Jump to content

Vibrasjoner - hvor starter jeg?


bjoris

Recommended Posts

Har litt mer vibrasjon i Viksunden enn jeg kunne tenkt meg. Det arter seg slik:

 

Fenomen

Fra ca 1200 o/min og til ca 1800 o/min har jeg synlige bevegelser på motoren i lenge retningen. Den står liksom å gynger frem og tilbake. Det er ikke så mye at du merker det hvis du ikke ser på motoren, men det er godt synlig når du først har oppdaget det.

 

På 1500 o/min har jeg et området der det er ekstra ille, det er jo normalt at det oppstår svingninger på enkelte turtall.

 

Over 1800 går det veldig fint til ca 3000 o/min. Fra 3000 og til topp (3450) er det mer en during i båten som jeg gjerne kunne klart meg uten. Jeg har også vibrasjon i rekkverket på dette turtallet. Nå er det rimelig langt rekkverk som også beveger seg når en treffe bølger, men skulle gjerne blitt kvitt dette, iallefall fått det redusert noe...

 

Følgene er gjort

Jeg fikk rettet opp motoren av Yanmar som ikke har noen god forklaring på hvorfor det er slik. De sier at det er ok, men litt mye vibrasjon i forhold til det som er normalt. Mulig jeg burde hatt hardere labber sier de. Hos Viksund har han som er ansvarlig for motormontering vært ute med båten og også han sier det er litt mye, men ikke mer enn at det ikke er noe fare. Han har også kontrollert oppretting et par uker etter at Yanmar rettet den opp og denne var helt perfekt.

 

Jeg bruker derfor båten med god samvittighet, men det blir til at jeg unngår disse turtallene over lengre tid så jeg har kommet til at jeg ønsker å finne ut av dette og få det rettet, om jeg så må til med CentaFlex (håper å unngå det).

 

Noen tips? Selv ser jeg for meg at jeg til våren, når båten skal opp for vårklargjøring, tar ut aksling og propell og får dette sjekket om det er i balanse. Har vel en følelse av at det neppe er så ille siden båten nesten er ny, men du vet aldri. Hvis det er skjevheter så er det jo også rart at båten går så rolig og fint i mellom 1800 og 3000 o/min??

 

Hvis ikke dette gir resultatet har jeg tenkt å prøve med hardere labber, men disse er jo sikkert ikke billige så det er muligens like smart å gå på centaflex med en gang da? Labben er tilsynelatende helt i orden iallefall...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du ligger innenfor "naturlig resonans" innen gitte turtall. Helst bør man befinne seg nokså langt unna. Bytte motorfester til noe stivere kan være en mulighet. Jeg mener det var en annen tråd her som omhandlet dette. Personlig ville jeg nok hatt det bedre med meg selv hvis motoren gikk greit på alle bruksturtall. Hulda bråker innmari med gearet innkoplet på tomgang og uten belastning på propellen. Dette skyldes at demperplaten er for stiv i forhold til massen som propellaksling og propellen representerer. Det er således ikke noe entydig svar på dette spørsmålet. PRM, som er mitt gear, er kjent med forholdet og leverer en mykere demperplate som koster ca 5000 kroner. Jeg lar det bråke.

Link to post
Share on other sites

Leste den linken med motorfestene. Får høre med Yanmar hvilken pris det er. Antar jeg kan bytte to først å se om det blir bedre?

 

For meg ser det ut som at det vibrerer mest fremme

 

Ved bruk av Centa Flex, kan en forvente at denne tar alt eller blir det bare litt bedre? Det er jo mye penger så jeg ville jo gjerne følt med rimelig sikkerhet at det aller meste ble borte hvis jeg investerer i slikt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en mye mindre Yanmar enn deg, men generelt er vel yanmar'ene kjent for litt hard gange og da spesielt i bestemte turtallsområder. Min trives best over 2100 rpm, det er bestemte områder fra 1000-1900 rpm den liker å riste ekstra mye. Jeg kjøpte en Centaflex for å bli kvitt resonanser/lyder som forplantet seg gjennom drivverket, disse ble oppfattet som banking i aksel/drivverk. I så tilfelle var Centaflex'en en suksess, alle ulyder forsvant og ting fungerer stille og rolig nå..

