Jump to content

Bytte fra VP TMD40A til 41B. Hva må jeg gjøre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Nå skal Neptimen oppgraderes, og det gleder vi oss til :yesnod:. De som kjenner meg her inne fikk med seg at i 2020 overnattet jeg 24 døgn i hjemmehavn i fjor :rolleyes:, fordi vi hadde leid ut huset og motoren gikk ad undas 3 dager før ferien. I hele høst og vinter har jeg vurdert hva vi skal gjøre, og nå er konklusjonen her. 

 

Så da skal jeg demontere eksisterende TMD40A, og putte inn en 41B. Fra en motor med (potensielt) store utfordringer, til en som er overhalt av kyndig mekaniker og har byttet mange slitedeler og er klar for et nytt langt liv i båt. Fra 124 hk til 200 hk. Den vil nok passe bedre i denne halvplanende båten, og ut fra hvordan jeg vurderer det vil den kunne rusle med et effektuttak på ca 140-150 hk og båten vil ligge i ca 14-15 knop. Noe jeg tror både den og jeg vil trives godt med. (Tørrere båt, og mer stabil i sidesjø.)

 

I forbindelse med motorbytte kommer jeg til å ha MANGE spørsmål, og håper på hjelp fra dere som er kyndig på dette. Jeg har aldri byttet en innenbordsmotor før, så det blir noe helt nytt. Jeg har lest diverse om oppretting av motor etc, men kommer sikkert til å ha også banale spørsmål. Så se i nåde med meg :giggle:

 

Og ja, jeg gleder meg til en sommer med en motor som går uten å gå varm, og som har krefter nok til ferielastet båt...

 

Hva er smart å gjøre når man bytter motor?

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Planen er å demontere TMD40A  med MS3 giret på, og få hjelp av mekaniker til å skru over girkassen og gjøre noen tilpassinger. Sannsynligvis også skru over motorlabbene slik at grovjusteringen av motoren er gjort allerede når vi løfter den "nye" på plass i båten.  

 

Mens motoren er ute så vil jeg vaske og kanskje male motorrommet, legge opp gode lensepumper og legge på ny isolasjon. Samt gjøre andre ting som er smart å gjøre mens jeg har tilgang til hele motorrommet. Blant annet bytte dieselslanger og montere ny Racor kopi. 

 

Det jeg kjenner meg aller mest usikker på er finjustering av motor/ gir i forhold til aksling. Så der vil jeg i alle fall spørre dere om råd. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Gjorde motsvarande byte från TMD40 till TAMD41 för många år sedan i en Nimbus 3000.

 

Har det väl inte i så färskt minne, men måtten var ju ungefär lika fast jag kommer ihåg att jag fick karva ut lite på babords sida längst bak för laddluftkylarens rör behövde extra plats.

 

Sen var det ju propelleraxeln. Det var 35 mm axel i Nimbusen, och det var lite på marginalen att den skulle klara sig. Ja och propellern måste bytas förstås.

 

kommer jag ihåg mer eller hittar någon bild så skall jag återkomma.

Link to post
Share on other sites

Godt valg. Jeg må innrømme at jeg hadde vondt i magen på dine og din families vegne sist sommer. 

 

Vi hadde 41B med drev i vår første båt. Jeg sitter igjen med et godt inntrykk av denne. (motoren, ikke drevet) 40 og 41 er samme blokka og bør i alle fall i teorien kunne passe om hverandre. Jeg forstår det slik at du tenker å bruke det gamle giret (MS3) videre. 41 ble vel levert med MS4 eller HS1 gir, så MS3 kan kanskje være i svakeste laget. Men ved forsiktig bruk og ikke for tung propell går sikkert dette bra. 

 

Oppretting bør gå greit så lenge motorlabbene står på samme sted. Mål høyden på hver labbe før demontering og bruk dette som utgangspunkt ved montering av ny motor. Derfra retter du opp vha (skyvelære) korrigert: bladsøker  på flensen på vanlig måte. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@ebonita, byttet du aksling?

