Jump to content

Bytte fra VP TMD40A til 41B. Hva må jeg gjøre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Har loddet multikabelen om fra to styringer til én, og skjøtet kabelen fordi jeg måtte ha lenger kabel.

 

Har to slike skjøter. 

 

20210516_234334.jpg.9f51f75dcf73d0a3875842e432407fd0.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk @Faxen 🙂

 

Nå er jeg i gang med motoren igjen etter et langt opphold av andre grunner. Feks en 160 meters 2 meter høy Tuja-hekk og ca 1000 m2 gressplen... 

 

Holder på med oppkopling av det elektriske. Først ut er kontrollkabel til motoren. 

 

20210522_122857.jpg.bd3ca52426a85dce868c1afd7b2b3a31.jpg

 

Første gang jeg "skrur båtmotor" i sokker, for ikke å skitne til motorrommet 😮

 

20210522_122909.jpg.0170076a8e93b9939d5ba55c5cf139d5.jpg

 

Blir nok oppkopling av kontrollkabel og instrumenter nå først, deretter planlegge og montere dieselsystemet, og til slutt dynamo, skillerele med mer. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det motor rommet virker fristende på enhver som er lysten på å kjøpe båt. Tipper du får godt betalt for denne jobben, når du en gang skal selge. Særlig dersom du fortsatt tar av skoa, for ikke å skitne til nedi der. Den likte jeg.:thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

 @Kanalkapteinen og @Bjørn Løvjomås, motorrommet er ikke helt strøkent som i "som ny fra fabrikk", men til å være i en 40 år gammel plastbåt så er det meget bra. Slik at jeg blir stolt av arbeidet, og det er en god følelse. 

 

Aller mest gleder jeg meg til å komme på sjøen igjen og kunne stole på alt som er i motorrommet. :thumbsup:

 

Med nytt Racor grovfilter og vannutskiller og "ny" motor håper jeg at det bare er å vri nøkkel og gå dit vi vil. I fjor ble det for mye skruing og for lite båttur. 

 

Nå gjenstår oppkopling av dieselsystemet, og jeg mangler en banjonippel i størrelse 12 mm med 10mm slangenippel. Den har jeg ikke lykkes med å finne ennå. 

 

20210522_134553.jpg.bb9fb9ec17087c0b0d9f28a3e045bef8.jpg

 

1462870500_Screenshot_20210522-134830_SamsungInternet.jpg.a8d001e12cd0a7dbe8a38ab575d5b1ac.jpg

 

Jeg har en med 8mm slangenippel og vil helst ha 10mm da alt annet av slanger er 10mm.

 

Ellers gjenstår nå også det elektriske, og det tror jeg at jeg begynner med i dag 😁

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg mangler også oppretting av motor og kople på aksling med klemflensen. Men i og med at motorene skal ha helt lik innfestning og labbene er urørt, så håper jeg at motoren står helt rett på. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dagens lille oppdatering:

 

Har nå etter mye tankegang bestemt plassering av Racor, og jeg landet på at det er i motorrommet. Rett og slett fordi det må en del ombygging til for å plassere det i et annet rom, og jeg har en plass det det slipper mye direkte varmestråling samt lengst vekk fra turbo. 

 

Plasseringen er det beste kompromisset mellom høyde for "vannspeil" i dieseltank, greit å inspisere visuelt og lettest å bytte filter. I tillegg får jeg akkurat plass til en vanlig halvliters flaske under for drenering av vann etc. 

 

Det er 10mm slangenipler og jeg skal bruke 10mm slange fra kopperrør til filter. Kopperrørene vil kappes litt kortere enn det du ser på bildet, og slange festes med dobbel slangeklemme montert motsatt vei av hverandre.

 

Jeg vurderer også å lage et varmeskjold bare for å ha et.

 

Racor er skrudd fast i en impregnert  trekloss (for øyeblikket ikke malt) som igjen er skrudd i veggen i motorrommet. Denne veggen er 3-4 cm tykk. Akkurat her har jeg fjernet lydisolasjonen, med unntak av butyl-platen. 

 

20210523_132953.jpg.4ca2b71fe7c049f1d5cde165ece6fa1b.jpg

 

20210523_133109.jpg.c12fac0dfef8c865faa4278a0b0bf074.jpg

 

I går monterte jeg også en kabelkanal på babord side der kablene til baugpropellen går, samt at jeg planlegger å legge kablene til solcellepanelet i samme kanal. Muligens også kabler til en kjøleboks som jeg vurderer å ha lenger frem i cockpit.

 

Jeg har begynt å sette stor pris på disse lavtbyggende kabelkanalene til Biltema. 

 

Grunnen til at jeg lar det være litt plass på hver side av kanalen er for å ha litt fleksibilitet til kablene til baugpropellen. Disse kablene er 14mm tykke og ikke veldig smidige :giggle:

 

20210523_134253.jpg.a97ce9cf5f0059990d72cd745f0339d9.jpg

 

20210523_134844.jpg.bc499d8b0c657ac62699d9c506818885.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå er jeg FRUSTRERT!!! :rolleyes:

 

Jeg ble ferdig med alt det elektriske, med isolasjon av motorrom etc - og endelig fikk jeg starte opp det nye vidunderet når alt endelig er koplet til. 

 

Og dette er det som møtte meg:

 

 

Denne motoren er solgt av en kjent Volvo Penta fikser, og solgt som i god stand... Motor har vært åpnet, byttet diverse slitedeler, slipt etc.  Må derfor innkjøres på nytt. Skal ha vært testkjørt før den ble levert ut, men hvordan lekkasjen har vært oversett vet ikke jeg.

 

Jeg har ganske kort tid på meg før båten må på vannet. I år har jeg ikke lyst på nye 4 uker i hjemmehavn... 

