Jump to content

Ny nasjonal fartsforskrift på trappene?


hanto1

Recommended Posts

index skrev for 8 timer siden:

Nei, la anarkiet råde! Båtfolket vet best!

 

Ja, båtfolket vet best, men problemet er at det store flertallet av de som ferdes på sjøen etter hva jeg har forstått på dette forumet er at flertallet ikke er båtfolk, men folk i båt så da er vi vel like langt? Kanskje en regel for båtfolk og en annen for "de andre", folk i båt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 35 minutter siden:

 

Ja, båtfolket vet best, men problemet er at det store flertallet av de som ferdes på sjøen etter hva jeg har forstått på dette forumet er at flertallet ikke er båtfolk, men folk i båt så da er vi vel like langt? Kanskje en regel for båtfolk og en annen for "de andre", folk i båt?

 

Har blitt veldig populært å sette alle demokratiske grunnsteiner på spill og hevde at ikke alle i Norge skal kunne bestemme likt, kun noen utvalgte. 

 

I denne tråden ser det ut til å være krav om geografisk tilhørighet for å kunne få mene noe om nasjonale regler langs kysten. Ofte går det også på antall netter i båt, utseilt distanse pr. år osv. I andre sammenhenger må man ha en båt som går så og så fort, eller så og så sakte, eller er så og så stor, eller liten. 

 

Det eneste jeg klarer å få ut av det er at "båtfolket" faktisk ikke eksisterer. Alle har en forklaring på hvorfor "de andre" ikke har noe de skulle sagt. 

------

En logisk løsning er at Kongen i statsråd får ett ord med i laget og Stortinget bestemmer til slutt ;-)

Link to post
Share on other sites

Hvis kongen bestemmer er jeg fornøyd. Det er en båtmann, som har mye erfaring. Når han mener noe er det fornuftig, problemet er at han ikke har lov til å mene noe. 

 

Ut fra det jeg leser over bør man ikke ha erfaring med båt for å mene noe om fartsgrenser. Holder fint å være risikoavers byråkrat. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 1 time siden:

Hvis kongen bestemmer er jeg fornøyd. Det er en båtmann, som har mye erfaring. Når han mener noe er det fornuftig, problemet er at han ikke har lov til å mene noe. 

 

Han mente noe i 1940 (to ganger til og med), tror sågar en gang på 20-tallet i forbindelse med utnevnelse av en regjering, men bortsett fra det så er han stort sett ganske medgjørlig og innfinner seg med hva skiftende regjeringer finner på av sprell og abligøyer.

 

Forøvrig er det mange med "Noe" erfaring med båt her som tillater seg å mene noe i saken, ja sågar å ikke være helt enig med deg hvilket bør være "tillatt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sett grensa på 15-20 knop, de som har mest nytte av det. 

Fascinerende at folk uten noe kompetanse på raskere båter, også har mye meninger om dette. Det er litt som at MDG nepa i oslo som sykler, skal bestemme over biler på vei. NEI HVA 80 PÅ RING3? WÆÆÆ NEI DET ER FARLIG. (sånn ca ser jeg for meg den prosessen var)

I 2020, ett krisebåtår med ubermange ferske neper i båt, hvor mange ulykker skyldes fart? og da fart alene, ikke fart og akohol (trenger ikke være rakettforsker for at det er dårlig ide) 


Båten min går over 100kmh, bilen min går over 350kmh. Fascinerende mange som blir krenka av det. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

andersb skrev 18 minutter siden:

Fascinerende at folk uten noe kompetanse på raskere båter, også har mye meninger om dette.

 

Så det er ikke lov å mene noe om det man ikke har kompetanse på selv? Og skadepotensiale ved bruk av dette? Mener du dette alvorlig?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg mener det alvorlig.  Skal man mene noe om ett emne, og uttale seg, bør man sette seg inn i det, og ha en viss forståelse. av hva man snakker om. 

Ellers prater man bare piss og baserer ting på "følelser" man har for emnet, det blir fort til ett ekkokammer, basert på svada.

Eksempel, jeg har tatt høyhastighetskurs båt, flere faktisk, jeg har racing lisens på bil, jeg har kjørt båt i 30+ år og rask båt lenge, iaf 20+ med 60+ knop, jeg har kjørt bane og bil på bane, faktisk nurburgring i over 20 år,  og raskt på autobahn i over 20 år, jeg har tatt mange kurs rundt bilkjøring på forskjellige arenaer og underlag.  . Både det jeg har tilegnet meg selv, og at jeg aktivt har søkt å tilegne meg kunnskap fra andre. Jeg har logget titusenvis av nautiske mil i høy fart i variert farvann, og tilsvarende titusenvis av km på bane utsatt for over 1G jevnlig. Min mening bør veie tyngre enn din, da jeg rett og slett har mer kompetanse på området. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En trenger ikke ha egen erfaring for å mene noe om en sak, dersom en kan støtte seg på tilgjengelige data, som statistikk og fakta hentet fra virkelighetens verden. For eksempel er dette med kompetansebevis for å føre båter over 50 knop et godt tiltak, da det har vært mange stygge ulykker med fatalt utfall med båter i denne fartsklassen. Noen ganger er det tekniske forhold, andre ganger menneskelige. Uansett snakker vi om hastigheter der hvermannsen ikke har forutsetninger for å fatte gode beslutninger, ergo er opplæring nødvendig. Men jeg må spørre andersb om å holde kurset, for han sitter med erfaringen og kunnskapen som skal læres.

