index Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Peis på du, det går nok bra å komme seg til Ålesund skal du se! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 11.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2021 index skrev On 10.7.2021 at 22.14: Peis på du, det går nok bra å komme seg til Ålesund skal du se! Ja, får bare komme meg av gårde og få det unnagjort! Nå ser det for øvrig ut som om det er litt ut på formiddagen det roer seg, og ikke tidlig på morgenen. Vi får se når vi kommer så langt. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 11.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2021 Jeg la ut masse bilder fra forrige etappe her, men har ikke skrevet så mye. Men i går la jeg i alle fall ut et blogginnlegg, ganske langt, som handler om etappen pluss endel andre grublerier... https://pequod.nesodd1.no/?p=22475 Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 11.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2021 Ligger for øvrig fortsatt i Florø og ser EM-finalen nå. Så er det nattvakt fra klokka 23 og avgang til Måløy i morgen ettermiddag, regner jeg med. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Pent vær i dag også… Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Goddis77 Svart 13.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Blir det Måløy i dag? Link to post
Pequod Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Goddis77 skrev for 2 timer siden: Blir det Måløy i dag? Det var planen, men fant bare plasser på utsiden mot sundet, og det fristet ikke. Så det ble bare tanking i Måløy denne gangen. Nest siste nattevakt for denne gangen tas på Silda istedenfor! Nå blir det en liten cowboystrekk før litt kveldsmat og jobb. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
LALUNA II Svart 14.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Da er han på vei mot runding av Stadt God tur Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Goddis77 Svart 14.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Snart ferdig nå ? Link to post
sunnmøre Svart 14.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Heldige med turen i dag. Prata akkurat med to som runda litt tidligere. Rimelig strøkne forhold, sa dei. Link to post
Pequod Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 (redigert) Stadt gikk greit, men har større problemer med å finne meg et sted å ligge. Drar fra Ulsteinvik nå, blir vel til ar jeg må dra helt til Ålesund i dag… Redigert 14.Juli.2021 av Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Slangemannen Svart 14.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Du er en råtass når det gjelder å forflytte deg. Bøyer meg i hatten for deg. Ikke mange som ville tatt den turen der alene. Link to post
Pequod Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Slangemannen skrev for 3 timer siden: Du er en råtass når det gjelder å forflytte deg. Bøyer meg i hatten for deg. Ikke mange som ville tatt den turen der alene. Koser meg mest når jeg er underveis! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Endte opp i Ålesund til slutt. Blir en tøff natt på jobb ettersom jeg kun har sovet noen få timer. Stad gikk greit, litt røff på slutten, men ikke noe verre enn hva jeg har vært ute i fra før. Sulafjorden helt på slutten var mer ubehagelig! Endte opp med å legge meg i den båsen jeg hadde booket for to uker, her det strøm og vann, vaskemaskin og dusj, og jeg ligger lunt og godt. Har begynt jobbøkta nå, så mer rapport får vente litt. Skal prøve å legge ut noen bilder hvis det blir en stille periode. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sjøstein Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Bra jobba, litt av en tur du tar oss med på! Virker som om Nannien har gått problemfritt hele veien? Har du noe statistikk på distanse og timer kjørt så langt? Link to post
Pequod Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 (redigert) Sjøstein skrev for 12 timer siden: Bra jobba, litt av en tur du tar oss med på! Virker som om Nannien har gått problemfritt hele veien? Har du noe statistikk på distanse og timer kjørt så langt? Ja, Nannien har gått upåklagelig, maler fornøyd hele tiden, men så fikk den da godt stell før jeg dro også, med olje- og filterskift og sinkbytte. En ting som ikke fungerer er telleverket på antall motortimer, men jeg har jo notert effektiv motortid og antall nautiske mil i min egen logg på båtbloggen, så jeg har en viss oversikt. I og med at jeg har hatt flere lengre opphold i en og samme havn, så har jeg bare gjennomført 17 turer/etapper siden den første gikk av stabelen i mai (da tar jeg med turen fra Nesodden til Kambo, der båten ble tatt på land i noen dager). Til sammen da og fram til den siste etappen til Ålesund i