bjoris Svart 1.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2005 Klokking er ikke sjekke for ubalanse. For å snu det litt på hodet. Hvis du har et kast, kan du balansere til krampa tar deg, balanseringsmaskinen vil fortelle at alt er ok. Delen blir montert og det rister som pokker. Det du bør sjekke er at akslingen ikke går som et hoppetau, dette er lite trolig. Hva som kan være mer trolig, er at flensen som sitter på akslingen og kopler til gearkassen ikke er maskinert til toleranse. Det man ser etter er om hullet for akslingen er 90 grader på senterlinjen som propellakslingen har gjennom navet/flensen. Ok, takk igjen. Flensene satt noe så "inni granskaugen" fast når vi skulle sjekke opprettingen. Vårt verktøy klarte ikke jobben så da bestemte jeg meg for å la Yanmar sjekke oppretting. De sleit fælt med å få det opp, men det gikk til slutt. Når alle skruene så var løse satt det like forb... Måtte slå den løs... Antakelig ikke noe godt tegn? Men kan det være tegn på at flensene er skjeve? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
rogeri Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Hei Bjoris! Dette kan tyde på at akslingen står i spenn og at "styreringen" som er maskinert for å passe inn i møtende flens er trang og kniper. Men når du nå har fått dette opp er det som før nevnt, lurt å bruke måleur med magnetfot og sjekke flensene innbyrdes. Mange leverandører og mekanikere bruker 1/10 mm som fullgod toleranse mellom flensene. Min erfaring er at jo kortere akslingen er, jo nøyere må man være med denne sammenføyningen. Ville ikke godtatt over 5/100mm toleranse mellom flensene.(helst mindre) En 40-50 mm stålaksling er såpass stiv at den genererer mer vibrasjon, enn "hoppetauvirkning", som noen her kaller det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Ok, takk igjen. Flensene satt noe så "inni granskaugen" fast når vi skulle sjekke opprettingen. Vårt verktøy klarte ikke jobben så da bestemte jeg meg for å la Yanmar sjekke oppretting. De sleit fælt med å få det opp, men det gikk til slutt. Når alle skruene så var løse satt det like forb... Måtte slå den løs... Antakelig ikke noe godt tegn? Men kan det være tegn på at flensene er skjeve? Nei, det er ikke tegn for at det er skjevt, kun at det er trangt maskinert. Det er ikke et "sykdomstegn", men en unødvendig pasning som kan gi skade ved demontering (eks. slagskade). Når jeg skriver "hoppetau", må dette ikke tas som en "eksakt" beskrivelse på at akslingen slenger vilkårlig rundt. Det er mer for å beskrive at akslingen kan ha, igjen usannsylig i dette tilfelle, en bue. Hvis jeg skriver "banan", er det bedre? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Synes benevningen hoppetau var bedre enn banan! Bedre det enn høytravende begreper som en selv knapt forstår!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Dette ble litt tøft for en økonom. Her mener du at jeg har slike turtall uansett om ting er i balanse eller ikke? Hvordan finner jeg ut hvilke turtall en slik motor ikke bør kjøres på? Det beste her er kanskje å ikke alltid kjøre på nøyaktig samme turtall kanskje?Alle motorer har flere kritiske turtall. Disse turtallene får du oppgitt fra forhandler eller fabrikant. Det er mulig å beregne dem, men da må du ha nøyaktig målsatte konstruksjonstegninger, fått oppgitt materialtype i komponentene samt ha nødvendig kunnskap. Jeg har selv beregnet kritiske turtall for flere motorer, men det er tidkrevende. Spør leverandøren i stedet! Siden du har greasekopp, har du ikke oljehylse, men du skal likevel kunne dreie en frikoblet propellaksel for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Siden du har greasekopp, har du ikke oljehylse, men du skal likevel kunne dreie en frikoblet propellaksel for hånd. Hva mener du med det, oljehylse? Fettkopp brukes både på pakkbokser med talgpakningstettning og simringer. Sleipner bruker f.eks fettkopp på pakkbokser med talgpakning, mens Bosvik bruker sinringer (2) på samme type pakkboks. Sleipner bruker simringer (3) på sine oljefylte pakkbokser. I hylsa på nyere båter med fast aksel og cutlesslager skal det ikke være fett. Der skal det bare være vann. Ellers er jeg helt enig i at man uansett skal kunne dreie aksel rundt for hånd (FRIKOBLET). Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2005 (redigert) Takk for alle innspill, syns dette forumuet bare blir bedre og bedre. Her har jeg informasjon som jeg kanskje aldri ellers ville fått tak i. Når hverken Yanmar eller Viksund har noe særlig ide om hva som er feil og mener at en kan kjøre blir det vanskelig når en selv ikke føler at det er riktig, men på ingen måte har argumenter i mot annet enn at det virker feil... Takk alle sammen! Angrer nå på at jeg ikke stod på krava når Yanmar sa at dette var normalt, men du blir litt svar skyldig når de sier at dette har de vært bort i før... Tipper de ikke har hatt mange tilfeller og kanskje har det vært samme feil da også. Føler meg bra sikker på at det er noe galt i hylsa, men har ikke fått snakket med Bosvik enda. Lurer også på om ikke denne ekstra vibrasjonen er årsaken til det sprukne dieselrøret, har jo også problem med å få de nye 100% tett... Ørliten lekkasje på dyserøret på nr. 2 ca 10 timer etter skifte lovet ikke bra... Vel, når jeg kommer hjem til helgen skal jeg se nøyere på dette. Drar opp igjen tråden når noe nytt er å fortelle... Redigert 1.November.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 2.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2005 Drar opp igjen tråden når noe nytt er å fortelle... Har snakket med Bosvik, de sier at dette IKKE er normalt. De tipper akslingen står i bend, men skjønner ikke helt hvorfor den er like tung å dra rundt når flensen er fri fra gearet. Det lukter ødlagte lager sier de og ber meg ta båten på land og sende ned lageret. Siden båten er så ny snakket jeg med Viksund om dette så de tar båten opp og ordner opp i dette! Snakket nå med selger for å forsikre meg om at det ikke hadde skjedd noe med båten som kunne være årsaken til dette (den har hatt en ørliten grunnberøring som viser i flyndra). Det skjedde i 1/2 knop iflg selger og bare flyndra var ned i. Propellen hadde ingen merker, har sjekket dette selv også... MEN, når han først tenkte seg om så hadde det vært en knekt bolte i hylsa første gangen han hadde båten på land. Dette hadde han sagt fra om til Viksund forhandleren i Oslo, men borret ut den knekte skruen selv og satt inn ny og ikke tenkt mer på det. Hallo, her er det ugler i mosen... Føler meg trygg på at dette blir ordnet skikkelig opp i av Viksund. Er svært glad jeg har en seriøs forhandler å forholde meg til selv om det selvsagt er utrolig at den nesten nye båten skal ha slike problem. Det var jo for å unngå slikt at vi brukte så mange penger for å få en nesten ny båt. Vel, det blir nok flott til slutt... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Hulda Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Forumet imøteser din tilbakemelding om hva som var feilen... Du har et tungt ansvar der, når du har fått propellen til å snurre lett igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Hva mener du med det, oljehylse? Fettkopp brukes både på pakkbokser med talgpakningstettning og simringer. I gamle dager hadde man to hylsetyper: Oljehylse og pokkenholthylse. En oljehylse har tetninger mot sjøvannet akterut (leppetetninger) og tetninger forut (leppetetninger og/eller O-ringer) som skal holde oljen på plass i hylsa. Forre del av hylsa er forbundet med en nivåtank og en drentank. Nivåtanken sørger for at oljetrykket i hylsa er litt høyere enn sjøvannstrykket utenfor. Akselen er opplagret med rullelagre inne i hylsa. SIMPLEX hylsetetning har dette arrangementet. En pokkenholthylse har pakkboks, gjerne med talgpakning, i forkant. Akterut er det ingen form for tetning. Det skal lekke litt vann gjennom pakkboksen for smøring av pakningen. Pokkenholtstavene utgjør lagrene som akselen hviler på. Det finnes også andre arrangementer for hylser, men de går jeg ikke inn på, slik at jeg unngår kritiske bemerkninger om at min fremstilling har vært gal eller for mye eller for lite avansert. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 (redigert) Den mest vanlige av hylsetypen i "småbåtflåten" er hylser hvor det er et Cutless lager på propell siden,(uten tetning) og et kapslet olje eller grease smurt lager på innsiden, festet i en dertil egnet fleksibel slange som skal oppta div. vibrasjoner. Selve hylsa er jo dermed fyllt av vann og oljesmøringen av innvendig lager er uavhengig av vanntrykket som her hevdes! Antar at denne løsningen er mer relevant for Bjoris!?? Redigert 2.November.2005 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 2.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2005 Forumet imøteser din tilbakemelding om hva som var feilen... Du har et tungt ansvar der, når du har fått propellen til å snurre lett igjen. Selvsagt, nå blir det ikke levering av båt til Viksund før rundt jul (da skal jeg nemlig få montert kalesje på "fiskebåten", det er jeg rimelig spent på) så det tar litt tid, men skal ikke glemme det. Det er jo det minst jeg kan gjøre som takk for all hjelp jeg har fått... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
