Jump to content

Bytte fra VP TMD40A til 41B. Hva må jeg gjøre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Spørs hvor mye det er stramt. Dysa tetter mot kobber. 

Hadde problemer med dette jeg. Vi byttet ikke hylser i første omgang. Da ble det lekkasje når vi monterte inn dyser igjen. Mulig det hadde gått om vi hadde merket dysene, så de kom i samme sylinder igjen. Men ga opp å få de tette, så byttet alle hylser. Da var de tette med en gang.

 

Så pass at du ikke trenker over. For da har du lagt mer jobb for deg sjøl

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Strammet litt. Tørket opp. Nå ser det tørt ut. 

 

Har satt på slange på overløp fra termostathus. Maskinen er fylt med grønn G48. Men det er rødt det som kommer ut. Går opp i en halvlitersflaske som står i motorrommet. Ikke helt begeistret for det. Fargen altså.

 

Sølte litt da flasken veltet.

 

20210709_205100.jpg.5179a9a2bdae64e31b10b5550ca02d86.jpg

 

Vedr å gi på, kan gjøre det når jeg er ute av elva og 5 knops området.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har nå lagt i 2500 i 10 minutter:

 

20210709_211559.jpg.869f03092d652795e6fdc7643a54f65f.jpg

 

Motoren vibrerer mest I ca 1500. 2500 og jeg  kan ikke se vibrasjoner. Så da regner jeg med at oppretting er ok.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Luka er nå lukket. :thumbsup: Deilig å kunne ta ut øreproppene. Ny lydisolering virker bra. Nå hører jeg andre lyder jeg ikke har hørt før. Som å høre motorlyd gjennom kanalen som går med gass og girwire...

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Gullfisk, samme propell. Har ikke testet maks. Men tydelig sterkere enn forrige motoren. Holdt motoren en stund på 2500 og testet en liten tur over det. Spratt rett opp i 3500 og det gjorde ikke den gamle kan jeg si for sikkert. Så jeg må opp i propell.  Denne motoren har vel maks på 3900, men som sagt ikke testet. 

 

Er fremdeles ute på jomfruturen.  :sailing:

 

Passerte denne i stad. Er det den som er kjent som stemplingskontoret, aka White Lady @Bjørn Løvjomås? Så ikke noe navn på skuta, men stemmer vel ellers med type båt og sted...

 

20210709_215335.jpg.3eb89130fa13cd3b15d9a0d81ed2bb05.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Status: 3 timers jomfrutur i dag fra 1940 til 2235. 

 

Litt diesellekkasje ved 2 dyser. 1 og 4 sett forfra. 1 ble ganske tett. Litt lekkasje. 4 også litt fremdeles.

 

Motor kastet litt vann. Tipper 1-2 dl, og det skyldes nok at den var litt full. 

 

Vannet den kastet var rødt, men det som er fylt på var grønn G48. Så den må jo være skitten inni. 

 

Det drypper fra aksel. Det har det ikke gjort før. Byttet fett i våres, så mulig jeg bare må fortsette å stramme fettkoppen. Etter turen i dag 1 dråpe hvert 3. sekund. 

 

Motor legger seg tett på 90 grader når den presses litt. 

 

Oljenivå på peilepinne er lik før og etter turen. 

 

Motoren vibrerer synlig rundt 1500, men før og etter lite som jeg kan se.

 

Har ikke følt vibrasjonene mer enn vanlig (med andre motoren).

 

Kan konstantere at det har noe for seg å støyisolere rundt motoren. 2 timer i dag var uten dørkplater og da hadde jeg propper i øra...

 

Her er noen bilder fra turen:

 

20210709_200217.jpg.de75d8de6044e52ab499452ab356eae6.jpg

 

20210709_202145.jpg.f5a68be2a04b4c8af55bcad8980064e5.jpg

 

20210709_202243.jpg.f213452a60e245d7c6cc8551af50abaa.jpg

 

20210709_202319.jpg.d10332825614a68c3a89497f56b89b9f.jpg

 

20210709_211700.jpg.f18de04c3a5b7d5b848b8af59dc632b4.jpg

 

20210709_214258.jpg.1ab51962a616547dbf6357989b7113bd.jpg

 

20210709_215335.jpg.7d9a2d9a7f766d9141ff99da7d462284.jpg

 

20210709_221255.jpg.fae26a1df26b440d454909d24054eaa1.jpg

 

20210709_221952.jpg.c17ebf6dda8098170ac0e965e20a6ed8.jpg

 

20210709_222036.jpg.78572d4f8f8bebf4d41e2ed2918c934a.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

@Gullfisk, samme propell. Har ikke testet maks. Men tydelig sterkere enn forrige motoren. Holdt motoren en stund på 2500 og testet en liten tur over det. Spratt rett opp i 3500 og det gjorde ikke den gamle kan jeg si for sikkert. Så jeg må opp i propell.  Denne motoren har vel maks på 3900, men som sagt ikke testet. 

