Jump to content

Bytte fra VP TMD40A til 41B. Hva må jeg gjøre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

@Bjørn Løvjomås, det var det jeg håpte. Det la seg slikt slør på vannet bak båten da jeg lå stille ved kai en stund, og jeg håpte det er noe slikt som er årsaken. 

Jeg kan godt prøve å flytte brygga i år også, men da skal det ikke være fordi jeg har trøbbel med motoren :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal jeg forresten kjøre denne inn best mulig? 

 

Hvilke turtall? 

Jeg har forstått det som at det er best med varierende turtall opp til kanskje 2500 o/ min, og vente med å teste motoren mtp hva den kan gi av fart etc. Stemmer det?

 

Ellers må jeg si at det er deilig å ha Racor filter nå, der jeg kan SE dieselen og SE om det er vann i den etc. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med godt utført jobb 👍Morro med slike prosjekttråder, og ekstra morro når prosjektet blir fullført med godt resultat. 

 

Da er vel utsiktene for årets båtferie langt bedre enn forårets. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@Brigg, takk takk! Jeg må nok bare komme meg ut på vannet og kjenne at alt fungerer. Hvér gang. Nå har jeg liksom en klump i magen når jeg går i båten, for det har vært mange skuffelser og mye som har gått skeis. Med forrige motor vel og merke, men også litt med denne mtp intercooler og defekt stop solenoid.

 

Dvs jeg tror kanskje at stop solenoid fungerer, men det er noe nedi der som hindrer den i å aktivere stopp av motoren. Og den sitter så forbasket hardt, så jeg er redd for å skru noe mer på motoren før vi er ferdig med ferien. Vet ikke hva som kan gå galt om stop solenoiden knekker eller et eller annet skjærer seg nedi der. Er mulig bare en bagatell, men kjenner at jeg ikke har veldig lyst til å skru mer før ferien starter.. :giggle:

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Hvordan skal jeg forresten kjøre denne inn best mulig? 

 

Hvilke turtall? 

Jeg har forstått det som at det er best med varierende turtall opp til kanskje 2500 o/ min, og vente med å teste motoren mtp hva den kan gi av fart etc.

Slik ville jeg gjort det. Ikke maks belastning.  Men heller ikke veldig stabilt turtall på lavt område.  La motoren bli vant med forskjellige turtallsområder. Etterhvert kan du la den få litt på maks og. Kanskje etter ca 20 timer. Dette er tatt etter gammel skole,  og litt dårlig hukommelse 🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Sikker på at manualen sier noe om innkjøring? På min Yanmar står det: «Når motoren er ny, er det viktig at du i
de første 50 driftstimene er forsiktig når
du skifter turtall og ikke bruker stor
belastning på motoren. Da unngår du å
skade motoren, og den vil ha lenger
levetid.»

 

Link to post
Share on other sites

Ikke full overhaling nei. Har vært åpnet og byttet stempelfjærer. Rådelager. Sjekket og byttet dyser. Topp har vert planet, og seter ventiler frest. Byttet slitedeler og tetninger.

 

Jeg kan tøffe rundt i skjærgården og elva med varierende turtall opp til 2500 noen timer jeg. Skal klare å lide meg igjennom noen timer på sjøen :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kjøre du 2-5 timer med varierende turtall, så bør dette være godt nok. Når det er gamle stempler/ringer, så hadde ikke jeg brydd meg om noe lengre innkjøring.

Dyser trenger ikke innkjøring. Ikke ventilseter heller. Å ikke rådelager heller.

Så er vel mer for å sikre seg at alt fungere som det skal, å ikke noe er trukket for lite/mye eller lekkasje noen plasser. 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Takk @Okkaby. Det lakk i to dyser i dag, men trakk etter på disse klemfestene (vet ikke hva de kalles) så så ut til å gi seg. Jepp, hadde en liten tur i dag med åpent motorrom. Følger godt med på ting. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har bare fått tatt den ene turen til kaia @Okkaby. Ellers har det gått ett på jobb og hjemme fra ca kl 07 til 01. Nå blir det helt ok med ferie... 

 

Var nede tidlig morgen etter sjøsetting og oppdaget at det dryppet hvert 3-4 sekund fra aksling/ hylse. Kom da på at jeg hadde byttet fettet i pakkboksen og hadde vært usikker på hvor hardt jeg skulle skru. 

 

Så jeg startet motoren og satte i gir. Så fri og sjekke fettkopp igjen og stramme. Gjentok sekvensen. Og jeg strammet og strammet. Litt om gangen. Da sluttet det til slutt, og da var fettlokket fremdeles ikke presset hardt rundt. 

 

Det er det nærmeste jeg har kommet båttur. Men i morgen flytter jeg i båten og på søndag blir det nok tur. Og hele neste uke skal jeg ha båtkontor mens familien er på biltur. Gleder meg veldig til det!!! :yesnod:

 

Så da blir det innkjøring samt mekke på det elektriske, klore vanntank etc. :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ok, da starter jeg med prøvekjøring @Okkaby. Måtte som nevnt i annen tråd rydde båt. 

 

Når jeg jobber med X antall prosjekter samtidig blir det en del verktøy i båten, og når alle flater er opptatt så blir det rot...

 

20210708_162352.jpg.c3e435c90014cd7cfa9e7f05e06c9540.jpg

 

Men litt etter straks bedre.

 

20210708_164818.jpg.46ef6286a62a11ad07122786964974f5.jpg

 

Og akterkabinen blir full av alt som ikke får plass der det vanligvis skal være...

 

20210708_162410.jpg.b73b48bea739076fbb517da4877c4bba.jpg

 

Men man kan jo flytte rotet inn i akterkabinen :giggle: (da kan det i alle fall ikke falle ned i motorrommet)

20210708_165013.jpg.d1700cbf98433773b0df54b697689c64.jpg

 

Så nå er motor klar. Skal bare tømme ut ferskvannet under motoren slik at det er tørt der, så jeg lettere kan se om det er noen ny lekkasje.

 

20210708_165024.jpg.24446b35dc9a1078a2e72c377fa31737.jpg

 

Så litt "rydding" under motoren nå, så skal vi få startet opp og jeg tenker å la den rusle seg varm med brygga. Bruker @Bjørn Løvjomås sitt tips fra i fjor om å "flytte brygga". Er flere folk i havna nå på en torsdag ettermiddag i streikende sol, så blir jo interessant å se om jeg får flere kommentarer i år. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ble litt vann av det...

 

Dette er vann både fra under motor og fra kjøl. Hadde en lekkasje fra akslingshylsa også før jeg fikk strammet pakkboksen rett. 

 

20210708_171458.jpg.27b00d5ac7ef24fd07cde1cfe2ea1da9.jpg

 

Fikk merker av å ha leggen på intercooler. :giggle:

 

20210708_171543.jpg.f1415f5a3c7bc4c85c586cdd9d39693c.jpg

 

Nå er oppstart og flytte bryggepir neste. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

 

Nå flytter vi brygge. Motor sviver fint. Ting ser bra ut. Kommer greit med kjølevann. Oljetrykk ser bra ut. 

 

20210708_173352.jpg.ce4a1326eb71d37787d26061e50f50e8.jpg

 

Intercooler ser tett ut. 

 

Kjølevæskenivå ser rett ut. 

 

20210708_174031.jpg.e387c67a11052ab1285c98f1411ff470.jpg

 

Motor sviver jevnt.

 

Dette ser bra ut. :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Skal en intercooler luftes på noe vis? Det sildrer i den etter at jeg har skudd av motoren. Men det skal kanskje være slik. Er ingen dråper i sladrehullet så dette må være noe inni innsatsen tenker jeg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...