Jump to content

Bytte fra VP TMD40A til 41B. Hva må jeg gjøre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

I likhet med flere andre her har jeg brukt Radiatorservice på kjølerinnsatser med godt resultat. Ved henting så det nesten helt nytt ut. 

På den annen side er det færre og færre som vil betale for å få noe fikset kontra å kjøpe nytt fra et lavkostland på andre siden av kloden så da minker det på disse spesialverkstedene.. 

 

For mange år siden satt jeg en hel vinter og loddet på lekke kjølere i alle mulige størrelser. Var litt prøv og feil helt til å begynne med, men etter hvert gikk det som en lek.

Men ville ikke påtatt meg en sånn jobb i dag. 

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 54 minutter siden:

Det finnes både rørleggere og blikkenslagere som kan å sølvlodde messing og kobber. Men da får du ikke trykktestet skikkelig. Må jo bare følge med på sladrehullet i ettertid i så fall. 


prøvde det lokalt før jeg sendte til Stavanger. Ingen av de ville røre det jeg kom med. Ihvertfall ikke gå god for arbeidet etterpå.

 

Så da ble det Stavanger for min del.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

@Goddis77, hvor lakk din innsats? Var det et rør eller var det på flaten under?

 

Var oljekjøleren som jeg klarte å behandle litt stygt når jeg tok rens av alt sammen før forrige sesong.

Dermed sendte jeg oljekjøleren ned til de for lodding. Så bra ut den etter det. emn billig var det ikke. Tipper det ble en 3-4 lapper for den jobben.

 

Men lodding av oljekjøleren eller intercooleren må jo være det samme.

 

Når jeg tok med enheten til blikkenslager i nabolaget, så rygget de unna. Samme med 2stk til jeg prøvde hos. Ble dermed bare Stavanger igjen som alternativ på meg.

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt å lodde på en varmeveksler og måtte gi det opp.

Fikk det fikset hos han som i sin tid drev radiatorverksted i Fredrikstad.

Vanskelig å få det varmt nok og ikke for varmt.

Største utfordringen var at metallet endret fasong når det ble varmt og at jeg ikke greide å få det tett.

Delene var tinn-loddet og tinnet hadde også en tendens til å renne bort før metallet kjølte seg ned.

Skjønner de som ikke har lyst til å prøve på jobben når de ikke har erfaring.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Klarer ikke helt å se hvilken legering det er i bunnen. På en måte veldig lys kopper. 

 

Jeg er i alle fall sikker på hvor sprekken er. Pusset ned med en liten multimaskin med slik bitteliten grovrengjører. 

 

20210616_194554.jpg.d420c99751c93df22761728d752322b5.jpg

 

20210616_194455.jpg.398eb34cc09a55a84c4e55ca3031a915.jpg

 

Dette ligger i en liten nedkant.  Så mulig det holder å legge fluss nedi der og deretter sølvlodd. Selve sprekken er synlig, og maks 0,1 mm hvis øyemål stemmer. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bøyde et PVC rør fullt med sand med varme. Ikke vakkert, men fungerer. 

 

Testkjørt motor tre-fire minutter, og foreløpig ser alt annet bra ut. 

 

Ser ut til at lekk intercooler innsats er eneste problem. Har en utfordring med at motoren suger mer vann enn hageslangen min kan gi...

 

Så dermed får jeg ikke kjørt motor så lenge om gangen. 

 

20210616_203734.jpg.73cb44ecf63981155ef30fd44220bdf5.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jo, det er én ting til. 

 

Motoren stopper ikke på nøkkelen. Når motoren ikke går så hører jeg at stop solenoid lager lyd når jeg vrir nøkkel til stopp. Men motoren stopper ikke. 

 

Jeg har også målt at den får full spenning. 

 

Kan det være den må smøres opp?

 

De første gangene jeg startet motoren så stoppet den på nøkkelen.

