Jump to content

Vibrasjoner - hvor starter jeg?


bjoris

Recommended Posts

Ja, må få det sjekket, ble litt usikker når jeg nå kunne snu rundt. Har aldri klart det før, men har heller aldri prøvd med varm hylse. Vi får se da... Ny melding når noe nytt mer matnytter har kommet opp...

Det er jo bare i pakkboksen og cutlesslager du vil ha friksjon. I tilegg til gearet da, men det skal gli lett hvis du er frikoblet. Ikke noe annet sted skal akselen ligge i mot noe. I pakkboksen er det kun simringene som skaper friksjon, i tillegg til at fettet kan gi bittelitt. Når det er varmt vil det jo gli lettere.

Hvis culesslageret er veldig stramt uten klaring så vil det jo bli vanskligere å rotere aksel. Bak der skal det ikke bli særlig varmt pga vannet, men det kan jo hende det glir litt lettere når du nettopp har kjørt.

 

Ikke sikkert du blir noe klokere ved å sjekke mer selv nå.

 

Siden Viksund skal sjekke onrdentlig finner de sikkert feilen.

 

Hvis jeg skulle gjort det selv ville jeg gjort som følger:

 

Tatt båten på land

Tatt av propell og tatt ut aksel.

Sjekket at aksel er rett og at det ikke er slitemerker noe sted.

Sjekket at propell er balansert (versktedjobb)

Med det samme hadde jeg:

Gjort ren og tømt hylse før eventuelt fett (det skal ikke være fett der).

Det samme gjelder gummi mellom pakkboks og hylse - ingen fett innvendig der.

Sjekket simringer i pakkboks, eventuelt skiftet hvis skadet.

Sjekket at cutlesslager ikke er skadet/feil.

 

Ved montering:

Når du fester aksel igjen så kryssdra boltene i klemflens i begynnelsen.

Dra de deretter til med opgitt moment.

Foreta oppretting (helst på vannet).

 

Det er jobben Viksund bør gjøre etter min mening.

 

Avstander fra propell til bunnen og til stevnlager (cutlessager) et riktig, regner jeg med.

 

Jeg hadde også store vibrasjoner i Scand Nordic. Gjorde som beskrevet ovenfor. Hos meg var propellen i stor ubalanse. Byttet til ny 4-blad skewback. Byttet også simringer og rettet opp. Måtte "tømme" hylsa for fett og gjøre rent. Måtte også bytte gummi mellom pakkboks og hylse. Hadde svulmet opp mye.

Det var en gammel båt hvor siste eier hadde presset alt for mye fett inn. Det er nok ikke sammenlignbart på din båt, men nevner det allikvel

 

Håper de finner ut av det hos Viksund.l.

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris!

 

Kraften som skal til for å tørne akslingen kan variere meget avhengig av geartype!

Du har vel sannsynligvis ett hydraulisk gear med sluring, og de er tyngre å tørne enn ett mekanisk

frikoplet gear.

I går kom båten i hagen, når båten stod på lastebilen var det første jeg sjekket var tilstanden på propellen for groe, dreide denne rundt med minimal kraft - hydraulisk gear............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

I sommer hadde jeg båten hos Yanmar for oppretting da jeg trodde dette skyltes avvik på monteringen. Det var mye ute av laget sa de, men det ble ikke bedre når den var helt rett. Mekanikeren som gjorde dette syns akslingen gikk forferdelig tregt rundt og mente at her måtte det være noe galt. Vi tilkalte sjefen, men han mente at det var normalt på enkelte hylser og derfor ble det ikke mer tema.

 

Sjekket at aksel er rett og at det ikke er slitemerker noe sted.

Da vi hadde båten på land skjøv vi akslingen ut ca 10 cm og da var det helt tydelig blankt på de 10 cm som kom ut av stevnlageret. Faderen hoppet til og sjekket, men kunne ikke merke noe kant hvis dere skjønner, men det var jo tydelig at det lå stramt, men uten peiling på hvordan det skal se ut så stolte vi på ekspertisen. Har vel en følelse av at dette ikke er helt bra, men at det heller ikke er så VELDIG galt. Ser positvit på det, får det nok ordnet nå og satser på at det ikke har vært verre enn at motoren har tålt det bra...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Uansett, få bortforklaringene skriftlig. Det er greit å ha med seg i forliksrådet.