går, så har jeg klokket inn 637,7 nautiske mil! I antall effektive motortimer er jeg oppe i 76 timer og 15 minutter totalt på denne turen. Forøvrig har nå mitt fagblad Journalisten plukket opp mitt tokt: https://journalisten.no/bat-hjemmekontor-kortnytt/per-helge-fikk-tommel-opp-fra-jobben-tar-ntb-vakter-fra-bat-langs-norskekysten-i-hele-sommer/470683 Og den danske kollegaen har sitert dem: https://journalisten.dk/nyhedsoverblik/?news_band_id=111631 Redigert 15.Juli.2021 av Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sjøstein Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Hadde en følelse av at du har oversikten. Færre motortimer enn jeg trodde. Uansett deilig med en motor man kan stole på når man er på langtur. Skikkelig inspirerende å følge deg! Link to post
Pequod Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 (redigert) Det ble altså en lang etappe på onsdagen. Jeg jobbet natt til onsdag og hadde opprinnelig planlagt å dra over Stad rett etter vakta, men jeg var litt mer sliten enn jeg hadde trodd, så jeg tenkte at et par timer på øyet kunne jeg bevilge meg. Det var riktignok speilblankt da jeg la meg rett før klokka sju, men Windy påsto at det blåste mer utpå og at det deretter ville bli omtrent speilblankt fra tidlig formiddag og ut på ettermiddagen, Men Windy tok, som de har gjort ganske ofte på det toktet jeg er utpå nå, helt feil. I tillegg klarte jeg å sove dobbelt så mye som jeg hadde planlagt opprinnelig, så jeg var ikke av gårde før rett etter klokka 12 på formiddagen, på et tidspunkt som jeg, hvis jeg egentlig hadde gjort som planlagt, ville ha vært ferdig med Stad for lenge siden. Men likevel gikk det helt fint. Det var veldig rolig i begynnelsen, så gikk det over til litt late dønninger og etterhvert en blanding av dønninger og litt krapp og større bølger - spesielt på slutten før jeg begynte å legge inn mot land igjen - men totalt sett en hel grei opplevelse. Det var faktisk mye verre å krysse Langesundbukta i fjor høst enn å krysse Stad nå. Så får vi se på returen, om jeg er like heldig da. Planen min var opprinnelig å finne et sted der jeg kunne legge til og få sovet noen timer slik at jeg var mer opplagt til siste nattvakt, men det skar seg litt. Jeg dro først til Fosnavåg, men var litt skeptisk ettersom den havna så litt trang ut i Havneguiden. Da jeg nærmet meg så jeg også en bro som ikke har vært nevnt noe sted, så ut som en gangbro. Jeg kunne ikke finne ut noe om man måtte bestille åpning av den eller om den ble åpnet til faste tider, så jeg valgte å kjøre forbi. Det var litt forvirrende og jeg følte meg litt usikker. Jeg så jo at det lå større båter på innsiden når jeg brukte kikkerten, og broen var helt klart for lav til både meg og de skipene som lå på innsiden, men jeg valgte å droppe Fosnavåg og dro videre med Ulsteinvik i tankene. Men når jeg kom dit ble jeg nok en gang skuffet. Jeg hater trange havner, så jeg dro ikke inn til båtforeningens gjesteplasser, men observerte i kikkerten at den brygga som er oppført som gjestebrygge der så temmelig full ut. Da dro jeg videre til hotellet og de gjesteplassene som skulle være der. Så rimelig trangt og fullt ut innerst i den kroken der det lå flytebrygger, og jeg ble nok en gang usikker på hvor jeg kunne ligge, da jeg synes det var dårlig merket. Ifølge Havneguiden kan man også ligge langs de høye kaikantene, men der lå det blant annet en diger skøyte, så jeg ble usikker på om den informasjonen stemte (har etter hvert funnet ut at det er mye, også i onlineversjonen, som ikke stemmer eller er utdatert), og i tillegg var de kaiene så høye at jeg ville fått problemer med å komme meg på land. Så da dro jeg videre nok en gang! Nå var jeg fullstendig klar over at den opprinnelige planen om å komme meg til et sted såpass tidlig at jeg kunne få sove litt, var falt i fisk. Jeg hadde allerede droppet å kjøre innom et par aktuelle steder på grunn av usikkerhet om det var strøm der og fordi det var få plasser og antakelig opptatt uansett. Av den grunn droppet jeg også tanken på å dra inn til Ørsta eller Volda - små havner med få gjesteplasser og ganske surt å dra helt dit uten å få plass. Samtidig så jeg at det hadde begynt å blåse opp, omtrent et døgn tidligere enn det Yr hadde meldt tidligere, så jeg bestemte meg uansett for å ta indre lei fra Ulsteinvik og inn i Vartdalsfjorden. Jeg tok derfor kontakt med den båtforeningen i Ålesund hvor jeg skal ha båten liggende mens jeg tar en to ukers pause, og lurte på om det var mulig å komme fit to dager tidligere enn bestilt. Det var ikke noe problem, så da jeg dro gjennom en blikkstille Vartdalsfjord så var det klart at jeg kom til dra helt inn til Ålesund. Like greit. Da jeg kom ut av fjorden og dro inn Sulafjorden mot Ålesund, kom det verste "føret" på denne etappen. Det blåste skikkelig rett mot (og fra en annen retning enn meldt både fra Yr og Windy) i mye større og sinna bølger enn meldt. Helty delig at det uværet som var meldt torsdag og fredag kom et døgn tidligere! Så etappen over Sulafjorden og deretter inn Hessafjorden ble litt røff, men fortsatt ingen match for denne båten og denne skipperen. I dag har jeg fått sovet skikkelig ut og drar hjem til Nesodden med fly i morgen fredag, for så å være tilbake her 2. august med avreise 3. august. Om jeg drar videre nordover til Kristiansund og Trondheim er det været som avgjør. Jeg hadde opprinnelig planer om å ta bussen inn til sentrum her i dag for å se meg litt om, men det får jeg ta i august. Jeg ligger jo et stykke fra sentrum og gjestehavna der (som var full da jeg sjekket webkameraet onsdag), men trygt og godt i bås og en båtforening med vektere og låste porter. Redigert 15.Juli.2021 av Pequod Lagt til bilder (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
navid Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 Bra å se at båt og skipper er vel i havn og godt fortøyd på nordsida av Stad`en. Har du en nærmere pos/navn på stedet der den lave broa er blitt bygget? Vel blåst så langt og god tur hjemom! Link to post
sunnmøre Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 Forstår ikkje heilt kva som har skjedd i Fosnavåg. Ei grei hamn med ganske mange plasser. Elles så må du vore uheldig i Ulsteinvik også. Som du seier så er det to havner i sentrumsområdet. Har aldri opplevd at eg ikkje har fått plass. Link to post
nie Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 Fosnavåg er rimelig grei å komme inn men det virker kanskje som du har kjørt forbi den grønne streken og prøvd deg inn brua ved den røde streken? Du får ta det på hjemturen...Fosnavåg er verd et stopp? Link to post
Ida Marie III Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 nie skrev 15 minutter siden: Fosnavåg er rimelig grei å komme inn men det virker kanskje som du har kjørt forbi den grønne streken og prøvd deg inn brua ved den røde streken? Er nok det som har skjedd ja...? Men er jo fremme i planlagt havn, så da er alt på stell.... Link to post
Pequod Svart 16.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 Blir litt usikker når jeg ser den illustrasjonen. Har sjekket litt på nett og det er vel snakk om en gangbro som kom opp i fjor? Usikker på hvordan den fungerer, det er visst en svingbro. jeg dro ikke langt inn, stoppet da jeg så at det var en bro der og tok fram kikkerten. Men som dere sier, alltids mulig å stikke innom der på returen. Nå sitter jeg på flyplassen og skal ta fly til hjemtraktene, så noen oppdatering fra dette toktet vil ikke skje før i august! Jeg skal hjem i dag, så drar jeg til eks-rederinnen i morgen og blir papegøyebarnevakt fram til neste fredag/lørdag. Så er jeg hjemme i et døgn før det blir den tradisjonelle uka på Skeikampen med ungene. Tar fly tilbake til Ålesund mandag 2. august, så tenker jeg at jeg ser meg litt rundt i byen tirsdag før jeg fortsetter. Så får vi se hva jeg gjør, har ikke helt bestemt meg ennå om jeg skal dra innom Molde og Kristiansund og om jeg tar turen oppover til Trondheim. Har jo lyst til det! Men nå skal jeg altså vansmekte på landjorda i hele 18 dager! Tok buss inn til Ålesund sentrum, og benyttet sjansen til å ta en titt på gjestehavna på veien til bussbyttet ved rutebilstasjonen. Det er jo mulig at jeg legger til der på returen hvis jeg drar videre nordover. Veldig greit å ha "befart" området! Snakket med en fyr som lå der og han anbefalte å ligge der han lå, innerst, framfor de ytterste plassene med en gang du kommer inn. Var mye roligere der han lå, mente han. Var omtrent stappfullt i hele havna, men et par plasser i den innerste delen. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 Pequod skrev 3 minutter siden: Blir litt usikker når jeg ser den illustrasjonen. Har sjekket litt på nett og det er vel snakk om en gangbro som kom opp i fjor? Usikker på hvordan den fungerer, det er visst en svingbro Det er nok som illustrert over her. RS Idar Ullstein har ofte base i Fosnavåg, tror ikke de ville ta seg tid til å vente på broåpning ved uttrykning? Endelig ble det Bobåt Link to post
Pequod Svart 16.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 Ut i fra tracket mitt i Navionics-appen var jeg på riktig sted, men jeg dro ikke veldig langt inn. Såvidt jeg har forstått skal dette være en selvbetjent gangbro, og den står sannsynligvis alltid åpen, bortsett fra når noen skal bruke den? Den var i alle fall i bruk da jeg passerte, med blinkende lys og det hele. Her burde kommunen oppdatere siden til gjestehavna med informasjon om denne brua! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn