderte jeg også med ny 80A dynamo for ca.1 år siden. Skal måle litt både framme og bak, og kommer tilbake. Har ved et par anledninger glemt å koble fra landstrøm ved start,så får bare håpe ikke dynamo har fått seg en knekk.

Hvorfor har du ikke startbank koblet på trusterbank under bruk?

Hvordan blir trusterbatteriet ladet når det ikke er koblet på startbank?

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar.

Tråden her er gammel og lang, så for å belyse det litt: Originalt fikk thrusteren strøm fra startbatteri bak i båten, og det via kun 50kv. kabel fram. Spenningsfall var stort, og jeg oppgraderte med et dedikert batteri framme, og 70kv. kabler ( korte).

Den 50kv. kabelen har da kun vært benyttet til lading etter det.

Dengang avlest spenning på vel 10V etter oppgradering,var ved 40 sekunders 360 grader piruett.

Kan gjerne koble et nytt batteri sammen med start batterier, men er det korrekt å fortsatt bruke Dual AGM 100Ah framme? Tips mottas med takk🙂

 

Link to post
Share on other sites

En annen feilkilde her kan være internt brudd i batteriet der fremme. Da vil det tilsynelatende være OK helt til en belaster. Om disse AGM-batteriene er mer utsatte for slikt er jeg usikker på men det får nok i alle fall mer belastning i baugen i form av støt/vibrasjon enn bak vil jeg tro. Har hatt denne feilen et par tre ganger opp gjennom åra. Batterier beregnet for bil kan være et alternativ da de vel typisk skal tåle mer støt? Og AGM er vel kjekt å bruke der fremme ift avgassing. Ift størrelse ville jeg sett på Sleipners spec for CCA og lagt meg godt over som flere her er inne på. Kanskje 1.5 x spec? Du havner vel fort på type Optima Red Top da gjerne og de er jo dyre, men har du plass er gjerne et eller annet ‘heavy duty’ for tunge kjøretøy et alternativ? Kombinert med støtte gjennom 50 mm2 kabel som vel sånn sett nå har bevist at den kan levere en del så burde det bli bra. 

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 59 minutter siden:

Originalt fikk thrusteren strøm fra startbatteri bak i båten, og det via kun 50kv. kabel fram.

Da har du gode kabler for å få støtte fra batteriene bak :thumbsup:

 

JohnS skrev 59 minutter siden:

Dengang avlest spenning på vel 10V etter oppgradering,var ved 40 sekunders 360 grader piruett.

40 sekunder er bra, da er den spenningen du leste av til å stole på :thumbsup: Noen måler spenningen etter kun få sekunder, det er for dårlig. 

 

JohnS skrev 59 minutter siden:

Kan gjerne koble et nytt batteri sammen med start batterier, men er det korrekt å fortsatt bruke Dual AGM 100Ah framme?

Min mening er at dette ikke er det batteriet som egner seg best for baugtruster. Jeg ville sett etter et med høyere CCA verdi. 

 

Måtte lete litt for å finne CCA ved angitt standard, det fant jeg her.  800A er altså iht. EN normen:

image.png.3f28b7bcb212a127b20bc65f29df24b9.png

Dette er et batteri som er beregnet på både forbruk og start, derav "Dual", altså et kombibatteri. Et dedikert forbruksbatteri har tykkere blyplater og dårligere evne til å avgi høy strøm, mens et dedikert startbatteri har tynnere blyplater og kan avgi høyere strøm i forhold til kapasiteten. 

 

Batteriet egner seg helt sikkert greit til å fore en truster, men det er jo et dimensjoneringsspørsmål. Når du får et spenningsfall ned på nesten 10V så gir ikke batteriet nok strøm til ditt behov. Et resultat kan være at det avgår med døden før tiden. 

 

Vet ikke hva slags truter du har, men vær obs på at ulike produsenter oppgir effekten på forskjellig måte. Sleipner har oppgitt skyvekraft ved 10,5V. Det er fordi svært få klarer å holde over 12V på motoren ved drift, rett og slett fordi de trekker så mye strøm at spenningsfall er et stort problem. Klarer du å holde høyere spenning på motoren under drift vil batteriene leve et mye lettere liv, og du får vesentlig høyre skyvekraft på propellen. 

 

Her har du et eksempel på et Sønnakbatteri med omtrent samme kapasitet som det du har, men med høyere CCA-verdi, det er oppgitt til 950A:

https://www.batteri24.no/products/sk1060-sonnak-agm-start-stop-bilbatteri 

 

Og her har du et fra Biltema i samme størrelse. Dette er også oppgitt til 950A, men de opplyser ikke hvilken standard det er i henhold til:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/agm-batterier/startbatteri-agm-12-v-105-ah-2000045767 

 

Begge disse batteriene ville vært et bedre valg i mine øyne. Men når du får så stort spenningsfall som det du beskriver så mener jeg allikevel at du i tillegg bør få støtte fra startbatteriene bak. Gå samtidig over alle koblingspunkter og sjekk at de er godt terminert. Ikke korrosjon, ikke dårlig pressede kabelsko etc. 