Jeg vil tro at Centaflex'en vil gi deg mer stillhet enn nye motorlabber..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hei,

I og med at du har resonans rundt 1500 omdrineinger og det er stille frem til 3000 før den kommer tilbake, så er dette grunnfrekvensen og 1. overharmoniske du hører. Hele resonanssystemet består jo av motor med propellaksling og propell. Sett motoren i fri og sjekk om du har det samme resonansfrekvens på tomgang. Da får du svar på om feilen ligger i aksling/propell/akslingsflens eller motor. Om den vibrerer like mye på tomgang, bør du sjekke labber og dette er ikke vanskelig å regne ut når du kjenner motorvekt og resonansfrekvens (progress ingeniørfirma hjelper deg med dette). Jeg ville vurdert mykere labber og om nødvendig fleksinel kobling. Da kan mororen vibrere så my den vil uten at du overfører all energien til skroget. Om den ikke vibrer like mye på tomgang, så ligger feilen i koblingen mellom aksling og gir, eller skjevhet i aksling eller ubalanse i propell. Flens mellom motor og aksling kan man sjekke ved å løsne boltene som fester disse til hverandre (Husk å sette merker på begge halvdeler før du løsner boltene), og så måle medf føleblad mens man dreier vekselvis på motorflens og akslingsflens. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris!

 

Hadde samme syndromet på min Norline 8000 Combi, med Yanmar LH-HTE, og skjønner godt at du er ukomfortabel med situasjonen.

 

Det var jeg også selv om jeg fikk høre at dette var normalt, fra flere hold.

En ting er å godta tingenes tilstand for egen del, en annen er å overbevise en kjøper ved evnt. salg at dette bare skal være sånn, det kan bli vanskelig nok!

 

Jeg justerte oppretting i søkk og kav, helt ned til 5/100mm ,støpte inn forsterkninger rundt fundament,skiftet til nye gummilabber, (hardere type), da jeg oppdaget at det var selve gearaksel flensen som var feilmaskinert med 5/100 mm. Denne ble byttet . Jeg hadde et PRM sluregear.Denne skjevheten i nevnte flens hadde fått demperplata mi til å bli eksentrisk hullene for bolter og styrepinner var blitt ovale.

Til syvende og sist monterte jeg ny demperplate fra Centaflex ca. kr. 7500,- samt mellomlegg fra R&D,mellom gear og propellflens.

Resultatet ble mye bedre etter dette.

Støy fra torsonssvingninger i gearet (klapring på lave turtall) ble borte og støy og vibrasjoner ble nesten borte. Alt i alt en vellykket operasjon, om enn noe kostbar!

 

Yanmar LH serien har dessverre en noe kantete gange som ofte resulterer i det du beskriver, dette fikk jeg begrunnet med for lette svinghjul.

 

Måten JRK beskriver i sitt innlegg, mht. først å dreie den ene flensen mot den andre, ble brukt av meg også og jeg vil anbefale også deg å gjøre dette først!!

 

Stå på nu mens båten/motoren er ny og ikke godta at "det skal være slik"!!!

Link to post
Share on other sites

Her er flere ting å ta i betraktning enn motorlabber og oppretting av motor mot propellaksel. Siden vibrasjonene oppstår i bestemte intervaller, kan dette ha sitt opphav i akslingens opplagring. Akslingen er høyst sannsynlig lagret opp på to steder, i et fast lager (cutless-lager) og girkassen. Akslingens avstand mellom girkasse og lager og ikke minst overheng i propellenden, kan muligens være opphavet til vibrasjonene. Vi beveger oss inn mekanikklæra, som ikke alltid er like lett å få tak på.

 

Forestill dere at akselen svinger ut som et hoppetau mellom lagrene. Utsvingingen er liten, men den er der i mer eller mindre omfang uansett om alt er rettet opp 100%. Den avhenger av akselens rotasjonshatighet, tykkelse, material, avstanden mellom opplagringspunktene, propellens masse og overheng, samt reaksjonskreftene mellom propell og vann.

 

Dersom akselens utsvingning har retning opp/ned, pga. tyngdekraftens påvirkning, kan dette være årsaken til at motoren vibrerer i lengderetningen.

