Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Oggiwara'en skrev for 2 timer siden:

Hvor har de 10,95 nå? Har motsatt erfaring av enn det du har. Jeg fyller både på Strusshamn og Stamsneset. Og jeg mente ikke den inne i Dolviken, men Stamsneset ute på Grimstad. Bedre å starte opp Drivstoff børsen, så vi slipper å ødelegge denne tråden.  :-)  

 

Liaskjæret fyller du til 10.95...fylte 500 liter i går...😉

Link to post
Share on other sites

Har jo ikke vært på hjemtraktene i mai, så det kan nok ha endret seg ja. I fjor fylte jeg flere steder til under 10 kroner, men i år har vel gjennomsnittet vært godt over 11 kroner. Husker de første årene med snekka, da var prisen nede i under 8 kroner i Oslofjorden!

 

Har en båtkollega som skal til Høllen i dag og fylle, han har et eget kort og får litt rabatt og da kommer han ned i 11,55 - ikke akkurat veldig billig det heller, men bedre enn Tregde og her i Trysnes.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 30 minutter siden:

11,55 - ikke akkurat veldig billig det heller

Tja, når en ser hvor mye gleder og opplevelser en får av å tøffe langs kysten ned båt, må man ikke henge seg for mye oppi dette.

 

Alternativet er å bli hjemme, da blir det lave drivstoffkostnader da😉

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 1 time siden:

Tja, når en ser hvor mye gleder og opplevelser en får av å tøffe langs kysten ned båt, må man ikke henge seg for mye oppi dette.

 

Alternativet er å bli hjemme, da blir det lave drivstoffkostnader da😉

Joda, men når jeg har vært utpå i fire måneder, så betaler jeg ikke overpris hvis jeg kan unngå det.

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig problemstilling dette. Alle ønsker selvsagt rimelig drivstoff. Samtidig vil vi helst ha dette levert fra moderne anlegg og uten risiko for å få ombord forurenset diesel og bensin fra gamle tanker.  De som drifter anleggene vi fyller fra langs kysten er vel sjelden store pengesterke aktører, men snarere mindre næringsdrivende. Det koster å drifte slike anlegg, inkludert tilhørende kai. 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 20 timer siden:

Husker de første årene med snekka, da var prisen nede i under 8 kroner i Oslofjorden!

På midten av 60-tallet var prisen 36 øre for diesel på Vasssholmene ved Snarøya.

Fylte fra sånn pumpe med to glassbeholdere der de pumpet manuelt opp i den ene mens det rant til tanken fra den andre.

På den tiden var det faktisk vanskelig å skaffe diesel når vi var på ferie, bensin hadde de "over alt".

Men, dette sier i grunn mest om min alder! :giggle:

PS! Krone-isen kostet faktisk en krone også på den tiden! :wink:

 

Fortsett og skriv! 

Jeg er en av de mange som koser meg med dine reise-brev! :thumbsup:

 

Redigert av Jens_P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev On 7.10.2021 at 9.29:

Og noen seriøse oversikter over marine diesel priser har jeg dessverre ikke funnet.

Denne liker jeg:

pumpepriser.no

 

Teknisk veldig bra, de er raske til å oppdatere hvis du melder inn hvor en stasjon ligger. (Man kan registrere på stedsnavn og så kan GPS posisjon komme senere)

Det er relativt bra oppdatert i mitt område om sommeren, men skulle gjerne hatt flere brukere over hele landet.

 

Hvis alle vi på baatplassen kunne bli enige om ett system, og brukte det, så ville det ha blir bra. Hvis vi skal diskutere det burde vi laget egen tråd. Det blir mye diesel i reisebrevene til Peqoud.

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 18 timer siden:

Hvor er du i morgen @Pequod:flag_bp:

 

LALUNA II skrev for 9 timer siden:

Tipper I nærheten av Ulvøysund hadde jo noen bekjente der

 

Det stemmer. Lå i Olavssundet forrige natt og ligger i Skottevik denne natta. I morgen drar jeg videre, men har ikke helt bestemt meg for hvor...

Link to post
Share on other sites

Gerhard skrev for 6 timer siden:

. Det blir mye diesel i reisebrevene til Peqoud.

