Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Flott! Hva slags lader, merke var det du fikk installert? Det ble tidligere nevnt at et tangamperemeter til å båle strøm lading/forbruk er smart å ha. Med et slikt trenger du ikke å koble fra noe for å måle, du bare klyper kjeften over ledningen du vil måle strømmen i. Jeg har blant flere et slikt fra BT, art.nr. 15-288 til kr.729,- som fungerer helt utmerket.

 

tangamperemeter.jpg.ce3bb49bc5b49bbc99210e0a61d5333a.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også (en annen type) tang-amperemeter fra Biltema som fungerer utmerket. Men det kan være greit og dobbeltsjekke at amperemeteret kan måle likestrøm(DC) før en evt handler. Det er noen multimeter som kun måler DC spenning, men ikke strøm. 🙂

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 47 minutter siden:

Flott! Hva slags lader, merke var det du fikk installert? Det ble tidligere nevnt at et tangamperemeter til å båle strøm lading/forbruk er smart å ha. Med et slikt trenger du ikke å koble fra noe for å måle, du bare klyper kjeften over ledningen du vil måle strømmen i. Jeg har blant flere et slikt fra BT, art.nr. 15-288 til kr.729,- som fungerer helt utmerket.

 

tangamperemeter.jpg.ce3bb49bc5b49bbc99210e0a61d5333a.jpg

Ikke så dumt med et slikt, nei, får sette det på lista!

 

Kjenner ikke til merket på laderen, det er en Power Master 2512, importør er Flak - tror jeg (står i alle fall på kvitteringen), og de har vel et godt rykte på seg?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint at det ordnet seg 🙂 !

En 25A-lader synes som en fornuftig løsning for din batteribank og er ikke for stor.

Jeg har også tangamperemeteret fra Biltema som @Lars H. refererer til, og det fungerer bra som et allround-instrument for de fleste aktuelle målinger du har behov for i båt. Kjøper du dette og får et minikurs i "lade-og båtstrøm", er du rimelig selvhjulpen neste gang noe elektrisk dukker opp. Og det gjør det, før eller siden 😉.

Som @Ruffen54 skriver kan det være en viktig forskjell på de rimeligere tangamperemeterne da ikke alle måler strøm (A) på DC (men kun på AC). Dette gjelder blant annet et av de rimelige tangamperemeterne fra Jula, og jeg har også et fra Fluke som ikke måler A på DC. Så ved kjøp av tangamperemeter for bruk i fritidsbåt er dette viktig å sjekke.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 5 timer siden:

Var det skillerele der @Solbris II, eller er det andre årsaker,  tenker på defekt hovedstrømbryter eller liknende

Jeg så ikke noe skillerele. Men det betyr ikke at det ikke er et. Strøm er mitt svake punkt på kunnskapsstigen.

Pequod skrev for 4 timer siden:

Da har batterier og lader blitt sjekket - dynamo også. 

 

Dynamoen lader slik den skal - null problem, men laderen ga ikke lading ut i det hele tatt. Hadde også en knitrende lyd ved oppstart som jeg ikke har tenkt over.

 

Dermed er det rett og slett byttet lader og den er i full gang med å lade nå.

39B8B2BB-2818-4F52-AF2E-2C06E6045E26.jpeg.b55574154b95f6dbcdf93a7a16143fbb.jpeg

De hadde bare én stor lader igjen i butikken, en på 25 Amp, så da ble det det.

Laderen min må jo ha konka ut etter at vi satt den inn. Den virket jo når vi byttet ut den du hadde. 
Feilsøkte de noe?

25A er en helt super størrelse som lader. Og da vil den fungere som strømforsyning når du ligger på landstrøm. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 56 minutter siden:

Jeg så ikke noe skillerele. Men det betyr ikke at det ikke er et. Strøm er mitt svake punkt på kunnskapsstigen.

Laderen min må jo ha konka ut etter at vi satt den inn. Den virket jo når vi byttet ut den du hadde. 
Feilsøkte de noe?

25A er en helt super størrelse som lader. Og da vil den fungere som strømforsyning når du ligger på landstrøm. 

Jo, det er et automatisk VSR skillerele der. Og det virker.

 

Laderen virket jo i alle fall så sent som i Risør og Grimstad. Kan ikke huske at det var noe spesielt svak lading hverken i Lillesand eller på Skottevik heller, først i Mandal at jeg oppdaget det da kjøleskapet slo seg av ( og det virker, slo seg nok av på grunn av for lite strøm).

