Jump to content

Vibrasjoner - hvor starter jeg?


bjoris

Recommended Posts

Kanskje det hadde vært en ide å la Good Vibrations med Beach Boys ligge klar i CD spilleren foran hver tur? :lol::lol::lol:

 

Uansett så er det nå greit å ha utelukket alle sannsynlige feilkilder da. Gir en bedre følelse slikt. Og de vibrasjonene som blir igjen til slutt, de skal nok bare være der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Med all respekt Bjoris men jeg tror du lider litt av Mentalis Vibratis. Jeg har det på samme måte med oljetrykk uansett motormerke men det kalles Paranoia Oljetrykkis. Spørs om ikke båten din er helt ok egentlig som du har vært inne på selv.

:lol::lol::lol::lol:

 

Jo, du kan godt vært inne på noe. Har såpass selvinnsikt og humor at jeg innser at det godt kan være meg det er noe galt med. Nå står nok motoren min mer urolig enn det som er "vanlig", likevel er det nok innenfor det en må kunne forvente. Den har tross alt gått 450 timer uten at noe er gått i sønder... Jeg syns også at siden vibrasjonene gir seg når båten slipper vannet tyder det på at det er noe med vannstrømningene som er med å påvirker vibrasjonene

 

Innser også at det neppe blir bedre av å fokusere så mye på det som jeg har gjort, men så har jeg fått studert fenomenet ut og vet nå at det ikke er ubalanse i propell/aksling/flens da er det betydelig lettere å slå seg til ro med at slik er det bare.

 

Sist var det jo motoren på Fjorden som du kanskje husker så jeg har jo en "journal" som ikke er helt bra, selv om det nå viste seg at den motoren var skikkelig slitt og at det var på tide med overhaling var det jo til dels normale symptom som gjorde at jeg fikk sjekket dette ut...

 

Vel, håper Viksund finner ut av styringen så er det bare å vente på kalesjen fra Alf Hansen. Det var derfor jeg var hos Viksund nå. Disse vibrasjonene har jeg innsett at jeg ikke kan plage Viksund med så avbalansering osv har jeg gjort på eget initiativ og kost. Så selv om de nok syns jeg er litt Mentalis Vibratis så syns jeg ikke jeg er urimelig heller...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris

 

Har fulgt litt med på historien din om noen "vibber" i motor/aksling. Etter det jeg kan lese så er alt i skjønneste orden mht propell-aksling-stevnlager. Når jeg sjøsatte mitt siste bygg så var der noe vibrasjoner i "drivverket". For min del var det for mye, men som "mange" andre hadde godtatt fullt ut. Jeg visste at aksling,hylse og propell var helt 100. Så er det da noen av oss som er slik bygd at vi allikevel ikke gir oss med å finne årsaken. Jeg er definitivt en av disse og satte i gang med forskjellige tiltak. Det eneste som ga merkbart resultat i positiv retning var det å montere inn en fleksibel kobling mellom gearflens og akselflens. Dette resulterer i at du bryter den massive linja mellom aksling og motor og egensvingningen i hele enheten motor-aksling ble endret betraktelig. Mye prat ble det rundt dette med allverdens med teorier om at dette ikke kunne være årsaken. Monterte et allikevel litt på trass, og vips så endret dette seg positvit. Skal ikke si at dette er medisinen i din båt, men det er kanskje verdt en test. Hvorfor ikke få lånt en slik kobling, den monteres kun ved å flytte akslingen litt akterover og så montere denne inn imellom gearet og flensen. Båten må ikke på land. Husk å passe på at du har nok klaring til roret bak når du flytter akslingen noen cm. akterover.

:fireworks1::fireworks1:

 

Forresten godt nyttår alle sammen!!

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke få lånt en slik kobling, den monteres kun ved å flytte akslingen litt akterover og så montere denne inn imellom gearet og flensen. Båten må ikke på land. Husk å passe på at du har nok klaring til roret bak når du flytter akslingen noen cm. akterover.

Har faktisk tenkt på det i dag at jeg gjerne skulle lånt meg en slik kobling og sett. Siden det ikke er plass til et trustlager så begynner dette å være et av de få gjenstående alternativene

 

Mitt problem er at jeg har svært lite og gå på fra aksling til ror, det er maks et par cm så jeg måtte nok tatt den opp for å sjekket dette. Likevel tror jeg at jeg kommer til å fortsette jakten, jeg er nok av den typen du sier å være. Selv om alt skal være ok, hjelper det ikke helt når jeg innerst inne VET at det ikke burde være slik... Vel, kappe av akslingen er jo ikke noe problem, men selvsagt dumt hvis det viser seg at koblingen ikke fungerer og jeg gjerne vil tilbake til opprinnelig flens, da har jeg en for kort aksling...