 

Er fremdeles ute på jomfruturen.  :sailing:

 

Passerte denne i stad. Er det den som er kjent som stemplingskontoret, aka White Lady @Bjørn Løvjomås? Så ikke noe navn på skuta, men stemmer vel ellers med type båt og sted...

 

20210709_215335.jpg.3eb89130fa13cd3b15d9a0d81ed2bb05.jpg

Det er helt riktig. Jeg var imidlertid ikke til stede. Grunnet matauk  på nidelv brygge👍

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at du har fått satt installasjonen i drift. Det er en skikkelig innsats du har lagt ned. 

 

Grand Banks jr skrev for 10 timer siden:

Litt diesellekkasje ved 2 dyser. 1 og 4 sett forfra. 1 ble ganske tett. Litt lekkasje. 4 også litt fremdeles.

 

Kanskje du burde demontert og rengjort enden på dysen og nede i hylsa. Om det lekker litt vil dysa etterhvert kokse fast nede i hullet. 

 

Grand Banks jr skrev for 10 timer siden:

Vannet den kastet var rødt, men det som er fylt på var grønn G48. Så den må jo være skitten inni. 

 

Dersom motoren har stått uten kjøleveske en periode er ikke dette unaturlig. En runde med systemrens, skylling og ny kjøleveske vil nok gjøre susen. Men dette kan du ta etterhvert. 

 

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Det drypper fra aksel. Det har det ikke gjort før. Byttet fett i våres, så mulig jeg bare må fortsette å stramme fettkoppen. Etter turen i dag 1 dråpe hvert 3. sekund. 

 

Hvilken type pakkboks har du? Fettet skal smøre, ikke tette. 

 

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Motoren vibrerer synlig rundt 1500, men før og etter lite som jeg kan se.

 

Har ikke følt vibrasjonene mer enn vanlig (med andre motoren).

 

Er vibrasjonen i motor eller i drivverk? Har du samme vibrasjon om du ruser motoren mens giret står i fri? 

 

Du nevnte propell i et tidligere innlegg, og at denne er for lett for ny motor. Men du har vel beholdt MS3-kassa fra den gamle motoren? Denne er egentlig underdimensjonert for 41-motoren slik jeg forstår det. Kanskje lurt å ta dette i betraktning og heller bruke en lettere propell enn det som er optimalt for motoren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@Brigg, takk!

 

Kan jeg demontere dysa slik motoren står, altså uten å tømme ut frostvæsken og uten å demontere mer enn dyserørene? Kan jeg trekke den opp med håndmakt?

 

Rengjøre bare med en fille, eller betyr det å pusse med fint papir eller hva betyr det egentlig? 

 

Hvor lang tid tar det evt før koks bygger seg opp? Vil 20-40 timers båtferie være nok, eller snakker vi om lenger tid?

 

Ja, har hørt at frostvæsken kan bli misfarget kjapt når den fylles på motor som har stått uten en tid. Blir nok til at jeg kjører en Systemrens før båten tas på land i høst. Akkurat det har jeg rutine på nå. Byttet på den gamle maskinen ganske mange ganger på 2 år...

 

Skal teste vibrasjoner i fri. Det har jeg ikke gjort hittil. Men i og med at jeg ikke kjente noe så håper jeg dette er i motor og ikke i drivlinjen. 

 

Propellen er for lett, men jeg vet ikke hvor mye for lett. Men jeg lurer på om det kan være litt forskjell på turtallsteller også. For jeg mener jeg fikk litt høyere fart på 3400 med gamle motoren enn den nye, og det er ikke logisk all den tid det er samme gir og propell.  Men jeg testet dette bare veldig kort. 

 

Maks turtall på en 41B skal vel være 3900 o/ min? Jeg har ikke testet maks ennå. Innkjøring fremdeles. Men den er tydelig mye sterkere enn den gamle motoren. Rusler lett å ledig på alle turtall, mens den andre begynte å jobbe når jeg passerte 3100. Så nye motoren er tydelig mye sterkere. Var heller ingen tegn til røyk.

 

Så planen er å teste maks turtall med nåværende propell, så jeg har et utgangspunkt for å vurdere ny propell eller evt å justere den jeg har. 

 

Jeg er også obs på giret, og var nede for å kjenne på varmen på giret i går under innkjøringen. Mye mulig jeg vil se om jeg kan få tak i MS4 i løpet av høsten/ vinteren og bytte.