Hjertens enig. Er det noe du oppfatter som et problem, og leverandøren sier at det er OK, så få det skriftlig og ferdig med det. Nøler de med å sette de på papiret, så er jo det på en måte et svar i seg selv.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

I sommer hadde jeg båten hos Yanmar for oppretting da jeg trodde dette skyltes avvik på monteringen. Det var mye ute av laget sa de, men det ble ikke bedre når den var helt rett. Mekanikeren som gjorde dette syns akslingen gikk forferdelig tregt rundt og mente at her måtte det være noe galt. Vi tilkalte sjefen, men han mente at det var normalt på enkelte hylser og derfor ble det ikke mer tema.

Da vi hadde båten på land skjøv vi akslingen ut ca 10 cm og da var det helt tydelig blankt på de 10 cm som kom ut av stevnlageret. Faderen hoppet til og sjekket, men kunne ikke merke noe kant hvis dere skjønner, men det var jo tydelig at det lå stramt, men uten peiling på hvordan det skal se ut så stolte vi på ekspertisen. Har vel en følelse av at dette ikke er helt bra, men at det heller ikke er så VELDIG galt. Ser positvit på det, får det nok ordnet nå og satser på at det ikke har vært verre enn at motoren har tålt det bra...

Det høres ut for at tregheten kan skyldes at cuttlesslageret er montert skeivt, eller tiltrekkingen av boltene ikke er like. Da vil akslingen være tyngre å dreie, spesielt når den har satt seg etter noen dager. Lageret bør løses for å kontrollere om det er her tregheten kommer fra.

 

Tviler på at dette er årsaken til vibrasjonen. Se heller nøyen på propellen, den kan være i ubalanse. Det skjer også på nye propeller. I så fall kan det ha vert årsaken til at den ene bolten er blitt skadet. En vibrasjon fra propellen belaster lageret ganske mye.

 

Kontroller propellen med å levere den til Svein Orrebakken, Sveis & Propellservice på Os. På disse kanter er det vel bare han som har god kompetanse på propeller. Diskuter gjerne saken med han. Det er mulig at du kan få tips der, han kan mer enn propeller. Håper det går bra.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Drar opp igjen denne tråden da det skjer ting nå.

 

Etter en diskusjon med Viksund er det klart at de mener at dette er innenfor det motor, drivverk tåler både på kort og lang sikt. Har også snakket med både Centa og Propellemannen i Os som sier seg enig med Viksund. Dette er vanlige symptomer som motor og gear er konstruert for å tåle og neppe grunnlag for reklamasjon, DOG kan det selvsagt forbedres f.eks ved avbalansering av propell og/eller installasjon av CentaFlex. Sistnevnte er SVINDYRT. Bare koblingen skulle de ha 17.500 for!!! Den må tåle 1200 newtonmeter og AGM-80 var nødvendig. Det er også et stort spørsmål om det i hele tatt er plass hos meg til denne kostbare dingsen...

 

Siden sist har jeg utelukket feil i selve hylsa, det har seg slik at akslingen går lett rundt med nytt grep om flensen (det er vanskelig å komme til uten å skru ut dørken) så jeg har bare den knekte bolten i hylsa og vibrasjonene som sier meg at noe er galt.

 

Kontroller propellen med å levere den til Svein Orrebakken, Sveis & Propellservice på Os. På disse kanter er det vel bare han som har god kompetanse på propeller. Diskuter gjerne saken med han. Det er mulig at du kan få tips der, han kan mer enn propeller. Håper det går bra.

Har snakket med vedkommende i Os som mener at SkewBack propellene (slik jeg har) ofte har ubalanse og han mener det absolutt er fornuftig å sjekke balansen i denne først og avbalanserer om nødvendig (det er sjelden det ikke er nødvendig iflg ham). Nå er det jo det vedkommende lever av så vi får se, men kr. 1.000,- står jeg i for å få sjekket ut dette og er jeg heldig så er det her hunden ligger begravd (eller iallefall deler av årsaken).