 

Min anbefaling er at du får gjennomgått hele opplegget med noen som har spesialkompetanse på området og kan beregne teoretisk bevegelsesmønster. Etter hva jeg har forstått er denne Viksund-modellen ganske ny, hvor propellanlegg er blitt justert i ettertid.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ditt inledende spørsmål er "hvor starter jeg". Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt meg et måleur med leamikk (armer etc) og fot slik at jeg kan skru det fast. Dernest hadde jeg målt aksling og flenser. Det å begynne i den ene enden og bytte deler kan bli en tidkrevende og dyr affære, ved nærmere ettertanke. Merk at når du skal måle flenser er det ikke opprettingen som er interessant, men maskineringen av flensoverflater og konsentrisitet til akslingene. Jeg har tittet hos våre venner Biltema og C. Ohlson, finner ikke noe. Det må vel være et eller annet sted det går an å skaffe det rimelig.

Link to post
Share on other sites

Arnstein er antagelig inne på noe vesentlig her når han sier at svingninger i propellakselen kan være årsaken til at motoren vipper i lengderetning.

 

Du har en 4 sylindret 4-takt motor så vidt jeg kan se. Den har oscillerende krefter av 2. grad, og de har maksimalverdi lik fire ganger enkeltkreftene av 2. grad. (Motoren prøver å hoppe opp og ned). En slik motor har derimot ingen fri (ytre) momenter av hverken 1. eller 2. grad, og derfor skulle den ikke vippe i lengderetning.

 

Men motoren har 2., 4., 6., osv. hovedkritiske ordener. Det vil si at den har bestemte kritiske turtall, og det er slett ikke sikkert at det er den laveste ordenen som gir størst utslag. Disse turtall bør du holde den unna hvis du ønsker lang levetid på veivakselen. Dessuten genererer de svingninger i andre komponenter, f.eks. rør og stag, m.m. Disse svingningene kan man riktignok eliminere ved å klamre dem slik at den fri lengde endres, men det er enklere å unngå de kritiske turtall.

Link to post
Share on other sites

Her var mye interessant lesning.

 

Som Arnstein er inne på og som jeg glemte å nevne er det bare lagd 10 båter av denne typen og fra produksjonsnr 7 skal det iflg selger ha blitt satt inn en lengre hylse (og naturlig nok aksling) for å redusere støy fra propell (det har altså ikke blitt endret etter at båten var ny). Min båt er prod.nr 7 og altså den første med slik installasjon. Antar disse 4 siste ble lagd samtidig så her er nok løsningene like.

 

Propellen står i normal avstand fra utgangen på hylsa. Det er svært tregt å dreie akslingen rundt for hånd. Nesten umulig, men iflg Yanmar var ikke dette rart og skyltes at det er en svært lang hylse. De hadde vært bort i tilsvarende sa de...

 

Om den ikke vibrer like mye på tomgang, så ligger feilen i koblingen mellom aksling og gir, eller skjevhet i aksling eller ubalanse i propell.

Hmm. Hos meg er det betydelig mer vibrasjon når motoren er ikoblet. I fri har den litt bevegelse opp til 1000 o/min. Fra der står den i ro (har ikke prøvd over 3000 i fri, men tviler jo sterkt på at den kan begynne å vibrere da?) Uansett har jeg ikke synlig vibrasjon over 3000 o/min det er bare noe du merker som during i båten. Hadde det vært synlig ville vel hele greiene blitt ødelagt for lenge siden, runder 440 timer nå.

 

Jeg har forstått det slik at svingninger kan oppstå, selv om alt er riktig balansert? Hvis ikke er det jo rimelig enkelt, da sjekker jeg flensen først så aksling og propell. MEN jeg syns jo også det er rart at dersom det er ubalanse i propell og/eller aksling, hvorfor går det da så fint mellom 1800 og 3000 o/min?

 

Har lyst til å gjøre dette skikkelig for båten er knall og den har vi tenkt å beholde lenge. Er forberedt på å bruke en slump penger på å komme til bunns i dette og kanskje det tross alt er rimeligere å sett på CentaFlex uten å bruke mange lapper først på å studere fenomenet? Det skal ikke MYE til før jeg er fornøyd, det er liksom på grensen nå også. Mange ville ikke engang merket det...

