Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Svart (redigert)

Jeg ligger fortsatt i Risør, men har tenkt å komme meg videre om ikke så altfor lenge. Har jo ligget her siden fredag, noe som ikke er helt etter planen og noe uvant for meg, jeg liker jo best å være utpå og på vei et sted...

 

Planen er jo i utgangspunktet å dra forbi Sørlandet ganske radig (ikke stresse dog), slik at jeg får bedre tid til å utforske de nye stedene jeg skal til. Så det blir for eksempel ikke noen avstikker til favorittstedet Tvedestrand nå, tar det på hjemturen.

 

Men man skal ikke kimse av hvilepuls - eller båtpuls! 

 

Er ganske mye dis utpå akkurat nå, så jeg avventer litt. Må også en tur bortom dieselbrygga ettersom tankmåleren er nede på det skraverte feltet, noe jeg ikke liker. Jeg vet at jeg har diesel for mange timer ennå, men jeg foretrekker å ha så mye som mulig på tanken...

 

I den gamle snekka hadde jeg bare en 40 liters tank, i den nye har jeg 270 liter - så jeg har aldri vært i nærheten av å gå tom. I snekka hadde jeg alltid en femlitersdunk med diesel i reserve, og brukte den et par ganger, men jeg har ikke helt sett behovet for det i nybåten. Og da ville jeg vel ha en litt større dunk enn bare fem liter for at det skulle ha vært noen vits...

 

Men prisnivået her i Risør er sannsynligvis noe høyere enn det jeg r vant til fra hjemlige trakter. Dieselen hos fiskemottaket lå på godt over 12 kroner, så jeg prøver lykken lenger inn i havna. I fjor var den i alle fall noen øre billigere ifølge pumpepriser.no.

 

Er det veldig mye over 12 kroner fyller jeg ikke tanken helt opp, jeg skal være utpå i mange måneder, så jeg ser ikke poenget med å fylle dyr diesel hele tiden hvis jeg kan spare noen kroner.

 

Tar gjerne imot tips til pumper med OK pris i Arendalsområdet - noen som vet hva Hasseltangen ligger på nå for tiden?

 

I dag tenker jeg at jeg kanskje tar en stopp i Lyngør hvis det er ledig plass der, har alltid vært ganske så fullt der de gangene jeg har tøffet forbi, og så blir det vel en kort stopp i Arendal før jeg antakelig fortsetter til Grimstad, vi får se når jeg kommer av gårde, og hva jeg føler for der og da!

 

Forøvrig blir det bare iPhonebilder fra turen en stund framover - fant ut at kameraet mitt ikke lå i fotobagen som jeg tok med - så det må hentes senere! :giggle:

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det blir nok en natt i Risør, tåka har ligget tjukt i hele dag, ikke mulig å se Risørflekken en gang! Og siden det bare koster en hundrelapp, så hvorfor ikke?

 

Fikk meg en god latter isted. Fikk en venneforespørsmål på Facebook og kjente igjen navnet fra flere båtgrupper, så jeg la vedkommende til. Så fikk jeg en melding om at vinden skulle snu i natt og tenkte - jasså, han har vel fulgt med på turen... Så spør jeg om hvor han ligger og han svarer "på andre siden av brygga". Regnet da med at det kanskje var en av de to båtene som nylig hadde ankommet, før jeg møter en lattermild @Compromise på brygga etter at han svarte "du var med meg på jolletur"...:lol:

 

Jeg er håpløs med navn, jeg husket jo at vi hadde samme fornavn, men jeg tenkte overhodet ikke på at det var ham! Jeg tenkte vel ikke i det hele tatt...:giggle:

 

Gullfiskhukommelse, vet dere... :lol:

 

B4C94A1E-E0F6-428E-BE49-952D6807D889.jpeg.0c268e4c822810f452c776ef91f33706.jpeg

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg faktisk stått opp etter å ha satt vekkerklokka på 7.30! @Compromise er tydeligvis en morgenfugl, for båten er borte. God tur videre - og takk for hyggelig selskap!

 

Selv er det tid for en kaffe og et par skiver, så skal jeg tøffe bort og fylle opp litt diesel før jeg fortsetter. Jeg må ta igjen noe av det tapte, så jeg fortsetter nok helt fram til Grimstad i dag, tenker jeg. Det er mulig jeg stopper i Arendal, men det er langt fra sikkert. Gjennom Nidelva skal jeg uansett!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Hasseltangen var 11.99 for et par uker siden. Er desverre på landjobb, så du får hilse på White Lady når du passerer. :flag_bp:

Det skal jeg! Er på innsiden av Tromøya nå. Får stemple inn hos deg på returen!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Da har jeg faktisk stått opp etter å ha satt vekkerklokka på 7.30! @Compromise er tydeligvis en morgenfugl, for båten er borte. God tur videre - og takk for hyggelig selskap!

