Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021

Pequod

Recommended Posts

Pequod skrev for 3 timer siden:

Har det foreløpig ikke så travelt med å dra herfra, og nå ser det ut som om Hustadvika viser seg fra sin dårlige side nå i helga, så fullt mulig at jeg tar første nattevakt herfra og drar videre til Kristiansund mandag...

228221584_10157971132722032_5950843191142293180_n.jpg.0a00e39171a4ca67dbfa2e8232172d46.jpg

Har begynt å blåse opp litt nå, så det er ikke blikkstille sjø lenger, men fortsatt nydelig temperatur. Man får nyte det mens man kan!

231216485_10157971132827032_1505692069269798286_n.jpg.07db53093e82bd8c320661271184019e.jpg

Ligger en Tresfjord 29 Nordic ytterst på flytebrygga til venstre. Kom i snakk med eieren i går kveld da jeg skulle rekke butikken før den stengte. Kom et kraftig regnskyll på veien opp. Hadde en anelse om at det kanskje kom noe ettersom jeg tok bildet under noen minutter før...

IMG-5644.jpg.a4ef1b825cccbf459dec4fefa0cf45da.jpg

Hadde nok rukket å komme i ly i butikken hvis jeg ikke hadde stoppet opp for å prate med Tresfjord-eieren, men jeg søkte ly under det svære treet til venstre på bildet under mens den kraftige skuren holdt på, så jeg ble bare litt fuktig og ikke gjennomvåt, noe jeg nok ville ha blitt både om jeg gikk tilbake til båten og om jeg hadde fortsatt til butikken...

IMG-5645.jpg.444a21aba5ee1ecae5e0bd838fc07974.jpg

Bildet under er ikke bare uskarpt fordi det er zoomet inn, men også på grunn av det kraftige regnet, vannet fløt nedover veien til havna.

IMG-5647.JPG.d04df1590d62a4a70f2c28d084489f2c.JPG

Men i dag altså, bare fryden og gammen.

Sånn går det når du henger i Romsdalen istedenfor å dra hit til Nordmøre 😜:

IMG_20210806_201312.jpg.3338a6cf5bc2c5561f2dd78dd8a015fb.jpg

(Synd båten vår ligger på land, langt fra ferdig ennå 😝 På tide å hente tilbake vår småturbåt, en Askeladden 3050 15 fot tilbake fra småbåthavna) 

På vei sørover igjen burde du besøke Hjertøya utenfor Molde. Der er det ikke strøm, men det er en nydelig plass uansett om vil overnatte, eller bare kikke litt.    
Vi lå der en natt i fjor, og da det var midt i uka, lå vi der mutters alene.👍

På den annen side, skal ikke jeg fortelle deg hva du burde eller ikke 😂 😊

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Tom Rør skrev 29 minutter siden:

På vei sørover igjen burde du besøke Hjertøya utenfor Molde. Der er det ikke strøm, men det er en nydelig plass uansett om vil overnatte, eller bare kikke litt.    

Det er ingen som tar det du skriver som noe annet enn vennligsinnet informasjon. Med et solid rotfeste i vel dokumenterte reisedokumenter er det intet annet enn «Ja det må jeg gjøre!»😁😁😁

Håper å kunne rappe havner etter deg i mange år fremover!:flag_bp:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Campingcruisern skrev for 18 timer siden:

Sånn går det når du henger i Romsdalen istedenfor å dra hit til Nordmøre 😜:

Hehe, skal huske det til neste gang! Nå kan det uansett synes som om været er bedre enn meldt torsdag, men jeg blir nok likevel her til mandag ettersom jeg får besøk da.  Og det er rolig og idyllisk her.

jørn skrev for 15 timer siden:

Litt av en tur du har, ser utrolig flott ut :)

Du er til inspirasjon at du reiser mye alene, det har gjort at jeg faktisk også har hatt flere overnattingsturer alene i år, så takk for det :)

Tusen takk, det var veldig hyggelig å høre! Begge deler - med og uten mannskap - er hyggelig, men jeg er jo alene og båten fungerer som et slags fristed for meg hvor jeg kan samle tankene og glemme alle problemer. Det har sine utfordringer innimellom, men det går seg alltid til.

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Det skal du ikke bekymre deg for - jeg har allerede notert en god del av stedene dere har vært på, samt andre tips som har kommet, både her på forumet og fra båtfolk jeg har møtt på veien, så jeg kan sikkert tøffe rundt til neste høst hvis jeg skal rekke alle...

Solbris II skrev for 5 timer siden:

Jeg vet jo hva du sliter med @Pequod  

Spør deg selv, kan du dø av det?

Både du og jeg vet at svaret er nei. Altså er det bare å hoppe i det! Og når du hopper mange nok gangerkommer tryggheten av seg selv!😊😊

God tur videre!😃😃

Ja, vi har jo snakket om dette før, og jeg har skrevet om det både her og på bloggen min, men sliter fremdeles med en fryktelig lav selvtillit når det gjelder manøvrering av båten, særlig inn og utav havner. Jeg synes det blir verre og verre. Jeg har alltid vært usikker, men etter grunnstøtingen i mai synes jeg det bare har blitt verre og verre.

Jeg har blitt liggende flere dager enn nødvendig i flere havner på denne turen rett og slett fordi jeg var redd for å gjøre feil og støte borti andre båter når jeg skulle dra. Se for eksempel bildet under fra Florø, der jeg lå to dager ekstra. Det beviser på en fortreffelig måte for idiotisk dette er, og hva jeg sliter med. 

Det er fort og gæli redigert på mobilen, men den røde krusedullen er meg, og de to gule krusedullene to båter som lå henholdsvis bak meg med god avstand, og foran meg med noe av akterenden ut fra hjørnet. Jeg lå kloss opptil hjørnet.

Som dere ser er det vanvittig god plass, men jeg lå to døgn ekstra fordi jeg var redd for å skubbe borti de to gule båtene... Først da den foran meg gikk, torde jeg å dra av gårde!

IMG-5667.jpg.5b4a1aec0b94ced41007858ba79a9336.jpg

Dere ser jo selv at det er fullstendig irrasjonelt og latterlig, men jeg klarer ikke å bli kvitt tvangstanken om at jeg kommer til å køle det til...

Jeg har over 700 turer med båt bak meg nå, 511 med snekka og 202 med Tresfjorden, men likevel gruer jeg meg både når jeg skal inn og ut av havner. Jeg velger også den letteste utveien, den første log (v)beste, særlig i nye havner. I Florø la jeg meg på en utsatt plass hvor nok større båter enn meg brukte å ligge, utsatt for vind og fergetrafikken rett ved siden av, fordi jeg ikke tok sjansen på å dra lenger inn...

I Molde var det akkurat det samme som skjedde: Det var nok plass i gjestehavna, men den plassen jeg hadde mest lyst på var opptatt. Og da ble jeg usikker med en gang. Vinden ville blåst med ut fra flytebrygga og selv om jeg har buagpropell så var jeg overbevist om at jeg ikke ville klare det, så jeg kjørte forbi og sjekket ut gjestebrygga til båtforeningen litt lenger inn.

Den var helt tom, men innkjøringen så noe trang ut og siden det i tillegg sto folk på brygga og fisket, så var det nok til at jeg feiget ut. Til alt overmål passerte jeg gjestehavna en gang til på vei ut, og så flere plasser jeg kunne legge til, men valgte å dra forbi...

Elnesvågen valgte jeg ut ene og alene fordi havna har webkamera og jeg så at den ene flytebrygga der man kan ligge longside var ledig og hadde veldig god plass. Og jeg klarte å legge pent til der...

Det er jo ikke det at jeg ikke kan dette, men jeg tror at jeg ikke kan det. I ni av ti tilfeller går det helt utmerket, men med en gang tvilen kommer sigende, så får jeg problemer.

