Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

index skrev for 3 timer siden:

Dieselen er veldig dyr nå, sånn er det bare. Det har ingenting med avgifter å gjøre. Ikke mer enn vanlig i alle fall....

Nåja, har ligget mellom rundt 11 og litt under 13 der jeg har fylt i sommer, då 14,30 forekommer meg noe i meste laget.

 

Når jeg har vært på båttur i over fire måneder, så blir jeg litt prisbevisst på hva jeg betaler..

 

Om vinteren bruker jeg jo båten noe mindre, og da blir det vel maks et par fyllinger. Da bryr jeg meg ikke så mye..

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Nåja, har ligget mellom rundt 11 og litt under 13 der jeg har fylt i sommer, då 14,30 forekommer meg noe i meste laget.

 

Spiller ingen rolle. Det er dagsprisen som teller. Og nå er den høy. Vi har veldig gode rabatter på kjøp av diesel til arbeidsplassen, pga høyt volum. Likevel betalte vi 11,43 i dag. Normalt ligger vi rundt ni. Det er et svingende marked.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 14 timer siden:

 

Spiller ingen rolle. Det er dagsprisen som teller. Og nå er den høy. Vi har veldig gode rabatter på kjøp av diesel til arbeidsplassen, pga høyt volum. Likevel betalte vi 11,43 i dag. Normalt ligger vi rundt ni. Det er et svingende marked.

BLM transport, der @Pequod egentlig hadde planer om å fylle ligger nå på 12,16. Så Sætre ligger vesentlig over - som de alltid har gjort. https://www.blmtrans.no/batdrivstoff/batdiesel-oppegard/

Det er få som er kjent i Oslofjorden som fyller på Sætre eller Husvikholmen. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 1 time siden:

BLM transport, der @Pequod egentlig hadde planer om å fylle ligger nå på 12,16. Så Sætre ligger vesentlig over - som de alltid har gjort. https://www.blmtrans.no/batdrivstoff/batdiesel-oppegard/

Det er få som er kjent i Oslofjorden som fyller på Sætre eller Husvikholmen. 

Ja, vet at Sætre ligger over i pris og tør ikke tenke på hva Husvikholmen tar når Sætre ligger såpass høyt - de må vel nærmest ha landpris i så fall!

 

Men tok ikke sjansen på å dra hjemover uten litt ekstra på tanken.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Ja, vet at Sætre ligger over i pris og tør ikke tenke på hva Husvikholmen tar når Sætre ligger såpass høyt - de må vel nærmest ha landpris i så fall!

 

Men tok ikke sjansen på å dra hjemover uten litt ekstra på tanken.

Det skjønner jeg godt, ville gjort det samme selv :)
Var mer en kommentar til de som mente at Sætre ikke skilte seg ut med dyrt drivstoff og at deres pris var det man måtte regne med å betale :)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg finregnet på tallene fra sommerens tokt, så jeg begynner med statistikken først.

 

Totalt tilbakela jeg, fra og med 26. mai til og med 20. oktober hele 1669,1 nautiske mil. Totalen for årets sesong er noe mer ettersom jeg jo var på farten fra februar av, men totaltallene holder jeg utenfor nå.

 

På første delen av turen (26.5 - 14,7) tilbakela jeg 637,7 nautiske mil og hadde 76,15 motortimer.

På andre delen av turen (5.8 - 20.10) tilbakela jeg 1061,4 nautiske mil og hadde 139,45 motortimer.

 

Totalt endte jeg da opp med nøyaktig 216 effektive motortimer.

 

Jeg har kjøpt diesel for 18.006,82 kroner. Det er forsåvidt innafor budsjettet mitt på 20.000, men likevel mer enn det skulle ha vært med tanke på at jeg hadde en god del mer landligge enn jeg hadde beregnet. Jeg lå 5 dager i Risør, 8 dager i Mandal, 7 dager i Farsund, samt flere dager enn beregnet i Egersund, Dingja, Florø, Bergen, Stavanger, Molde, Elnesvågen, Ålesund osv.

 

Rent fartsmessig viser tallene at jeg har hatt en gjennomsnittsfart på 7,5 knop på de turene/etappene jeg har gjennomført på årets tokt, 56 i alt. Det er lavere enn jeg hadde trodd, men jeg har noen etapper der gjennomsnittsfarten har vært noe høyere. 10,5 knop er den høyeste gjennomsnittsfarten jeg har hatt, 4,2 knop den laveste. Høyeste fart har vært 16,5 knop, men da fikk jeg nok litt hjelp av bølger og strøm...

 

Jeg har ikke orket å regne nøyaktig ut hvor mye jeg har betalt i gjestehavnsavgifter, men jeg har hatt nøyaktig 110 overnattinger i løpet av sommerens tokt. Havneavgiftene har variert fra gratis til 270 kroner, så kjører vi et gjennomsnitt på 150 kroner per overnatting, så ender vi opp i hele 16.500 kroner.

