Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021

Pequod

Recommended Posts

Hyggelig at jeg kan drive litt opplysningsarbeide! :giggle:

Har lest meg litt opp på dette med brua, den ble åpnet i november i fjor. Følgende foprklaring på hvotrdan den virker har jeg klippet inn fra Sunnmørsposten:

----

– Brua er spekka med teknologi – som sensorar, kamera og anna. Den ligg som standard inntil Vågsholmen, men når ein fotgjengar trykker på ein knapp anten på Fosnavåg- eller Vågsholm-sida – svingar den over sundet. Det tek 40 sekund – så er det berre å gå over. Dersom det så går 30 sekund utan at brua kjenner rørsle – svingar ho seg tilbake til utgangsposisjonen. Skip eller båtar som skal inn gjennom sundet kjem seg enkelt forbi – og dersom svingbrua ligg over sundet, er det eit raudt lys som lyser. I tilfelle nokon skal vere uheldige å køyre inn i brua – tek ho godt unna for støyten ved at ho ikkje er heilt fast i andre sida, seier Kurt Gjerdsbakk.

----

Så da vet vi det!

Jeg kom forbi akkurat da den var i bruk og med røde lys, og siden jeg ikke visste noe om den så dro jeg forbi. Kanskje jeg ikke er den eneste som har gjort det?

sunnmøre skrev for 13 timer siden:

Faktisk litt pinleg å ikkje hugse det med brua, men slik er det. Låg på Sandshamn, rett sør om Fosnavågen frå onsdag til torsdag. Trur du skal vere fornøgd med at du kom deg over Stad på onsdag, ganske friskt på torsdagen. 

Kjørte forbi Sandshamn, vurderte å legge til det, men ut i fra det jeg så på nettet så det ut til å være ganske få plasser der, så jeg regnet med at det nok var fullt der.

Ja, onsdag var en dag jeg uansett måtte dra - så jo at det var uvær på gang og det begynte å bli urolig i båsen jeg lå allerede natt til torsdag.

Deler dagens blogginnlegg om en ny milepæl når det gjelder antall forskjellige havner jeg har fortøyd i. Blir nok flere de nærmeste månedene.

I kveld er vakta som fuglepasser over for denne gang, Da drar jeg fysisk på jobb i de nye lokalene. Kun andre jobbvakt jeg har der etter at jobben flyttet i mai. Fra mandag blir det fjelltur, og mandagen deretter setter jeg kursen tilbake til Ålesund. Så da blir det flere innlegg om båtturer!

Får håpe været snur igjen i august og blir bedre enn det som er meldt til uka...

https://pequod.nesodd1.no/?p=22591

Du som har vært i alle disse havnene, hvordan er havnen i Halden, jeg vet du har vært der. Det kunne jo være en ide for oss å ta en natt der etter koronasjekk i Sponvika om en del uker. Hvordan fortøyer man, kailangs, i bås, bøye for akterfortøying eller hva? Flytebrygge eller kai?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 20 minutter siden:

Du som har vært i alle disse havnene, hvordan er havnen i Halden, jeg vet du har vært der. Det kunne jo være en ide for oss å ta en natt der etter koronasjekk i Sponvika om en del uker. Hvordan fortøyer man, kailangs, i bås, bøye for akterfortøying eller hva? Flytebrygge eller kai?

Her kan du faktisk velge selv, både flytebrygger med bås, longside flytebrygge og kailangs. Selv har jeg ligget kun i bås på flytebrygga som du får på babord side etter at du har passert dieselbrygga., men på styrbord side når du kommer inn er det en flytebrygge som ifølge Havneguiden også tilhører gjestehavna - der har jeg ikke ligget før, men der skal du kunne ligge longside på utsiden. Eller er det kaiplass langs hele "U"-en.

Ligger veldig sentralt til med utesteder rundt, så på en sommerdag kan det nok bli noe støy. Jeg har ikke vært der på fem år, men serviceanlegget var ganske bra sist jeg var der. Rent og pent.

Og Halden er en koselig by, synes jeg. Var innom der noen ganger når jeg var på rehabiltering etter amputasjonen.

https://pequod.nesodd1.no/?page_id=7264

Begynner å nærme seg nye oppdateringer i denne tråden...

