Jump to content

Vibrasjoner - hvor starter jeg?


bjoris

Recommended Posts

"Har et panel til lensepumpe m/nivåbryter med slik alarm. "

 

Hvor kjøpte du dette panelet OLPI ?

 

Regner med at de har det på Maritim eller i andre båtutstyrsbutikker.

 

Jeg kjøpte mitt av AAA :wink: . Jeg drev en båtutstyrsbutikk for en del år siden, og kjøpte inn en del varer fra bl.a. AAA - i Taiwan. Dette var et av produktene. Maritim og andre importører kjøper også mye fra "langtvekkistan". Sikkert noen av de som har det. Det er ikke noe toppkvalitet, men funker bra tror jeg. Jeg fikk ingen reklamasjoner på de. Verre var det med en nivåbryter som var Whale-kopi. Den fikk jeg 80% reklamasjon på. Den var veldig billig da :wink: .

Rart det der - driver man butikk må man ha både billig og dyrt. Har man bare dyrt tror kunden at vi bare skryter av produktene, og at de rimligere variantene er like bra. Har man begge deler kan man innformere om forskjeller på en troverdig måte, og kunden kan selv ta avgjørelsen der og da.

Det var dagens preken :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt samme panelet stående i min båt i et par-tre år. Ingen anmerkninger. Jeg har ikke koplet det fullt ut, det er meningen det skal være to nivåbrytere, et som starter pumpen og et som skal stå høyere og gi alarm dersom pumpen ikke har startet. Har ikke montert det øverste. Piper som f... når pumpa går, synes det er greit.

 

Fant mitt i en båtutstyrsbutikk i Trondheim. LK6647, jeg så det i en butikk i Vancouver i fjor høst, hvis du ikke finner her så kan jeg alltids ta med meg ett derfra ved neste høve... :-)

 

Mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

I stedet for å starte ny tråd, fortsetter jeg på denne. Min Viknes 1030 fra 2004 har stort sett tjent meg vel. Noen utfordringer har det vært (vann i diesel osv), men disse synes nå under kontroll. 

 

For vel et år siden syntes jeg det ble litt mye vibrasjon i båten, turtall omtrent 1500 til 2300. Cutlesslager ble skiftet, uten at det hadde noen særlig effekt. Tok med meg en mekaniker jeg har tillit til i båten for noen uker siden, han konkluderte med at maskinlabbene bør skiftes. Maskinen har gått noe over 1300 timer. Høres dette ut som en rimelig forklaring, eller er det noe jeg bør sjekke/ forsøke før vi går til den relativt kostnadskrevende operasjonen? 

 

Rådet jeg fikk for tiden frem til de kan gjøre jobben (september) var å unngå å  gå lenge i det turtallsintervallet der det vibrerer som verst. Nå blir det av andre grunner ikke noen langtur i år, så det er i og for seg ikke noe problem, men er rådet godt og rimelig?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det høres fornuftig ut. Dersom motorlabbene blir slitt resulterer det gjerne i at vibrasjonene tiltar. Jeg skiftet motorlabber i fjord vinter, samtidig som jeg gjorde flere tiltak for å begrense vibrasjoner. To av labbene var helt gåene. Motoren hadde da gått i underkant av 1000 timer.

 

Min erfaring etter å ha gått over hele drivlinja for å finne mulige feil er at vibrasjoner mest sannsynlig kommer av flere ting. Flere feil til sammen kan bli et problem selv om hver av faktorene ikke er urovekkende. For eksempel har man toleranser på skjevhet i aksel, maskineringstoleranser på klemflens, toleranser for oppretting av motor, og toleranser for diverse feil på propellen (avbalansering, bladareal, vridning, radius mm.).

 

Hvis du ikke har tid til å vente på verkstedet er det en meget overkommelig og kurant jobb og skifte motorlabber selv. Oppretting etterpå er selvsagt viktig, men hvis du ikke føler deg trygg på det kan du kanskje få hjelp av en venn som har erfaring fra området?

 

Det er flere tråder om samme emne her inne, her er tråden jeg startet da jeg fikk samme symptomer som deg:

https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-1

Tråden er ganske lang, men den første delen av tråden er vesentlig om installasjon av CVA-ledd.

 

Her er en annen tråd om vibrasjoner og drivlinje. Mange nyttige tips her også:

https://baatplassen.no/i/topic/120049-sleipner-oljesmurt-pakkboks-strak-aksel-mye-problemer/

Link to post
Share on other sites

Hmmm, nå ble jeg bekymret.....

Har 1660 t på motor (Yanmar 222 hk) og vibrasjoner på 2900 og oppover.

Går ALDRI på 1500-2500 kontinuerlig, men prøvde et minutt på 2000 for å sjekke...ingen vibrasjoner.

Er dette normalt, dvs noe som kommer med alderen? 11 år sist vinter.

Må labbene skiftes etter så lang tid?

Går sjelden særlig over 12-1300 lenger, men merker ikke noe til soting egentlig.

Kjører opp til Max turtall i fri av og til (3550), men aldri vibrasjoner da.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Se innlegg 128. 