 

Vel, det går slag i slag nå. Båten må på vannet før 12 fredag så i morgen er det avbalansering og allerede fredag morgen sjøsettes båten med avbalansert propell. Krysser fingrene nå. Det hadde vært deilig å få denne bekymringen ut av hodet på en så rimelig måte. Ellers må jeg gi Viksund skyrt, de småtingene jeg har oppdaget siden sist de hadde båten hos seg blir virkelig utbedret på en skikkelig måte og uten spørsmål. Et eksempel er at jeg nevnte at jeg syns pentrypumpa gav litt mye lyd fra seg. Når jeg fikk båten igjen siste var det lagd foring i mellom og pumpa var knapt hørbar. Småting som gjør den store forskjellen spørr du meg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Siden sist har jeg utelukket feil i selve hylsa, det har seg slik at akslingen går lett rundt med nytt grep om flensen (det er vanskelig å komme til uten å skru ut dørken) så jeg har bare den knekte bolten i hylsa og vibrasjonene som sier meg at noe er galt.

 

Ellers må jeg gi Viksund skyrt, de småtingene jeg har oppdaget siden sist de hadde båten hos seg blir virkelig utbedret på en skikkelig måte og uten spørsmål. Et eksempel er at jeg nevnte at jeg syns pentrypumpa gav litt mye lyd fra seg. Når jeg fikk båten igjen siste var det lagd foring i mellom og pumpa var knapt hørbar. Småting som gjør den store forskjellen spørr du meg...

Det er flott at Viksund ordner opp i de tingene du har oppdaget. Da blir det sikkert et mye bedre båtliv fremover.

 

Har gode erfaringer med Orrebakken, han har funnet feil andre har oversett. Håper propellen blir bra og at du har funnet årsaken til vibrasjonen.

 

Ville sjekket hylsen ekstra godt siden en bolt har vert knekt. Det er vanskelig å få denne helt bein dersom ikke begge boltene har vert ute og tiltrekt med samme moment.

 

Håper det blir et godt resultat. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut. Nå har han fått både propell, aksling og flens. Skal ringe han senere i kveld så får vi se om han har funnet ut noe. Han kunne fikse propell og flens, men ikke aksling...

 

Ser vel ikke helt for meg at det kan være skeiv hylse da opprettingen er 100%, denne ble foretatt av Yanmar og Viksund sjekket dette 30-40 timer etter på og fant den 100% rett... Eller misser jeg noe. Ser for meg at hvis hylsa er skeiv dratt til så vil det ikke være mulig å motoropprettingen til.

 

Var med når de tok ut akslingen i dag og det er ikke mulig å se noe feil på hylsa iallefall...

 

Vel, ny rapport kommer når jeg har snakket med Orrebakken. Hvis han har funnet noe blir det jo veldig spennende med hjemturen i morgen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da har Orrebakken gjort jobben. Aksling og flens lå godt innenfor kravene. Han sjekket både aksling og flens hver for seg og sammekoblet. Propellen var ikke helt bra, men langt fra den verste han hadde vært bort i. 15 gram forskjell på vingene samt at den ene vingen var høyere enn de andre. Dette han nå justert og nå er det 2 gram forskjell, nærmere kommer han ikke. Han mener dette er såpass mye at jeg vil merke bedring, men han sier at det er svært vanskelig å si hvilket utslag en slik ubalanse kan ha. Alt fra ikke merbart til store svingninger så jeg er pt ikke noe særlig klokere på om dette vil hjelpe eller ikke...

 

Det han ikke har fått sjekket er om propellen hviler mot kilen, det kan gi store utslag og det skal vi sjekke i morgen. Samtidig var det også en del rust på flensen noe som var langt fra bra, dette er nå pusset ned og det samme må gjøres på flensen som står på gearet... VEL, da er dette gjort og blir det ikke bedre så vet jeg iallefall at det ikke er noe galt fatt her. Siden Yanmar er kjent for myke klosser ville han prøvd med hardere klosser hvis ikke dette hjelper... Siden motoren lar seg rette opp 100% mente han at det ikke kunne være hylsa som er synderen i denne saken...

 

Ny rapport i morgen kveld når jeg forhåpentligvis har kommet meg hjem før de 15 s/metrene som er meldt midt i mot slår til...

 

Til info har jeg forresten målt hylsa i dag, den er 38 cm utvendig, altså eksl aksling og propell... Propellen står så godt som helt i hekken, den kommer maks 10 cm under båten. Dette er gjort for å bedre støyen ombord og det hjalp visst mye i forhold til de som har "vanlig"hylse og propellen tilsvarende lengre under båten...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette høres bra ut. Håper at støyen og vibrasjonen blir borte.