 

Nå skal jeg først se hva Viksund gjør med styringen for å få den til å fungere, det KAN være at dette vil hjelpe på vibrasjonene også da jeg har en liten teori om at det ikke blir ideele strømninger rundt flyndre, propell og ror slik det er nå...

 

Vel, det bekymrer meg ikke så veldig. Vi får bare jobbe videre når en har tid og anledning så får vi se hva vi ender opp med...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ser du ikke er helt fornøyd med resultatet enda. Klaringen rundt propellen både til skroget kjølen og roret er viktig.

Her kan du finne en del informasjon om propeller og problemer som kan oppstå i den forbindelse.

Takker og bukker NEMO. Oppdaget ikke at du hadde lagt inn dette innlegget med denne interessante linken før nå.

 

Det blir mye spekulasjon om hva som skjer hos meg. Siden jeg nå har utelukket (med rimelig sikkerhet) at jeg har skjevheter eller feilmontert motor står jeg vel egentlig igjen med:

 

1. Strømningsforhold som gir dårlige arbeidsforhold for propellen

2. Torsionssvingninger

 

Slik jeg leser denne linken er det først og fremst torsionssvingninger en fleksibel kobling avhjelper. Nå kan det vel oppstå torsionssvingninger også hvis problemet ligger på pkt 1, men jeg forstår det vel slik at det da er større usikkerhet rundt om en slik flex.kobling vil hjelpe meg fult ut da. Jeg innser derfor at jeg bør STARTE med å prøve å endre strømningene og se om det hjelper, hvis ikke ser jeg ikke noe annen utvei enn fleksibelkobling. Har vært nede og målt nøyaktig hvor mye plass jeg har og ser at det bare er 29 cm fra pakkboks til girflens. Ergo er det i utg.pkt ikke plass til en flex.kobling med trustlager. En uten er mye rimeligere og langt lettere å sette på så det kommer jeg nok til å gjøre om ikke strømningsforsøket mitt avhjelper problemet... Det som selvsagt er dumt med en slik kobling er at den er langt fra så effektiv og hjelper heller ikke på så mange "problem" som en med trustlager gjør...

 

Anser det som sannsynlig at det er noe med strømningsforholdene da jeg hører at andre med samme skrog har samme tendens. Ser at jeg f.eks. har ca 2/3 av propellen bak kjølen, resten kommer nedenfor og skjules bare av flyndra, her ser jeg det som logisk at strømningene kan være ganske forskjellige bak kjølen kontra strømningene som går under kjølen og som treffer flyndra. Må vel starte her tenker jeg...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Anser det som sannsynlig at det er noe med strømningsforholdene da jeg hører at andre med samme skrog har samme tendens. Ser at jeg f.eks. har ca 2/3 av propellen bak kjølen, resten kommer nedenfor og skjules bare av flyndra, her ser jeg det som logisk at strømningene kan være ganske forskjellige bak kjølen kontra strømningene som går under kjølen og som treffer flyndra. Må vel starte her tenker jeg...

Bare hyggelig å gi tips dersom de hjelper. Har selv fått dette tipset.

Tror du er inne på rette vei når det gjelder strømningsforholdet til propellen slik som du beskriver det. Jeg hadde samme problem ned en tidligere båt der avslutningen på kjølen var ganske brei. Det var mye støy og luft i propellvannet. Det ble satt på en kile som avslutning på kjølen. Propellen fikk det mye bedre, men det var ikke plass til en stor nok kile. Derfor tror jeg det kunne blitt enda bedre med lengre kile.

 

Vet ikke hvor bratt akslingen er montert, men dersom den er for bratt kan den også lage tilsvarende støy. Når det gjelder flyndra, er det jo mulig at det kan blir kavitasjon rundt den, dersom den er brei og flat.

 

Det hadde vert interessant å sett et bilde av båten under med propell og det hele.