 

Noen som vet om eksperter på slikt her på vestlandet? Det høres jo svindyrt ut hvis de ikke finnes i nærområdet da. Nærområdet må vel regnes å være Bergen-Haugesund.

 

Hva med å kjøre motor uten belastning først, da får du se om det er motoren eller drivenheten som er årsaken til vibrasjonen. Arnstein er vel inne på problemet ditt vil jeg tro, produsenten kan ha underdimensjonert for å spare noen lapper

Iflg Yanmar er det heller brukt for kraftige saker her. Hylsa og akslingen ble betegnet som overdimensjonert av Yanmar... :rolleyes:

 

Men motoren har 2., 4., 6., osv. hovedkritiske ordener. Det vil si at den har bestemte kritiske turtall, og det er slett ikke sikkert at det er den laveste ordenen som gir størst utslag. Disse turtall bør du holde den unna hvis du ønsker lang levetid på veivakselen. Dessuten genererer de svingninger i andre komponenter, f.eks. rør og stag, m.m. Disse svingningene kan man riktignok eliminere ved å klamre dem slik at den fri lengde endres, men det er enklere å unngå de kritiske turtall.

Dette ble litt tøft for en økonom. Her mener du at jeg har slike turtall uansett om ting er i balanse eller ikke? Hvordan finner jeg ut hvilke turtall en slik motor ikke bør kjøres på? Det beste her er kanskje å ikke alltid kjøre på nøyaktig samme turtall kanskje?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Her var mye interessant lesning.

 

Som Arnstein er inne på og som jeg glemte å nevne er det bare lagd 10 båter av denne typen og fra produksjonsnr 7 skal det iflg selger ha blitt satt inn en lengre hylse (og naturlig nok aksling) for å redusere støy fra propell (det har altså ikke blitt endret etter at båten var ny). Min båt er prod.nr 7 og altså den første med slik installasjon. Antar disse 4 siste ble lagd samtidig så her er nok løsningene like.

 

Propellen står i normal avstand fra utgangen på hylsa. Det er svært tregt å dreie akslingen rundt for hånd. Nesten umulig, men iflg Yanmar var ikke dette rart og skyltes at det er en svært lang hylse. De hadde vært bort i tilsvarende sa de...

Ekstra lang hylse? ja vel, men det er vel bare en opplagring i den fordi? eller er det et støttelager i midten på den? Vanligvis så blir en propellaksel opplagret bakerst i hylsa og med flensen på giret, lange akslinger kan ha et støttelager midt på. At akselen din skal være tung å dreie rundt har jeg vondt for å tro er riktig. Er du sikker på at ikke hele saken ligger i lagret bakerst i hylsa di? Er denne for trang vil vibrasjon og varmgang oppstå på grunn av for stor friksjon i lagret. Det skal faktisk være en bitte liten slakke i denne foringen og den skal være sjøvanns-smurt. Er også overbevist om at du skal klare å dreie på propellakselen ved å bruke hendene på flensen. Når jeg først nevner flens så har jeg opplevd at den kan være feilprodusert, altså kast i forhold til gearflens.

Link to post
Share on other sites

Ekstra lang hylse? ja vel, men det er vel bare en opplagring i den fordi? eller er det et støttelager i midten på den? Vanligvis så blir en propellaksel opplagret bakerst i hylsa og med flensen på giret, lange akslinger kan ha et støttelager midt på. At akselen din skal være tung å dreie rundt har jeg vondt for å tro er riktig.

Akslingen er ikke spesielt lang. Det er ikke lange bite på innsiden.

 

I min enkel verden så jeg for meg at det var lengre lager også i en slik hylse, men dette har jeg absolutt ikke peiling på. Faderen mente at dette måtte være helt feil at den ikke skulle være lett å snu rundt og jeg var også sikker på at dette var problemet, men Yanmar mente at det ikke var det så jeg stolte på dem. Har sendt mail til Bosvik med spørsmål om det skal være slik, men har ikke fått svar. Skal ringe dem i morgen den dag så vi kan få dette på det rene...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på en ting til, har du oljesmurt pakkboks? er den det har du vel mulighet for å skru den sammen for å forhindre oljelekkasje, er den skrudd for stramt til vil du også her få varmgang og kanskje vibrasjon av den grunn.