 

Tror heller ikke at hylsen er årsak til vibrasjon, det måtte i så fall være at den ikke gav nok støtte til akslingen. Tenker på hvordan jobben er gjort etter at den ene bolten knakk, det er jo vanligvis en grunn til at slikt skjer. Når hylsen er bein og boltene skikkelig fast, da skal alt stemme.

 

Ser fram til å høre neste rapport fra deg. God prøvetur! :flag:

Link to post
Share on other sites

15 gram vektforskjell er ikke så rent lite når du tenker på turtallet det går rundt med... Hvis dette hadde vært ubalansen på ett av bilhjulene så hadde du nok hatt problemer med å holde i rattet i litt fart! Ikke det at dette er direkte sammenlignbart, men det gir i alle fall forhåpninger om at ting vil fungere bedre i morgen. Venter i spenning på testrapporten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så var det dags for tur. Den ble ikke lang... (snudde og gikk tilbake etter 10 nmil, her må det skrus litt til).

 

Det viser seg at ny rorløsning som Viksund har kommet frem til at burde lages gjør båten svært tung på roret, dette var et problem jeg hadde før forrige gang jeg var innom med en liten liste til dem. Da rettet de opp flyndra og la inn litt kontra ror. Hva som gjør at dette igjen er blitt et problem skjønner verken jeg eller Viksund noe av... Båten må på land og tingene må sjekkes på nytt...

 

Vel, til vibrasjonene. Ikke der heller var det noe lyspunkt egentlig. Syns generelt at det kanskje er ørlite mindre vibrasjon i motoren nå, MEN det er nå vibrasjoner synlige lengre opp på turtalls skalane, faktisk helt opp til 2200. Før stod den stille fra 1800 (så godt som iallefall). Ellers var det mindre vibrasjoner i bordet innvendig så det kan være at vibrasjonene har blitt "mykere". Det virket som om jeg nå fikk større fart ca 1 knop ekstra på marsjfart. Toppturtall var som før. 3500. Nå kan det jo være at det må gå seg litt til OG at jeg nå er hyperopptatt av dette og merker mer enn før

 

Vel, nå er propell, aksling og flens sjekket ut. At det skal være gearflensen er jo utrolig, men feil skjer jo over alt. Viksund mener dette er typisk svingninger/strømninger som kommer i halvplaner kjølbåter og at det ikke er noe å bry seg om. De hadde vært ute med en tilsvarende båt med Yanmar som artet seg på samme måte. De sier det er for myke labber. Flere andre sier det samme så jeg har dette som neste stunt. Sjekke med Yanmar (som har Romjulsferie) om de har erfaringer rundt dettte. Viksund sier at setter jeg på hardere labber vil jeg få mer vibrasjon i båten, men motoren vil nok så stillere. Høres jo logisk ut så det kan bli mye tid og penger opp i røyk igjen å prøve det...

 

Har sjekket og det er ikke plass til en Centa fleksibelkobling med trustlager. Veien mellom hylsa og gearflensen blir for kort så da er det ikke aktuelt å prøve den spinndyre løsningen og det er kanskje like bra. Surt å bruke SÅ mye penger hvis resultatet ikke skulle bli noe bedre. Centa var ikke sikre på at det ville bli helt bra. De sier at dette ikke er så uvanlig og at tingene er beregnet på å tåle vibrasjonen så det blir for comforten sin skyld... Nå er det 78 db på fult så jeg er nok litt for nøye er jeg redd, men så har jeg nå vært ombord i mange båter, men aldri oppdaget at motorene står og gynger på denne måten... Vel, det varierer vel fra installasjon til installasjon.