 

Satt på spissen: jeg trenger ikke å ha prøvd å hoppe fra 4 meters høyde rett i bakken for å forstå at det er en veldig, veldig dårlig ide. Jeg er en normal familefar med godstolmage, ikke en sånn parkour-apekatt-sprettball som ikke har vett til å skade seg på sånne høyder.

 

Samtidig skal en være kritisk til sine data. Om statistikken viser at det er 72,3% sjanse for å drukne om man pisser over ripa, må en spørre seg om det kanskje er flere datapunkter som må til. Promille, med/uten redningsvest, båtstørrelse og muligens reell (ikke innbilt) lengde på "redskapen".

Da finner en ut at en sveiseblind mann som pisser over rekka i en 17 fots åpen båt - med en 5cm blåfrossen "snopp" - uten redningsvest har stor sjanse for å falle overbord og drukne, ikke at 9 av 10 menn som drukner faktisk hadde kompensasjonsbehovet dekket i sin 30-fots RIB med 5-6 hestafjos på hekken.

 

Så en kan mene noe uten erfaring, men det er naturligvis lurt å være både selv- og kildekritisk. Også når man hører på folk med masse erfaring.

Merkelig nok er det flere erfarne formel-1 -sjåfører som har kvesta seg stygt enn familefedre som meg. Erfaring mæ i... :lol:

Redigert av Vidar F.H. (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Hva sier statistikk og data om edru folk i båt og fart, hvor mange ulykker i år skyltes at farten var 50 knop+, og ene og alene farten som utløsende faktor. 0 ulykker knyttet til fart 2020! og det er jo med en haug ferske folk i båt som ikke aner hva de gjør. Vi har også den raskeste fritidsbåtparken noen sinne per 2020. 

Statistikken i år sier jo at der er farlig å være på brygger og langs vann. Vi har hatt langt over snittet med ikke bare ulykker, men dødsulykker her. 

Jeg har vært innleid som instruktør ved flere anledninger tidligere men det er vesentlig mer penger i andre ting for min del. Vil anbefale å ta kurs med RS/PVN om man er interessert og vil prøve seg for å se hvordan ting er, nye ribben er stor og solid og veldig lite skummelt. 

 

 

Forstår ikke hvorfor du føler 4 meters fall analogien din er relevant. Du dauer ikke av å edru falle i vannet i 50 knop, ei heller 60.

 

ref avstand fra land og mye av kysten vår, , fartsgrenser der er jo bare tullete, du kan jo bokstavelig talt holde full uendelig lenge, uten å se noen andre utpå. Er det noe statistikk som tilsier at det er ett problem? er det noe talldata/info å støtte seg på som sier det er ett problem? Nei, det er oppkonstruert tenkt scenario basert på følelser. 

No wake zones støtter jeg dog, folk gir jo lett totalt faen i 5 knop soner, jeg blir jo blåst forbi når jeg ligger i 5, 10 av 10 tilfeller. Men man kan ikke ha no wake overalt, må være fordi det er en brygge eller andre praktiske hensyn veldig nære som tilsier det. 


 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 2 timer siden:

 Min mening bør veie tyngre enn din, da jeg rett og slett har mer kompetanse på området. 

 

Artig tankegang. Hvorfor mener du å inneha en kompetanse om fartsgrenser nær land som ikke jeg og andre har?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mye artig argumentasjon her gitt. Da er kanskje dette argumentet like godt: alle dødsulykkene som skyldes fart og kollisjon/grunnstøting har skjedd nærmere enn 100 m fra land, så i dette området er det fornuftig med en 5 knopsgrense. Det trenges heller ikke egen erfaring eller spesialkompetanse for å forstå det.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 7 timer siden:

Jeg frykter det er en tapt kamp. Dessverre.  

 

Helt klart, både demokrati og ytringsfrihet er kommet for å bli. Men begge deler er under press, både i stort og smått. 

---

Regjeringen skal endre promillegrensene. Kun dømte fyllekjørere får uttale seg. At noen andre skal mene noe om emnet, og uttale seg, uten å ha en viss forståelse for hva man snakker om er uhørt. 

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Olevine said:

Mye artig argumentasjon her gitt. Da er kanskje dette argumentet like godt: alle dødsulykkene som skyldes fart og kollisjon/grunnstøting har skjedd nærmere enn 100 m fra land, så i dette området er det fornuftig med en 5 knopsgrense. Det trenges heller ikke egen erfaring eller spesialkompetanse for å forstå det.

 

Akkurat, og nesten alle som omkommer i flyulykker drikker kaffe jevnlig.

Ergo bør kaffe forbys!

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...