Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

 Blir ikke helt klok på kjøleskapet mitt... I går kveld trodde jeg det var gått i stykker, da alt var varmt og lunkent inni, så jeg tenkte at jeg får kjøpe pålegg som ikke behøver å stå kaldt og mye hermetikk... Men nå nettopp, da jeg skulle ta ut en lunken brus, så var det kaldt igjen! Og brusen var absolutt ikke lunken!

 

Det er et Isotherm, vet ikke hvor gammelt det er. Tar det seg "pauser" imellom? Vet ikke så mye om kjøleskap, da jeg ikke hadde et slikt i snekka, bare et gammelt, bærbart campingkjøleskap som fulgte med.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, kjøleskapet ditt skal normalt ikke stoppe så lenge at det blir varmt.

Sålenge det får strøm så skal termostaten sørge for at skapet går innimellom slik at kjølinga opprettholdes. Hvis du ikke i vanvare kan ha tatt strømmen til skapet, så kan det være dårlig kontakt i kjøleskapets ledningskoplinger eller i sikringen på aggregatet. Gi koplingene en liten dusj lurium - f.eks. WD40 eller tilsvarende, det pleier ofte å hjelpe.

Førøvrig synes jeg du må prøve å få mAIS/MT opp å gå igjen da det Pocket Mariner greiene fungerer kjempedårlig - like dårlig som kombinasjonen vanlig AIS/MT!

Ønsker deg god tur videre - med fungerende kjøleskap!

Link to post
Share on other sites

Svee skrev for 5 timer siden:

Hei, kjøleskapet ditt skal normalt ikke stoppe så lenge at det blir varmt.

Sålenge det får strøm så skal termostaten sørge for at skapet går innimellom slik at kjølinga opprettholdes. Hvis du ikke i vanvare kan ha tatt strømmen til skapet, så kan det være dårlig kontakt i kjøleskapets ledningskoplinger eller i sikringen på aggregatet. Gi koplingene en liten dusj lurium - f.eks. WD40 eller tilsvarende, det pleier ofte å hjelpe.

 

Skal se om jeg får tittet litt på ledninger og slikt i løpet av morgendagen! Nå i kveld er det ikke helt bra igjen, så jeg vet ikke om det er noe mer enn dårlige kontakter - får se hva jeg finner ut.

 

Svee skrev for 5 timer siden:

Førøvrig synes jeg du må prøve å få mAIS/MT opp å gå igjen da det Pocket Mariner greiene fungerer kjempedårlig - like dårlig som kombinasjonen vanlig AIS/MT!

Ønsker deg god tur videre - med fungerende kjøleskap!

Jeg får rett og slett ikke brukt appen On Course fra MT lenger, har ikke brukt den siden i fjor da den bare kræsjet og kræsjet - den er helt håpløs! I tillegg er den helt ubrukelig på min iPhone 11 + Pro - se som eksempel hvordan bildet ser ut når jeg skal legge inn reiseinfo - det er ikke umulig å forstørre skjemaet på noen måte - den er helt håpløs! Så jeg har sluttet å bruke MT - jeg gikk over til Boat Beacon i fjor, først som en midlertidig løsning, nå permanent. Den mangler et par ting som On Course hadde og som jeg savner, og den stopper opp hele tiden (i år, var ikke slik i fjor), men det fungerer ganske så bra opp mot vesselfinder.com - MT er helt håpløs, har gitt dem opp.

 

Bildet er selvsagt enda mindre på mobilen! Før tok det heke skjermen, slik at det var lett å logge inn (logg inn-skjermen er enda mindre enn denne!) og legge inn reiseinfo!

 

IMG-3396.PNG.40a0c6c3a542b0bdd34111d5c76ab6df.PNG

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, synd at din iPad tydeligvis ikke er kompatibel med den mAIS versjonen som nå foreligger. Men den fungerer helt fint for veldig mange andre - jfr. f.eks. din båtvenn Compromise!

Men vær klar over at posisjonsdataene som fremkommer på Vesselfinder er akkeruat de samme som fremkommer på MT - og de er sjeldne. Ofte er det timer mellom posisjonene som vises, så det er ikke lett å følge ditt track på turen!

Nok om det, du får ha en god tur videre - selv om dine posisjoner sjelden vises for oss andre!  