 

Noen som VET om det skal være forskjellige labber bak og fremme på denne motoren? Jeg sjekket og delenummeret er det samme på begge labbe-parene, nummeret slutter på -08840... Skal prøve nå å finne mer ut om det er riktige labber...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke på veien Bjoris - kunne du fått tatt en video av litt kvalitet av motoren din og bordet ditt lagt en på en web side (kanskje Teknisk her kan hjelpe deg med det)? da kan du få svar på om du er overfølsom eller ikke

Sett isåfall et glass vann e.l. på bordet, så det er lettere å se vibrasjonene.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke på veien Bjoris - kunne du fått tatt en video av litt kvalitet av motoren din og bordet ditt lagt en på en web side (kanskje Teknisk her kan hjelpe deg med det)? da kan du få svar på om du er overfølsom eller ikke

Skal se hva jeg får til, har DV kamera. Det er jo litt vanskelig å få frem på video, har studert nøye filmen jeg tok når jeg kjøpte båten, men da ser jeg bare hydraulikkslangene på gearet som står og vibrerer, disse er satt opp på gummiforinger så det er nok veldig vanlig at disse står å vibrerer... Vel, vi får ikke så mye mer svar på dette før de får fikset styringen og jeg får hentet den. Blir ikke før tidligst i slutten av neste uke. I mellomtiden skal jeg sjekke litt rundt hardhet på labber...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har hatt viksund 270 tidligere(samme skrog),og i den var det antydning til vibrasjon.Oppretting ble foretatt,propell ble skiftet,det samme var det samme.Kan det være noe med bunnkonstruksjonen ?

Lurer også på om jeg ikke er bort i et fenomen som "bare er sånn" på denne båten. Viksund hadde nettopp vært ute med 925 skroget med Yanmar og det var likt der også fortalte de...

 

Har vel kommet til at hvis Yanmar ikke har tro på at hardere labber kan være noe for meg så får jeg slå meg til ro med dette. Det går fint å leve med det, det er ikke så ille, uansett godt å vite at det ikke er ubalanse som gjøre det.

 

Ror og propell står svært nær hverandre i denne (kan ikke være mer enn 5 cm klaring (maks). Dette er vel ikke ideelt? De 6 første 850ène er ikke lagd slik så det er ikke mange båtene å studere for å se om det er tilsvarende hos dem...

 

Lurer også på om det ikke er de myke klossene som gjør at det ser verre ut enn det er.

 

Takk for tips

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ror og propell står svært nær hverandre i denne (kan ikke være mer enn 5 cm klaring (maks). Dette er vel ikke ideelt?

Jeg ville tro at jo nærmere roret står propell, jo bedre manureringsevne ville den få ved lav fart, spesielt ved at man gir litt ekstra for å snu skuta?

Dersom dette medfører vibrasjoner ved normal gange, så blir vel dette som så mye annet i båt et kompromiss mellom de forskjellige fordeler og ulemper...

Link to post
Share on other sites

925 skroget som de hadde samme problemet,var det en viksund 310?

Går nemlig og venter på en ny 310 fly m.volvo d6 310 hk.

Heldiggrisen :fireworks2:

 

Nei, det ble ikke sagt hvilken modell det var. Han sa bare at det var en tilsvarende båt, men ikke helt lik. Om den var nye eller gammel ble heller ikke sagt. Det var med Yanmar iallefall. Har vel en følese av at dette er et Yanmar problem. Volvo bruker hardere labber etter det jeg forstår... Tror ikke du skal bekymre deg... Var det en av de som stod inne i hallen nå? Greie karer Viksund folkene, jeg fikk stå inne og stoffe båten og drive med litt dill dall, mens de holdt på. Er nok ikke alle som hadde godtatt at kunden svinse rundt mens de holdt på. Veldig bra syns jeg og som sagt mange ganger før. De småtingene jeg har hatt med min båt blir ordnet meget bra. Styringen er en utfordring som er vanskelig å få til. Nå har min båt vært nedpå en gang før jeg kjøpte den så det kan være at styringen har fått seg en knek og at dette gjør det vanskelig å få til å fungere 100%...

 

Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg nok til å forske litt mer på dette. Hadde det vært plass til en skikkelig Centa-kobling hadde jeg nok satset på dette, men ser at det eneste jeg har plass til en en kobling som du setter direkte på akselingen. Dette kan nok bedre det litt, men jeg tror ikke det tar alt, spørs om det er verdt pengene. Har først tro på dette når du får kreftene skjøvet over i skroget og ikke på motoren. Hører at det er mange som fortsatt ikke har blitt fornøyd når de har gjort dette og at det da kommer andre lyder snikende som gjøre at du må til å isolere på nytt samt at du antakelig må bytte labbene for å få full effekt så da blir det svært kostbart også...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...