Nå er jeg ferdig med "sommerjobben" som paprgøyepasser, og har gjort ferdig en kortuke på fjellet med ungene (ble av praktiske hensyn kortet ned fra de sedvanlige sju dagene til fem dager) og slapper av hjemme i helga før jeg mandag kveld setter meg på flyet tilbake til Ålesund og båten.

IMG-5440.jpg.72f2043776449867932a784ec990465e.jpg

Da har jeg to hele måneder på meg før jeg skal være tilbake i hjemmehavna, og denne gangen er det hovedsaklig ferie og avspaseringsdager som skal benyttes. Jeg har kun fire nattevakter i midten av august, resten er fri. Riktignok har jeg meldt meg frivillig til å jobbe ekstra under valget, hvis det er behov for det, men har ikke fått noen tilbakemelding om det ennå.

Med meg i bagasjen har jeg takspiler til det nye kalesjetaket - som ikke var ferdige før jeg dro ut på tur. Kalesjetaket har vært potte tett hittil, men mangler litt avstivning, så det har dannet seg et par "dumper" når det har strømmet ned ordentlig. Med disse spilene på plass er de dumpene også en saga blott.

IMG-5484.jpg.329654d1b3132f31714a2f3f6f058cf7.jpg

Jeg har i skrivende stund ennå ikke bestemt meg for om jeg skal fortsette nordover til Kristiansund/Trondheim eller om jeg skal kose  meg i "nærområdet" med turer til Molde, Tresfjorden og Geirangerfjorden m.m.

Men jeg kan vel si så mye at jeg heller til en av dem... :giggle:

Rakk en tur innom hjemmehavna også...skal ikke tilbake hit før 3. oktober...

IMG-5374.jpg.941797f770f65af8ea30f9152bf51f31.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Pequod skrev 5 minutter siden:

Jeg har i skrivende stund ennå ikke bestemt meg for om jeg skal fortsette nordover til Kristiansund/Trondheim

Hadde du spurt Trude (sjefen her ombord?) hadde du fått klar beskjed om å gå innom fødebyen hennes, Kristiansund!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kristiansund er en flott by å komme inn med båt. Ålesund likeså også med gjestehavna i sentrum. 

Er du i Kristiansund så anbefales på det varmeste å ta en tur til Bud. Flott sted i havgapet. Anbefaler å Google Bud, havna, museet og ikke minst den gode fiskerestaurant på kaia. Trygg havn på flytebrygge innenfor molo. 

mvh

Tor Arild 

Har du først seilt inn Storfjorden mellom Molde og Vestnes ligger besøksperlene tett. Fiskeværene Ona og Bjørnsund med masse synlig historie. Veøya, et tidligere kaupang fra Vikingtiden, som de fleste blir bergtatt av. Tresfjorden er kanskje mer lang enn fascinerende, men ringen sluttes vel på et vis ved et besøk. I tillegg har både Finnøya, Midsund, Molde og Vestnes fine og gode gjestehavner. Og, ja, jeg er nok herfra, så det er vel litt subjektivt, men det er vel verdt å gjøre en sveip innom her🙂..

Takk for alle tips! Vi får se hva været bestemmer, det ser jo fint og rolig ut foreløpig.

Båten ligger i en båtforening nå, men det er ikke umulig at jeg forhaler til gjestehavna i sentrum tirsdag eller onsdag siden jeg har planer om å se litt mer av byen og det da er enklere å ligge mer sentralt plassert enn på et sted der jeg må ta buss inn til sentrum.

Har forøvrig begått et par blogginnlegg mens jeg har vært i fjellheimen...

Det nyeste handler om muligheten til å ta en svingom innom Sverige på returen: https://pequod.nesodd1.no/?p=22275

Dette er en slags oppsummering av første del av årets tokt: https://pequod.nesodd1.no/?p=22558

Sjøstein skrev 1 time siden:

Du bør jo dra på pilegrimsferd til Tresfjorden når du først er i området med båten!

Jepp, det står absolutt høyt oppe på lista! Gjorde jo det samme med Nidelven, så jeg må nesten gjøre det samme med Tresfjorden også!

Håper min eventuelle neste båt ikke er bygget i Singapore, da vil jeg få litt problemer, tror jeg...:lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...