Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

LALUNA II skrev for 7 timer siden:

Pumpe på Gismerøya rett øst for Mandalelva (Kleven )se bilder-2021-oct-4-010.jpg.45ce0359ab7df91d415b083ebd6b5d70.jpg

-2021-oct-4-009.jpg

Takk for det, men jeg har dratt forbi der tidligere, men har ikke helt lagt merke til hvor pumpene er plassert. Er mer interessert i å vite om de er på en høy eller lav kai eller om det er på en flytebrygge. Siden det er mye profesjonell skipstrafikk i området og en egen fiskerhvn, så vil jeg vel kanskje tro at pumpene står på en kai?

Link to post
Share on other sites

Sebaldus skrev for 3 timer siden:

Pumpa på Gismerøya er på en kai. Andre steder å fylle kan være Tregde, Høllen og Langenes om du kan vente til du kommer litt østover. 

 

Takk! Jeg ser at det skal være flo 15.43, så jeg skal prøve å være der da, så ser jeg hvor høyt det er og om jeg klarer det, selv om det ikke er så stor forskjell her som på Vestlandet og møre.

 

 Hvis ikke fyller jeg nok på Tregde ettersom jeg skal dit i ettermiddag. Er noen kjente jeg skal besøke som har feriehus like ved.

LALUNA II skrev for 2 timer siden:

Bedre pris på Gismerøya enn de andre plassene som regel ;-)

Ja, det er det jeg har hørt før, at Gismerøya er noe rimeligere enn de andre. 


Men hvis kaia der er for høy, så vil jeg få problemet både med å komme opp på kaia og tilbake i båten på grunn av protesen.
 

En lav kai som på Nautic går bra, men er den mer lik Vågen i Bergen får jeg problemer!

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 25 minutter siden:

Kaia på Gismerøya er høy, men om den er for høy tør jeg ikke si. Hele kaianlegget er for større båter.

Ja, det er det jeg egentlig tenkte ettersom det er et område for større skip. Men jeg stikker innom ettersom jeg uansett skal den veien, så får jeg se.

 

Tenker jeg uansett fyller litt, kanskje opp til halv tank, før jeg drar fra Tregde i morgen for å være på den sikre siden. Pila nærmer seg det skraverte feltet, og da begynner jeg alltid å bli litt nervøs, men jeg har sikkert rett i underkant av 100 liter, så jeg har nok mer enn nok til flere dager i kosefart.

 

Jeg har en tank på 270 liter, så når pila treffer det skraverte røde feltet så skal jeg da ha en kvart tank igjen, som skal da bli 67,5 liter.

 

Men jeg liker å ha noe ekstra i tilfelle jeg må kjøre noen strekk i større fart. Og i tilfelle jeg skulle komme til et tankanlegg jeg ikke får fylt fra.

Link to post
Share on other sites

0E925B55-DC73-4B68-A81F-3AFC154D2639.jpeg.7795a12f959e67da841ddd8e4757b811.jpegDa er jeg på plass i Tregde. Droppet å fylle på Gismerøya, synes brygga var litt for høy, selv om jeg forsåvidt ikke la til og prøvde.

 

Det blir IKKE fylling her i Tregde, for her skal de ha hele 13,35 literen - det er den dyreste dieselen jeg har vært borti i år. Og det er ingen katastrofe, har fremdeles suppe igjen! Både Trysnes og Høllen er fint innen rekkevidde, også Langenes ser ut til å ha en brygge jeg kan få lagt til, den har i alle fall en trapp midt i, slik at jeg kan komme meg lett opp på brygga og tilbake igjen. Trysnes tror jeg har flytebrygge, Høllen aner jeg ikke.

 

Ingen av dem kan vel være dyrere enn Tregde?

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

0E925B55-DC73-4B68-A81F-3AFC154D2639.jpeg.7795a12f959e67da841ddd8e4757b811.jpegDa er jeg på plass i Tregde. Droppet å fylle på Gismerøya, synes brygga var litt for høy, selv om jeg forsåvidt ikke la til og prøvde.

 

Det blir IKKE fylling her i Tregde, for her skal de ha hele 13,35 literen - det er den dyreste dieselen jeg har vært borti i år. Og det er ingen katastrofe, har fremdeles suppe igjen! Både Trysnes og Høllen er fint innen rekkevidde, også Langenes ser ut til å ha en brygge jeg kan få lagt til, den har i alle fall en trapp midt i, slik at jeg kan komme meg lett opp på brygga og tilbake igjen. Trysnes tror jeg har flytebrygge, Høllen aner jeg ikke.