 

20210616_204656.jpg.341e2072c45acb29a93587a524ab1d15.jpg

 

20210616_204811.jpg.b3517ff8320f78ec94f4481b5878cc63.jpg

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden:

Helt sikker på at du ikke vrir nøkkel for fort forbi stopp-posisjonen? Jeg feila på dette i starten med min motor :giggle:

Det kunne det vært, men denne stoppes ved å vri nøkkel helt til venstre og holde nøkkel der inntil den stopper, så det er nok neppe der problemet ligger. Men stoppsolenoid er jo godt innsatt med motormaling. Om denne malingen leder strøm vet jeg ikke , men gjør den det så kan det hende at noe av strømmen som skal inn i solenoiden i stedet forsvinner til motorblokka. Sikring skulle vel da egentlig slått ut , men dette er kanskje en årsak til at solenoid ikke funker. Ta av kabel og skrap maling av isolator på toppen av solenoid.

Kan jo også sjekke med en testledning rett til batteri + og se om den da stopper for og utelukke dårlig originalkabling.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering på intercooler: I går reiste jeg til en mekanikervenn som har skrudd på nesten alt av mitt gamle de siste 10 årene. Mest på bilene. Han er faglært og vært verksmester i godkjent bilverksted, og han er en kløpper på å skru på gamle ting. Jeg ringte han, og "selvfølgelig" kan han sølvlodde og har rett utstyr. Så han loddet sammen intercooler i går, og jeg har testet den helt enkelt. Den holder tett. 

 

I går syrevasket jeg også innsatsen med full nedsenkning i sitronsyre, med mye sirkulasjon spesielt utvendig. Det kom ut mye grønt irr fra inne i rørene, og det aller meste av forurensning mellom rillene kom også ut av seg selv. Jeg brukte forsiktig en pensel til å løsne det som ikke kom av seg selv. 

 

I natt har innsatsen stått full av vann, og jeg kan ikke se noe tap av vann. Det er bra. 

 

Lurer på å trykkteste den. Noen som vet hvilket trykk det er snakk om for intercooler? Det er jo kun sirkulasjon igjennom den. Virker på slangene at det ikke er veldig mye trykk. 0,5 bar? Men jeg har ikke testet når motoren går på full guffe. Da pumper jo sjøvannspumpen mye mer...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik sugerørbørste på Kitch'n og satte den inn i batteridrillen og brukte den i rørene. Jeg synes i hvert fall at det hadde en effekt basert på hva som kom opp.

 

Modern House, børste til sugerør stål - Kitchn.no

 

Hvilken type sitronsyre bruker du? Jeg kjøpte en 25 kg sekk på Felleskjøpet som jeg har brukt til diverse, men er usikker på blandingsforholdet.

D5L

Link to post
Share on other sites

Kjøpte sitronsyre på matbutikken. Blå pose. 3 poser a 32 gram i ca 8 liter vann. Så ca 100 gram på 8 liter. Ca 40 kr. Oppløste sitronsyrepulveret i ca 40 graders vann. Løste det opp med å røre rundt med hånden. 

 

Innsatsen i blandingen ca 20 minutter så kom det mørkt grønt vann ut fra rørene. Oppløst irr regner jeg med. Hadde den i en bøtte som er litt høyere enn standard, og oval.

 

Løftet innmaten ut og tømte den relativt ofte. Fylte den igjen ved å senke ned. Fikk ut luft med å bikke og bevege på den. Poenget var da sirkulasjon. Sitronsyren fungerer best ved bevegelse. Stod vel til sammen i ca 3 timer i blandingen. Da var all synlig møkk borte bortsett fra litt som løsnet ved å bruke en myk malerpensel. Så skylte jeg den ganske mange ganger i rent ferskvann for å få ut syren.

 

Satte den fra meg i tom bøtte, men fylt helt opp med vann inni rørene. Kan ikke se noe nedgang over natten eller frem til nå i stad. :thumbsup:

 

Børste er god idé. Jeg tør bare ikke ta den som er på kjøkkenet :giggle:

 

Tenker å sjekke om jeg kan få til trykktesting selv. Prinsippet er jo enkelt. Det er vanskeligere å finne en løsning for å sette trykk på den. Er 32mm slanger.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Egentlig skal du vel ikke trykkteste, men teste for lekkasje. 

