function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Nødvendig batterikapasitet


JohnS

Recommended Posts

Takk for tips for solcelle panel.

Da er teknisk prøvetur på byfjorden gjennomført, og så langt er jeg storfornøyd😊

På 360 graders piruett brukte jeg 40 sekunder. Har ikke noe forhold til det tallet, da jeg aldri har prøvd en slik manøver før med noen båt, men det er jo ikke en spesiell stor thruster heller i forhold til båten, så jeg synes det var helt ok.Kunne ikke kjenne noen lunk i motor etter en slik manøver, den var helt kald. Ved retur til båthavn og manøvrering merket jeg det var betydelig mer futt i thrusteren enn før. Kjørte den så 4-5 ganger i båsen, ca.30 sekunder hver, og foretok noen målinger etter kjøring ( Var alene, så fikk ikke målt samtidig ved kjøring)

Målt bak ved ladeseperator, thruster krets.

Motor i tomgang (650rpm) : lading 21,8A 

Ved 1500rpm : 46A.

Etter 2minutter, tomgang : 12A /13.24V

Etter stopp motor : 12,75V, øvrige batteribanker 13,03V

Koblet på landstrøm: 8,5A /13,14V (Thruster krets)

Kunne kjenne en svak lunk i thruster motor etter alle kjøringene. (Manual sier inntill 3 minutter kontinuerlig kjøring, og så 3 minutter hvile så der er litt å gå på for dens del, vet jo ikke om batteriet hadde tålt det, men har heller ikke tenkt å prøve😊)

Litt snø på Ulriken, men greit på fjorden😊

20201205_122901.jpg

Redigert av JohnS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en prøvetur i dag også. Motor starter på en ca. 5 -6 sekunder nå ved ca. 0 grader, så tror det skal gå greit ned det AGM batteriet. Er nå helst om sommeren båten blir brukt, og da starter den lettere😊

Hadde med pssasjer, så fikk sjekket lading av thruster batteri mens thruster gikk, og målte 21,8A ved tomgang og 51,6 A ved 1500rpm.

20201206_155733.jpg

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 4.12.2020 at 20.19:

Båten gjør 360 grader piruett på ca 30 sek uten at jeg kjenner noen effektreduksjon, og særlig mere truster bruk, ser jeg ikke for meg. Jeg har jo hovedmotor også. 

Var det med begge thrustere samtidig du brukte 30 sekunder på piruetten?

Har du start og thruster batteriene sammenkoblet?

Tror jeg kommer til å kjøpe ett SX 900 til for start, siden jeg allerede har klargjort for det. Ankervinsjen bak er på 1000W og koblet til startbatteri.Den vil nok gå en stund med all kjetting ute. Den vil jo også trekke mer strøm enn ladingen blir.

Link to post
Share on other sites

OK, takk for svar. Da var sikkert de 40 sekundene jeg målte med 1-thruster sikkert ikke så ille. 

Nå har jeg jo ankervinsj framme også, men vil anta at den sjelden kommer til å bli brukt, da det for oss er naturlig å ligge med baugen mot land i uthavner. Hvis den skal brukes, kan jeg jo bare koble inn startbatteriene for å avhjelpe thruster batteriet med jobben.

Har ellers regnet litt, og hvis jeg har regnet rett, skulle 40sekunder thruster bruk tilsi 3,33Ah hvis den trekker 300A, altså det skal ta ca. 4-minutter å lade opp igjen ved 1500rpm (51,6A). Hele 3-mintter thruster bruk skulle da tilsi 15Ah, og altså 17,4 minutter. (Eller 1-time ved landstrøm, 15A)

Nå er det jo selvsagt andre batterier som også skal lades, så ved kraftig thruster bruk, etter et par døgn i uthavn og opphaling av anker vil jo også forbruksbanken og startbatteri kreve sin del av kaken. Vanligvis er det jo da gjerne noen timer til neste havn så litt lading blir det jo. Uansett, man er klar over at her har det vært mye forbruk, og går gjerne da til en etablert havn med landstrøm.

Er jo bare en lystbåt, så man gjør stort sett som man vil :smiley: (Bortsett når vær og vind lager krøll i planene)

Link to post
Share on other sites

Du vil aldri kunne lade nær kapasitet av dynamo.

 

Vi har en banke på 500ah agm, dynamo kan levere 130/140 a. Tror ikke jeg overdriver veldig hvis jeg sier at de siste 10 prosentene lades med ca. 20 a. En av mange fordeler med lithium. Om ditt batteri er 80 prosent fullt kan du neppe håpe å dytte inn mer enn 5 kanskje 10 a. Mulig mindre.

 

Ellers så er det mulig du misforstår litt. Tror ikke det er antall ah som er problemet flere her har forsøkt å påpeke. Det er antall a et batteri er forventet å levere og hva det kan bety for spenning etc.

Se på det som en elv. Ditt ene batteri er en litt stillestående myrelv, plutselig skal du kreve at det leverer vann som en foss. Det går ikke lenge før det får konsekvenser for myra. Det du ideelt sett skulle hatt var en vestlandsfoss bak en demning.
Det går sikkert greit en stund, men batteriet blir langt fortere slitt enn hvis du hadde hatt mer kapasitet.

 

Men, du har bestemt deg allerede, så jeg skal ikke si noe mer enn å ønske deg fine båtturer og alt godt :)

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill Havelle. Innrømmer at jeg ikke tenkte på at lading går tregere mot slutten, men på den annen side var de 51,6A jeg målte ved 1500rpm, og det er godt mulig dynamo kan nærme seg merkestrømmen sin på 60A ved høyere turtall (marsjer vanligvis med 3400rpm).

ellers er jeg helt åpen for forslag til et optimalt opplegg, men slik jeg ser det, har jeg tatt et langt steg i riktig retning i forhold til slik det var i båten, med 3 dårlige 85Ah bly/syre batterier for forbruk (De var så dårlige at de var helt tom for strøm etter 4 døgn uten landstrøm, med alt avslått), samt 2stk 69Ah ditto for start, som også måtte forsyne baugpropell, ankervinsjer framme og bak, samt el. toalett.

Jeg må jo også se dette opp i mot vekt og investeringskostnad. Er mange andre ting som også må oppgraderes i båten, men jeg anså dette som det viktigste først.

Setter jeg inn 1-startbatteri til, er jeg oppe i en total kapasitet på 470Ah mot 393Ah (Hvis de hadde virket da:smiley:) ved det gamle opplegget, samt oppnår fordelene ved Gel og AGM i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 32 minutter siden:

Ellers så er det mulig du misforstår litt. Tror ikke det er antall ah som er problemet flere her har forsøkt å påpeke. Det er antall a et batteri er forventet å levere og hva det kan bety for spenning etc.

?
Det er Ah, dvs. Kapasiteten av et batteri, som definerer hvor lenge et batteri kan
levere strøm ved gitt belastning i Ampere / I.
Så tilkommer andre faktorer som motstand og evne av et batteri for å levere denne strømmen,
som da samtidig definerer hvordan spenningskurven og fall i denne blir.

Fossen bak enten dam eller myr, som du bruker å forklare med, er nok ganske fint.
Likevel dreier det seg videre bare om kapasitet i dammen og "høyden" vannet styrter siden
forbrukere ikke suger men får påtrykt spenning.

Ah ved utlading, som definerer SoC og da i forhold til syklisk eller antisyklisk bruk,
definerer bare om et batteri behøver full syklus ved lading slik at det tas hensyn til kjemien,
eller om det bare trengs litt påfyll uten behov for å øke spenningen.

Enkelt og greit, men begge er avhengig av Ah som er grunnlag for
å kunne levere A over ønskelig tid.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har misforstått @Joerg Becker:)
Men, for å forklare meg kort: Jeg fikk inntrykk av at TS ikke mente det ikke ville være et problem å knytte et relativt lite batteri til baugpropell fordi han ikke ville bruke hele ah kapasiteten til batteriet. 
Mitt poeng var at det ville være langt mer krevende for et lite batteri enn et stort eller en batteripakke. Mulig jeg har misforstått eller formulert meg dårlig. Evt begge deler ;)

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 1 time siden:

Mulig jeg har misforstått @Joerg Becker:)
Men, for å forklare meg kort: Jeg fikk inntrykk av at TS ikke mente det ikke ville være et problem å knytte et relativt lite batteri til baugpropell fordi han ikke ville bruke hele ah kapasiteten til batteriet. 
Mitt poeng var at det ville være langt mer krevende for et lite batteri enn et stort eller en batteripakke. Mulig jeg har misforstått eller formulert meg dårlig. Evt begge deler ;)

.."formulert deg dårlig"...hallo? :confused:
Du med din finsorterte skrivemåte vil vel ikke seriøs konkurrere mot MEG om min hard fortjente
status som mestkrongleteskrivende forklar-rar-tor på trolig heeeeeele Båtplassen? 
:flag_bp:

Nei, da.
Jeg.. leser ofte veldig (for) rask og er nok ikke helt sikker om kanskje du brukte 1x ikke for mye i første setningen.
Men når du slår fast at et lite batteri har det vanskeligere å forsyne storforbruket
da regner jeg sterkt med at vi mener omtrent det samme.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 5 timer siden:

men uansett ser jeg frem til svaret fra Jørg, dette var interessant :smiley:

Forklar gjerne mer om SoC  og syklisk eller antisyklisk bruk, Jørg. (Om du vil da) Er lærerikt.