LALUNA II Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 MEN, når han først tenkte seg om så hadde det vært en knekt bolte i hylsa første gangen han hadde båten på land. Dette hadde han sagt fra om til Viksund forhandleren i Oslo, men borret ut den knekte skruen selv og satt inn ny og ikke tenkt mer på det. Hallo, her er det ugler i mosen... Føler meg trygg på at dette blir ordnet skikkelig opp i av Viksund. Er svært glad jeg har en seriøs forhandler å forholde meg til selv om det selvsagt er utrolig at den nesten nye båten skal ha slike problem. Det var jo for å unngå slikt at vi brukte så mange penger for å få en nesten ny båt. Vel, det blir nok flott til slutt... JA..... det lukter ugler i mosen her som du sier noe er galt når en bolt knekker i hylsen og det er nok fordi et eller annet bender i det området .. ........bolter knekker ikke av seg selv så det er nok en feil i hylsa din ....... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
olpi Svart 3.November.2005 Del på Facebook Svart 3.November.2005 Er spent på hva resultatet blir. Tipper de skifter cutlesslager. Hvis aksel ikke står sentrert riktig mot stevnlager slik at aksel ligger i spenn må det også gjøres noe med det. HVsi det er så galt at aksel har gnisset mot innsiden av hylserør så vil man jo se slitemerker. Det er fint at du ikke slo deg til ro med uttalelser fra "proffene". Mistenker at rørene som sprakk på motoren også kan sin årsak i samme problem. Håper alt blir bra når du får igjen båten. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2005 (redigert) Mistenker at rørene som sprakk på motoren også kan sin årsak i samme problem. Ja, det føler jeg meg også rimelig sikker på nå. Det har også vært andre mindre lekkasjer på kjølevannet også som har virket litt merkelige. Fant også en knekt slangeklemme i motorrommet som stammet fra varmeveksler så ting begynner liksom å lysne her... Det jeg selvsagt tenker på nå er hvor godt gear og motor har hatt av dette, den har tross alt gått 440 timer... Noe som kan si noe fornuftig om dette? Har tenkt å be dem sjekke demperplata selv det ikke virker som om det er noe unormalt med den. Ellers er det jo rart dette at opprettingen nå er 100% og likevel går det så tregt. Skal ha meg en grundig sjekk på dette i morgen og demontere dørken bak så jeg kommer skikkelig til på innsiden samt ta en test og holde på hylsa, det skal vel ikke være merkbare vibrasjoner her? Redigert 4.November.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bitteliten Svart 3.November.2005 Del på Facebook Svart 3.November.2005 Det jeg selvsagt tenker på nå er hvor godt gear og motor har hatt av dette, den har tross alt gått 440 timer... Noe som kan si noe fornuftig om dette? Har tenkt å be dem sjekke demperplata selv det ikke virker som om det er noe unormalt med den.Om Yanmar/Viksund muntlig garanterer at dette ikke er noe problem - be om å få det skriftlig. Da kan du spikre de på veggen om du får unormal slitasje. Men om du planlegger å ikke ha båten i lang tid - da blir nok en slik "mulig skade" et diskusjonstema for kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.November.2005 Del på Facebook Svart 3.November.2005 Enig med Bitteliten. Hele denne greia "lukter svidd". Ikke dermed sagt at kritikk tilkommer Yanmar eller Viksund, men problemet må løses og det er neppe tvil om hvem som er rette vedkommende i så måte. Her er det bare å stå på -- la dem ordne opp -- og lev lykkelig derefter. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
olpi Svart 3.November.2005 Del på Facebook Svart 3.November.2005 (redigert) Hadde vært interresant å se bilde av denne løsningen med lang hylse som stikker utenfor stevn. Vanlig løsning idag er jo at man har et stevnlager som er montert gjennom stevn utenfra, Inne i dette sitter et cutlesslager. Den delen av stevlageret som er på innsiden av stevn har innvendige gjenger. Hylserøret skrues fast her fra innsiden. Dvs at ingen hylse er på utsiden, men kun på innsiden. Noen støper i tillegg fast hylserøret på innsiden, bl.a. NB. At hylsen din stikker på utsiden er jo uvanlig. Hvor er stevnlager med cutlesslager plassert da? Ser du her: http://www.sleipner.no/phpix/bilder/pdf/Ho...at%202005-2.pdf På side 3 (25) ser du en vanlig løsning. Du ser såvidt cutlesslageret inne i stevlageret til høyre. Som du ser er det en flens på det som skal ligge på utsiden av stevn. I tillegg til det jeg nevnte ovenfor er det en innvendig monteringsflens for å feste lange hylserør på bildet. Du kan jo sammenlikne denne tegningen med ditt opplegg. Du har vel ikke brakett utvendig slik som på bilde nedenfor? Redigert 3.November.