Og sånn apropos det,så koster dieselen i Høllen 12,65! Jeg fylte likevel helt opp, men med rabattkortet til en båtkollega slik at prisen blir rundt én krone billigere når regningen kommer. Greit å ha slike båtvenner!

Link to post
Share on other sites

På tide med litt oppdatering! Er tilbake i båten etter noen hyggelige timer med broren min og kona hans, god mat og fotballkamp. Nå er det lukket og låst her. Og i morgen drar jeg videre.

 

Har fått beskjed fra jobben at det er greit at jeg tar neste nattvaktrunde fra båten, så da har jeg 21. oktober som frist til å komme meg hjem. Eller 20 da, greit å komme hjem dagen før jeg skal fysisk på jobb... Det blir en voldsom overgang!

 

Uansett, gårsdagen startet med at jeg dro innover Trysnesfjorden for å sjekke byggingen av den nye broen litt lenger inn. Jeg så den da jeg tok buss fra Mandal i juni for å ta andre vaksinedose. Da kjørte vi jo rundt hele fjorden. Broen bygges som en del av den nye E39 og er ganske imponerende.

IMG-9618.jpg.bcaa9e191ee45fb5f783cfdfefba12ed.jpg

 

De har begynt å bygge på hver sin side av fjorden og møtes etter hvert på midten! Skal stå ferdig neste høst. De har kommet ganske langt siden jeg kjørte forbi der i juni.

IMG-9620.jpg.ae984b050580d41bc53ebd5238316aef.jpg

De som jobber oppe på broen skal ha fått sjøsyketabletter fordi det svaier så mye der når det blåser!

 

Etter å ha knipset bilder (og tatt litt video som jeg skal få lastet opp til YouTube slik at jeg kan dele den her), så dro jeg helt ut av fjorden og til Ny-Hellesund. Der skulle jeg møte en gammel familievenn og båtkollega.IMG-9634.JPG.fb28aba605d121b2d65bb43c5f545ee7.JPG

De to siste årene jeg har passert her så har det stått et stort skilt der de søkte etter nye drivere til restauranten. I år er det borte, så kanskje det har vært drift der denne sommeren? Nå i oktober er selvsagt alt stengt.

IMG-9644.jpg.6bc06c5b047072531e7f2e04895d415f.jpg

Jeg skulle møte Jan-Helge (familievennen) i Olavsundet. De hadde dratt dit fra Stokken tidligere på dagen og skulle møte noen av sine båtvenner der - og hadde meldt tilbake til meg at det var ledig longsideplass til meg. Og da jeg kom dit sto det fire stykker klare til å ta meg imot!

IMG-9652.jpg.c39534f3a3523f38ddd30c2b29b30dd8.jpg

 

Jeg har jo dratt gjennom Olavsundet flere ganger, både med snekka og med nybåten, men aldri fått lagt til land. Enten fordi det har vært fullt, eller fordi jeg har vært litt usikker på hvor jeg kunne legge til. Så endelig fikk jeg kommet på land her!

IMG-9655.jpg.d5cacbd2cce24d63edca859cf6a4f1e7.jpg

 

Etter en hyggelig prat med velkomstkomiteen fikk jeg stukket til meg en tallerken med wokmat, så jeg kunne sette meg ned og spise litt middag! Deretter tok jeg meg en tur rundt på Helgøya. Jeg måtte jo få med meg utsikten!

IMG-9667.jpg.6d1d7682037ea6d9a3e3cebcc2a617b0.jpg

 

Jeg tenkte det var best å benytte den tiden jeg hadde før det ble mørkt ettersom jeg skulle videre i dag og hadde gjort avtale med Jan-Helge om å bli med inn til Høllen for å fylle opp tanken.

IMG-9681.jpg.830f64f481f67aef3f937506ac3a94aa.jpg

Jeg er jo, som sikkert flere av dere har fått med dere, veldig interessert i krigshistorie, mer spesifikt spesielt okkupasjonen av Norge, så jeg måtte jo opp og se på restene av kystfortet og bunkersen på toppen.

IMG-9706.jpg.a97afc1a11a038d0390f31cc4d7f1bbd.jpg

 

Jeg var fristet til å titte litt inn i de forskjellige gangene, men da burde jeg nok hatt med en hodelykt, så det får bli til neste gang. Var mye jeg ikke rakk, men det var både fordi jeg igjen har begynt å slite med venstrefoten og ikke orker å gå så mye, pluss at jeg også ville tilbake til brygga før det ble skikkelig mørkt.