 

Ingen av dem kan vel være dyrere enn Tregde?

 

 

 

Si ikke det...du er kommet østpå nå...:wink:

 

I morgen skal jeg toppe tanken oss Liaskjæret...10,95... beste fylle opp før de rød grønne tar over...:giggle:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Både Trysnes og Høllen er fint innen rekkevidde, også Langenes ser ut til å ha en brygge jeg kan få lagt til, den har i alle fall en trapp midt i, slik at jeg kan komme meg lett opp på brygga og tilbake igjen. Trysnes tror jeg har flytebrygge, Høllen aner jeg ikke.

Trysnes og Høllen mener jeg skulle gå greit. Det er ikke flytebrygger, men høyden tror jeg passer greit likevel. Hvis det er litt vind vil jeg fraråde Langenes. Det kan være litt vanskelig å legge til da, spesielt når du er alene. De to andre er godt skjermet for vind. Ellers er også Kuholmen ok hvis det fortsatt er åpent. Står på nettet at det er åpent ut august. Kostet 12,90 i august. Du kan jo forsøke å ringe hvis det blir aktuelt, 95822468.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

 

 

Si ikke det...du er kommet østpå nå...:wink:

 

I morgen skal jeg toppe tanken oss Liaskjæret...10,95... beste fylle opp før de rød grønne tar over...:giggle:

Nåja, syntes ikke det var noe spesielt billig verken i Møre og Romsfal, Vestland eller Rogaland... Min erfaring er at det blir billigere jo lenger inn i Oslofjorden man kommer...

Andora skrev for 4 timer siden:

Trysnes er fin høyde for deg, men hva prisen der er nå vet jeg ikke. 

Har lyst til å stikke innom der og titte litt, så hvis prisen ikke er så ille, så kan det bli tanking der. Vi får se. Jeg gnåler kanskje litt mye om prisen, men når jeg har vært fire måneder på tur, så synes jeg det er helt greit å ikke betale overpris hvis jeg kan unngå det...

Olevine skrev for 2 timer siden:

Trysnes og Høllen mener jeg skulle gå greit. Det er ikke flytebrygger, men høyden tror jeg passer greit likevel. Hvis det er litt vind vil jeg fraråde Langenes. Det kan være litt vanskelig å legge til da, spesielt når du er alene. De to andre er godt skjermet for vind. Ellers er også Kuholmen ok hvis det fortsatt er åpent. Står på nettet at det er åpent ut august. Kostet 12,90 i august. Du kan jo forsøke å ringe hvis det blir aktuelt, 95822468.

Husker jeg fylte på Kuholmen da jeg var på min første sørlandstur med Nidelven. Da jeg skulle betale spurte han om hvor mye jeg fylte for. Da ble jeg litt paff, for jeg hadde jo regnet med at han fikk det opp på kassa, men det var altså helmanuelt, så jeg måtte gå tilbake til pumpa og notere beløpet... Vet ikke om det er gjort noen endringer der, det er jo tre år siden.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 6 timer siden:

men det var altså helmanuelt, så jeg måtte gå tilbake til pumpa og notere beløpet... Vet ikke om det er gjort noen endringer der, det er jo tre år siden.

Det er fortsatt like manuelt i Kuholmen, men nå kommer de ofte ut med betalingsterminalen så vi slipper å gå inn i kiosken. Hvis det er Alan selv som er på jobb, runder han alltid av nedover til et passende beløp, i alle fall til oss han kjenner.

Det har også vært en del motstand mot fornyelse av anlegget. Han ønsker å utvide litt og få litt bedre fasiliteter, men dette er blitt avslått av fylkesmannen to ganger, kanskje på grunn av massiv motstand fra velforeningen i området. Vi er flere som har båter der som ikke skjønner logikken i avslaget. Det er ikke stort men vil forskjønne hele området. I dag er det bare to pumper og en falleferdig rødmalt bu der.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 23 timer siden:

Ja, det er det jeg egentlig tenkte ettersom det er et område for større skip. Men jeg stikker innom ettersom jeg uansett skal den veien, så får jeg se.