Da jeg skulle legge til i elveinnløpet i Mandal i juni for å tanke før jeg dro videre til Farsund, så måtte jeg ha tre forsøk på å legge til på grunn av en kraftig vind som dro meg ut fra brygga. Første forsøk var totalt mislykket fordi baugpropellen plutselig ikke virket. Andre forsøk uten baugpropell gikk også galt fordi jeg kom litt for skeivt inn, mens tredje forsøk var omtrent perfekt, selv uten baugpropell og med kraftig vind ut fra kaia... (Viste seg senere at jeg hadde glemt å slå på strømmen til baugpropellen...), så jeg vet jo hvordan jeg skal gjøre det!

Jeg er litt oppgitt over meg selv, men det er visst vanskelig å få denne tvilen ut av hodet...

Pequod skrev 8 minutter siden:

Ja, vi har jo snakket om dette før, og jeg har skrevet om det både her og på bloggen min, men sliter fremdeles med en fryktelig lav selvtillit når det gjelder manøvrering av båten, særlig inn og utav havner. Jeg synes det blir verre og verre. Jeg har alltid vært usikker, men etter grunnstøtingen i mai synes jeg det bare har blitt verre og verre.

Jeg har blitt liggende flere dager enn nødvendig i flere havner på denne turen rett og slett fordi jeg var redd for å gjøre feil og støte borti andre båter når jeg skulle dra. Se for eksempel bildet under fra Florø, der jeg lå to dager ekstra. Det beviser på en fortreffelig måte for idiotisk dette er, og hva jeg sliter med. 

Det er fort og gæli redigert på mobilen, men den røde krusedullen er meg, og de to gule krusedullene to båter som lå henholdsvis bak meg med god avstand, og foran meg med noe av akterenden ut fra hjørnet. Jeg lå kloss opptil hjørnet.

Som dere ser er det vanvittig god plass, men jeg lå to døgn ekstra fordi jeg var redd for å skubbe borti de to gule båtene... Først da den foran meg gikk, torde jeg å dra av gårde!

IMG-5667.jpg.5b4a1aec0b94ced41007858ba79a9336.jpg

Dere ser jo selv at det er fullstendig irrasjonelt og latterlig, men jeg klarer ikke å bli kvitt tvangstanken om at jeg kommer til å køle det til...

Jeg har over 700 turer med båt bak meg nå, 511 med snekka og 202 med Tresfjorden, men likevel gruer jeg meg både når jeg skal inn og ut av havner. Jeg velger også den letteste utveien, den første log (v)beste, særlig i nye havner. I Florø la jeg meg på en utsatt plass hvor nok større båter enn meg brukte å ligge, utsatt for vind og fergetrafikken rett ved siden av, fordi jeg ikke tok sjansen på å dra lenger inn...

I Molde var det akkurat det samme som skjedde: Det var nok plass i gjestehavna, men den plassen jeg hadde mest lyst på var opptatt. Og da ble jeg usikker med en gang. Vinden ville blåst med ut fra flytebrygga og selv om jeg har buagpropell så var jeg overbevist om at jeg ikke ville klare det, så jeg kjørte forbi og sjekket ut gjestebrygga til båtforeningen litt lenger inn.

Den var helt tom, men innkjøringen så noe trang ut og siden det i tillegg sto folk på brygga og fisket, så var det nok til at jeg feiget ut. Til alt overmål passerte jeg gjestehavna en gang til på vei ut, og så flere plasser jeg kunne legge til, men valgte å dra forbi...

Elnesvågen valgte jeg ut ene og alene fordi havna har webkamera og jeg så at den ene flytebrygga der man kan ligge longside var ledig og hadde veldig god plass. Og jeg klarte å legge pent til der...

Det er jo ikke det at jeg ikke kan dette, men jeg tror at jeg ikke kan det. I ni av ti tilfeller går det helt utmerket, men med en gang tvilen kommer sigende, så får jeg problemer.