 

Selv er det tid for en kaffe og et par skiver, så skal jeg tøffe bort og fylle opp litt diesel før jeg fortsetter. Jeg må ta igjen noe av det tapte, så jeg fortsetter nok helt fram til Grimstad i dag, tenker jeg. Det er mulig jeg stopper i Arendal, men det er langt fra sikkert. Gjennom Nidelva skal jeg uansett!

Selv takk for hyggelig selskap. Jeg gikk kl. 06:30 i dag. Ligger nå i Arendal, men går videre bare jeg blir ferdig med jobb.

/per

Link to post
Share on other sites

Forlengst vel fortøyd i Grimstad hvor jeg blir til i morgen.

 

20F50BF8-FFAA-4660-BE04-D4CF248DB607.jpeg.deca1b174d27eb87d63e444a4b303956.jpeg

 

Da blir det vel et stopp i Lillesand før jeg tar Blindleia og tar neste overnatting hos broren min.

 

1DA81D56-DF06-48D0-9691-E6D61D8199EE.jpeg.42352b8ffafc7113a513a05fb368ce91.jpeg

 

Fikk besøk på brygga ev en hyggelig forumbruker som hadde sett at jeg kom og da ble det jo en liten båtprat! Har selvsagt glemt nicket hans, men han hadde en Scand Atlantic og leser mest her på forumet.

 

57764E79-2262-41C9-8673-1E504968FC4E.jpeg.da53ab867764e4ad21afa79608f03b38.jpeg
 

Har rukket en softis på Nottos og får vel banke på hos @Knude litt senere for å se om han er om bord.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev 1 time siden:

Et hardt liv du lever for tida! Ser jo ut som om det er noen båter i gjestehavnene, men det er vel ikke noe stort problem å få plass nå midt i uka selv om sola skinner?

Nei, det er mer enn nok plass her, spesielt nå i ukedagene. I Risør var det også god plass både på fredag og lørdag. Stille og rolig også her i Grimstad.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dagens tur var forøvrig min båttur nummer 700 totalt, med 511 turer med snekka og 189 turer med Tresfjorden. Begynner altså å nærme meg 200 turer med nybåten også!

 

I dag begynte jeg jo ganske tidlig til meg å være. Avgangen gikk for seg 8.50! Tok en liten tur innover i havna for å tanke litt før jeg dro videre. Kostet 11.89, så jeg fylte ikke så mye. Så nettopp på Facebook at det skal koste 9,99 her i Grimstad. Hvis det er riktig topper jeg tanken her før jeg fortsetter!

IMG-2927.jpg.30b3d5b7486e97212a6d6d1aa7b8376a.jpg

Det var litt tåke da jeg startet turen og på ferden mot Lyngør, men jeg hadde god sikt hele tiden, og den var borte da jeg ankom Lyngør. Hadde jeg ikke vært såpass på etterskudd ifølge planen, så hadde jeg tatt en pause i Lyngør - har ennå ikke vært på land der, men jeg tenker jeg får gjøre det på returen.

IMG-2958.jpg.dde8bb1f83626c8e50b20942631a2279.jpg

Av samme grunn valgte jeg å dra til Arendal på utsiden, altså via Hagefjorden og ut, og ingen indre lei via Flosta. Det tas også på returen, for da har jeg tenkt meg innom Tvedestrand uansett.

IMG-2996.jpg.bf42356bb78c60b1a58f44a4e00c59f7.jpg

I Arendal rakk jeg jo en liten hils på @Compromise - som jeg skrev tidligere, og deretter koste jeg meg med indre lei ut til Hasseltangen og videre ned til Grimstad. Hadde fint vær hele tiden og bare koste meg.

IMG-3009.JPG.078f27ac385504c9b4f149b252cab6e0.JPG

I morgen er planen å komme meg til Lillesand, men bare for en liten stopp der før jeg fortsetter til Skottevik for å besøke broren min. Blir over der til torsdag da jeg har morgenvakt, og siden det i tillegg da er bursdagen hans, så er det kanskje mulig at jeg blir der til fredag og tar andre jobbøkt der før jeg fortsetter.  Men det er jo fullt mulig at jeg må ligge her i Grimstad et ekstra døgn med det været som er meldt...

IMG-3016.jpg.db484eb4469dd7ef9b0d26ea53a954bb.jpg

Vet ikke om han har noen spesielle planer for bursdagen, må forhøre meg litt om det. Sist gang jeg faktisk var sammen med ham og feiret dagen hans var da han ble 50, og det begynner å bli noen år siden, så det ville jo vært morsomt å være der da. Vi får se hva værgudene har i tankene...