 

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg bestilt fleksibel-kobling fra R&D Marine, via norsk importør Sørensen & Balchen AS :rolleyes:

 

Det blir meget spennende å prøve denne, jeg har ikke altfor store forventninger. Håper selvsagt at det blir så mye bedre at det er verdt pengene, men til en pris av ca kr. 3.000,- er det jo ikke verdens undergang hvis det ikke hjelper hos meg. Prinsess benytter disse koblingene som standard på alle sine båter iflg Sørensen & Balchen så da får vi tro at det hjelper mot "normal" vibrasjon og støy iallefall. Centa skulle ha nesten kr. 10.000 for det samme så det virker HELT vilt, men selvsagt, deres produkt er kanskje bedre, men det er STOR forskjell ja.

 

Skulle det være så utrolig at det blir verre så sliter jeg litt da jeg må kappe akslingen og derfor må bytte aksling om dette må av igjen...

 

Sørensen & Balchen sier at de har mye positiv tilbakemelding, men at det ikke hjelper i alle tilfeller så det er selvsagt ingen garanti. Dessuten ble jeg nødt til å ta en litt vel kraftig sak fordi nummeret under denne var på grensen til å være for liten. Det gir en litt stiv sak i utg.pkt og derfor vil den heller ikke være maksimalt effektiv.

 

Antar det blir slik nå at jeg får et løft på båten, ut med aksling, kapping av denne da koblingen bygger 52 mm. Så blir det sjøsetting rimelig kjapt og testing. Skal huske på å ta bilder når jeg er på land igjen. Hvis det ikke blir bedre eller ikke godt nok så er neste steg å plastre på en mer aerodynamisk avslutning på kjølen og flyndra (her blir det sveising). Det blir ikke gjort før vårpussen og det er jo også litt interessant å ta en og en ting da en lettere finner årsaken.

 

Forbedringer av aerodynamikken under vannlinja kan være at jeg gjør uansett, for etter å ha studert Rodman 620 til faderen så ser jeg at her er det gjort SKIKKELIG, kjølen er avrundet i bakkant og roret er et smalt stålblad i stedenfor en 2 cm tjukk plastikksak som jeg har. Vel, litt skal vi ha å putle med, bare det blir så bra at det er helt ok... Det hører med til historien at Rodmannen har svært lite "hvit-sjø" som kommer ut under båten når den er i plan. Viksunden har betydelig mer...

 

Rodmannen står på land så jeg har tatt bilder av hvordan det ser ut her. Skal redigere linken og legge de ut her i kveld i fall noen er interessert i å se hvordan det ser ut der i gården...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det en fleksibel kobling m/thrustelager ala` Centa AGM eller en uten ala` AM ??

Denne "tilsvarer" AM fra Centa. Hadde ingen muligheter til å få plass til en med trustlager selv om det er logisk at dette hadde vært langt bedre. Det er også langt dyrere. Fikk priser fra 15.000 til 29.000 som hadde brukbar levetid på min motor (ca 3.000 timer). Det gikk tydelig en grense her da nummeret under som ble liten (svært lav levetid, ca 800 timer) kostet ca halvparten!!!

 

Bilde

 

Som nevnte, denne gir jeg kr. 3.000 for og jeg syns det er greit å betale en slik sum bare for å prøve. Det er jo verre å satse 15-20.000 på noen som du ikke vet resultatet av. Isåfall ville jeg gjort div forsøk på endring av strømforholdene under båten først. Nå tar jeg det andre veien rett og slett for det er dårlig med tid og klima for plastring og arbeid på båten nå...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Den er nok en enklere type det du har kjøpt en AM koblingen til CENTA, men jeg har sett koblingen ved flere anledninger. Husker ikke helt hvordan koblingen Princess monterer på sine båter er, men det er etter det jeg husker en fleksibel koblong av enkel type ala` den du har bestilt.

 

Får håpe det hjelper en del, og det er uansett ingen ulempe å ha en slik.

Link to post
Share on other sites

Den er nok en enklere type det du har kjøpt en AM koblingen til CENTA, men jeg har sett koblingen ved flere anledninger. Husker ikke helt hvordan koblingen Princess monterer på sine båter er, men det er etter det jeg husker en fleksibel koblong av enkel type ala` den du har bestilt.

Ja, det er jo naturlig at Centaen er mer komplisert. Den til ca 10.000 AM-80 tåler i tillegg mindre enn den jeg har kjøpt for kr. 3.000,- så hadde den koblingen jeg har kjøpt vært like bra ville nok Centa forsvunnet fra markedet. Centa mente at det var SVÆRT mye bedre med trustlager, natt og dag mente de i forhold til en AM, men plassen på 29 cm hos meg gjorde valget enkelt. Det er omfattende å tilpasse til slik løsning hos meg, må bytte hylse som er plastret fast som du ser på bildet. I tillegg til denne kraftige plata som må til for å ta opp trykket på 1.5 tonn... Vel, vi får gjøre det billig i starten og se om det er nok.