Da jeg skulle legge til i elveinnløpet i Mandal i juni for å tanke før jeg dro videre til Farsund, så måtte jeg ha tre forsøk på å legge til på grunn av en kraftig vind som dro meg ut fra brygga. Første forsøk var totalt mislykket fordi baugpropellen plutselig ikke virket. Andre forsøk uten baugpropell gikk også galt fordi jeg kom litt for skeivt inn, mens tredje forsøk var omtrent perfekt, selv uten baugpropell og med kraftig vind ut fra kaia... (Viste seg senere at jeg hadde glemt å slå på strømmen til baugpropellen...), så jeg vet jo hvordan jeg skal gjøre det!

Jeg er litt oppgitt over meg selv, men det er visst vanskelig å få denne tvilen ut av hodet...

Jeg forstår så alt for godt hvordan du har det. Men jeg tenker at du bare må fortsette å utfordre deg selv. For å unngå trøbbel i forhold til andre båter er det å fendre godt et steg på veien. Neste kanskhe å stikke huet ut og be om hjelp. Rett og slett si høyt at du er usikker. Tror det er et godt steg på veien for å bli tryggere. Hver gang er med på å ufarliggjøre. 
Jeg skulle likt å se om noen andre ville klart tillegging med vind fra kaien noe bedre. Det er jo vanskelig i seg selv!

Og til slutt om jeg får lov, ikke la frykten hindre deg i å gå i land der du vil! Det tar fra deg opplevelsene du er på jakt etter! Det er bare du som kan bryte mønsteret! Om du snur og går ut igjen, snu på ny og få inn igjen!😊😊😊

Mvh

Solbris II

Den usikkerheten er du ikke alene om. Nå har jeg hatt båten i 34 år, men hver gang jeg skal legge til "pisser jeg litt i buksen", selv når jeg skal inn i båsen i hjemmehavnen! Nå gjør det ikke noe lenger da jeg etter prostaoperasjonenen stadig er "lekk" og bruker truseinnlegg, he he. :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 9 minutter siden:

Den usikkerheten er du ikke alene om. Nå har jeg hatt båten i 34 år, men hver gang jeg skal legge til "pisser jeg litt i buksen", selv når jeg skal inn i båsen i hjemmehavnen! Nå gjør det ikke noe lenger da jeg etter prostaoperasjonenen stadig er "lekk" og bruker truseinnlegg, he he. :lol:

😂😂😂

Mvh

Solbris II

Trasig å ha det slik. Når du ligg i hamn, så er det viktig å kunne seie frå til andre som kan hjelpe. Ta kontakt med dei rundt deg.  Eg synes det er flott når andre folk kjem og ber om hjelp. Gjer det også sjølv når forholda tilsier det. Er også ein del på tur åleine, og då kan det tidvis vere litt vanskelig om forholda er trasige. Du er uansett på tur, og forhåpentligvis vil du bli tryggere etterkvart som tida går.

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Tror (vet) ikke du er alene om disse tankene. Jeg har også ofte hjertet i halsen når jeg skal til havn, selv etter 30 år med båtliv. Er det plass? Går det greit? Driter jeg meg ut og skader noe? I tillegg har jeg ti tommeltotter (minst). Har alltid fendere og fortøyninger klare, men klarer likevel ofte å lage vase og rote til. Til tross for dette gir vi oss aldri. Det finnes uansett ikke noe som kan erstatte båtlivet.

Pequod, du er en inspirasjon for veldig mange av oss. Din båtglede, turene du presterer og skriver om, alt du får til med båten er intet mindre enn imponerende. Men det imponerer meg nesten like mye at du tar opp dette temaet og viser at det, til tross for den intense båtgleden, ikke er enkelt bestandig. Ikke bare solskinn og flatt hav. Og det tror jeg egentlig vi skal være glade for. Det som bare er enkelt, blir fort kjedelig. Det som iblant er tøft og vanskelig er også verdt å drive med. For det gir så stor belønning når man vi får det til. 