Kan kanskje være lurt å snakke med flere enn en forhandler også.

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på en ting til, har du oljesmurt pakkboks? er den det har du vel mulighet for å skru den sammen for å forhindre oljelekkasje, er den skrudd for stramt til vil du også her få varmgang og kanskje vibrasjon av den grunn.

Kan kanskje være lurt å snakke med flere enn en forhandler også.

Har fett-kopp. Tviler på om det er dette som er årsaken. Har gått ca 120 timer med motoren nå siden jeg fikk den og fenomenet er likt. Det forsvinner jevnt og trutt litt grease som jeg erstatter. Ser det har kommet ut litt mellom aksling og hylse så jeg har kanskje skrudd til litt hardt av og til, men det kan vel ikke få så store konsekvenser?

 

Ja, har tenkt å ta kontakt med Yanmar i Bergen. De har noe mer erfaring med fritidsbåtene enn dem jeg snakket med på Austevoll...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hmm. Hos meg er det betydelig mer vibrasjon når motoren er ikoblet. I fri har den litt bevegelse opp til 1000 o/min. Fra der står den i ro (har ikke prøvd over 3000 i fri, men tviler jo sterkt på at den kan begynne å vibrere da?) Uansett har jeg ikke synlig vibrasjon over 3000 o/min det er bare noe du merker som during i båten. Hadde det vært synlig ville vel hele greiene blitt ødelagt for lenge siden, runder 440 timer nå.

Selvfølgelig er det mer vibrasjoner når den er koblet i - fordi den da får belastning og må dermed virkelig "skubbe på" for å gå rundt. En slik "tomgangstest" forteller ingenting.

Det du kan gjøre, er å holde en pinne/stokk ned på akslingen når du går sakte forover, du vil da (sannsynligvis) kjenne en evt. kast i akslingnen.

Det er ikke sikkert heller at propellen er i perfekt balanse heller...?

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det mer vibrasjoner når den er koblet i - fordi den da får belastning og må dermed virkelig "skubbe på" for å gå rundt. En slik "tomgangstest" forteller ingenting.

Det du kan gjøre, er å holde en pinne/stokk ned på akslingen når du går sakte forover, du vil da (sannsynligvis) kjenne en evt. kast i akslingnen.

Det er ikke sikkert heller at propellen er i perfekt balanse heller...?

 

Har selv hatt erfarin med ny propell som skulle være ferdig avballansert fra produsent, ved sjekk viste denne seg å være helt på tryne, etter avballasering ble det som "nytt"

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg får ta en ting om gangen og nå har jeg jo en god del ting å sjekke: I rekke følge blir det vel:

 

1. Sjekke om hylsa skal være så "trang"

2. Sjekke om flensene er jevne

2. Sjekke om det er riktig labber

3. Sjekke om det er følbar kast i akslingen

4. Ta av propell og aksling og få dette sjekket i benk

 

Hvis vi da ikke har funnet ut av det nærmer det seg vel en fleksibel kobling antar jeg...

 

Takk for alle innspill, kommer til å dra frem tråden etter hvert som jeg får sjekket ting...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg får ta en ting om gangen og nå har jeg jo en god del ting å sjekke: I rekke følge blir det vel:

 

1. Sjekke om hylsa skal være så "trang"

2. Sjekke om flensene er jevne

2. Sjekke om det er riktig labber

3. Sjekke om det er følbar kast i akslingen

4. Ta av propell og aksling og få dette sjekket i benk

 

Hvis vi da ikke har funnet ut av det nærmer det seg vel en fleksibel kobling antar jeg...

 

Takk for alle innspill, kommer til å dra frem tråden etter hvert som jeg får sjekket ting...

Men før du begynner å dra ut asklingen, hvis du har pakkboks med flettepakning og gland, sjekk om du har korrekt stramming på glanden. Det du beskriver kan også peke dithen.

 

Akslingen bør først klokkes mens den sitter i båten, for all del.