Kan prøve å beskrive litt senere ikveld.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 47 minutter siden:

.."formulert deg dårlig"...hallo? :confused:
Du med din finsorterte skrivemåte vil vel ikke seriøs konkurrere mot MEG om min hard fortjente
status som mestkrongleteskrivende forklar-rar-tor på trolig heeeeeele Båtplassen? 
:flag_bp:

Nei, da.
Jeg.. leser ofte veldig (for) rask og er nok ikke helt sikker om kanskje du brukte 1x ikke for mye i første setningen.
Men når du slår fast at et lite batteri har det vanskeligere å forsyne storforbruket
da regner jeg sterkt med at vi mener omtrent det samme.

:seeya:
Jørg

 

 

Det er akkurat derfor baugbatteriet til Hulda er 150 Ah. Akkurat dette med 'å tømme myra'. Eller for å sitere en viss D. Trump: "Drain the Swamp". Mannen, D. Trump, har tydeligvis også egenskaper som elektriker, uten at han er klar over det heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan gjerne sette et større batteri framme i baugen, og flytte det små bak for å hjelpe startbatteriet. Intet problem, her er det bare å komme med anbefalinger. Ingen vil bli arrestert om det går gale😊

Takk ellers for artig lesing om kronglete skrivemåter. Jeg skriver med tommelen, så det tar laaang tid å få det noenlunde korrekt😭. Tommelen er for tykk, og mobilen for liten.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 2 timer siden:

.."formulert deg dårlig"...hallo? :confused:
Du med din finsorterte skrivemåte vil vel ikke seriøs konkurrere mot MEG om min hard fortjente
status som mestkrongleteskrivende forklar-rar-tor på trolig heeeeeele Båtplassen? 
:flag_bp:

Nei, da.
Jeg.. leser ofte veldig (for) rask og er nok ikke helt sikker om kanskje du brukte 1x ikke for mye i første setningen.
Men når du slår fast at et lite batteri har det vanskeligere å forsyne storforbruket
da regner jeg sterkt med at vi mener omtrent det samme.

:seeya:
Jørg

 

Jeg gjør som politikerne og legger meg flat:saint:

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er jo hva som er nødvendig. Fordelen med maxima/optima er at de kan levere høy strøm, cca på lav vekt. Må gjerne opp på 120-140 Ah og 30-35 kg for å levere samme cca. Du har jo en vesentlig forbedring på det du har gjort, hvertfall om du har to i startbank. Men det er klart at om vekt ikke er vesentlig, får du mere kapasitet om du setter 140Ah foran og til start, og dobble 70mm2 mellom. Men hvor mye skal du kjøre den 4hk trusteren? 

 

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 10 minutter siden:

Jeg kan gjerne sette et større batteri framme i baugen,

Hva skal du det for ?

Ett 50A spiralcelle batteri fremme koblet med 70mm2 til startbatteri er da plenty nok til den thrusteren. I en planende motorbåt er dette batteriet ideelt.

Det er ikke ei 20 tonn seilbalje du skal flytte baugen på.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

 

Det er akkurat derfor baugbatteriet til Hulda er 150 Ah. Akkurat dette med 'å tømme myra'. Eller for å sitere en viss D. Trump: "Drain the Swamp". Mannen, D. Trump, har tydeligvis også egenskaper som elektriker, uten at han er klar over det heller.

Må legge til at elektromotoren til Huldas baugpropell er i størrelsesorden 7 hk (gidder ikke å finne frem brosjyren), som gir 90 kg skyvekraft når alt er etter spec. Når din er 4 hk, så burde du greie deg med et gammeldags blybatteri på rundt om 70 Ah. Jeg har aldri hatt problemer med effekten. 

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo slik at produsenten som skrev brukermanualen mente at det skal være 100Ah, minst (husker jeg riktig?).
Det skrev de nok ikke med ønske at det blir flere CCA, men tilstrekkelig Ah.
Hvorfor? Fordi økt CCA er uviktig sålenge minste CCA er tilgjengelig.

Når han altså måler 330A strømopptak må han gjerne ha et batteri som kan levere 1000A i 10 sekunder,
motoren tar uansett bare 330A i så fall. (NB: Er det bare 330, eller snarere 400A?)
Men omvendt, når motoren har spist litt, over vanlige 10 sekunder som et startbatteri yter maksimal,
er det bare Ah som kan redde situasjonen slik at spenningen ikke dropper for mye.
Er egentlig ikke så komplisert, synes t.o.m. jeg som ikke selger batterier.