 

Det er mer enn det jeg hadde tenkt, men det er på grunn av batteriproblemer og mangel på batterier på grunn av covid, pluss at med ett erstatningsbatteri om bord så glemte jeg egentlig at jeg hadde mindre batterikapasitet. Jeg hadde regnet med at andre del av toktet ville ha mesteparten av overnattingene i uthavner, men på grunn av at jeg fikk en del jobbvakter da likevel, og at toktet hele tiden ble forskjøvet ut i tid, så gjorde været at det ble mer fristende med gjestehavn enn uthavn.

 

Kun én overnatting ble det i uthavn, i Olavssundet.

 

Her må man ta med at jeg ikke kan legge til i alle uthavner heller, med tanke på handicapet mitt, så at det ville bli flere overnattinger i gjestehavner enn uthavner var jeg klar over.

 

Totalt for hele året er jeg opp i 120 overnattinger nå, og det er uansett ny rekord for meg, selv om jeg med antall turer ligger langt bak skjema, med kun 72 turer i skrivende stund. 56 av disse turene har som tidligere skrevet vært under sommerens tokt. At det har blitt mye mindre enn vanlig skyldes nettopp at jeg har vært for lenge i flere havner enn planlagt, både på grunn av vær, sykdom og avgangsbeslutningsvegring...Det siste har jeg jo skrevet litt om i denne tråden tidligere.

 

Jeg har vært nøyaktig 130 dager på tur! Det blir vel rundt 18 uker, cirka 4,5 måneder...

 

Vel, det var de tørre fakta, høydepunkter og slikt kommer jeg tilbake til litt senere!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekt å følge deg på turen. Og drøyt 7 500 Kroner i snitt med Diesel og havneavgift i måneden med bare 1 natt i uthavn er slettes ikke ille. Jeg hadde omtrent 18000 i drivstoff utgifter på bare en måned i sommer...

Og min erfaring er også at gjennomsnittsfarten som regel blir lavere enn planlagt av flere naturlige årsaker.

Link to post
Share on other sites

Det ha vært en fornøyelse å følge deg på denne turen. Du skriver godt både om medgang og motgang, litt i kontrast til alle rene solskinnshistoriene vi ofte blir servert på sosiale media. Og for meg som bruker båten stadig mer alene etterhvert som matrosene blir ungdommer er det inspirerende å lese om det du gir deg ut på alene om bord. 

 

Pequod skrev for 8 timer siden:

Totalt tilbakela jeg, fra og med 26. mai til og med 20. oktober hele 1669,1 nautiske mil.

 

Litt overrasket over at du har fått til så pass mange nm selv om du ikke har vært lenger enn på Bud. Det tyder på at du har vært flink til å finne omveier. Det er omveiene som gir livet mening. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 21 timer siden:

Det ha vært en fornøyelse å følge deg på denne turen. Du skriver godt både om medgang og motgang, litt i kontrast til alle rene solskinnshistoriene vi ofte blir servert på sosiale media. Og for meg som bruker båten stadig mer alene etterhvert som matrosene blir ungdommer er det inspirerende å lese om det du gir deg ut på alene om bord. 

Tusen takk for hyggelige ord 

 

Brigg skrev for 21 timer siden:

Litt overrasket over at du har fått til så pass mange nm selv om du ikke har vært lenger enn på Bud. Det tyder på at du har vært flink til å finne omveier. Det er omveiene som gir livet mening. 

Veldig godt skrevet, skal huske de linjene, kanskje jeg låner dem!

 

Det har blitt noen omveier rundtomkring ja, og det går noen nm når man drar inn og ut av Romsdalsfjorden, Geirangerfjorden og Hjørundfjorden pluss noen andre..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har ikke helt kommet i vater på landjorda etter så mange måneder på sjøen, men har endelig klart å prøve å oppsummere årets sommertokt litt...

 

https://pequod.nesodd1.no/?p=23385

 

Har ikke vært helt i form i det siste, så dere får nøye dere med linken i dag. Blir det mange protester kan jeg klippe og lime inn innlegget senere, akkurat nå skal jeg køye noen timer...

 

God helg!

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 5 timer siden:

Kjempegreier, all ære til deg. Men hvor meget båt penger gikk det i PepsiMax tro. I disse tider hvor storting og regjering er så opptatt av åpenhet og "ærlighet" osv. God helg og snart snur kula på himmelen igjen... 

Hehe, har ikke regnet på Pepsi-Max-utgiftene, men det burde jeg kanskje ha gjort! :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Kanalkapteinen skrev for 4 timer siden:

Dette likna fælt på Bergtatt, men mulig jeg tar feil? 
 

FE463F4A-8040-4F8F-BBFF-D78D74FCBA5B.png.07e105e99d7d95827471376102404d0a.png

 

Henta fra ca 10:18 i denne filmen: 

 

Det er nok ikke meg, nei. Som Andora påpeker så er Tresfjorden min rett akter og har brede bordganger. Men jeg var innom der i september på vei sørover, da lå jeg vel omtrent der bildet øverst er tatt. Skal ta en titt på videoen uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...