Link to post
Share on other sites

Svee skrev 13 minutter siden:

Ok, synd at din iPad tydeligvis ikke er kompatibel med den mAIS versjonen som nå foreligger. Men den fungerer helt fint for veldig mange andre - jfr. f.eks. din båtvenn Compromise!

Men vær klar over at posisjonsdataene som fremkommer på Vesselfinder er akkeruat de samme som fremkommer på MT - og de er sjeldne. Ofte er det timer mellom posisjonene som vises, så det er ikke lett å følge ditt track på turen!

Nok om det, du får ha en god tur videre - selv om dine posisjoner sjelden vises for oss andre!  

Har ikke IPad, men iPhone, men kanskje ikke On Course er kompatibel med iPhone 11?

 

Forøvrig har jeg funnet ut hvorfor kjøleskapet mitt ikke funker - jeg regner i alle fall med at det er det som er problemet: Forbruksbatteriene mine lades ikke!

 

To av forbruksbatteriene ligger på 40 prosent, det tredje på 38 prosent. Startbatteriet på 86 prosent. Laderen er på og strøm tilkoblet. Når jeg bruker batteritesteren får jeg beskjed om at forbruksbatteriene ikke lader! Batteriene er nede på 11,3 på  måleren.

 

Den gamle laderen sa jo takk for seg ett før jeg dro ut på tuen, og @Solbris II monterte en ny. Batteriene var OK da jeg testet dem i Moss eller Risør (husker ikke helt i farten).

 

Så hva kan være galt?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvilken lader er det du har?

Lader den startbatteriet?

Har den flere utganger, altså egen utgang til start og egen til Forbruk?

Om ikke, hvordan fordeler du ladingen mellom start og forbruk, skilledioder, skillerele . . . . ?

 

Dette var ille, men det finnes alltid en løsning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 10 minutter siden:

Hvilken lader er det du har?

Lader den startbatteriet?

Har den flere utganger, altså egen utgang til start og egen til Forbruk?

Om ikke, hvordan fordeler du ladingen mellom start og forbruk, skilledioder, skillerele . . . . ?

 

Dette var ille, men det finnes alltid en løsning.

Har en Nor Charger NC-1220, Den skal ha to utganger som kan lade to separate batteribanker, men jeg vet ikke helt hvordan den er koblet opp ettersom det ikke var jeg som byttet den. Har byttet sikring for sikkerhets skyld.

 

Da jeg sjekket displayet på selve laderen viste den 11,3, men etter at jeg slo den av og på etter å ha byttet sikring, så viser den 13,9. Men det skal lyse en gul diode når den lader, og en grønn når batteriene er ferdigladet - ingen av disse lyser, kun en rød diode - som skal lyse når laderen er tilkoblet strøm.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TideRace skrev Just now:

Har du 220 volt fra landstrøm på kontakt til laderen? Sjekket sikringer på kretsen til lader?

Ja, den er tilkoblet, og jeg byttet sikring nettopp, selv om jeg ikke kunne se at den var gått, men jeg er ikke sikker på hvordan en flatsikring ser ut når den er gåen, det må jeg google først!

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 7 minutter siden:

Slike statuser betyr ingen ting.

Har du et multimeter ombord slik at du kan måle at du får 220v inn på lader og hva som kommer ut på de to ladekretsene?

Dessverre ligger jeg noen døgn bak deg, ellers skulle jeg målt dette...

Har et ja, skal finne det fram, men har aldri brukt det før, så jeg får vel google en bruksanvisning der også...

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

🙂 ... det er ikke vanskelig.

Tror det i utgangspunktet kan være nyttig  å måle 1) at laderen får 220v  2) spenningen som laderen gir ut på batteriene.

Så kan vi sikkert drodle videre når dette er kjent. Det kommer sikkert flere strøm-guruer til her etter hvert 😉.

 

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 5 minutter siden:

🙂 ... det er ikke vanskelig.

Tror det i utgangspunktet kan være nyttig  å måle 1) at laderen får 220v  2) spenningen som laderen gir ut på batteriene.

Så kan vi sikkert drodle videre når dette er kjent. Det kommer sikkert flere strøm-guruer til her etter hvert 😉.

 

Fant bruksanvisningen på det, så det skal gå greit.

