Pequod Svart 18.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Tror aldri jeg har opplevd Lera så stille som i dag! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Velkommen skal du definitivt være! Gleder meg til å ta i mot deg!😃😃😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Pequod skrev 2 minutter siden: Tror aldri jeg har opplevd Lera så stille som i dag! Nei det deg var jo helt vanvittig stille!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Og da var «fremnedkaren» vel fortøyd i Plankebyen Fredrikstad😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Det spørs om @Pequod overlever turen på Solveigs pizza☺️☺️☺️ Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 18.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Solbris II skrev 57 minutter siden: Det spørs om @Pequod overlever turen på Solveigs pizza☺️☺️☺️ Uff ja, ikke rart bildet kom på langs... Men nå er jeg tilbake i skuta igjen, og skyller bort bismaken med ordentlig drikke! Synd at et sted med så god pizza har så dårlig utvalg i ordentlig drikke... Uansett tusen takk for velkomst og pizza, @Solbris II, og ikke minst hyggelig selskap! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Pequod skrev 33 minutter siden: Uff ja, ikke rart bildet kom på langs... Men nå er jeg tilbake i skuta igjen, og skyller bort bismaken med ordentlig drikke! Synd at et sted med så god pizza har så dårlig utvalg i ordentlig drikke... Uansett tusen takk for velkomst og pizza, @Solbris II, og ikke minst hyggelig selskap! Alltid like hyggelig å treffes ja! Pizzaen var god og drikken middelmådig! Men praten var skikkelig god!😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 19.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 (redigert) Da har jeg kommet meg etter Cola uten sukker-sjokket i går kveld, og begynner straks på neste etappe, som går til en ny stempling hos @Bonus i Moss. Blir nok en hyggelig prat der også! Så blir det overnatting der i natt og sjarmøretappen til hjemmehavna i morgen. Slipper å tenke på å skifte fra sommerdekk til vinterdekk på sjøen - jeg har jo helårsdekk - men i dag måtte varme/flyte-dressen på! Jeg tok den fram for noen få dager siden, men endte med å ikke bruke den da sola kom fram, men i dag er det nok absolutt best å være godt kledd! Gruer meg litt til å komme hjem egentlig, og ser ikke fram til å møte opp fysisk på jobb torsdag morgen. Men samtidig har jobben flyttet til helt nye lokaler under pandemien, der jeg vel har hatt kun to vakter fra hittil, så det blir vel litt spennende å være på jobb de første dagene. Men at det blir en overgang er det ingen tvil om! Slenger på noen bilder fra gårsdagen helt til slutt. Nå skal jeg lage litt ekstra kaffe til Stanley-termosen, så er jeg klar til avgang! Begynner med noen bilder fra Stavern før avgang i går... Bergtatt kan skimtes i det fjerne på bildet under... God plass utenfor Smak... Bilder i motlys gir alltid en kul effekt, dog har jeg slengt på et lite fargefilter her... Upåklagelig føre! Klarte å unngå kollisjon både med Færder og Stavangerfjord... Og føret ble enda bedre når jeg nærmet meg slutten på kryssingen av fjorden. Bilde fra Lera har jeg jo allerede lagt ut. Redigert 19.Oktober.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 19.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 (redigert) På plass i Moss nå, der @Bonussto klar på brygga og tok imot! Fin tur i veldig grått vær, så det ble ikke tatt særlig med bilder. Var dårlig sikt innimellom, og jeg valgte å følge rådet fra @Solbris IIom å gå innaskjærs ved Strømtangen for å unngå alle hummerteinene. Jeg har kjørt slalåm der tidligere, og det fristet ikke til gjentakelse! Valgte å ta indre lei via Hankøsundet også, pg da jeg kom ut i Rauerfjorden kjørte jeg ut midt på der dybden ligger på over 100 meter, og holdt meg til skipsleia mesteparten av tiden. Kom noen hummerteiner ved Larkollen, men ikke så mange som jeg har sett før, og noen få på strekket mot Moss. Ved Moss valgte jeg å stoppe og vente på trafikken. For det første var det det dårligste sikten jeg hadde på hele turen, pog for det andre var det både ferge inn og ferge ut, samt et lasteskip som var på vei inn (Gullha - en gammel kjenning), så jeg lot dem gjøre seg ferdig før jeg dro inn selve kanalen. Nå skal jeg straks opp til @Bonus og kona, får knipse et bilde av en godt fortøyd båt når jeg går i land, og oppdatere innlegget med det om noen minutter! Redigert 19.Oktober.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2021 Da er skipperen i gang igjen etter et sedvanlig hyggelig opphold i Moss med en lang og koselig båtprat med @Bonusog kona. Man blir jo helt gal av å se alle de flotte bildene fra idylliske steder i Danmark! Nå er siste etappe på årets tokt i gang, antakelig med en liten stopp på Borgen. Det blir en ny båttur på lørdag, da til Sætre til en konsert! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2021 Takk for turen, det har vært en glede å følge deg via nettet. Du passerer vel snart Son, og hva med dieselfylling? Da jeg fylte for en måned siden kostet dieselen kr.11,56 der. Og kvaliteten er på topp, se egen tråd om da jeg nettopp åpnet et filter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2021 Lars H. skrev for 10 timer siden: Takk for turen, det har vært en glede å følge deg via nettet. Du passerer vel snart Son, og hva med dieselfylling? Da jeg fylte for en måned siden kostet dieselen kr.11,56 der. Og kvaliteten er på topp, se egen tråd om da jeg nettopp åpnet et filter. Takk for det! Fyller nok ikke diesel før på neste tur. Mulig jeg gjør det på Oppegård, som har samme leverandør og pris som Son. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2021 Klar for en natt i seng som ikke vugger… det blir uvant! Hadde en fin tur hjemover fra Moss, med et kort stopp på Oscarsborg. Nå skal jeg bare få summet meg, så blir det vel en oppsummering etter hvert. Kom altså innover fjorden på dagen fem måneder etter at jeg dro ut fra hjemmehavna. Da gikk turen til Kambo der båten ble satt på land Så startet den første etappen på toktet 26. mai. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Kanalkapteinen Svart 20.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2021 Artig å følge deg! For en drøm å tilbringe sommeren og høsten på den måten med ei skute som leverer varene hver dag👍 -Respekt! Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
