Jump to content

Bytte fra VP TMD40A til 41B. Hva må jeg gjøre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Du har fremdeles det originale kjølevannsinntaket? Tilstrekkelig kapasitet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@Brigg, har to inntak som begge er 28mm slanger som kombineres til ett og til sjøvannspumpen. Som burde være tilstrekkelig, men det kan være noe hydrodynamikk som spiller meg et puss kanskje?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det fungerer ganske bra på rolig fart, gjør det ikke? Slipp alle bekymringer,  og nyt disse sommerdager på sjøen nå

 Forske og feilsøke kan du gjøre til høsten, når det regner og blåser litt. Du har fortjent en smeigedag på sjøen nå:flag_bp:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Fungerer bra på rolig fart bortsett fra mye risting rundt 1400 o/ min. Trodde først det var feil med oppretting av motor/ aksling. Men vibrasjonen er der også når motor står i fri, så det er nok bare motoren.  Troe også resonansen til sidevinduet sammenfaller, for det vibrerer godt da. 

 

@Bjørn Løvjomås, vi nyter sommeren vi. Har lagt på sørvest siden av Ramsøya nå i 3 dager med venner. Har sett deg ankret opp i "bukta" nordøst for øya, og på vei ut for i går eller for et par dager siden. 

 

I dag går vi mot Kilsund, og søndag vender vi baugen vestover. Bare saktere enn jeg først hadde tenkt. Tenker å gå et stykke vestover, kanskje Søgne, og så rolig østover igjen. Må gå etter badevannet.  Ingenting er så stas som å bade,foe egentlig alle om bord. 3 ganger hittil i dag. Og da snakker vi om lange badeøkter. 22 C i vannet. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 22 minutter siden:

Har sett deg ankret opp i "bukta" nordøst for øya, og på vei ut for i går eller for et par dager siden. 

Det stemmer. Ankret opp der for et par dager jobb på land.  Deilig å bare ta jolla inn til nidelv brygge, å når jobb er ferdig, rett til paradiset igjen. Ligger på Sandøya nå, å bader i 23 til 24 grader. Sommer er faktisk ganske ok🌞🌞🌞 blir nok Merdø i kveld🤣🤣

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås, sommeren er best! Ligger nå på driv utenfor EB-stranda og venter på ungdommen i jolla. Jeg kjører fra ham når jeg ligger i 4,9 knop. Han er lært opp til å ikke lage hekkbølger for andre og synes jolla lager for mye bølger i 5 knop. 😉

 

20210716_152343.jpg.028123664c3294eb955f52e90bd566de.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdatering:

Nå ligger båten i båsen og flytter på flytebrygge igjen. Men denne gangen bare for å varme opp giret så det går raskere å få ut olja. 

 

Jeg har nemlig plages med at giret rett som det er slurer i forover. Etter en del turer så fant jeg ut at det er mye værre når motor er varm enn kald. Så da er det vel nærliggende at det er olja?

 

I tillegg så har jeg aldri opplevd problemer med giret før, men i våres byttet jeg til en olje jeg ikke har hatt før. Det er 15w-40, og VDS3, men jeg vet ikke mer om olja. Tidligere har jeg brukt 15w-40 VDS3 fra Biltema og aldri opplevd sluring. Så jeg lurer på om oljen jeg fikk kjøpt nå sist er syntetisk selv om den ikke er merket med det...

 

Det arter seg slik:

Når giret er i fri og jeg setter det fremover så blir drt ofte sluring. Ved å øke turtallet hender det at det griper plutselig. Men hvis jeg setter det I revers et kort øyeblikk, så fri, og så forover- så kommer det gjerne. 

 

Hvis jeg har kjørt langt og med høyere turtall så kan giret begynne å slure når det står i forover men helt på tomgang. Ved da å gi på bittelitt så kommer det.

 

Så nå forsøker jeg oljebytte.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ellers kan jeg si at motoren har gått ca 27 timer de siste 2 ukene. Mye fra 1000 til 2500 o/min, og også noen strekk på 3600. 

 

Ingen olje er borte, ingen kjølevæske er borte og starter som et skudd. Nå har stop solenoiden begynt å fungere også, så den har tydeligvis trengt bevegelse. I starten måtte jeg stoppe manuelt, men nå stopper den på nøkkel hver gang. 

 

Den går litt varmt, på temp måler i dashbord. Når motor ligger på 3550-3600 over litt tid så stiger temp pg stabiliserer seg på ca 93C. Planen er å få guttungen med meg ut på tur, legge båten i halvplan og måle med IR måler på termostathus. 

 

Ved å legge motor ned i 2500-3000 så kjøler den ned til ca 85C.

 

Har mistanke om at det kan være feil på viser,  da viser spretter ned ca 3 C ved å skru av instrumentbelysningen.

 

Må ha større propell, det er sikkert. Spretter rett opp i 3900 hvis jeg prøver. Men er litt forundret over at båten går i bare 12 knop ca med full øs, mens gammel motor gikk I 13-14 knop ved ca 3450 o/min. Det er jo samme gir og propell... Alltid målt med GPS.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om konen i giret holder på å gi seg. Typisk at det slurer når det settes i gir. Og kanskje er det sluring som gjør at du ikke får høyere fart også. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mulig det. Lå et svart lag på peilepinnen. Kun synlig når tørket av med hvitt papir. Oljen er kanskje noe mørkere enn jeg husker den som, men lukter ikke svidd. Rar blå olje jeg fikk vite skulle være rett....

 

20210727_173343.jpg.d35359757c432a342f8bb8be467e888b.jpg

 

20210727_174546.jpg.821d799ed4862ddff46a19abc1ff27f4.jpg

 

Men merkelig at jeg ikke har hatt noen problemer i fjor. Maskinen (TMD40A) var jo frisk i avsparket selv om den var febersyk. 

 

Nå er det mulig 41B har vesentlig høyere dreiemoment på tomgang enn 40A, så det kan evt forklare hvorfor slitt kon skulle vise seg i år og ikke I fjor?

 

Fant ikke 9mm umbraco i båten, så da har jeg lagt den hjemme. Må ha den for å fylle på, så da får giret dryppe fra seg...

 

Ble lurt av synsvinkelen så jeg klarte å søle olje i bunnen av båten... :worry:

 

Olja er ikke så mørk som den er på bildet.

 

20210727_173320.jpg.931698dda2413ef5a46bcefd91927113.jpg

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Byttet nå olje på giret til denne som jeg brukte i fjor:

20210728_164248.jpg.d0d22290331a04d635b5c4a28cc8c96a.jpg

 

Tok ca 1 times test der jeg kjørte motoren god og varm. Full varme. Dermed var også giret godt og varmt, og det er ikke antydning til sluring.

 

Så da konkluderer jeg med at den oljen jeg hadde på giret i våres var feil type. Den skal ha samme viskositet, og være VDS3, men allikevel feil.

 

Fikk i dag på prøvetur 14 knop på maks hastighet.  Dvs 3900 o/min. Motoren kan dra mer, men den er oppgitt til maks 3900 så jeg vil ikke kjøre hardere.

 

Vi var 2 ombord i båten og klær og sengetøy er fjernet fra båten så den er litt lettere enn i ferien. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...