Jump to content

Vibrasjoner - hvor starter jeg?


bjoris

Recommended Posts

Verdien av virbrasjonsmonitorering gikk for en stor del på empiriske verdier. Det vil si at vi kunne 'innen rimelighetens grenser' oppdage et slitt lager ut fra at man erfaringsmessig ville kunne si at et lager av gitt type ville ligge innenfor et antatt hertz-område med gitt karakteristikk. Men for virkelig å kunne sette fingeren på at 'her har vi feilen', medførte som regel at den gitte maskinen hadde blitt monitorert over en periode. Og at alle endringer som hadde blitt gjort over denne perioden hadde blitt rapportert inn. Eksempelvis om koplingen mellom drivende- og drevne enhet(er) hadde vært demontert, bytte av akseltetninger, lagre, impellere, klemkoblinger, åpning av rørflenser med tiltrekking, etc. etc. Selv da hendte det at supergutta (og jentene) med høy utdanning og lang fartstid bommet.

 

Hensikten med denne postingen er å reise en smule tvil om verdien av å implementere et 'leketøy' i den tro at man vil få en eureka-opplevelse og si at "her er feilen".

:yesnod:

 

Tror ikke slike verktøy har noen særlig verdi dersom man ikke kan bruke dem. Det er en grunn til at de fleste vedlikeholdsavdelingene i bedriftene rundt om kring leier inn slike tjenester isteden for å ha kompetansen på huset. Og da er det i tillegg som regel snakk om en elektromotor som drar ei pumpe eller andre mekaniske innretninger med konstant turtall, fastskrudd på et fundament. En dieselmotor som står og rister og går på alle mulige turtall med bevegelser og vridninger som forplanter seg i drivlinjen gjør ikke saken mindre komplisert.

Link to post
Share on other sites

Tja, anbefaler dere å lese dere opp litt... i dag benyttes apper i et uttall profesjonelle sammenhenger bla medisin for å nevne 1.

 

Det man lett kan avsløre og analysere er om feks vibrasjonene er sterkere ved propellhylsen enn nærmere motoren - altså elementær eliminasjonsteknikk steg for steg. Appene er uansett gratis så om en har hardwaren koster det ikke noe å prøve seg frem.

 

Man kan også benytte sprektrumanalyser vha samme app for å isolere den frekvensen som er mest dominerende og søke seg ut derfra.

 

Gidder ikke bruke for mye tid på dette men mulghetene til å avsløre kilden er helt åpenbart til stede med en gratisapp.

 

Et eksempel: http://usefulmobileapps.com/en/vibration-spectrum-analysis.php

 

bilde

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tja, anbefaler dere å lese dere opp litt... i dag benyttes apper i et uttall profesjonelle sammenhenger bla medisin for å nevne 1.

 

Det man lett kan avsløre og analysere er om feks vibrasjonene er sterkere ved propellhylsen enn nærmere motoren

 

men mulghetene til å avsløre kilden er helt åpenbart til stede med en gratisapp.

 

Tror ikke jeg trenger å lese meg opp på apper for å forså at årsaken kan sitte i propellen eller motoren, men jeg tviler fredeles på at å lese seg opp på apper løser et problem for en person som mangler mekanisk erfaring.

 

 

 

men mulghetene til å avsløre kilden er helt åpenbart til stede med en gratisapp.

Kanskje, men den muligheten er også tilstede med å legge en skrutrekker mot øret eller stetoskop.

Link to post
Share on other sites

Til Hulda: Veldig enig, feilformulering fra min side, det interessante er selvsagt om den vibrerer på de samme turtallene med gearet i fri. Vurderingen er at vibrasjonen ikke er der i samme turtall når gearet står i fri. Er det grunn til å tro at feilen ligger på fremdriftssiden (aksling/ demperplate)?

Laholm

Link to post
Share on other sites

eg har en perkins 4.108 i plastsnekka, (fram). det var motoren sett inn ca ett års tid før eg overtok båten, på tomgang var det en ganske hard risting i motoren, kunn sjå at den "skalv", men med litt omdreining forsvant den. men det var irriterende, for i fir måtte altid øke turtallet så det vart litt stilt, fant ikke ut kor bråket kom i frå. men en dag utpå sjøen ville ikke roret gå som det skulle,hang liksom når det skulle stå midtskips, gikk roligt til kai, og kontaktet en nabo som har slipp, eg må opp siden eg trur atde er noe med roret sa eg med han,men då eg sjekket mere i motor-rommet kom det for en dag at ALLE motorlabbene var kuttet tvers av som med en "kniv", heldigvis motoren hadde glidd litt akterover men ikke så langt at den falt ut av det som var igjen av labbene, kossen det har skjedd har eg endå ikke svar på, dt var akslingen med propelleren som hadde tatt i roret. opp med motor, på med nye labber, motor tilbake, med det samme spetakkelet, masse risting på tomgang, gode råd var langt vekke,

men så begynte eg å sjekke en labb om gangen, sto motoren beint? ( det var ingen varmgang i aksling osv.) når eg kom til bakreste på styrbord side og løyste litt på øverste mutter ble det helt stilt, motoren malte som en fornøyd katt, når eg strammet til kom risting og bråk til bake, så der låg nok fa......... begravet, justerte litt opp og ned på mutteren, dei andre er godt faste, men den som eg løyste litt på har stått sånn i over 2 år no, og motoren går som en drøm, eg la ut bilder av dei ødelagte labben på BP, for et par år siden, dette er det som skjedde med meg, men det er ikke sikkert det skjer med andre motorer. håper dere finner ut av det, :flag_bp::flag:

Link to post
Share on other sites

Til Hulda: Veldig enig, feilformulering fra min side, det interessante er selvsagt om den vibrerer på de samme turtallene med gearet i fri. Vurderingen er at vibrasjonen ikke er der i samme turtall når gearet står i fri. Er det grunn til å tro at feilen ligger på fremdriftssiden (aksling/ demperplate)?

Men nå har de altså bytta motorlabbene. Da får vi tro at de har rettet opp motoren også? 

Link to post
Share on other sites

Til Finnmarken: Ja maskinen er rettet opp, ligger godt innenfor marginene. Det blir spennende å se hva man finner på akslingen, men personlig har jeg vel ikke så mye tro på at den er skjeiv. Hvordan kan den bli skjeiv uten at jeg har vært nedi med propellen? Spennende å se om de finner noe i neste runde= demperplaten. 

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...
Laholm skrev On 26.9.2015 at 0.38:

Til Finnmarken: Ja maskinen er rettet opp, ligger godt innenfor marginene. Det blir spennende å se hva man finner på akslingen, men personlig har jeg vel ikke så mye tro på at den er skjeiv. Hvordan kan den bli skjeiv uten at jeg har vært nedi med propellen? Spennende å se om de finner noe i neste runde= demperplaten. 

Fant ut noe mer her ? Var akslingen skjev?

Link to post
Share on other sites

Laholm skrev On 26.9.2015 at 0.38:

Det blir spennende å se hva man finner på akslingen, men personlig har jeg vel ikke så mye tro på at den er skjeiv. Hvordan kan den bli skjeiv uten at jeg har vært nedi med propellen? Spennende å se om de finner noe i neste runde= demperplaten. 

 

nor star 290.. skrev for 16 timer siden:

Fant ut noe mer her ? Var akslingen skjev?

Sist sett på baatplassen

  • SISTE BESØK  26.September.2020

    26.September.2020

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...