 

I mangel av tilbakemelding fra selger har jeg undersøkt litt, og Grenland Radiator og Sveis fortalte meg at jeg kan kople vannet utenom intercooler og bruke motoren. Det er ikke skadelig for motor, og jeg risikerer ikke å fylle motor med vann. Så det er plan B for i sommer. Samt få fikset intercooler. 

Pga denne lekkasjen har jeg ikke fått kjørt motoren mer enn noen får minutter, og dermed ikke sett om det er andre lekkasjer noe sted.

 

Plan A er at selger tar ansvar og fikser opp i problemet som ikke skulle vært der.
 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det var kjipt. Viktig å ikke kjøre motoren med en slik lekkasje da du risikerer vann inn i innsuget. Jeg antar det var ferskvann du brukte under testen. 

 

Det bør være uproblematisk å koble forbi ladeluftkjøleren til du får den utbedret. Men du kan få problemer med toppeffekten da motoren vil få mindre oksygen til forbrenningen. Men å kjøre på moderate turtall (under der turboen bidrar) bør gå greit. 

 

Dersom innmaten i kjøleren ikke er mye tæret kan det være en enkel jobb å få loddet den hos et radiatorverksted. Om du må ha ny er antagelig prisen svimlende. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kjedelig altså, og «ikke greit» som du sier i videoen. En defekt innmat i aftercooler bør gi betydelig lavere pris på en motor, for disse koster flesk, ca 17 båtlapper sist jeg sjekket. Fikk pris på trykktest og syrevask av aftercooler fra GRS på kr 3500,- og fastpris for ferdig reparert og montert innmat for 9000,-

Sjekk pakninger først! 
Det er jo fullt mulig å koble vannet forbi aftercooler, men effekten blir redusert og ikke i nærheten av det en TAMD/AQAD41 skal levere. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kjedelig greie, håper det ordner seg, og at selger tar ansvar. Men du skal vel egentlig kjøre med gir som er i grenseland, og for lett propell, så bør vel kunne brukes uten kjøleren. Havner den på rundt 150 ish hk uten tro? Mulig det blir mere røyk også, da dieselmengde vel blir for høy.

Link to post
Share on other sites

@Brigg, ja. Motor kjøres ikke, og jeg er glad for at jeg oppdaget dette da jeg test-kjørte på land med ferskvann og kontrollerte former med motorrommet åpent.

 

Pris for reparasjon av innsats hos GRS er nå fastpris 10000,-

Ny innsats er rett over 20000,-

 

Jeg håper selger ordner opp. Og egentlig håper jeg det er en bagatell.

 

@hegra, det skal jeg sjekke etterpå. Vann i rør altså. :wink:

 

@Bårdp,jeg vil ha alt i 100% stand. Men jeg må ha båten på vannet veldig snart, og da blir det bypass på vann hvis ikke annet er mulig. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@hegra, dette så tomt ut...

 

20210615_220052.jpg.49a0f3137f43fcef0098bc5a6354d460.jpg

 

@Bjørn Løvjomås, der var det en ja. Jeg trodde jeg hadde sett det som var å se på Finn. Skal sjekke. Litt usikker på å kjøpe noe jeg ikke vet tilstanden på, men uansett lekker den evt mindre enn min.

 

Har i dag fått beskjed via tredjeperson at det nok blir orden på sysakene etterhvert, men de som skrur båtmotorer har litt heftig mye å gjøre for tiden. 

 

Tenker å lage meg en "bypass" for vannet uansett, for å evt ha i bakhånd senere. Tenker å kjøpe 32mm PVC rør, fylle det med sand og bruke varmluftspistol og varme det opp og bøye det til en U. Så kappe til passe lengde. Da har jeg til å bypasse intercooler. Ser de har PVC rør i rett dimensjon på Megaflis.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fikk ut innsatsen min nå. Fylte med vann. Ser ut til å lekke helt nederst. Ikke i rør, men i den lille "boksen" som alle rørene går ned i. 

 

Her er bildet underfra. 

 

20210615_223540.jpg.13b92e7bade35d7b29431959d7d061cb.jpg

 

Og nærbilde 

 

20210615_223522.jpg.22a42fdd0961e902c2ce52fd06af68e0.jpg

 

Det ser ut til at det er der det lekker.  Og ser jeg godt etter så ser det ut til å ha vært loddet før også?  

 

Hvem er det som utfører rett type lodding? (Skal høre med en kompis som kanskje har rett utstyr.)

 

Og du verden hvor skitten den er.

 

Hvordan renser man rillene? Legge hele innsatsen i syrebad?

 

20210615_222158.jpg.87d884d0b9d5b2977e5e3a4a96de642a.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

jørn skrev 7 minutter siden:

Jeg har ingen erfaring selv, men har sett flere her inne nevne firmanavn Radiatorservice som lodder.


Brukte de på oljeljøleren til samme motoren for lodding av den.

 

Sendte til Stavanger hvor de hører til, så fikset de det.

 

Er det ikke et lignende firma oppe ved Skien eller noe? Mener jeg så det sist jeg googlet..

Link to post
Share on other sites

@Okkaby, ja. Bypass er enkelt. Men jeg ser for meg at den bør være U-formet for å ikke risikere at slangene "brekker". Det er formtilpassede slanger ser det ut til, og de ser ut til å brette seg ved å kople dem stuss mot stuss.

 

Hvis det bare er den ene loddingen på ca 5 cm så har jeg ikke lyst til å sende dem til GRS, for de tar 10000 i fastpris. Da tenker jeg heller å høre med noen her lokalt. Må jo være noen som gjør sølvlodding? Rørleggere som har jobbet med kopperrør feks?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...