 

Men jeg lurer fremdeles på hvordan det har vært med lading av trusterbatteriet. Har du hatt kontroll på at det har vært toppladet til enhver tid og ikke vært lagret litt nedtappet?

Link to post
Share on other sites

Det Sønnak AGM SK1060 106Ah batteriet virker jo interessant, men ser det er litt lengre og litt bredere enn EP900, og som man ser tidligere i tråden, hadde jeg jo først laget en brakett for Maxxima 50Ah, men etter litt diskusjoner gikk jeg opp til 100Ah, noe som medførte endel plukk med å lage en ny brakett. Er mest i høyden jeg har plass.

 

Ellers er Thrusteren en QL BP600 4hk, og de oppgir min.100Ah batteri, noen CCA er ikke nevnt i manual.

Tidligere målt strømtrekk var 330A, men etter oppgradering må det ha vært over 400A som er maks på mitt tang amperemeter. Tror nok det thruster batteriet alltid har vært fulladet, da det får samme lading som de 2 andre batteribankene. Mulig det har fått for mye lading også, da landstrømsladeren på 15A er tilkoblet nesten kontinuerlig.

(Er ikke mulig å slå av lading på den Tecsup Hitec Integral saken som er orginal montert i båten. Er landstrøm tilkoblet, har man også lading) Blir et annet prosjekt å få skiftet ut den. 

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 10 minutter siden:

Det Sønnak AGM SK1060 106Ah batteriet virker jo interessant, men ser det er litt lengre og litt bredere enn EP900, og som man ser tidligere i tråden, hadde jeg jo først laget en brakett for Maxxima 50Ah, men etter litt diskusjoner gikk jeg opp til 100Ah, noe som medførte endel plukk med å lage en ny brakett. Er mest i høyden jeg har plass.

 

Ellers er Thrusteren en QL BP600 4hk, og de oppgir min.100Ah batteri, noen CCA er ikke nevnt i manual.

Tidligere målt strømtrekk var 330A, men etter oppgradering må det ha vært over 400A som er maks på mitt tang amperemeter. Tror nok det thruster batteriet alltid har vært fulladet, da det får samme lading som de 2 andre batteribankene. Mulig det har fått for mye lading også, da landstrømsladeren på 15A er tilkoblet nesten kontinuerlig.

(Er ikke mulig å slå av lading på den Tecsup Hitec Integral saken som er orginal montert i båten. Er landstrøm tilkoblet, har man også lading) Blir et annet prosjekt å få skiftet ut den. 

Jeg er ingen ekspert på batterier, men jeg har sett flere AGM-batterier som har blitt ødelagt (gjennom å stå tilkoblet lading med litt for høy spenning over tid.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 40 minutter siden:

Jeg er ingen ekspert på batterier, men jeg har sett flere AGM-batterier som har blitt ødelagt (gjennom å stå tilkoblet lading med litt for høy spenning over tid.


Et mulig viktig poeng det ja. Ligger mange tråder her inne med AGM-batterier som har fått et kort liv med landstrømlading, gjerne også med spenning iht fabrikantens angivelse. Ut fra dette stilte jeg i sin tid MPPT på 13.2V float og det har så langt gitt 10/8 gode år på mine Victron/Biltema AGM. Kan være lurt å sjekke ut når en slenger inn nye dyre batterier!

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 58 minutter siden:

Det Sønnak AGM SK1060 106Ah batteriet virker jo interessant, men ser det er litt lengre og litt bredere enn EP900, og som man ser tidligere i tråden, hadde jeg jo først laget en brakett for Maxxima 50Ah, men etter litt diskusjoner gikk jeg opp til 100Ah, noe som medførte endel plukk med å lage en ny brakett. Er mest i høyden jeg har plass.

Skjønner. Men det løser du lett ved å klosse opp slik at du får ei ny plate å montere batteriet på. Ser jo av bildet ditt at det blir mye breiere der dersom du f.eks. legger på to klosser av en 98x48. 

 

JohnS skrev 58 minutter siden:

Ellers er Thrusteren en QL BP600 4hk, og de oppgir min.100Ah batteri, noen CCA er ikke nevnt i manual.

Tidligere målt strømtrekk var 330A, men etter oppgradering må det ha vært over 400A som er maks på mitt tang amperemeter.