 

Tenker jeg uansett fyller litt, kanskje opp til halv tank, før jeg drar fra Tregde i morgen for å være på den sikre siden. Pila nærmer seg det skraverte feltet, og da begynner jeg alltid å bli litt nervøs, men jeg har sikkert rett i underkant av 100 liter, så jeg har nok mer enn nok til flere dager i kosefart.

 

Jeg har en tank på 270 liter, så når pila treffer det skraverte røde feltet så skal jeg da ha en kvart tank igjen, som skal da bli 67,5 liter.

 

Men jeg liker å ha noe ekstra i tilfelle jeg må kjøre noen strekk i større fart. Og i tilfelle jeg skulle komme til et tankanlegg jeg ikke får fylt fra.

Greier ikke helt å stole på målere jeg, så jeg peiler i tillegg. Men jeg synes det begynner å bli lite når det går under halv tank:giggle:, selv om jeg har 700 liters tank. 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kommet meg til Trysnes (er noen timer siden, men har vært litt treg).

IMG-9592.jpg.51ca1919ee8bf01b4b660300fb14fcab.jpg

 

Var en flott tur fra Tregde, der jeg passerte sjøkartnull rett etter avgang (den hvite bua på bildet under).

IMG-9554.JPG.02ec46f8180d7d8f4fcb8d5fc037eaa3.JPG

 

Det var silkeføre i dag, men jeg var såpass sent ute at det ikke var tid nok til å fortsette videre og i morgen skal jeg treffe en båtkollega før jeg legger til hos broren min. Synes det er greit å ha unnagjort den siste nattvakta da, slik at jeg har litt mer tid på meg i morgen. Og tid til å være litt sosial.

IMG-9560.jpg.2d4a6d29370016ffb31452f14460acb6.jpg

 

Trysnes ligger pent til ytterst i Trysfjorden. Blanding av eldre bebyggelse og nye. I selve marinaen er det stort sett utleiehytter ved bryggene. Selve resepsjonen er stengt for sesongen, restauranten også. Det ser ut til at det er en blanding av private båter, utleiebåter og gjesteplasser her, men det står ikke et eneste sted hva som er gjesteplasser!

IMG-9589.jpg.4e2d29d661b8089b5ea08b94980f8467.jpg

På bildet over ser dere at jeg ligger utenfor noen av utleiehyttene helt bakerst i bildet. Jeg la meg der for å prøve å orientere meg litt i området fra land. Den nærmeste strømstolpen ser du på bildet over (!), så derfor flyttet jeg båten til brygga der seilbåten ligger. Ligger på andre side av seilbåten og har fått strøm til nattvakta ved å skjøte landstrømkablene mine...

IMG-9594.jpg.efd471864aea8f21b84773f45dbc947f.jpg

Hva jeg skal betale aner jeg ikke, for det står ikke noe sted...

 

Dieselprisen her er 12,49 - ikke noe å juble for akkurat, men likevel 86 øre billigere enn i Tregde, så jeg fyller vel litt i morgen, men ikke full tank!

 

I morgen har jeg også lyst til å tøffe litt innover i fjorden, for å ta bilde av brobyggingen som foregår der. Jeg tok et par dårlige bilder fra bussen på vei til Kristiansand da jeg lå værdast i Mandal i juni og måtte tilbake til Nesodden for å få andre vaksinestikk, men har lyst til å se om jeg kan få knipset noen bilder fra sjøen også. De som jobber der har visstnok fått sjøsyketabletter fordi det svaier sånn!

IMG-3351.jpg.884a75582bbc98d0b9bfdfe7d3d01047.jpg

 

Nå skal jeg legge meg nedpå litt og hvile et par timer før jeg skal gjøre meg ferdig med den fjerde jobbenatta denne uka. Da har jeg turnusfri fram til natt til fredag neste uke.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 22 timer siden:

Nåja, syntes ikke det var noe spesielt billig verken i Møre og Romsfal, Vestland eller Rogaland... Min erfaring er at det blir billigere jo lenger inn i Oslofjorden man kommer...

 

Da får du gi en lyd om du finner diesel til 10. 95 eller lavere der øst....må si jeg tviler...😉

 

Link to post
Share on other sites

Andora skrev for 1 time siden:

Tror det står om havneavgift borte på døra med butikken.lå der en natt i sommer når vi besøkte et vennepar som har en av de røde leilighetene.gjestebrygga er den som du ligger ved på det siste bildet. 