Link to post
Share on other sites

Ble litt tenksom da det ble beskrevet at akslingen ikke kunne dreies rundt med håndemakt, har selv montert noen cutlesslagre av div. varianter, kort og lang aksling. Aldri hatt problemer med å dreie disse rundt, kun ulyd ved å starte motoren dersom lageret er helt tørt. Du burde sjekke vinkelforholdet mellom cutless lager, aksling, flens. Når cutlesslageret sitter langt bak på akslingen får du et "nesten usynligt press" på denne som kan gi resonans ved div. turtall.(tidl. nevnte "bueprinsippet) Dette vil nok kunne oppleves forsjelligt fra båt til båt da akslingen/lagre vil ha forskkjellig avstand.

Har selv hatt tilsvarende problemer der det med selvsyn kunne se at aksling vibrerte, snekken har en aksling med fritt heng på langt over en meter, her var vibrasjonene fryktelig, på dagens skute med en aksling er det kun aksling på ca 140 cm. Etter å ha fått maskinert aksel fra rå emne og avbalanser en allerede "avbalansert" propell er det en ny verden vedr støy..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har fett-kopp. Tviler på om det er dette som er årsaken. Har gått ca 120 timer med motoren nå siden jeg fikk den og fenomenet er likt. Det forsvinner jevnt og trutt litt grease som jeg erstatter. Ser det har kommet ut litt mellom aksling og hylse så jeg har kanskje skrudd til litt hardt av og til, men det kan vel ikke få så store konsekvenser?

 

Ja, har tenkt å ta kontakt med Yanmar i Bergen. De har noe mer erfaring med fritidsbåtene enn dem jeg snakket med på Austevoll...

Hei Bjoris!

 

Har det vært slike vibrasjoner hele tiden fra den var ny?

 

Du skriver at du har fettkopp på pakkboks. Regner med at du har Bosvik pakkboks. Da er det simringer i denne pakkboksen. Hvis du får fett ut mellom hylse og aksel akterut så smører du alt for mye. Det er en vanlig feil mange gjør. Mye fett kan kanskje føre til at gummien i cutlesslager sveller ut, og gjør det trangere. Det er derfor jeg spør om det var har vært vibrasjoner som nå helt siden du fikk båten.

Når det gjelder å ettertrekke fettkopp så gjør jeg det alltid når pakkboks er kald, før en tur. Når den er varm kan du lett komme til å presse fett forbi simmringen og ut i hylsa. Kan du også se at gummien mellom hylse og pakkboks buler en del? Blir pakkboksen din veldig varm under gange?

Link to post
Share on other sites

Du skriver at du har fettkopp på pakkboks. Regner med at du har Bosvik pakkboks. Da er det simringer i denne pakkboksen. Hvis du får fett ut mellom hylse og aksel akterut så smører du alt for mye. Det er en vanlig feil mange gjør. Mye fett kan kanskje føre til at gummien i cutlesslager sveller ut, og gjør det trangere. Det er derfor jeg spør om det var har vært vibrasjoner som nå helt siden du fikk båten.

Når det gjelder å ettertrekke fettkopp så gjør jeg det alltid når pakkboks er kald, før en tur. Når den er varm kan du lett komme til å presse fett forbi simmringen og ut i hylsa. Kan du også se at gummien mellom hylse og pakkboks buler en del? Blir pakkboksen din veldig varm under gange?

Jeg oppdaget ikke dette når jeg prøvekjørte båten, men så er det ikke så ille at du nødvendigvis ser det på direkten. Fikk ikke egentlig studert dette før jeg kom hjem, etter 300 nmil!!!

 

MEN jeg tror det har vært slik hele tiden. På turen hjem skrudde jeg ikke på denne hylsa i det hele tatt, var ikke vant med slikt og selger sa ingenting så derfor glippet det. Ergo har det heller vært for lite enn for mye i starten. Nå er det nylig jeg har presset inn for mye og jeg vet når det var for jeg presset nok litt for mye for å få koppen på. Burde tatt ut av heller...

 

Har ikke kjent på temperaturen under gange, den er ganske vanskelig å komme til, men skal skru ut dørken bak der og studere temp og varme nå til helgen så skal jeg kunne svare bedre på spørsmålene. Takk for tisp!