navid Svart 21.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2021 Vel hjem igjen! For en herlig underholdning du har gitt oss i fem lange måneder. Du må nok regne med at «sjøgangen» blir sittende igjen i kroppen flere dager etter at du har fått fast grunn under beina. Gleder meg til oppsummeringen! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2021 Takk for en billedig og utfyllende tur .......Ikke mange som greier en 5 mnd. sommerferie ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2021 Tusen takk for turen! Det er mange steder her som skal besøkes!😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bonus Svart 21.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2021 Pequod skrev for 22 timer siden: Da er skipperen i gang igjen etter et sedvanlig hyggelig opphold i Moss med en lang og koselig båtprat med @Bonusog kona. Alltid hyggelig å ha deg på besøk, @Pequod. Spennende å høre om alle inntrykkene dine fra langturen Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 21.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2021 Takker for turen!! Hyggelig å treffe deg på din ferd. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 21.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2021 Bra jobba! Takk for turen, blir spennende og se hva du finner på for å toppe dette! Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 21.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2021 Jeg har ikke kommentert i tråden før, men har fulgt ferden det meste av veien. For en tur, skulle gjerne gjort noe slikt selv om jeg kunne Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 21.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2021 Takk for hyggelig reise! Spennende å følge deg opp og ned langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2021 (redigert) Takk for alle hyggelige ord! Jeg kommer vel med en oppsummering i løpet av uka, har fri fra onsdag til fredag, så da skal jeg sette meg ned og gå gjennom saker og ting. Men jeg har nå vært ute på tur igjen siden sist da... I helgen ble det en tur til Sætre lørdag med overnatting i båten til søndag. Jeg var på en konsert på Grønsand gård, eller nærmest en mini-festival, et nytt årlig konsept under navnet Hurum Live. Kun lokale artister i veldig forskjellige sjangre, alt fra pop til prog. Gjestehavna er jo stengt nå, også strøm, men jeg fant en av mange ledige båser i båtforeningen og la meg der. Dette ble min første ordentlige konsertopplevelse siden Saga-konserten i Oslo i februar i fjor, hvis man ser bort fra de 5 minuttene jeg fikk med Det Skandaløse Orkester i Bergen på returen i september... Været var fantastisk flott på lørdagen, litt mer grått på returen på søndag. Søndag morgen gikk det ikke fullt så bra. Jeg er vant til å legge igjen telefonen min på steder jeg ikke husker at jeg har lagt den, men nå begynner jeg å gjøre det samme med hjernen, og det er noe verre... Jeg kom meg nemlig så sent av gårde på lørdag at jeg aldri rakk å fylle litt diesel i Oppegård, så jeg tenkte jeg kunne fylle noen litre på Kavringen på vei bort til Sætre, men der var det faktisk to båter som lå og fylte, så da gadd jeg ikke vente og fortsatte. Tenkte jeg kunne fylle litt i Sætre før returen, for å være på den sikre siden før neste topping av tanken. Og det gikk jo relativt greit, selv om jeg fremdeles er i sjokk over prisen! Jeg vet jo at Sætre aldri har vært spesielt billig, men 14,30 for literen??? Det må da være det dyreste jeg noen gang har fylt i Norge? Valgte å bare fylle rundt 50 liter, slik at jeg var over det skraverte feltet på måleren, for mer skal de jaggu ikke få fra meg! Men med ny regjering og nye avgifter så blir vel kanskje dette normalen neste år? Sukk! Den verste tabben gjorde jeg da jeg skulle dra videre fra drivstoffbrygga. Da kommer dette med glemt hjerne inn...' Jeg hadde fortøyd kun løst med de tauene som var på brygga, surret rundt foran og bak samt en liten som jeg festet på sidehåndtaket på båten, som jeg av og til holder meg i når jeg skal om bord... Løsnet fortøyningene foran og bak og gikk om bord for å starte motoren. Deretter var planen å løsne tauet som jeg hadde festet på håndtaket, og deretter dra. Men selvsagt glemte jeg at jeg hadde et tau igjen og idet jeg bakker ut fra brygga hører jeg et kraftig smell, og håndtaket har selvsagt knekt! Jeg får ta fram litt epoxylim og se om jeg får limt de to endene sammen... En annen ting er at jeg også har fått en slags velkomst i hjemmehavna. Båten har vært borte fra hjemmehavna i fem måneder, og på hele turen i resten av landet har jeg kanskje fått toppen to måkekladesjer på kalesjen... Men selvsagt, etter halvannet døgn i hjemmehavna har de lokale måkene ønsket meg velkommen på sin måte... Jeg HATER måker! Redigert 26.Oktober.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 26.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2021 Dieselen er veldig dyr nå, sånn er det bare. Det har ingenting med avgifter å gjøre. Ikke mer enn vanlig i alle fall.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 26.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2021 index skrev for 3 timer siden: Dieselen er veldig dyr nå, sånn er det bare. Det har ingenting med avgifter å gjør. Ikke mer enn vanlig i alle fall.... Neivel... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.