Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Fint at du har fått løst strømproblemet. Så lenge du ikke skal ligge i uthavner og har tilgang til landstrøm og god lading ombord, går det veldig fint med bare ett forbruksbatteri. For ni år siden gikk vi med Halcoen fra Nordmøre rundt Sørlandet, opp til Dalen, over til Strømstad, besøkte Oslo by og retur Kristiansund med bare ett forbruksbatteri på ca 90 Ah. Så det er ikke noe problem.

 

Takker for mange fine bilder og god reisebeskrivelse. Ønsker deg en riktig god tur videre! :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Båtplassens lokalkontor skaffet meg priser på både blybatterier og AGM-batterier, men jeg valgte det siste ettersom det er det jeg er vant med, og fordi jeg elsker ordet "vedlikeholdsfrie"...

 

AGM-batteriet er fra Biltema og kommer med fire års garanti.

 

IMG-3609.jpg.f9391fd650e9617f2701072364531b44.jpg

 

Vi stusset imidlertid på at laderen fortsatt ga veldig lite inn til batteriet, bare 12,4, og fant ut at kablene fra laderen var større i diameter (6mm) enn de gamle som gikk inn til batteriet. Etter å ha kjøpt nye 6mm-kabler var ladingen oppe i 14,6 på et blunk! Jeg vet ikke hvor gamle de andre kablene var, men de var også mindre i omkrets og det var litt lange ledninger.

 

Nå er de tre forrige batteriene kassert, og jeg fortsetter turen i morgen etter siste nattevakt med litt mer senkede skuldre. Så kommer resten av batteriene på plass i slutten av neste uke.

 

IMG-3603.jpg.f0432657cf63edd1131a5435269de4a6.jpg

 

Båtplassen og folkene her har virkelig vist seg fra sin beste side! Noe av det lureste jeg har gjort som fersk båteier i 2013 var å registrere meg her!

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

navid skrev for 10 timer siden:

Fint at du har fått løst strømproblemet. Så lenge du ikke skal ligge i uthavner og har tilgang til landstrøm og god lading ombord, går det veldig fint med bare ett forbruksbatteri. For ni år siden gikk vi med Halcoen fra Nordmøre rundt Sørlandet, opp til Dalen, over til Strømstad, besøkte Oslo by og retur Kristiansund med bare ett forbruksbatteri på ca 90 Ah. Så det er ikke noe problem.

 

Takker for mange fine bilder og god reisebeskrivelse. Ønsker deg en riktig god tur videre! :flag_bp:

Takk for det. Skal nok klare både å blogge og å skrive her. Nå har jeg riktignok tenkt å besøke noen uthavner den nærmeste uka, men være forsiktig med strømbruken.

 

Er jo mulig å ta et par netter i uthavn og så ta en gjestehavn for å lade opp litt igjen hvis jeg ser at det er nødvendig.

 

Fram til natt til fredag neste uke har jeg fri og trenger ikke å tenke på at jeg må være i havn til en bestemt tid og at jeg trenger landstrøm til PC og slikt.

Link to post
Share on other sites

Det høres nesten ut som om kablene mellom lader og batteri har hatt mer eller mindre brudd, slik at ingenting har kommet frem til batteriene. Godt du fikk der i orden i alle fall. Nå i sommervarmen klarer du deg vel helt greit med ett batteri, men det kan være greit med ett eller to til før vinteren så du kan bruke varmeren også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 7 minutter siden:

Det høres nesten ut som om kablene mellom lader og batteri har hatt mer eller mindre brudd, slik at ingenting har kommet frem til batteriene. Godt du fikk der i orden i alle fall. Nå i sommervarmen klarer du deg vel helt greit med ett batteri, men det kan være greit med ett eller to til før vinteren så du kan bruke varmeren også.

Ja, vi målte spenningen ut fra lderen til 14,6, men inn på batteriet 12,4, så bytte av kabelen gjorde virkelig susen!

I tillegg ble de tre gamle batteriene dobbeltsjekket, og det er ikke tvil om at de var helt ferdige.

 

Jeg kommer til å sette inn ytterligere to batterier til uka, slik at jeg har full batteribank uansett.

Link to post
Share on other sites

For å gjøre en ikke fullt så lang historie kort: Jeg ligger fortsatt i Farsund.

