Jump to content

Vibrasjoner - hvor starter jeg?


bjoris

Recommended Posts

1/2 til 1 ganger akseldiameter er generellt anbefalt avstand.

Det er korrekt! :cheers:

 

Og at det kan bli for trangt og redusere vanngjennomstrommning er også riktig, men ikke tema i denne tråden. At propellboss ikke skal ta bort i er selvfølgelig osgå viktig å unngå

Varmegang pga akselsink er for nært montert stevn har også forekommet.

 

Er ellesr helt enig i det Arnstein skriver. Ingen vits å rope "ulv, ulv" på nåværende stadium, men det hadde vært greit å se hvordan dette akselutstyret er montert. Er jo ikke helt vanlig iflg Bjoris.

Link to post
Share on other sites

Kjenner best meg selv og innrømmer gjerne at bekymringene kommer fort. Det er tross alt snakk om store verdier og angsten for den berømmelige katta i sekken spøker hele veien.

Kjenner meg igjen der:) Men det er ikke SÅ mye vibrasjoner at jeg tror store ting kan ha skjedd med selve motoren. Demperplata tror jeg derimot kan ha fått seg en smekk så den må sjekkes. Har ikke snakket med Viksund om dette med sjekk av demperplata, men det går sikkert greit. De har jo selv foreslått å fikse opp i dette så jeg har full tillit til dem. Er det mye jobb å skru ned så en får sjekket demperplata? Mulig jeg uansett skulle byttet til en som bråker mindre. Lotus hadde visst gjort dette med godt resultat...

 

Håper jeg får sjekket dette i helgen...'

 

Drar opp tråden når det er noe nytt å skrive om. Akkurat nå føler jeg at det har kommet frem det som er å si. MYE som har vært nyttig for meg og som gjøre det mye enklere å ta de riktige skritt videre. TUSEN TAKK!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vil anbefale deg som andre å få sjekket dette hos en som kan det bra. Vi har merket store viberasjoner fra 2500 omd og pååever på vår nye Sole motor. Dette skal vi etter råd fra Jon-Anton Swendsen (importør av Sole) få sjekket av Rød Båtbyggeri som satte inn motorer. Tror dere at det kan ha tatt noen skade etter 50 timer? Hører noen raklelyder under gange, men de er der selv om giret er koblet ut...

Vi tenker som så at det er greit å ha alt i perfekt stand når vi har brukt såpass mye penger på det.

 

Håper det går grei at jeg låner tråden din Bjoris!

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Håper det går grei at jeg låner tråden din Bjoris!

Gjerne!

 

Jeg har jo gått mange flere timer enn deg, men har heller ikke store vibrasjoner på såpass høyt turtall. Hvorvidt motoren har fått seg en knekk eller ikke etter slikt er jo rett og slett vanskelig å fastslå. Da må du i prinsippet demontere alt for en sjekk for å bli helt sikker, og det er jo drastisk. Jeg har tenkt å be om å få en sjekk på demperplata, er ikke denne unormalt slitt tror jeg heller ikke resten av motoren har lidd overlaste, men sikker kan en ikke være... Vi får vel ta en prat om hvordan vi skal forholde oss til eventuelle senskader som måtte oppstå.

 

Lykke til...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Gjerne!

 

Jeg har jo gått mange flere timer enn deg, men har heller ikke store vibrasjoner på såpass høyt turtall. Hvorvidt motoren har fått seg en knekk eller ikke etter slikt er jo rett og slett vanskelig å fastslå. Da må du i prinsippet demontere alt for en sjekk for å bli helt sikker, og det er jo drastisk. Jeg har tenkt å be om å få en sjekk på demperplata, er ikke denne unormalt slitt tror jeg heller ikke resten av motoren har lidd overlaste, men sikker kan en ikke være... Vi får vel ta en prat om hvordan vi skal forholde oss til eventuelle senskader som måtte oppstå.

 

Lykke til...

Takk for svar.

 

Å demontere hele motoren, er nok uaktuelt. Har hatt nokk problemer med en motor før, og nå skal vi ha flere problemfrie sesonger, uten å tenke på motoren...

 

Noen andre som har noen tanker rundt vibrasjoner på motoren vår???

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Noen andre som har noen tanker rundt vibrasjoner på motoren vår???

 

M/B Gamla

Ja. Litt stygt sagt kanskje,og egentlig så mener jeg det ikke som det er sagt. Er glad valget falt på Volvo og et ordentlig verksted etter å ha lest denne tråden.(Det var ikke helt problemfritt det heller da.)

Link to post
Share on other sites

Ja. Litt stygt sagt kanskje,og egentlig så mener jeg det ikke som det er sagt. Er glad valget falt på Volvo og et ordentlig verksted etter å ha lest denne tråden.(Det var ikke helt problemfritt det heller da.)

Det var ikke stygt sagt thor!

 

Jeg kan godt forklare hvorfor vi ikke valgte Volvo og Yanmar, som jeg vet er gode merker. Det skyldes tre ting. Det ene er at vi har hørt visse skrekkhistorier angående verkstedene dems. Den andre grunnen er at ingen av de kunne gi garanti for motorinnstalasjon i trebåt (det synes jeg egentlig er litt dårlig!), og den siste grunnen er at de var MYYYE høyere priset enn det Solè var.

 

Vi har ikke kjørt mye på det turtallet over 2500 omd, der viberasjonene er pga innkjøringstiden. Mottar gjerne synspunkter om våres viberasjoner kan ha skadet motoren?

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke kjørt mye på det turtallet over 2500 omd, der viberasjonene er pga innkjøringstiden. Mottar gjerne synspunkter om våres viberasjoner kan ha skadet motoren?

