Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Lars H. skrev 56 minutter siden:

Heh? Hvor stort panel har du? 20amp tilsier et panel på 260W montert rett mot solen ved ekvator.

Har et 100 w, men når jeg leser bruksanvisningen står det at alt fra 1 til 20A er normalt, avhengig av hvor stort panel jeg har.

 

Så nok litt feil,  skal være 1,35! Nå er det litt mer sol her, så den går litt opp og ned.

 

Det er vel uansett litt lite, sp skal gå over panelet med en klut etterpå. Kan vel også bety at batteriene nærmer seg OK nivå?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Det hørtes nok riktigere ut. Hvordan ordner du deg med jobb-PC'n? Lader du den med eliminator rett fra 230V landstrøm?

Ja, PC går rett på landstrøm så jeg legger meg alltid i gjestehavn når jeg har jobbvakt. Har en inverter om bord, men den er ikke koblet til.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

@Pequod Multimeteret ditt har et 9V batteri inni. Dersom dette begynner å bli svakt kan du oppleve merkelige målinger. Om du ikke vet når dette ble byttet sist anbefaler jeg at du spanderer på et nytt slik at du utelukker dette som mulig feilkilde. 

Byttet batteri i fjor. Men kan godt kjøpe et nytt i morgen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har nå gått gjennom menyen i displayet til laderen.

 

Den viser en aktuell ladespenning på 11,4 V. Ladestrøm i ampere er 19. Men på hvor fullt batteriet er står det 18,1 prosent??? I tillegg står det at det hittil er fylt opp 12,4 ah med strøm...

 

Link to post
Share on other sites

De der tallene gir lite mening. Ladespenning på 11,4V? Det er jo det samme som om du skulle målt et tomt batteri uten lader tilkoblet. Når du leser" denne spenningen, hva er spenningen rett på batteriene målt med multimeteret?

 

Laderen din skal jo kunne gi max 20A, så om den viser 19A skulle det egentlig betyr at den "pøser på det den kan med en spenning på 13 - 14V.

 

Hvor mange prosent oppfylt batteriet er vet ikke laderen noe om. Så glem tallet 18,1%. At laderen skulle ha fylt opp batteriet med 12,4Ah vet den heller ikke noe om, mesteparten av dette kan ha gått til feks. kjøleskapet eller andre forbrukere..

 

Et lite forslag. Les av spenningen på batteriene (med multimeteret).

Slå av laderen og mål spenningene igjen om en times tid (når jeg er tilbake etter luftetur med Max).

 

Disse tallene vil si litt om hva som skjer.

 

har du forresten kjøleskapet eller andre forbrukere tilkoblet?

Link to post
Share on other sites

Trist med ladeproblemer, kan ikke hjelpe deg så mye der men kan melde at det nesten er vindstille i Farsund nå kl 19.50.

har ikke blåst på langt nær så mye i dag som i går så tror ikke du får noe problemer med skjø, kan være lit når du kommer ut bak Hille men det er ikke så langt til du kan svinge in til snik og kjøre i smult van til du skal krysse rosfjorden.

Link to post
Share on other sites

Jeg får sjekke dette videre i morgen. Kom fram til Farsund 22.50 - og rakk såvidt å fortøye før nattevakta mi begynte kl. 23! Men det gikk!

 

AD3BD25F-9898-40A5-BCEE-BA880376C1F7.jpeg.31fa4e954067d18f2b0612fc8e7b6cc7.jpeg

 

Tok raskeste rute, nesten, dro forbi Hille (ikke inn i sundet) og deretter rett opp til Båly og kanalen, deretter i ganske radig fart fram til Farsund. Begynte å komme litt tåkedis på slutten.

BB5117AD-42A4-4EBC-A4DE-72620027BD8D.jpeg.b18e7516392fc6478d6a214508609bc9.jpeg

 

Batteriet ladet seg opp til 13,2 i løpet av turen, men jeg tar ingen sjanser og slår av både start og forbruksbatteri i natt. Setter på laderen, skjønt egentlig virker det ikke som om det er noen vits...

 

A7547BB0-F522-415E-81E1-FE6C3ACF077B.jpeg.627b7352caf9af615899a32c3ba36764.jpeg

 

Ser at det finnes et firma her som heter Marin Elektro - høres ut som midt i blinken - noen fra Farsund her som vet om de er de riktige å kontakte?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 10.2.2021 at 15.41:

Den enbeinte skipper har ennå til gode å åpne båtsesongen 2021 

 

Jeg må bare spørre, du har ikke hatt en nidelv tideligere ? Husker vi møtte en enbeint skipper i Arendal under offshore VM for endel år siden, han reiste land og strand rundt med båten sin hele sommeren. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 3 minutter siden:

 

Jeg må bare spørre, du har ikke hatt en nidelv tideligere ? Husker vi møtte en enbeint skipper i Arendal under offshore VM for endel år siden, han reiste land og strand rundt med båten sin hele sommeren. 