Å snakke da om erfaring, og hva andre mener om å kunne -redusere- på Ah er da egentlig også feil.
Eneste mann her som kan si at han faktisk ikke trenger mer enn de 1 - 2% som
må til før spenningen ryker med batteri "X"
er TS.
Bare han, og det kun når han både sammenlikner sine egne testresultatene med vanlig bruk også i "trange situasjoner"
og så kan konstatere at han aldri kommer til å bruke mer.

Ellers, mener da jeg, er Ah "urørlig",
med mindre det er snakk om å øke til mange flere Ah. :smiley:
Truster 330A / 3 = minst 110A (dekker seg med ønsket 100A fra produsenten)
En som monterer og bygger for en kunde, og da på sikkerhet, regner med >40% uansett hvor de kommer fra.
og da er vi på rund 130Ah = bra for både motoren og de fleste situasjoner, inkl. fremdeles antisyklisk drift
t.o.m. når han bruker denne trusteren i 100 sekunder uten pause.

NB: Ikke en gang Optima selv ønsker at deres startbatterier (alle, unntatt med lysegrå hus)
blir brukt for å forsyne trustermotorer eller vinsjer.
Hvorfor? Fordi da havner de i syklisk drift, og det tåler de ikke uten strømbegrensning ved lading.
Og hvorfor det? Fordi cellene er ikke konstruert for det, men for antisyklisk drift, dvs. som startbatteri. :smiley:

....hat meg (ikke), men så er det bare.

:fishing:
Jørg




 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 1 time siden:

Nå er det jo slik at produsenten som skrev brukermanualen mente at det skal være 100Ah, minst (husker jeg riktig?).
Det skrev de nok ikke med ønske at det blir flere CCA, men tilstrekkelig Ah.
Hvorfor? Fordi økt CCA er uviktig sålenge minste CCA er tilgjengelig.

Nå hopper du jo over startbanken hans som er koplet til via 70mm2 kabler.

 

Joerg Becker skrev 1 time siden:

NB: Ikke en gang Optima selv ønsker at deres startbatterier (alle, unntatt med lysegrå hus)
blir brukt for å forsyne trustermotorer eller vinsjer.
Hvorfor? Fordi da havner de i syklisk drift,

Syklisk drift på en thruster ? Tullball.

Jeg har hatt tilsvarende installasjon i 15 år nå og det fungerer utmerket.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 12 timer siden:
Sitat

Nå hopper du jo over startbanken hans som er koplet til via 70mm2 kabler.

Jeg hopper ikke over startbanken, men snakker om trusterbatterier.
Bortsett av det er 70 mm²  6-7m (altså >12m) alt for svak for 5kw/400A.
Det funker som støtte når alt funker, men thats it, og defor er det feil i utgangspunkt.
 

Sitat

Syklisk drift på en thruster ? Tullball.

Om det gjelder truster, forbruksbank, startbatteri, eller lommelykt
er ikke det "tulleball", men matematikk og informasjon, og regnestykket ligger der oppe.
 

Sitat

Jeg har hatt tilsvarende installasjon i 15 år nå og det fungerer utmerket.

Så bra at det virker utmerket for deg, og på din båt som tilsvarer noe. :thumbsup:
Derimot finnes det stadig folk som ikke følger gode råd og som ender opp
med slitte baugbatterier og oppbrente motorer.

Jeg også har egen båt og mange tusen som følger mine anbefalinger uten trøbbel, siden >30 år.
Finn da gjerne noen bl. dem som sier det motsatte.

Jeg har også 4kw i baugen, og det likte ikke batteriet mitt før jeg økte i kapasiteten.
Men forskjellen er vel kanskje at jeg bruker trusteren når jeg ikke klarer å manøvrere uten.
Det er sjelden, men da må den arbeide, og vanligvis mye.

Evt. kan dette også være god nok grunn for å lese hva jeg skriver.
Når en trenger trusteren for 5 sekunder i en lett snekke kan vi spare oss denne diskusjonen.
Når en derimot trenger trusteren for å holde imot strøm og vind.. blir det evt noe annet.

Når en bruker et batteri som er feil i utgangspunkt vil dette batteriet alltid slite,
særlig med spenningsfall som ordner at første batteriet vil få en på tryne hver gang.
Og når så første batteriet svarer med svikt i feil øyeblikk, f.eks. med celleslutt,
vil heller ikke startbatteri og dynamo være til nytte.
Tvert imot.


En anbefaler så, en annen forklarer så, så kan leseren vurdere og velge.

Ferdig.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...