Redigert av Sjøstein (see edit history)

Jeg har fulgt deg en god stund @Pequod, for det meste i bakgrunn. Nå føler jeg at jeg må skrive et par ord. Først må jeg si at jeg virkelig er imponert over det du får til, ikke minst med de utfordringene du har med å bevege deg. Turen du har lagt ut på nå er nok for mange en alt for stor utfordring i seg selv, og du gjør det alene! 

Nå ser du jo her, svart på hvitt, at «sjøulkene» også har høy puls nå de skal inn og ut av havner. Du er langt i fra å være alene om disse tankene.

Stå på, ta utfordringene, fendre godt, og ikke vær redd for å be om hjelp.

Når du skal ut fra en trang plass, med båt både foran og bak, les deg litt opp på hvordan du gjør det med spring. Jeg tror det i mange tilfeller kan være til god hjelp.

God tur videre :flag_bp: Vi heier på deg :clap:

Jeg gleder meg til fortsatt å være med på tur.

Takk for hyggelige ord, skal svare mer utfyllende senere. Jeg er dessverre blitt syk og har siden midnatt i går ligget rett ut med frostrier og høy feber. For første gang siden februar i fjor har jeg måttet kaste inn håndkleet og si til jobben at jeg ikke klarer å jobbe.

I morgen kontakter jeg fastlegen min og får resept på antibiotika - det er venstrebenet som krangler. Så får jeg håpe at jeg blir litt bedre så jeg klarer å komme meg opp til apoteket her.

Er i bedre form nå enn for et døgn siden, men har ligget rett ut og pøst på med smertestillende og febernedsettende.

Håper du kommer til hektene igjen snart @Pequod.

Den usikkerheten du forteller om, er det mange flere enn deg som sliter med.

Jeg får ofte høyere puls når jeg skal inn i en havn. Det å forsøke flere ganger er bare et sunnhetstegn, da jeg har sett mange eksempler på

de som er redd for å drite seg ut, og prøver litt ekstra på første forsøk.Det får ofte et uønsket utfall.

Har man kommet skjevt ut, skal man trekke seg, og forsøke på nytt.

Senest for er par tre dager siden da vi kom til smøgen skjedde det med meg.

Smekkfull havn og brygge, og jeg kom skjevt inn mellom to båter. 
Istedenfor å forsøke å knote det til, bakket jeg ut, og tok det på nytt. At andre så det, det dret jeg i, for ikke noe ble skadd, og hvis noen syntes jeg var en kløne, så bryr det meg sånn omtrent midt oppå ryggen 😊
Det at du reiser sånn du gjør, forteller at du ihvertfall ikke mangler baller, så en ting du ikke skal være usikker på, er at du er en kompetent båtmann 👍👍

Vil også ønske deg god bedring.  Håper du kommer deg fort på beina... ehh benet igjen.. 😉

Å når det gjelder dette med å legge til både her og der. Så vil jeg nå si du våger mer enn de fleste av oss. Langtur, kun ukjente steder. Ikke alle som tør å vandre ut av sin egen bukselomme. 

Endelig ble det Bobåt

Eureka skrev 28 minutter siden:

- jeg går alltid på do før jeg skal legge til kai 😅 

Her ombord er det kona som må på do før inntillegging...🤔😳😂😂

Som flere nevner, er det bare å be om hjelp, særlig med et handicap som du har... og det er heller ingen katastrofe å bakke ut igjen, for å ta det på nytt...

Jeg syns du er flink som har gitt deg i kast med en langtur, og leser alltid innleggende dine...

Håper inderlig du raskt blir bra igjen...

Regner med det er noen BP medlemmer i nærområdet der du ligger, som følger tråden din, og kan trå til for å hjelpe deg i forbindelse med at du er syk...transport,handle etc...

God bedring, og god tur videre...👍👍👍

Riktig imponert av deg over hva du greier så om du feigerer ut innimellom så ikke se negativt på det for deg selv bedre å være safe enn sorry ,.... ta den tiden du trenger det er alltid best
Finner du en grei plass du er alene så tren litt det kan øke selvtillitten litt ;-)
God bedring

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...