 

Da er maskinlabbene skiftet, og i dag får jeg telefon fra VIknes om at det fortsatt er samme vibrasjoner. Jeg er jo da ikke veldig interessert i å betale for "reparasjonen". Hvordan står jeg rent juridisk der? 

 

Mekanikeren som ringte var klar på at han egentlig ikke visste hva som da er årsaken til vibrasjonen. Jeg ba ham selvsagt sjekke med den tekniske ekspertisen hva som er aktuelle alternativer, selv er jeg teknologisk idiot og mener at dette umulig kan være første gang i historien at slikt problem oppstår. Gode råd om hvor jeg går fra her er selvsagt velkomne!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Hvis du har bestilt utskifting av motorfundamenter så må du vel betale. Har du gitt oppdraget cart blance 'fiks vibrasjonen', så kan vel det å bytte fundamenter kunne være en del av jobben, og du må betale.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg begynt å diagnostisere før jeg hadde kjørt 'prøv-og-feil'-metoden. Klokking av aksling med eventuell fleksible kobling er et greit utgangspunkt.

 

Hulda har også en vibrasjon. Jeg har klokket run out på akslingen (snau halvmeters lengde) til TIR 0,4 mm. Jeg ville vært fornøyd om dette tallet hadde vært 0,05 mm. Gidder ikke gjøre noe med det. Holder meg unna det 'kritiske' turtallet. Men det er slik du bør gå frem, litt systematisk.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke engelsken min veldig god, idiot innen det språket.

 

Gode råd er:

  • Har du bestilt en vare, betal den. For du havner bare i 'boken over dårlige betalere'. Og må betale mer enn opprinnelig pengekrav.
  • Om du bestiller etter ordlyden 'jeg har en vibrasjon, kan dere sørge for at den blir borte' så må du betale for feilsøking og reparasjon. Samtidig gir du avkall på kostnadskontrollen. Det eneste rekalmasjonsgrunnlaget vil være om vibrasjonen fortsetter.
  • Hvis du ikke har teknisk peiling, og ikke stoler på leverandøren, skaff en teknisk konsulent. De tar betalt, ikke sikkert at du finner dem her på baatplassen. Da kan du mer spesifikt liste opp for verkstedet hva som skal gøres i hvilken rekkefølge. Om det blir rimeligere kan vel diskuteres. Dette vet jeg noe om, i og med at jeg har jobbet noen år som teknisk konsulent til en hyggelg rate.

Vibrasjoner har som regel bakgrunn i at et systems naturlige svingetall samsvarer med opptredende svingetall i en gitt situasjon. Men om systemet en gang har kjørt uten vibrasjon, vil det naturlige være å starte med slitasjepunkter. Og der vil jeg ikke tro at fundamentlabber har særlig innvirkning, uten at de har kollapset. Da er mer nærliggende forhold som:

  • Løst svinghjul, defekt tannkrans (men da vil selvstarteren få problemer)
  • Defekt fleksibel kopling
  • Løse forbindelser i flenser/klemflenser etc
  • Defekter i gear (lagre, splines etc)
  • Bøy på propellaksling
  • Uregelmessigheter i stevnlager/hylse/tetning
  • Propellblad som har fått seg en smekk

 

Så, da har jeg nevnt noe som kan begynne å synge/lage vibrasjon. Er det bedre nå?

Link to post
Share on other sites

Takk. Jeg har på ingen måte tenkt å havne i gruppen dårlige betalere, men vil nok ta en diskusjon med dem om hvordan de skal fakturere dette. Jeg hadde fått et prisoverslag før de startet, så den saken skulle være noenlunde på plass. Stevnlageret ble byttet som første forsøk på å få vibrasjonen vekk. Propellen er hel, såvidt jeg kan se. De andre opsjonene vil bli sett på!! 

 

La meg også nevne at jeg har et mangeårig godt kundeforhold til verkstedet og ønsker å beholde det. 

Laholm

Link to post
Share on other sites

Stevnlageret tåler en del klaring før det blir vibrasjoner. Om dette er meget generende, så ville jeg plukket ut propellakslingen, klokket denne, samtidig sjekket propellen for ubalanse og/eller kast i bladene. Men den første klokkingen må verkstedet gjøre før demontering for å få med seg mulige uregelmessigheter i klemflenser etc. Merk at om dette er noe som har oppstått gradvis eller plutslig, kan dette også brukes som indikatorer på hvor feilen kan befinne seg.

Link to post
Share on other sites

En liten digresjon; har ofte hatt suksess med utsagnet "no cure, no pay" når verkstedet sier "dette skal vi fikse". Litt risiko begge veier, men man kan komme opp i konflikter - har opplevd det og.....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Det finnes og en del nyttige verktøy til iPhone (kanskje og til Neandertaltelefoner) som registrer vibrasjoner om alle akser mv, bla Seismometer, MyVibrometer, Vibration Analysis mfl som vil gi svar men dette betinger naturligvis at man kan plassere iPn på egnede punkter - mulig det ikke er så kritisk for å avsløre episentret - noen av appene er jo gratis så det koster ikke noe å prøve.