 

 

Ble litt tenksom da det ble beskrevet at akslingen ikke kunne dreies rundt med håndemakt, har selv montert noen cutlesslagre av div. varianter, kort og lang aksling. Aldri hatt problemer med å dreie disse rundt, kun ulyd ved å starte motoren dersom lageret er helt tørt. Du burde sjekke vinkelforholdet mellom cutless lager, aksling, flens. Når cutlesslageret sitter langt bak på akslingen får du et "nesten usynligt press" på denne som kan gi resonans ved div. turtall.(tidl. nevnte "bueprinsippet) Dette vil nok kunne oppleves forskjelligt fra båt til båt da akslingen/lagre vil ha forskkjellig avstand.

Vi hadde båten på land og da var det mye lyd fra hylsa, det var det ikke når den lå på sjøen. Antar det er fordi den "smøres" med vann bak? Vi klarer altså å snu på akslingen hvis vi tar i med begge hendene, men det er veldig tungt... Det var ikke lettere å skru når flensene var av så jeg holder heller på at hylsa er for trang (av en eller annen årsak) enn at det er feil vinkel. Vinkelforholdet du nevner blir vel uansett avklart når motoren rettes opp på nytt? Det var en del som måtte justeres for å få det riktig, men etter at motoren ble opprettet ble ikke dette fenomenet endret i det hele tatt... Viksund har demontert og sjekket oppretting etter på og fant den helt perfekt så det ligger nok ikke der...

 

Men før du begynner å dra ut asklingen, hvis du har pakkboks med flettepakning og gland, sjekk om du har korrekt stramming på glanden. Det du beskriver kan også peke dithen.

 

Akslingen bør først klokkes mens den sitter i båten, for all del.

Skal ringe Bosvik i dag så da får jeg vel forklart om det er noe jeg kan stille på. Aner ikke om der er flettepakning og gland (hva er gland?). Med klokkes antar jeg du mener sjekket for ubalanse? Høres sikkert litt dum ut nå, men dette er litt gresk for meg :rolleyes:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Skal ringe Bosvik i dag så da får jeg vel forklart om det er noe jeg kan stille på. Aner ikke om der er flettepakning og gland (hva er gland?). Med klokkes antar jeg du mener sjekket for ubalanse? Høres sikkert litt dum ut nå, men dette er litt gresk for meg

Det er et utall av muligheter som kan lede til det du opplever. Det kan være så enkelt og ubehagelig at enkelte komponeneter ikke passer sammen rent svingemessig. Derfor er det greit å sjekke ut det som er enkelt å sjekke.

 

Gland= den innretningen som strammer flettepakningen. Hvis Bosvik forteller deg at du ikke har dette systemet, så er det jo greit.

 

Klokking er ikke sjekke for ubalanse. For å snu det litt på hodet. Hvis du har et kast, kan du balansere til krampa tar deg, balanseringsmaskinen vil fortelle at alt er ok. Delen blir montert og det rister som pokker. Det du bør sjekke er at akslingen ikke går som et hoppetau, dette er lite trolig. Hva som kan være mer trolig, er at flensen som sitter på akslingen og kopler til gearkassen ikke er maskinert til toleranse. Det man ser etter er om hullet for akslingen er 90 grader på senterlinjen som propellakslingen har gjennom navet/flensen.

Link to post
Share on other sites

Bare en ting til.

Hvis du finner ut at pakkboksen blir veldig varm kan det hjelpe å lufte hylsen.

På installasjoner det det er høyt akselturtall kan det være nødevendig for å få ut luften innsert i hylsen

Når du sjøsetter båten og vannet strømmer inn i hylsen kan det dannes en luftlomme innerst. Har man ikke så høyt akselturtal så merker man sjelden for høy varme. Har man derimot høyt akselturtal kan høy varme bli et problem hvis man ikke lufter. Det var et problem på min SCAND Nordoc, men ingen problem på min NB740. På NB 8700 som jeg har nå så lufter jeg hylsen ved sjøsetting.

 

Man gjør det ved å løsne litt på slangeklemmer nærmest pakkboks og stikke noe mellom gummi og pakkboks. Man vi fa høre at luften kommer ut før det kommer vann. OBS OBS vær varsom!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...