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Det jeg selvsagt tenker på nå er hvor godt gear og motor har hatt av dette, den har tross alt gått 440 timer... Noe som kan si noe fornuftig om dette? Har tenkt å be dem sjekke demperplata selv det ikke virker som om det er noe unormalt med den. Jeg hadde ca. samme timeantallet på min Yanmar da jeg slet med disse problemene, og da hadde demperplata løsnet og boltehullene var ovale, som følge av vibrasjon og kast i gear-flensen (PRM). Behøver ikke være slik hos deg, men sjekk av dette vil etter mitt skjønn være lurt! Har du forresten fått målt om flensene dine er rette?? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 4.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2005 (redigert) Har ikke fått vært i båten enda, er bortreiste i ukene og tusen ting venter når jeg kommer hjem så det er ikke mye jeg får tid til båt om dagen. Det er stevnlageret jeg mener er langt på min. Ser at det lengste som blir levert er 20 cm. mener at mitt må være mye lengre, men mulig jeg tar feil også. Båten ligger på vannet så får ikke tatt bilder. Har kommet til at jeg må få en sjekk på om det har skjedd noe med demperplata. Dette må ryddes opp i på en skikkelig måte... Jeg hadde ca. samme timeantallet på min Yanmar da jeg slet med disse problemene, og da hadde demperplata løsnet og boltehullene var ovale, som følge av vibrasjon og kast i gear-flensen (PRM). Behøver ikke være slik hos deg, men sjekk av dette vil etter mitt skjønn være lurt! Har du forresten fått målt om flensene dine er rette?? Hørte du noe unormale lyder da? Kan jo ikke høre noe unormalt hos meg, men det kan jo være litt mer klakking enn normalt uten at jeg kan høre det. Hos Yanmar mente de at de kunne høre om demperplata var gått når jeg stoppet motoren. Vi gjorde et par stopp med dem i motorrommet og det var normal lyd syns de... Redigert 4.November.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
rogeri Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Lyder? Joda det var jo en del klapring og raklelyder men ikke utpreget mye, men det som var, forsvant da den nye demperplata kom på. Den var det ikke vanlige stålfjærer på, men en slags progressiv gummi som tok av for "innslaget". Synes det høres veldig rart ut at du har så langt cutlesslager, kan heller ikke forstå at dette skal gi mer vibrasjon enn ett normalt lager, hvis hylsa er ordentlig festa i bak og forkant. Kunne ha forstått det hvis du hadde stor distanse fra bakkant på cutlesslager og til forkant propell (det du ser av akslingen). 1-2 cm er normal avstand her. Får nu håpe at du får skikk på dette! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Lyder? Kunne ha forstått det hvis du hadde stor distanse fra bakkant på cutlesslager og til forkant propell (det du ser av akslingen). 1-2 cm er normal avstand her. Får nu håpe at du får skikk på dette! Det er for lite med 1 cm. Ved 40 mm aksel er anbefalt avstand absolutt minimum 2 cm, men du kan med fordel ha 3-4 cm avstand. For liten avstand vil kunne redusere vanngjennomstrømning i cutlesslager. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 1/2 til 1 ganger akseldiameter er generellt anbefalt avstand. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Faren ved for liten avstand har neppe noe med vanngjennomstrømming å gjøre, men utelukkende faren for at propellens trusting "tar" i cutless lageret. Ikke er det relevant problemstilling i denne sammenheng heller! Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Jeg anbefaler at det på dette stadiet ikke spekuleres alt for mye i hva som kan skje med motoren over tid. Det er omtrent som man går og kjenner på et eller annet i kroppen og tenker de verste tanker. Til syvende og sist viser det seg at det ikke er så farlig allikevel. Ikke det at du skal neglisjere signaler og symptomer, men heller prøve å utrede en analytisk plan for å sortere dem ut. Jeg synes du har en fornuftig plan allerede. Få båten på verksted og la dem utrede saken. På forhånd bli enige om hva som skal undersøkes. Om du har anledning til det, be gjerne om at du blir varslet for oppmøte på et bestemt stadium i undersøkelsen. Verkstedet har fagskunnskapen og instrumeter til å avdekke eventuelle ting som ikke er som de skal. Deretter kan man ta beslutnigner om videre undersøkelser eller reparasjoner på grunnlag av en, gjerne kall det risikoanalyse. En slik analyse trenger ikke være mer sofistikert enn at du og fagpersonell diskuterere eventualiteter ved ikke å korrigere kontra korrigere. Det verste som kan skje er at man analyserer seg gjennom problemene ved å skifte ut, installere tilleggsutstyr for så å sjekke om problemet er borte. Kjenner best meg selv og innrømmer gjerne at bekymringene kommer fort. Det er tross alt snakk om store verdier og angsten for den berømmelige katta i sekken spøker hele veien. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.