 

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Se innlegg 128. 

 

Da er maskinlabbene skiftet, og i dag får jeg telefon fra VIknes om at det fortsatt er samme vibrasjoner. Jeg er jo da ikke veldig interessert i å betale for "reparasjonen". Hvordan står jeg rent juridisk der? 

 

Mekanikeren som ringte var klar på at han egentlig ikke visste hva som da er årsaken til vibrasjonen. Jeg ba ham selvsagt sjekke med den tekniske ekspertisen hva som er aktuelle alternativer, selv er jeg teknologisk idiot og mener at dette umulig kan være første gang i historien at slikt problem oppstår. Gode råd om hvor jeg går fra her er selvsagt velkomne!

Men da mekanikeren var om bord første gangen så mente han at det var motorlabbene som burde skiftes? Og nå mener de altså at de ikke visste hva som var årsaken til vibrasjonene?

 

Vel, jeg synes ikke dette holder. Vi må vel kunne forvente at Viknes vet bedre enn som så. Hvis verkstedet konkluderte med at motorlabbene var årsaken, også viser det seg at det ikke var dette som var feilen, vel, da hadde jeg nok tenkt som deg at dette kan jeg ikke betale for.

Link to post
Share on other sites

La meg understreke det jeg sa over, jeg har gjennom mange år hatt et meget godt forhold til firmaet, og regner med at vi løser opp i dette. Imidlertid var han jeg snakket med i villrede, så dermed ønsket jeg mer råd enn det vi kunne tenke oss frem til. De ringer meg i morgen, og da tar vi en prat om dette. Jeg vil selvsagt da også si at jeg har denne diskusjonen gående, det står dem selvsagt helt fritt å komme med sin versjon. 

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har man testet propellen, dvs. kjørt båten med propell som skulle være i orden. Vibrasjonen er den samme. Nå tas akslingen ut for måling, men jeg forstår ikke helt hvordan den kan ha blitt skjev uten at det er skjedd noe med propellen. 

 

Et eventuelt neste skritt er demperplaten på gearet. Hva mener herskapet om det, og hva er eventuelle neste skritt?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Har du samme vibrasjonen om du kjører motoren opp i ubelastet turtall som om gearet er innkoblet? Mulig du har fortalt om det et eller annet sted, jeg husker ikke.

 

Det jeg funderer på er om hvorvidt demperplaten er med i dette, så burde du kanskje hatt vibrasjoner selv når ikke propellen drar rundt. Men ofte er det slik at en liten feil et eller annet sted i kjeden forrykker summen av naturlige frekvenser slik at det blir en systemvibrasjon. Jeg har til og med vært borte i det motsatte, at utstyr har ristet under gange, uten at vibrasjonsutstyret registrerer at det er en vibrasjon. Og utstyret har fortsatt å kjøre slik i årevis. Vibrasjoner er ikke noe rett frem greie.

Link to post
Share on other sites

Vel, siden de er elektroniske er det neppe noe problem å finne flere som dekker alle behov.

 

I verste fall kan en jo benytte SKF sitt "Vibration Meter" IOS app.

 

bilde

 

bilde

 

SKF har rundt 20 forskjellige apper til forskjellige formål på App Store. (Måling/vedlkehold/lagerkakulatorer/smøring mm)

 

Man kan og søke på Vibro Meter. Fordelen med Seismometer er at de måler om alle 3 akser og utslag vil en få uansett.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå er det plutselig noe år siden jeg jobbet med vibrasjoner på roterende maskineri. Så det blir en del etter husken. Verdien av virbrasjonsmonitorering gikk for en stor del på empiriske verdier. Det vil si at vi kunne 'innen rimelighetens grenser' oppdage et slitt lager ut fra at man erfaringsmessig ville kunne si at et lager av gitt type ville ligge innenfor et antatt hertz-område med gitt karakteristikk. Men for virkelig å kunne sette fingeren på at 'her har vi feilen', medførte som regel at den gitte maskinen hadde blitt monitorert over en periode. Og at alle endringer som hadde blitt gjort over denne perioden hadde blitt rapportert inn. Eksempelvis om koplingen mellom drivende- og drevne enhet(er) hadde vært demontert, bytte av akseltetninger, lagre, impellere, klemkoblinger, åpning av rørflenser med tiltrekking, etc. etc. Selv da hendte det at supergutta (og jentene) med høy utdanning og lang fartstid bommet. Men for overhode å kunne gjøre dette, var det viktig at man hadde en 'base line' å gå ut fra. Altså en naturlig vibrasjon fra de forskjellige loggepunktene da maskinen var nullstilt/nyinstallert.

 

Hensikten med denne postingen er å reise en smule tvil om verdien av å implementere et 'leketøy' i den tro at man vil få en eureka-opplevelse og si at "her er feilen".

 

Det er ikke snakk om å 'vibrere på tomgang', men om den vibrerer på ubelastet turtall, la oss si mellom 800- og 2500 rpm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...