Jeg kjenner ikke til QL produktene, mens er at BP600 har en effekt på 3kW, noe som jo tilsvarer 4hk. Dette er ikke en spesielt stor truster, og dermed heller ikke den som krever mest strøm. Men så lenge du har målt spenningen til nesten ned på 10V så bør du uansett gjøre noe. Hvis du både klarer å få inn det SK1060 batteriet og koble inn begge startbatteriene ved bruk, så burde du være i mål.

 

image.png.a0cb08bc2064029c1e30e33cdc8cbc08.png

 

 

JohnS skrev 58 minutter siden:

Tror nok det thruster batteriet alltid har vært fulladet, da det får samme lading som de 2 andre batteribankene. Mulig det har fått for mye lading også, da landstrømsladeren på 15A er tilkoblet nesten kontinuerlig.

(Er ikke mulig å slå av lading på den Tecsup Hitec Integral saken som er orginal montert i båten. Er landstrøm tilkoblet, har man også lading) Blir et annet prosjekt å få skiftet ut den. 

Ja, da er nok ikke sulfatering årsaken. Men dersom laderen din har litt høy floatspenning, så kan det godt være at den har vært med på å ta knekken på batteriet. Det er flere her inne som har erfart at AGM batterier  ikke tåler så høy floatspenning over tid som det produsentene selv angir i databladene. Jeg tror det beste er å lade opp batteriet, og deretter koble fra laderen. 

 

Lagt til:

Og der kom @Fantino meg i forkjøpet på dette siste :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Men dersom laderen din har litt høy floatspenning, så kan det godt være at den har vært med på å ta knekken på batteriet. Det er flere her inne som har erfart at AGM batterier  ikke tåler så høy floatspenning over tid som det produsentene selv angir i databladene.

Vekten på batteriet er jo kjent så ville veid det for å sjekke dette.

Link to post
Share on other sites

Interessant. Da kan muligens overlading ha vært medvirkende her.

Har ikke merket noe galt med de 2 AGM startbatteriene, eller de 4 Gel forbruksbatteriene, men Dual AGM har gjerne en annen teknologi.

Monterte inn en KTY81-210 temperatur sensor i november 2020

Den føler på forbruksbatterier og er tilkoblet den Tecsup Hitec laderen.

Husker jeg ble litt overrasket over hvor høy ladespennngen ble i kaldt vær etter det, men har ikke tallene foran meg nå.

 

 

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 3 timer siden:

Interessant. Da kan muligens overlading ha vært medvirkende her.

Har ikke merket noe galt med de 2 AGM startbatteriene, eller de 4 Gel forbruksbatteriene,

Men  de batteriene har heller ikke blitt kjørt så hardt som trusterbatteriet, så det er kanskje flere faktorer her. Når det gjelder GEL batteriene ville jeg nesten tippet på de var de første til å ta skade av lading.

Link to post
Share on other sites

Har ikke landstrømslading på min start/trusterpakke 2 x optima + 2 x excide agm. Har kun en bryter som paralellkobler med forbruksbank som jeg av og til bruker under lading av forbruksbank. Optima har 75Ah med 975A cca, men jeg kjører mine optima sammenkoblet med startbank hele tiden.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 15 timer siden:

Vekten på batteriet er jo kjent så ville veid det for å sjekke dette.

Tenker du da på at det vil være lettere dersom det er ‘ladet ihjel’ = syren er fordampet? Vet ikke om det stemmer men har vel lest meg til her at AGM/gel er veldig følsomme for overladning som gir bobler i gel som en ikke blir kvitt. Kan det gi mindre vekttap men samme problem mon tro?

 

@JohnS Ser at den laderen kan settes i ‘classical lead open’ som gir 13.3V float spenning og 14.2V absorpsjon. Det burde være snilt nok for AGM. Om den da ikke allerede står på denne innstillingen? En av/på bryter burde vel kunne ordnes på selve 230V-forsyningen?

 

 

IMG_0811.jpeg

Link to post
Share on other sites

@Fantino. Vet ikke om det du har funnet er samme laderen som jeg har. Vet den er et utgått produkt etter jeg var i kontakt med Tecsup.

Her er bilde fra manualen som fulgte båten. Mener jeg satte den i profil B, men det skal jeg sjekke når jeg engang får anledning å gå i båten igjen.

Av og på bryter er ikke så helt enkelt, da denne også er strømforsyningssentral (Med jordfeil bryter)

Hoved sikring er kun 10A, så ønsker å skifte ut denne med tiden.

Er avhengig av varme i båten for å forhindre frost, så foreløpig får den bare stå som den er.

 

image.png.f00930b26a50716bd97eab994329a0e9.png

 

image.png.4724e892e5263414166c8f8730c367a7.png20201226_142741.jpg.e666a1de478b5459cc2ebb91c5e1ef89.jpg

Link to post
Share on other sites

@JohnS Nei da er det nok en eldre modell selv om jeg søkte på betegnelsen du oppgav. Men ser jo at profil C er den samme som jeg refererte til.