 

Han sjekket ladingen både ut fra dynamoen og ut fra laderen. Han mente det kanskje kunne være en cellefeil i et av forbruksbatteriene, så dette skal jeg få sjekket etter hvert. Kanskje det er på tide å bytte dem ut? Jeg skal i alle fall se om jeg kan finne ut hvor gamle de er. 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 8 timer siden:

... Han mente det kanskje kunne være en cellefeil i et av forbruksbatteriene, så dette skal jeg få sjekket etter hvert.....

 

Har du en defekt celle i et batteri kan dette ødelegge de andre batteriene som enda er feilfrie i samme batteribank. Derfor kan batteriet hvor det mistenkes feil med fordel kobles av batteribanken. Dette ville jeg gjort umiddelbart og ikke etter hvert.

Du får midlertidig  noe noe mindre strøm til rådighet inntil du erstatter det ødelagte batteriet, men kanskje du slipper å bytte alle? Er hele  batteribanken gammel kan du med fordel bytte alle uansett. 

Link to post
Share on other sites

trixie2 skrev for 18 timer siden:

"Det ser ut som det lader"

"Spenningen er lav"

 

Her kan det være cellekortslutning i ett batteri.

Får håpe at elektrikeren din finner ut av det.

 

Spenning på batteriet bør nå være normal.

Sjekk temperaturen på batteriene. Hold hånden på sidene. En defekt celle vil gi tempereaturøkning.

Vær også obs på (knall)gass fra en defekt celle.

 

@TideRace: gir deg her ett godt råd.

 

En slik behandling som dine batterier nå har fått de siste dagene, utløser gjerne en cellekortslutning. 

Link to post
Share on other sites

Spenningen er på vei opp, ligger på 12,4 nå. Fikk beskjed om at det nok ville ta et par dager med kontinuerlig lading før de er helt på topp, og når de er toppladet anbefalte han en grundigere sjekk. Ingen av batteriene har noen temperaturforskjell synes jeg. 

 

Jeg har en kraftig batteribank med 110 på startbatteriet og 3 x 105 på forbruk, så derfor mente han fra Marin Elektro at det ville ta litt tid før de var toppladet.

 

Har alle batterier avslått foreløpig inntil jeg er oppe på normal hvilespenning, det er vel minst 12,6 hvis jeg har forstått det riktig?

Link to post
Share on other sites

Hvis du har ladet et halvt døgn med 25 amp lader, å du ikke har mer spenning enn 12.4 nå, så er det noe galt med batteri. Jeg har nesten 1000 ah tilsammen. Etter et par døgn uten lading bruker min 50 ah lader ca 8 til 10 timer.. da er de oppe på 14.6. Å faller ned på hvilespenning på 12.9 til 13.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

12,6V er grei hvilespenning og er det du måler etter at du har avsluttet ladingen, helst et døgn etter avsluttet lading og uten forbruk. Foreløpig ser det dessverre ut til at det er lenge til batteriene er fulladet. Ladespenningen skal jo opp mot 14,4V og så over i vedlikeholdslading på rundt 13,5V.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ifølge Biltema-testeren, som jeg vet dere ikke er glade i, så må det ene forbruksbatteriet byttes, det beskrives som ødelagt og tar ikke imot lading. De andre to lader. Startbatteriet er omtrent fulladet nå.

 

Nå skal det også sies ar den spenningen om Biltema-testeren oppgir stemmer med både multimetret mitt og det fra Marin Elektro.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv å koble vekk det batteriet,  å se hva som skjer da. Ta et bilde av forbruksbatteriene, så kan vi hjelpe deg med å se hvordan du skal koble det vekk. Jeg er rimelig sikker på at ett batteri gjør at du ikke får opp spenning på batteriene.  Det er litt skummelt hvis det får utvikle seg. Da batteriet som er ødelagt kan begynne å koke, dermed blir det knallgass. 

Det har skjedd hos meg flere ganger. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 2 minutter siden:

Litt vanskelig å se på bildet. Ser det står forbruk en og forbruk 2. 

Er det ett av dem du mener? 

Zoom ut litt. Så vi ser begge to samtidig. Med alle 4 batteripolene👍

Det e r det øverste som skl være ødelagt, det som står vannrett. Startbatteriet er et annet sted.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...