 

Ingen dramatikk i det, føler meg bare ikke helt pigg. Etter fire nattevakter blir jeg alltid litt ekstra sliten og denne gangen var det litt ekstra tungt å komme meg opp. Så det ble såpass sent at jeg dropper å dra av gårde. 

 

Og siden jeg ikke er helt i form, så passer det vel greit å slappe litt av, se EM-fotball og få døgnrytmen tilbake.

 

Slik det ser ut nå så betyr vel det at jeg ligger her helt til søndag formiddag, men det får nå bare være... Da ser det i alle fall ut til at - ifølge Windy - at jeg kan komme av gårde på formiddagen. Da tenker jeg å gjøre som flere har foreslått, å kjøre rett til Tananger.

 

Så skal jeg følge med på vær og vind og skulle det bli noen forandringer, slik at det er mulig å dra tidligere, så skal jeg benytte første sjanse!

Link to post
Share on other sites

Viksund 830 skrev 1 time siden:

Med tanke på neste etappen din, så er det greit å ha litt marginer og gode værutsikter. 

Det er et godt stykke utaskjærs opp til Tungenes. Flott stykke Norge, men man er litt sårbar for forholdene i en liten båt. 

 

Ja, jeg er ikke helt lysten på å ta et slikt strekke når jeg ikke føler meg helt pigg.

 

Søndag skal det være en ganske lang periode der jeg starter med vinden bakfra og rundt 0,5-0,6 i bølgehøyde. På slutten snur vinden (sist jeg sjekket), men da går den også kraftig ned og bølgehøyden skal være det samme, så jeg skal i alle fall prøve. Så får jeg følge med og se om det åpner seg en luke tidligere.

 

Ser jo at det lørdag morgen skal blåse lite nordrfra, men da kommer det vel en del gammel sjø siden bølgehøyden er på 0,9 meter og det snur etter noen få timer. Kunne kanskje klart meg opp til Egersund, men synes ikke det ser så fristende ut...

 

Det forandrer seg fort, så jeg får bare følge med!

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye å oppdatere med herfra ennå, men det er fotball-EM på TV og fint vær, så jeg klager ikke!

 

Jeg har dog blogget litt om roadtripen i båtbloggen,litt mer detaljert enn det jeg skrev her. Slenger også inn en link til det forrige innlegget, som jeg ikke har delt her.

 

Ha en god helg alle sammen!

 

Dagens innlegg: https://pequod.nesodd1.no/?p=22224

 

Onsdagens: https://pequod.nesodd1.no/?p=22191

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

Tror faktisk du koser deg litt. Er det lov på tur da @Pequod:giggle:

Kose meg? På tur? Jeg? Nei, nå er du virkelig ute på jordet...:giggle::lol:

Solbris II skrev for 2 timer siden:

Nydelige bilder! Greit å ligge værfast litt av og til! Men du er på tur like fullt!!😊😊😊

Absolutt! Men jeg kjenner jeg er litt utålmodig, i den grad jeg hadde en plan, så skulle jeg vært kommet mye, mye lenger på dette tidspunktet enn det jeg er...

 

Hadde alt gått prikkfritt ville jeg vært på Vestlandet for lenge siden!

 

Men jeg har jo vært ute på et par turer før, så jeg vet jo at det alltid er et eller annet som skjer, hovedsaklig værrelatert, så det er slik det er, får ikke gjort noe med det.

 

Tror nok det føles annerledes når jeg først kommer til steder jeg ikke har vært før, og det håper jeg skjer i morgen! Skal bare ta en kaffe nå og sjekke vær og vind, så får vi se om noen av prognosene har endret seg.

Link to post
Share on other sites

Og nå ser jeg at det har endret seg igjen... Blir neppe aktuelt å dra helt til Tananger på søndag slik det er ut nå, men det skal være mulig å komme seg til Egersund. Eller evt. legge til på Hidra eller inn til Flekkefjord.

 

Farsund er fint, men jeg vet ikke helt om jeg orker å være her helt til torsdag...:giggle: :headbang:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 59 minutter siden:

Og nå ser jeg at det har endret seg igjen..

 Det er slik det er å være båtfant! :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...