IMG-3026.JPG.645848ec7159909b8983b87452aa6352.JPG

Foruten softis fra Nottos bevilget jeg meg litt kinamat fra Dampen her ved brygga i kveld. I morgen har jeg tenkt å benytte etablissementets dusjfasiliteter før jeg drar videre. Har god tid i morgen, så jeg drar nok ikke av gårde veldig tidlig, men litt utpå ettermiddagen. Så planen om å banke på skutesida til @Knude står ved lag!

IMG-3043.jpg.65bb8d98a4bf20045569f75f6a2bfc16.jpg

 

Stille og rolig her nå, men klør meg litt i hodet når det gjelder været... Yr melder opp mot 18 m/s i morgen, mens hos Windy er det snakk om 7-8 m/s...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 2 timer siden:

Ja vær velkommen til Grimstad @Pequod Ble litt værforandring i dag ja. Var borte for å hilse på men kapteinen var opptatt på annet hold.

Hvis du var her i dag lå jeg nok fortsatt og sov! :giggle:

 

Nå har jeg såvidt stått opp og skal ta en sen frokost - lunsj heter det visst - deretter dusje og proviantere, så kan jeg kanskje stikke innom hvis det passer?

 

Avgang herfra blir tidligst i kveld, da det ser ut til å roe seg litt. Eller så tar jeg jobbvakta herfra i morgen tidlig.

 

Men først: Kaffe! 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har jeg vært om bord hos @Knudeog hatt en lang og hyggelig prat. Begynner vel snart å nærme seg avgang her, koden jeg fikk til dusjanlegget virket ikke, mulig det er fordi klokka nå er etter 15 og de bytter kode hvert døgn? Var ikke slik i fjor, men hvem vet?

 

26F65238-C0E2-43F5-A07C-CD4463785D55.jpeg.8cf295832e4d7764a63afd3e8a4b6576.jpeg

 

Man skal jo betale døgnleie hvis man er her etter klokka 15, men jeg regner med at de kanskje ikke er så nøye på det nå som hovedsesongen ikke er begynt... Ligger jo snart et par timer på overtid i så fall.

 

Nytt av året er at det nå er mulig å bruke appen Go Marina for å betale leie, mye enklere enn å vippse eller måtte gå til kafeen for å betale. Men koden jeg fikk etter å ha ringt havnevakta var altså til ingen nytte.

 

04015E58-4D35-453C-93FC-B92E7562BD5A.jpeg.b6e6bfc8945d07095e661c62b0ab4655.jpeg

 

Ifølge Knude var det først i dag de begynte å montere opp også automat og informasjonstavler om Go Marina - så om det fungerer 100 prosent vet jeg ikke. Forklarer i så fall at jeg ikke så noe slikt da jeg ankom i går! Begynte å lure itt på om jeg var i ferd med å bli blind da jeg gikk på land i dag tidlig, ettersom jeg ikke kunne huske å ha sett disse oppslagene i går! :giggle:

 

Jeg finner i alle fall Grimstad på appen - og irriterende nok ser det ifølge den ut som om jeg har betalt for mye i havneleie i går da jeg vippset! Men det er ikke så lett når det på servicebygget er plakater med to forskjellige priser, og et tredje prisalternativ på hjemmesiden...

 

Interessant nok er det også rimeligere i appen i Lillesand enn det som står på gjestehavnens nettsider, så jeg bruker nok appen da!

 

CA74E1AB-1BAF-4FDC-8DE9-39CA3EC5F8C1.jpeg.12cf17f714f27a6b4ddd23920ddf721c.jpeg

 

Slenger på et par linker til de to siste blogginnleggene mine...

https://pequod.nesodd1.no/?p=22042

https://pequod.nesodd1.no/?p=22081

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forlengst på plass i Lillesand der det ble et par øl og gode båthistorier med Nidelv 24-vennene Per og Bente.

 

D51395D8-FCB2-4DA5-8A2D-5D216A8268C6.jpeg.b44f3e3bdb09648557326aa4e1a92fb1.jpeg

 

Deretter proviantering på Kiwi før retur til båten. Nå skal jeg slappe av litt før jeg køyer før midnatt.565734B7-2EB1-4AD5-BA4E-EFF84993A873.jpeg.b740d740ca3dc4ad31e88a2d2aa2607b.jpeg

 

I morgen er det jobbvakt 7-14 og deretter avgang til Skottevik til broren min.

 

7F605E2F-C946-42F8-BEFF-9E85A5190D94.jpeg.cb4fbeffc0676915ed1e5262f2920e8f.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...