 

M/B Gamla

Kommer vibrasjonene i motoren - eller kan de komme fra propellen? Rakling er vel ikke noe unormalt på diesel motorer med gammel teknologi - vi leide en gang en Oceanis 331 med Nanni motor. Første gang jeg kjørte den båten i marsjfart trodde jeg riggen var løs. :eek: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer vibrasjonene i motoren - eller kan de komme fra propellen?

Vi er usikre på hvor det kommer fra, men er veldig sikre på at det har noe med akslingen å gjøre. Akslingen er som et hoppetau over 2500 omd (slik som Hulda beskriver det). Men viberasjonene er ikke konstant, den går over annenhvert sekund (hvis dere forstår hva jeg mener?). Synes dette er merklig!

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm - kanskje propellen er i ubalanse? eneste erfaring jeg har med ubalanse i propell er fra Bastø III - den rister i marsjfart - og de skal få justert vingene i Polen. Her har det ristet så mye at deler av salongen må repareres.

 

Det kan jo også være dårlig innfesting av aksling eller kast i akslingen.

rakling i motor kommenterte jeg i innlegget over - mens du svarte

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm - kanskje propellen er i ubalanse? eneste erfaring jeg har med ubalanse i propell er fra Bastø III - den rister i marsjfart - og de skal få justert vingene i Polen. Her har det ristet så mye at deler av salongen må repareres.

 

Det kan jo også være dårlig innfesting av aksling eller kast i akslingen.

EJpp, kast i akslingen er det vi ar tenkt at det kan være, men er ikke sikre. Håper bare det ikke er skjedd noe skade på motoren...
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det har vært slik siden vi hentet den...

 

M/B Gamla

Det bekrefter at noe ikke er 100% ved installasjonen. Tenkte på at oppretting av motor og aksel kunne ha endret seg. Det ville ikke vært unaturlig med ny installasjon, men er ikke problemet her.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Motorfundamentet som har "satt" seg, etter montering og oppretting av aksel? De fleste motorinstallasjoner i trebåt skal sjekkes etter et visst antall driftstimer.

 

I Sabb-bibelen står det:

"For trebåter er det en fordel å kontrollere opprettingen IGJEN etter at motoren har vært i drift en tid......."

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått tatt en kort tur med båten, hadde ikke tid til å skru av og sjekke flensen, men fikk konstatert at når motor og prop anlegg er varmt så klarer jeg å snu akslingen greit rundt. Den sitter litt, men når jeg først har fått det i bevegelse så går det relativt greit, det er tungt, men ikke sånn at jeg må ta så voldsomt i.

 

Prøvde en kveld da båten hadde ligget en uke og da hadde jeg ikke sjans...

 

Har jeg overdrevet litt nå kanskje, må ta en prat igjen med Bosvik. Hadde en kar med i dag som ikke har veldig peiling, han skjønte ikke hva som var så ille. Jo, han så vibrasjonene (det var en del sjø og da er det vanskeligere å se tydelig), men syns ikke det så så farlig ut...

 

Mulig jeg er ute å sykler her, ble usikker nå, men den knekte bolten i hylsa sier meg at dette ikke er helt som det bør være. Vel, vi får ta den til Viksund når kalesjen er klar, men det kan bli tøft å finne et tidspunkt på ca 3 timer uten sterk kuling/storm her vestpå:)

 

Konklusjonen min er at jeg må finne mer ut av dettte før jeg går til Viksund ellers blir det vanskelig for meg å overbevise dem om at ting ikke er som det skal... Sjekk av flens og temperatur på hylse samt sjekk om det er merkbar vibrasjon i hylse/aksling under gange er prosjektet før jeg går til Bergen. Heldigvis får jeg snart noen dager hjemme og kan se på dette, svært dårlig med tid hjemme om dagen. Var hjemme et par timer i dag slik at jeg fikk flyttet båten før stormen... Vel, det er vel derfor jeg har råd til båten da...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, må få det sjekket, ble litt usikker når jeg nå kunne snu rundt. Har aldri klart det før, men har heller aldri prøvd med varm hylse. Vi får se da... Ny melding når noe nytt mer matnytter har kommet opp...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, må få det sjekket, ble litt usikker når jeg nå kunne snu rundt. Har aldri klart det før, men har heller aldri prøvd med varm hylse. Vi får se da... Ny melding når noe nytt mer matnytter har kommet opp...

Jeg kan fortelle fra Hulda. Motor er 164 Hk. Akslingen er dia. 40 MM. Gearet tåler omtrent motoren, for yrkesbruk, dette er tunge greier. Jeg kan stikke hånden ned i hullet og dreie akslingen rundt. Om det er varmt eller kaldt, spiller ingen rolle. Jeg må bruke litt krefter, men Hulda er langt fra noen bola kraftkar, veldig langt derifra. Akslingen har samme treghet uansett om dirvverket er kjørt eller ikke. Det er ingen vibrasjoner. Om motoren går på tomgang med gearet i fri, eller om den drar på et hvert turtall mellom 700 rpm og 2000 rpm, så står motoren stille. Det rører seg ikke, motoren dirrer litt. Man må legge hånden på motoren for å oppfatte at den dirrer. Det er slik en "stor" motor skal være. Hevder Yanmar eller båtbygger at det normale er noe annet, så er Hulda tilbøylig til å kalle det bløff. Få det skriftlig at det er slik denne motoren/installasjonen skal fungere. Be deretter om fem års garanti på drivverket inkludert propellanlegg. Jeg vil anta at du da vil få alle bortforklaringene. Uansett, få bortforklaringene skriftlig. Det er greit å ha med seg i forliksrådet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...