Jeg har fått vite at jeg kan beholde MS3 og 35 mm aksling så lenge båten ikke kjøres med rask akselerering og presses, og slik fører i alle fall ikke jeg denne båten. Dette er en båt som føres sakte opp i fart, og tilsvarende ned. Det er heller ingen fartsbåt, men begynner å slippe vannet ved ca 12 knop. 

Propellen må enten byttes eller justeres. Tenkte jeg skulle høre med Winrace eller noen andre om hva de foreslår. Båten holdt 14,1 knop hvis jeg makset den gamle motoren og hadde gode forhold og var alene i båten. Men da manglet det fremdeles 100-200 o/ min i turtall til oppgitt maks turtall på motor. (Mener maks er 3600, og jeg fikk maksimalt 3450 på en god dag)  Så da kan det kanskje være mulig å justere propellen jeg har og feks ligge i 15-16 knop med den nye motoren? Eller kan en motor gå "for lett"? Jeg har forstått det slik at maks turtall på VP41 er 3900, og de trives godt rundt 3500.

Noen her som kan ta en propellberegning på en halvplaner på 26 fot, ca 4 tonn, mye våt flate (kjøl)? Så skal jeg finne tallene på propellen jeg har.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Godt valg! 
Jeg hadde også medfølelse med deg i sommer, og kjenner meg samtidig litt igjen 😅 Dessuten fikk du meg til å spise knekkebrød med kaviar og ost igjen 👍

Min 41a makser på 4100 med propellene jeg har nå, dette er litt for høyt og 3900 er vel anbefalt. Vurderer derfor å endre propeller.  Jeg marsjer på 3550 stort sett, da går motoren forholdsvis økonomisk og den kan ligge der og summe i timesvis. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

@Brigg, takk 🙂

Ja, jeg har fått beskjed om at motorene går om hverandre, og i min båt som jeg har såpass stort motorrom så er det bare å sette den nye ned. 

 

Jeg vil både fotografere og måle dagens montering og motorfester før jeg rører noe som helst. Jeg fikk beskjed av mekaniker at jeg bare burde skru av øverste mutter(e) og deretter løfte motor ut. Så bruke samme motorfester på "nye" motoren. Vel og merke bare sjekke at de er gode først. Motorene skal ha identiske festepunkter, og ved å ha samme høyde på motorlabbene så skal den i utgangspunktet passe rett mot akslingen. Jeg gjenbruker svinghjul fra 40A på 41B, for da skal det være best mtp girkassen. Det står et gir på VP41 nemlig, men det er et rett gir og det kan jeg jo ikke bruke.

 

I min båt er det akseltapp mot aksseltapp som festes sammen med kemflens. Vet du om noe sted der fremgangsmåten er beskrevet? Jeg har sett en eller annen tråd her inne der man brukte bladsøker (måle tykkelse), men ikke med skyvelære. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Bårdp, jeg vurderer å bare la propellen bare være slik den er for årets sesong. For da får jeg en referanse for turtall med akkurat denne motoren for akkurat min båt og den lasten vi pleier å ha. En sesong går jo fort, og det viktigste for oss nå er å ha en motor vi kan stole på og ikke det å ha maks økonomisk marsjfart. Mesteparten av tiden tusler vi uansett under 8 knop...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg har korrigert mitt tidligere innlegg. Skyvelære er helt feil i denne sammenheng, bladsøker er riktig verktøy. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 8 minutter siden:

Dessuten fikk du meg til å spise knekkebrød med kaviar og ost igjen 👍

Ha ha ha! Det store spørsmålet er om kaviaren skal være over eller under osten, men det burde vi nok ha en egen tråd om! (Men på generell basis vil jeg si at fysikken taler for at den skal være under når det er mye vær... :giggle: )

Ja, jeg håper og tror a jeg nå endelig kan få en båtmotor som kan summe i timesvis uten at jeg trenger å være engstelig for temperaturøkning eller manglene frostvæske. 