 

Men jeg tror jeg utsetter videre utforskning til i morgen, for nå er det begynt å bli mørkt, og litt kronglete å få dette til med lommelykt/lyskaster... Jeg har uansett slått av forbruksbatteriene, slik at de ikke tappes mer. Startbatteriet slår jeg alltid av når jeg er i havn.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å følge deg på tur @Pequod 

 

Jeg ville gjort det enda enklere. Still inn multimeteret på 20V om det har et valg for dette (noen multimetere justerer seg inn automatisk og har derfor ikke et slikt valg). Sett svart ledning på startbatteriets minus, rød på startbatteriets pluss. Måler du da en verdi over 12,8V finnes det lading fra en eller annen kilde. Gjør tilsvarende på forbruksbanken, svart til minus og rød til pluss, og les av spenning. 

 

Har du solceller tilkoblet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått sjekket litt mer, men er ikke akkurat blitt klokere av det...

 

Mulktimeteret viser 14,3V på startbatteriet og 13, 8 på de tre forbruksbatteriene...

 

Biltemas batteritester mener det er 11,38 på to av forbruksbatteriene og 11,39 på det siste.

Startbatteriet måles til 12,55.

 

Displayet til solcellepanelet viser 11,7V...

 

Laderen har stått på i hele natt og både forbruksbatteriene og startbatteriet har vært slått av. MEN, det er en viktig forskjell: I dag viser displayt 11,0V og den gule ladelampa lyser! I går kveld viste den 13,9 etter at jeg slo den av og på, men 11 før, og den gule ladelampa lyste ikke.

 

:confused:

 

Nå skal jeg ta meg en kaffe og deretter skru løs laderen for å enklere komme til menyen, der kan jeg få tilgang til en del statistikk: http://webserver.flak.no/vbilder/H1013770.pdf

 

 

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se ut fra data på laderen, har den kun en utgang, stemmer det? Hvor er ledningene fra laderen koblet til? Pakk ned den BT-testeren og konsentrer deg om å måle spenninger med multimeteret.

 

Sitat

Mulktimeteret viser 14,3V på startbatteriet og 13, 8 på de tre forbruksbatteriene...

 

Dette tyder på at laderen jobber, at startbatteriet er fulladet og at forbruksbanken er under lading.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan det være at det er en dårlig kontakt et sted, og at jeg har kommet borti noen ledninger når jeg har rotet nedi der? 

 

Multometeret viser nå 16,6 på start og 15,1 på de tre forbruksbatteriene, mens displayet på laderen viser 11,2...

 

Og fortsatt gult ladelys...

 

Jeg HAR stilt multimeteret korrekt?

166243B2-909C-4004-A239-74E7FD1BC6EB.jpeg.6ee2547e2617b59e8ff936d58fedcd2d.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  "når jeg har rotet nedi der"

Ja, det er en av de vanligste elektriske feilene. Følg med spenningen på forbruksbanken og rapporter om spenningen øker/minker. Røsk og dra i ledninger og koblinger mellom lader og batterier, Kanskje du finner noe som ikke er dratt helt til.

 

Du ligger vel likevel værfast som oss. Her er det meldt kraftig vind og regn imorgen og vi har "Humparne" fremfor oss før vi kommer oss ned mot Hunnebostrand. Men som deg, har vi hele sommeren på oss i båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 4 minutter siden:

  "når jeg har rotet nedi der"

Ja, det er en av de vanligste elektriske feilene. Følg med spenningen på forbruksbanken og rapporter om spenningen øker/minker. Røsk og dra i ledninger og koblinger mellom lader og batterier, Kanskje du finner noe som ikke er dratt helt til.

 

Du ligger vel likevel værfast som oss. Her er det meldt kraftig vind og regn imorgen og vi har "Humparne" fremfor oss før vi kommer oss ned mot Hunnebostrand. Men som deg, har vi hele sommeren på oss i båten.

Jeg er litt mer optimistisk nå som jeg ser at laderen faktisk lader!

 

Det skal roe seg litt her fra 17-18-tiden, så mulig jeg kaster loss da. Så får jeg se hvordan strekket mellom Mandal og Båly oppleves, det er jo noen ganske åpne områder der. Liker jeg det ikke, så legger jeg meg til i Båly og tar nattevakta der, men er det OK, så drar jeg videre til Farsund.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig viser displayet til solcellepanelet at det nå lader med 13,7 A, så det virker i alle fall... Skal ligge på opp til 20A på dager med sol, så det skal stemme...

 

Har fortsatt alle batterier slått av bare for sikkerhets skyld!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...