Jeg hadde en Nidelv 24 fra  oktober 2013 til april 2019.  Ble amputert i 2015. Men jeg var ikke på Sørlandet med den før sommeren 2018. Og kan ikke huske at jeg har vært der under offshore-VM! Så kanskje det finnes to av oss? :confused::lol:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 27 minutter siden:

Jeg hadde en Nidelv 24 fra  oktober 2013 til april 2019.  Ble amputert i 2015. Men jeg var ikke på Sørlandet med den før sommeren 2018. Og kan ikke huske at jeg har vært der under offshore-VM! Så kanskje det finnes to av oss? :confused::lol:

 

Da finnes det 2 av dere, dette var i 06-09 en eller annen gang. Trur faktisk han sa han var fra Nesodden han også, hadde en nidelv 750 sport ht, hvis ikke jeg husker feil 

 

Vi herja rundt med han en hel helg vi, hahaha. Trur han fikk ett par gode minner den helga, det gjorde i allefall jeg og han andre jeg var der med :) jeg kommer i allefall aldri til å glemme ansiktet hans når vi fikk 2 damer til å støtte han på bryggekanten når han skulle bli kvitt brukt øl. Han var enda galere enn oss, nekta å stoppe festen og hoppa fra båt til båt i jakt på den perfekte båtfesten. Det var han som gjorde den helga til noe jeg aldri kommer til å glemme, galere mann skal man leite lenge etter (gal på en herlig måte)

 

Han jeg var der med, var litt vindskeiv han også(som de selv kalte det) etter en ulykke der han fikk en båt over seg når han skulle bunnstoffe den, så de to hadde det mye morro med høy dose selvironi og sjekka damer i høyt tempo, han ene hadde blitt skutt i Afganistan og han andre hadde tråkka på en mine, de fikk mye sympati av damene den helga for og si det sånn. Ler så jeg griner, når jeg tenker tilbake på den helga og alt det som kom ut av kjeften på de to 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 39 minutter siden:

Hørtes ut som to morsomme fyrer! :lol:

 

Det var to fyrer som passa godt sammen, for og si det sånn. At de kunne ha det så morro med hverandres og sin egen "vindskeivhet" og dra hverandre såpass opp var bare morro og være med på. Gal og galere for og si det mildt 

 

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

 

Det var to fyrer som passa godt sammen, for og si det sånn. At de kunne ha det så morro med hverandres og sin egen "vindskeivhet" og dra hverandre såpass opp var bare morro og være med på. Gal og galere for og si det mildt 

 

 

Møtte en ire i seilbåt i Strømstad sommeren 2019 - han var også amputert under kneet som meg, men på venstre side (jeg har tatt høyre)! Så vi enbeinte pirater finnes både her og der! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg er nesten redd for å stille dette spørsmålet, men jeg har jo driti meg ut før, for å si det slik. Har stått opp etter nattevakt og sitter og spiser "frokost" da jeg plutselig hører en litt merkelig lyd.

 

Etter litt lytting lokaliserer jeg lyden til å være dieselvarmeren. Jeg går da bort til førerposisjonen og ser at dieselvarmeren står på, på kald luft og med null i styrke.

 

Jeg aner ikke om jeg kom i vanvare for å slå den på da jeg satte på vannpumpa i sted, eller, og det er spørsmålet:

 

Hvis den har stått på i minst én uke, kan det være årsaken til at laderen ikke har klart å gjøre jobben sin? Jeg har jo ikke lagt merke til i så fall at den har stått på, ettersom jeg ikke har hatt noen styrke på den, den har bare stått og gått, og nå fikk den da endelig nok?

 

Jeg vet jo ikke hvor mye strøm den bruker, men hvis jeg har vært borti den med kneet uten å merke det så kan den jo ha stått på ganske så lenge? Den har en liten vippebryter som i midtstilling er slått av, ned er kald luft og opp er varm luft.

 

FD0182F1-1481-48B6-B136-15A14FCDFA31.jpeg.5610eb0db0d79985d6c92c46ff75d8ac.jpeg

 

Eller har jeg bare vært borti den nå i dag og den laget lyden fordi den ikke får nok strøm? 
 

Den er jo stillegående når det ikke er noen effekt på?

 

Mulig jeg griper til et halmstrå her, men er dette teoretisk mulig?

 

Nå er den uansett slått av!

 

Jeg skal uansett bort på Extra nå for å kjøpe nytt batteri til multimeteret og sjekke stå før jeg ringer Marin Elektro.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei tror ikke den trekker mye når bare vifta går, den trekker noen amp når den gløder for å tenne, men når den har tent bruker den ikke mye, husker ikke helt hvor mye, å har den bare stått på ventilasjon går ikke dieselpumpa heller å den bruker enda mindre. Jeg har en bryter på dash foran wallas panelet nettopp for å unngå fyring utilsiktet. 

Link to post
Share on other sites

Andora skrev 2 minutter siden:

Nei tror ikke den trekker mye når bare vifta går, den trekker noen amp når den gløder for å tenne, men når den har tent bruker den ikke mye, husker ikke helt hvor mye, å har den bare stått på ventilasjon går ikke dieselpumpa heller å den bruker enda mindre. Jeg har en bryter på dash foran wallas panelet nettopp for å unngå fyring utilsiktet. 

Ja, jeg regnet nesten med at det var for godt (og dumt!) til å være sant! 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...