IMG-9689.jpg.9d319ff5f53f1680340b341184abcebe.jpg

 

Men jeg kom meg i alle fall opp på toppen og beskuet de ikoniske vardene, og ikke minst sett på utsikten!

IMG-9684.jpg.4444688f5a4bd424d764d11db97f694c.jpg

 

Begynte å bli litt rødlig skjær på himmelen da jeg begynte på returen.

 

IMG-9709.jpg.8637b203e186988b77a38f88ad718d18.jpg

 

Måtte hvile meg litt i båten og ta litt smertestillende før jeg gikk ut på brygga igjen. Da var det blitt bekmørkt så jeg måtte bruke lykta på mobilen for å finne trygt fram. På brygga hadde de andre samlet seg rundt en liten bålpanne og fyrte opp med ved. Vi satt vel der og snakket i et par timer.

 

Ble imponert av et par der hun ble 80 år neste år og han vel var 77 eller 78. De kom fra Mandal og koste seg stort i båten. Var lett til bens og i god form begge to. Så forhåpentligvis har jeg noen fine år igjen av båtlivet jeg også, selv om jeg mangler litt her og der...

 

I dag ble det avgang i 12-tiden til Høllen, der Jan-Helge fylte først og jeg deretter. Så dro jeg videre til Skottevik for å hilse på broren min og kona hans. Jan-Helge dro tilbake til Stokken og knipset bildet under da jeg passerte der litt etterpå.

IMG-9736.JPG.ccfdb6b4eaf5c4a85b069f92fc40175e.JPG

 

Fordelen med å besøke bruttern etter at de har låst og lukket restauranten for sesongen, er at jeg får med meg en del matvarer og drikke som de ikke kan la stå der ettersom de går ut på dato før de er tilbake i april neste år.

 

I år fikk jeg en drøss med Pepsi-Max, tre sekspakk med CB Lite øl (mindre sukker, men vanlig alkoholprosent), en rødvinskartong og en hvitvinskartong pluss endel pålegg! Greit med litt matauk!:giggle:

 

IMG-9765.jpg.a58d8622e33442308cf0d20dabb143b9.jpg

 

De drar avgårde veldig tidlig i morgen, så jeg skal bare sove ut litt og deretter ta Blindleia videre. Usikker på om jeg stopper i Lillesand eller om jeg drar til Grimstad. Jeg har det jo ikke travelt, ikke veldig i alle fall!

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering fra skuta: Er nå i Lillesand og blir nok liggende her til i morgen. Er ikke helt i form, så i dag skal jeg ta det med ro. Får se an formen i morgen, om jeg drar videre eller ligger litt i horisontalen.

 

En strek i regningen er at vannet er slått av her, prøvde to steder, men ikke noe vann i slangene. Og jeg har nesten tom vanntank. Håper vannet ikke er slått av i Grimstad, som vel blir neste stopp. Synes faktisk det er litt kjølig her, så kanskje varmen må stå på i  natt? Det blir i så fall kun andre gang på dette toktet.

 

Var nesten kø gjennom Gamle Hellesund, en seilbåt og en motorbåt lå foran meg. :giggle:

 

IMG-9775.jpg.0d097bea4f308d21396ff5da49bb1fe5.jpgVar forresten overraskende få hummerteiner å se i Blindleia, hadde nesten trodd at det var flust med dem, men det er kanskje ikke noe bra sted å fange hummer?

 

Ikke så mange bilder å by på, det var en kort etappe og noe grått, så jeg satt stort sett under kalesjen denne gangen. Har også litt vondt i benet, så jeg prøver å belaste det så lite som mulig, dermed satt jeg altså for det meste.

 

Etter Dagsrevyen skal jeg en tur innom Kiwi og handle inn litt småting og deretter blir det vel en film eller noe slikt på PC-en.

 

Er ganske så avslappet med tanke på tidsperspektivet nå, så jeg lurer på om jeg skal ta meg tid til å stikke innom Tvedestrand og hilse på en gammel kjenning. Funderer også på muligheten til å stikke over til Sverige, vi får se.