 

Er også usikker på oljen på giret nå. Fikk nemlig olje VDS3 og mineralolje i rett viskositet, men den var blå.  Har aldri sett blå olje før. Dette giret skal ha samme olje som motoren. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Om du ikkje klarer å få det tett med å reingjere i kobber hylsa, kan du som midlertidig løsning gløde ei kobberskive,samme dim som på retur fra rørene.Tre denne inn på dysespissen med litt geease,så den sitter,skru til,så blir det mest sannsynlig tett,som midlertidig rep.

Du kan trekke dysa opp uten å tappe kjølevann,pass på at kobber hylsa og låsering ikkje følger med dysa

Bare å gi den fullt😀😀.

Link to post
Share on other sites

Å tappe ned kjøleveska så den står under toppen kan være et greit risikoreduserende tiltak. Da risikerer du ikke kjøleveske ned i sylinderen i tilfelle dysa kommer ut av posisjon. 

 

Jeg har god erfaring med å forlenge en «slipestein» til dremelen slik at den når ned i hylsa og slipe rent anlegget for dysa. Og samtidig gjøre tuppen av dysa skikkelig ren. Og bruke riktig moment ved montering. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har dysene vært oppe nylig sitter de ikke så hardt. Av med rør/låse kloss. Så vrir du litt begge veier med en tang på toppen av dysa. Men hold øye med vylsa/låse ring. De må ikke løsne med all kjølevæske på motor. Da drukner du motor

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby, Helge skal ha sjekket alle dyser og byttet / server dem. Så de må ha vært ute nylig. 

 

Nå starter ferien i morgen. Er det bare å kjøre med dette nå og rengjøre dette om 3 uker? 

 

Har ikke lyst til å ordne med ting som plutselig kan balle på seg nå... Tror ikke familiens båt-tålmodighet er stor nok nå.

 

Hva er rett moment når jeg skal skru til dysene?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Moment står i verkstedsmanualen (husker ikke hva det er) Den ligger under filer.

 

Men er det lite, så tar du det når du er tilbake fra ferie. 

 Hvis ikke hylsene er byttet når han hadde dyser yte, så er noe k feilen der.

Komplett hylse sett koster ca 250kr fra VP. 

Men best å låne rett verktøy til å dra de ut. Så du tar dette etter ferien.

 

Har gjort dette et par ganger i fjor jeg😂🤣 Så har lært av tabba jeg gjorde i første forsøk

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Du skulle ikke legge ferien om Grimstad/ Arendal da @Okkaby? Så kan du hjelpe meg å få orden på dette  :giggle:. Må skru litt i ferien og ikke bare kjede deg...

 

(Jeg liker aller best å lære av andres tabber... :lol:)

 

Skal finne verkstedmanualen. Hadde glemt at den ligger her. 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 14 minutter siden:

Du skulle ikke legge ferien om Grimstad/ Arendal da @Okkaby? Så kan du hjelpe meg å få orden på dette  :giggle:. Må skru litt i ferien og ikke bare kjede deg...

 

(Jeg liker aller best å lære av andres tabber... :lol:)

 

Skal finne verkstedmanualen. Hadde glemt at den ligger her. 

 

Hehe nei gikk nordover jeg. Ligger i Skudeneshavn nå. Innover Ryfylke i mårå tenker jeg. For mye folk på Sørlandet i disse Corona tider. Samt jeg kun har fri 2 uker i slengen på nåværende prosjektet. 

 

Men det er ganske enkelt å bytte hylser. Får du låne verktøy på en sjappa er det tut å kjør jobb

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke ennå. @Andora.

 

Fatter ikke hvorfor ikke farten samsvarer med turtall på gammel motor og ny. Det er samme gir og propell så burde samsvart. Med gammel motor ville ca 3500 o/min gi 13-14 knop. Nå har jeg fått maks 13,1 og da med turtall nærmere maks (3900). 

 

Det er feil propell så det er mulig at slipp blir alt for høyt når turtall øker? Så i praksis ingen forskjell?

 

Temp stiger til ca 95 ved å ligge litt opp mot maks og det forventet jeg at den skulle slippe. Rundt 90 grader er ok. Har ikke fått kontrollert med IR-temp måler. Trodde 41B skulle ha god kjøling. Alt skal være syrevasket. 

 

I går hadde jeg en tur for å lade batteriene, tømme septik og fylle vann, men volt lå på 13,5 mot normalt 14,1+. Litt usikker på hvorfor. Målte da også på batteriene direkte.

 

Men nå reiser vi nok lengre vestover på lengre turer de beste dagene, og da får vi se. Vi kommer oss i alle fall ut av havna.

 

Det jeg er mest skeptisk til er at jeg synes motoren sliter med feber når den presses litt. Og da innenfor det som VP angir som marsjfartområdet. 

 

Ved 2500 - 3000 så ligger den fint under 90C.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...