 

Men ut fra sikringene på boksen så er dette gjerne en modell som også har landstrømsentral integrert, og mao tricky å slå av og på ja.. Dog kan det vel monteres en hovedbryter på 12V utgangen?

Link to post
Share on other sites

Fikk sjekket litt i dag. Etter noen dager med lading med landstrøm, målte jeg ca. 14,1V til alle 3 batteribanker.

satte Tecsup'en så i profil C (stod på B), men spenning steg til ca. 14,5V. sannsynligvis grunnet jeg slo av strømmen under operasjonen, og lader gikk sa i lademodus når jeg slo den på igjen (Indikator viste 100% før jeg begynte)

Håper jeg forstår det korrekt, at det er de hvite tappene i hullet som gjelder (Se bilde)20240105_132015.jpg.50125aab4b576fd903ecb6e13171bbee.jpg

 

Tok så og kjørte thruster (Uten motor i gang) og den klarte ca. 30 sekunder med litt futt, og etter 1 minutt var den død.

Koblet inn startekrets, og da var det full guff igjen. Tok av thrusterbatteri, og det snodige var at spenning var hele 13,21V på dødt batteri. Hadde med meg et av de gamle startbatteriene på 69Ah, som da hadde 12,3v etter 3-års lagring og satte nedi baugen (kun for testing altså). Thruster hadde da noenlunde bra kraft.(Uten start batteri innkoblet) Startet motor, og målte 14,4V til alle banker, og 21,2A fra dynamo, hvor 10,7A gikk til startbatteri og 2,7

Link to post
Share on other sites

og 2,7A til baug batteri. (Dette ved 1000rpm) Ved kjøring thruster med motor i gang, pep det fremdeles med ladelampe på, men er vel naturlig med et utladet lite batteri. (12,3V)

 

I alle fall, må det være noe galt med det Dual Agm batteriet, så det må nok skiftes ut.

20240105_135122.jpg.de26d233a334651df181d1defca71031.jpg

20240105_134453.jpg

Link to post
Share on other sites

Innstillingen av lader er nok korrekt og burde da lande på 13.3V når den indikerer 100%, men den startet nok ny syklus når den ble slått av og på. 
 

Thrusterbatteriet er nok kaputt og fungerer muligens nå som et veldig lite batteri pga innvendig brudd eller bobler i gel. Har vel bare erfart det første og da kan i alle fall batteriet tilsynelatende oppføre seg som et helt friskt batteri ift spenning, men når det belastes så leverer det veldig lite. Om du har 2 slike gamle startbatterier som er noenlunde friske og kan stå i parallell der fremme er det muligens en ok løsning midlertidig? 

Link to post
Share on other sites

Hadde en liten sjekk i dag også, og  Tecsup lader viste 100% . Målte spenning til 13,63V, så har gått litt ned ja, men var jo kaldt i båten, så mulig den temperatur korrigeringen som gjør det. Manual sier "Aut.korrigering av ladespenning -3,5mV/° C", men utdyper det ikke noe mer enn det.

Kjørte Thruster med laderen på, samt kun det midlertidige 69Ah batteriet, og målte kun 8,5V, og 320A

Koblet så inn startbatteri, og målte så 10V. 152A fra det midlertidige batteriet, og O.L. på thruster terminal kabel(Altså over 400A totalt).

Startet så Volvoen, ladespenning steg til 14,04V , men fikk ikke mer enn 10,3V på thruster terminal ved kjøring.(fremdeles med starbatteri tilkoblet)

Motor var kun igang noen få minutter (1000rpm), og hadde jo kjørt thruster nokså mye før det, så tenker det vil endre seg med et friskt nytt batteri framme der.

Link to post
Share on other sites

Det blir nok bra med et friskt batteri ja. Men jeg tror nok allikevel du gjør klokt i å hente strøm fra startbatteriene også. Da fordeler du belastningen på tre batterier, noe som gjør at du både får bedre effekt på trusteren, og at trusterbatteriet lever et roligere liv.

 

JohnS skrev 1 time siden:

Startet så Volvoen, ladespenning steg til 14,04V , men fikk ikke mer enn 10,3V på thruster terminal ved kjøring.(fremdeles med starbatteri tilkoblet)

Har du amperemeter som viser hvor mye dynamoen gir når du har trekt ned batterispenningen? Hvis dynamoen går med en original innebygget regulator får du sannsynligvis lite drahjelp fra dynamoen. Min Hitachi dynamo på 80A var utrolig slapp, ga veldig lite strøm. Dette uansett om batteriene var godt nedtappet. Bygde om dynamoen for å booste opp ladespenningen, og da fløy amperemeteret i taket samtidig. Med original laderegulator på de dynamoene får man omtrent aldri toppladet batteriene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...