IMG-9768.jpg.ccc35c5044d9e30995f24c5e171eb6b3.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden:

Får du ikke vann andre steder, så har vi vann hos meg🙂 

Nå er det kurs på Lokalet hos oss her på Raet Kystlag.  @Solbris II og @Knude er stødige som få. Så du skulle nesten vært innom å hilst på i morgen. 🙂

Det ville jo ha vært hyggelig, men jeg drar nok kun til Grimstad i morgen, regner jeg med.

Link to post
Share on other sites

Skulle sjekke prisen i Grimstad på GoMarina-appen og der står det at gjestehavna er stengt?

 

Og webkameraet virker heller ikke.

 

Regner med at det betyr at det er vinterhavn der nå, men betyr det at det ikke er ledige gjesteplasser?

 

Står ingenting om dette på kommunens sider.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle som har vinterplass i Grimstad som har kommet enda. Du tar en ledig plass,plugger inn Land strøm kabel å later som ingenting. Det er det de lokale gjestene gjør. Om vi er ombord når du kommer tar vi imot. Vi er litt travle i Arendal akkurat nå så vi er litt I hus også.

 

Link to post
Share on other sites

Ligger fortsatt i Lillesand i det som jo villa ha vært en flott dag å ha tatt en fin etappe med båten. Men på nytt har den samme tåa på venstrefoten skapt problemer for meg, så jeg er i gang med den tredje antiobiotikakuren siden august...

 

Jeg er ikke så dårlig som jeg var da jeg lå i Elnesvågen/Molde, men kjenner det godt og tåa er knall rød. Jeg er forberedt på at den kanskje ryker når jeg kommer meg til legen i neste uke. Men vi får se om penicillinen virker også denne gangen. Jeg tror at grunnen til at jeg fortsatt sliter er at kuren har blitt avsluttet tidligere enn den burde, så nå håper jeg at det går bra! Får krysse fingra, men jeg kjenner at jeg ikke er så optimistisk nå som jeg var i august...

 

I går hadde jeg besøk om bord av navnebror Per, som har en Nidelv 24, og etterpå spiste vi på Beddingen sammen med kona hans Bente, så det var jo hyggelig. Har også fått vasket klær og i dag kom jaggu meg vannet tilbake, så nå er vanntanken fylt også! Per fortalte meg at vannet var slått av på grunn av en lekkasje som skulle fikses, så jeg har sjekket nærmeste vannslange med ujevne mellomrom, og i dag kom det plutselig vann!

 

Jeg ble liggende også i dag for å hvile og ta det litt med ro, og få unna noen doser med medisin slik at såret kanskje blir litt bedre før jeg fortsetter. Det beste jeg kan gjøre er å ikke belaste foten, noe som i praksis betyr å ligge rett ut...så da tok jeg en ekstra overnatting her.

 

Men jeg klør etter å komme i gang igjen, selv om jeg også føler at denne delen av årets tokt på en måte er et slags antiklimaks. Det var spennende, morsomt og interessant å oppdage nye steder mens jeg tøffet rundt i Rogaland og Vestland og særlig Møre og Romsdal, men nå kjenner jeg litt for alvor på den følelsen at turen egentlig er over nå, for de stedene jeg nå kommer til er jo steder jeg har vært mange ganger før. 

 

Samtidig begynner det å bli kjølig på kveldene og natta, så å overnatte i uthavner er ikke så veldig aktuelt lenger, siste natt hadde jeg på varmeovnen hele natta, og hvis jeg ligger i uthavn nå så har jeg bare dieselvarmeren til å varme og den er jeg ikke noe særlig lysten på å ha på om natta. Og i den formen jeg er nå er det også tryggest å ligge i gjestehavn.

 

I morgen er det ikke umulig at jeg satser på en lang etappe. Jeg kutter nok Tvedestrand, og tror også jeg drar forbi Grimstad denne gangen, kanskje drar jeg helt til Risør? Vi får se på formen og når jeg kommer meg av gårde. Jeg har fortsatt mulighet (og tid) til å ta en stopp og en overnatting eller to på steder jeg ikke har fått besøkt ennå, som Lyngør, Nevlunghavn og kanskje Sandefjord. Tror nok jeg dropper å dra innom Sverige og Halden i denne omgangen, men jeg må vel neste stemple inn hos @Bonusi Moss...:smiley:

 

Men nå skal jeg kose meg med pizza!

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...