Da har jeg i alle fall lagt meg på riktig sted,da! :giggle:

 

Det stemmer at det står et oppslag med Vipps-nummer, men det står ikke noe om hva det koster...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 39 minutter siden:

 

Da får du gi en lyd om du finner diesel til 10. 95 eller lavere der øst....må si jeg tviler...😉

 

Da jeg dro avgårde på tokt i mai betalte jeg 10,93 i Son. Billigste jeg har betalt i Rogaland/Vestland/Møre og Romsdal er 10,99 på Hjellestad. Men jeg er jo ikke akkurat kjent i disse områdene, så kan nok hende at jeg ikke har vært innom de stedene som er rimeligst.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 10 timer siden:

Da jeg dro avgårde på tokt i mai betalte jeg 10,93 i Son. Billigste jeg har betalt i Rogaland/Vestland/Møre og Romsdal er 10,99 på Hjellestad. Men jeg er jo ikke akkurat kjent i disse områdene, så kan nok hende at jeg ikke har vært innom de stedene som er rimeligst.

 

10.93 i Mai var jo dyrt...

Dieselen har steget voldsomt denne sommeren...

Du passerte nok Liaskjæret på din vei, ligger rett sør for Sotra broen..

Min erfaring er å ligge unna de største byene, der er det dyrest..

God tur videre...og gi en lyd om du finner noen under 10.95 på din vei videre østover....😉

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 7 minutter siden:

 

10.93 i Mai var jo dyrt...

Dieselen har steget voldsomt denne sommeren...

Du passerte nok Liaskjæret på din vei, ligger rett sør for Sotra broen..

Min erfaring er å ligge unna de største byene, der er det dyrest..

God tur videre...og gi en lyd om du finner noen under 10.95 på din vei videre østover....😉

10,93 var vel mer normalen på den tiden selv om det på Stamsneset utenfor Dolviken fremdeles kunne droppe ned på 9,99. Men da måtte du vite hvor det er billigst. Og noen seriøse oversikter over marine diesel priser har jeg dessverre ikke funnet.
Men med tanke på at bensinprisen langs veien for 2 uker siden var både 2 og 3 kroner lavere på østlandet enn her i Bergen, er det slettes ikke umulig at en fremdeles får marine diesel der til under 11 Kroner literen i dag. 

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev 13 minutter siden:

10,93 var vel mer normalen på den tiden selv om det på Stamsneset utenfor Dolviken fremdeles kunne droppe ned på 9,99. Men da måtte du vite hvor det er billigst. Og noen seriøse oversikter over marine diesel priser har jeg dessverre ikke funnet.
Men med tanke på at bensinprisen langs veien for 2 uker siden var både 2 og 3 kroner lavere på østlandet enn her i Bergen, er det slettes ikke umulig at en fremdeles får marine diesel der til under 11 Kroner literen i dag. 

 

Dolviken har aldri vært billig...

Den lå på 9.95 til og med i Strusshamn i Mai...

Kanskje vi burde fått drivstoff børsen opp å gå igjen..

Jeg har vært nok ganger på båtferie på Sørlandet og østover til å kjenne prisene der borte.. .det har alltid vært rådyrt...

Som sagt , fylte opp tankene i går literpris 10.95 ...

Noen billigere..?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

 

Dolviken har aldri vært billig...

Den lå på 9.95 til og med i Strusshamn i Mai...

Kanskje vi burde fått drivstoff børsen opp å gå igjen..

Jeg har vært nok ganger på båtferie på Sørlandet og østover til å kjenne prisene der borte.. .det har alltid vært rådyrt...

Som sagt , fylte opp tankene i går literpris 10.95 ...

Noen billigere..?

Hvor har de 10,95 nå? Har motsatt erfaring av enn det du har. Jeg fyller både på Strusshamn og Stamsneset. Og jeg mente ikke den inne i Dolviken, men Stamsneset ute på Grimstad. Bedre å starte opp Drivstoff børsen, så vi slipper å ødelegge denne tråden.  :-)  

Link to post
Share on other sites

BMK transport, som etter min erfaring har trygg diesel og også er (blant?) de billigste i Oslofjorden ligger nå på 11,56 kr. per liter.

Med tanke på at oljeprisen nå er over 80 dollar fatet fremstår ikke kostnadsøkningen som urimelig. All energi er dyrt akkurat nå - det er det som skjer når man ikke investerer nok i energiutvinning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...