@Brigg, takk for avklaringen. :thumbsup: Da skal jeg lete opp en tråd som viser dette i detaljer (hvis noen vet om en så legg gjerne link til den her). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Her er @Komodo sine innspill da jeg drev å rettet opp min installasjon for noen år tilbake. Om du blar litt tilbake i tråden finner du andre gode innspill også, bla fra @Hulda

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tenke meg du kan bruke samme propell.

Du får en motor som har mer turtall, mer HK, å bruker samme gir som på gamle motor.

Da må du  nokopp i størrelse på propell, om ellers ikke propell var for tung for gamle motor.

Ta en prat med Winrace, de kan dette 110% Fikk fikset mitt problem. Er du heldig holder det med å endre stigning på propell. Men kan fort bli at du må opp i tommer også. 

Motor passer rett ned på gamle lapper, ikke noe å diskutere der.

Ellers tenker jeg du kjøpte motor i Skien:-)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby, ja. :wink: Og ja, vil ta en prat med Winrace. Er jo tross alt en vesentlig effektøkning. Samtidig er det ikke krise for meg å bruke for lett propell én sesong. 

 

@Gullfisk Tankene ligger relativt godt begravet. Dvs babord tank. Styrbord tank kommer jeg lettere til. Men det er noen skalpeskott som gjør det veldig vanskelig å komme til, også via mannlokk. (Som også er noe av grunnen til at jeg vil ha Racor filter. Da kan jeg se hva som skjer i dieselsystemet. )

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

En må huske på at effektkurven for en propell er kvadratisk. Så om du øker motoreffekten med 50-60 HK vil du ikke klare å øke turtallet med mer en 3-400 RPM.

Med mindre du har en haug med penger du vil bli kvitt så la propellen vær som den er til du har fått testet ny motoren.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om eksosslangen som passer på eksosbendet til TMD40A passer på eksosbendet til VP41B?

 

@ebonita, husker du hva du gjorde da du byttet motor?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk @Okkaby. Vet du om det er samme dimensjon på inntaket på sjøvannspumpen også? (Altså slik at jeg ikke trenger å oppgradere sjøvannsinntaket til større dimensjon?) Har prøvd å finne ut av det men finner ingen bilder med dimensjoner påtegnet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk @Okkaby, det er godt å høre. :thumbsup: Det følger med nytt instrumentpanel og det er relativt enkelt å trekke opp ny kabelstokk til dashbord. Begynner å glede meg til å gjøre noe jeg aldri har gjort før 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Med samme propell vil belastningen på askling og girkasse være den samme som før på samme turtall. Når økonomi betyr noe, er det et godt utgangspunkt for å kjøre videre med samme girkasse, aksling og propell. At du også har muligheten for å holde et høyere turtall enn før kan forkludre regnestykket noe, men jeg vil tro det står seg da også. Om propellen justeres vil du øke belastningen på aksling og girkasse. For å vite hvor grensen går, må det graves i detaljene.

Link to post
Share on other sites

Når motor først er ute er det lurd å gjøre alt som er vanskelig å komme til med motor i. Vaske/male motorrom, skifte lyddemping, sjekke evt skifte ventiler, gjennomføringer, kabler, slanger mm. I min båt er det også umulig å ta ut både diesel og vanntank med motoren i. Om det er tilsvarende hos deg ville jeg tatt ut begge for en skikkelig rengjøring. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index, ja det har jeg tenkt til. Skal vaske og evt male hvis vask ikke er nok. Tenker å kle med ett lag isolasjon til, med slik sølvfolie så det er lettere å holde rent. Vil også få plassert sugeslanger for lensepumper skikkelig. 

 

Hos meg er det ingen tanker som holdes "i arrest" pga motor. Men tenker å legge opp elektrisk på nytt. (Mellom motor og batterier.)

 

Gjennomføringer skal sjekkes. Jeg har to inntak, og det ene sitter vanskelig til. 

 

😊

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...