 

Jeg er usikker på hvordan innsatsen ser ut. Men om den har slangestusser kan du kutte en passelig sykkelslange i to og feste endene på hver sin slangestuss. Bruk slangeklemmer. Så pumper du opp slangen til den er passelig stram. Så kan du enten la den stå og se om slangen holder samme trykk. Eller du kan senke den ned i vann og se etter luftbobler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det går vel an å trykkteste den ved å montere den i huset, på med lokket, plugge den ene slangestussen og sette trykk på den andre? Må jo mekke til noe overgang fra pumpe til slangestuss, men ellers får man testa om den holder tett i sitt rette element. Er det lekkasje vil lufta sige ut i huset og ut sladrehullet. 
Alternativt kan man kanskje bruke vann, og koble på ei slik trykkflaske til sprøyting av såpe eller liknende. Er jo ikke mye trykk som skal til, 1,8 bar bør holde. Så ser du om det minker på vannivået etter noen timer.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Det var noe liknende dette jeg tenkte på. Men vet ikke om det er nødvendig. Når det ikke kommer ut noe vann nå når den står med vann i så er det vel stor sannsynlighet for at jeg fant den ene lekkasjen og har fått tettet den godt. Kanskje jeg bare kompliserer med å tenke trykktesting? 🙂

 

@Brigg, innsatsen er rett og slett en firkantet sak som står i et intercooler-hus. Dette huset har to 32mm stusser for vannslanger. En inn og en for ut. Sykkelslange har jeg liggende i båten nettopp for slike ting, og for å kunne hurtig reparere lekkasjer. 👍

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@enslagsgjest,det er kun 2 stk 32mm stusser. Så hageslange ser jeg ikke helt for meg hvordan skal festes. 

 

20210618_191424.jpg.884be38933f6828acba076c8dc650705.jpg

 

En tynn sykkelslange som deles og hver ende settes på og festes med slangeklemmer er jo aktuelt.  Så bare pumpe med pumpe til passe hardt, og så sjekke hvordan det er om 1 time. 

 

Men det er jo mulig luft kan gå gjennom pakningene i intercooler selv om ikke vann kan det?

 

Nå er den i alle fall montert...

 

Inne i intercooler-huset var det mye dritt. Minner om aske eller lav. Hva i alle dager kan det være?

 

Skrapet set løs med en teskje og puttet det i en liten plastboks.

 

20210618_191825.jpg.d51579d18541fb2004bfec26ece6ffdd.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

👍

Bare pass på at det ikke lekker mellom sykkelslange og slangestusser. Evnt sjekke med såpevann. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jepp, hørte det lakk første gangen. Den ene slangeklemmen klemmer ikke helt jevnt. Utbedret med litt eltape (tykkere) og nå virker det ganske tett. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag:

20210628_124505.jpg.f870d415f8ba2705a6da366b5580833d.jpg

 

20210628_131055.jpg.6683530de704c22534b0b5f01bd05ebc.jpg

 

Det er litt rotete i motorrommet. Har en elektrisk lensepumpe der, og som backup hadde jeg lagt opp pumpen med en kabel så jeg kan tvangskjøre den ved å kople på batteriet. Dette rotet skal vekk, men ville ha det klart for i dag.

 

20210628_131205.jpg.f761e53de579b10265532a751befafad.jpg

 

Så nå er endelig båten i rette element. Samtlige gjennomganger og slanger ble inspisert før kranen reiste, og alt er tett. Som forventet.

 

Motoren startet etter litt kinning, og jeg så at den pumpet greit med sjøvann. Mens båten lå til kai gikk jeg gjennom alt, og etterfylte og luftet kjølevæsken. Det er først nå på vannet jeg kan belaste motoren litt. 

 

Jeg trodde VP41B ikke skulle ryke noe, men denne ryker litt. :confused: Kan jo være at den bare må kjøres litt og med litt mer belastning enn tomgang/ høy tomgang. Har fått beskjed om at den må kjøres inn. 

 

Flyttet bare båten fra kaia til byggeplassen, så blir det mer kjøring av motor de neste dagene.

 

Gir og alt annet fungerte som det skulle. :yesnod:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...