 

Iflg de jeg kjøpte av var det denne koblingen Prinsess benyttet, den ser kanskje litt annerledes ut når du kommer opp i dunder-diesel-klassen :eek:

 

Bilde

 

HER ER BILDENE AV RODMANNEN - SLIK JEG SER FOR MEG AT JEG SKAL FÅ DET TIL UNDER HOS MEG...

 

Bilde

Bilde

Bilde

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ser at du har en ordinær klemflens (Sleipner), men hva er det som ligger ned i kjølsvinet i tillegg til slangen til lensepumpa? Ble nysgjerrig.

 

Stevn på bildene i ditt innlegg er etter min mening mye smartere avsluttet enn på veldig mange båter med aksel. Ofte er stevn veldig bred, særlig i overknat av senter på propell. Det kan skape både dårligere virkningsgrad, støy og propellslitasje pga kavitasjon

 

Min båt:

Her er et bilde som jeg tok da jeg kjøpte vår båt. Det er ikke så bra, og det kommer ikke frem at det er en bue/tunnel opp ved propllen. den står ikke så nær bunnen som det ser ut for.

Det som derimot kan se er at det er festet en plate på hekken jevnt med bunnen. Hvis båten er tom/lett og jeg kjører maks høres ut som denne vibrerer. Har man en del på tankene hører jeg ikke det. en annen ting er roret. Som du ser får bare nedereste del av roret vann og styre med. Det er nok årsaken til at båten er noe treg å ta ror.

 

Bilde

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at du har en ordinær klemflens (Sleipner), men hva er det som ligger ned i kjølsvinet i tillegg til slangen til lensepumpa? Ble nysgjerrig.

Det er varsling av vann i båten, det ligger en foran i båten også. Dette er standardustyr, el. lensepumpe var ekstra så forrig eier tok seg ikke råd til det. Tipper denne varslingssaken er et krav nå??? Ser det er det samme på Rodman 620 til faderen. Der piper det noe voldsomt (oppdaget det når vi skulle vaske motorrommet), ante ikke at det fantes noe slik der før det peip noe sinnsykt, det tok litt tid før vi fant ut av det, ingen lys eller noe bare en alarm inni dashen en plass!!! Rodmannen er en 2002 modell. Viksunden er 2003

 

Når du er inne på klemflenser. Ser at det ikke er kile og kilspor i min aksling/flens. Det virker rart syns jeg. Vi opplevde at dette løsnet på den 77 hk Yanmaren vi hadde og fikk da frest kilspor og lagd kile (dvs faderen gjorde det på jobben). Vurderer å gjøre det nå som jeg tar ut igjen dette, men tilgangen til denne maskinen som gjorde jobben er visst vanskelig så vi får se... Virker det rart at det ikke er kile på en så stor motor???

 

Som du ser får bare nedereste del av roret vann og styre med. Det er nok årsaken til at båten er noe treg å ta ror.

Forstår ikke hvorfor roret begynner så høyt. Ser du noe poeng i dette? Forstår heller ikke hvorfor flyndra går opp igjen etter å ha passert propellen? Hadde den gått rett ut ville du fått mye mer ror i vannet. Vet du om NB har gjort endringer her etter kommentaren i Båtliv i høst? Det kan jo være testing som har gjort at de har valgt denne løsningen. Hos meg går flyndra rett ut under propellen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er varsling av vann i båten, det ligger en foran i båten også. Dette er standardustyr, el. lensepumpe var ekstra så forrig eier tok seg ikke råd til det. Tipper denne varslingssaken er et krav nå??? Ser det er det samme på Rodman 620 til faderen. Der piper det noe voldsomt (oppdaget det når vi skulle vaske motorrommet), ante ikke at det fantes noe slik der før det peip noe sinnsykt, det tok litt tid før vi fant ut av det, ingen lys eller noe bare en alarm inni dashen en plass!!! Rodmannen er en 2002 modell. Viksunden er 2003

 

Når du er inne på klemflenser. Ser at det ikke er kile og kilspor i min aksling/flens. Det virker rart syns jeg. Vi opplevde at dette løsnet på den 77 hk Yanmaren vi hadde og fikk da frest kilspor og lagd kile (dvs faderen gjorde det på jobben). Vurderer å gjøre det nå som jeg tar ut igjen dette, men tilgangen til denne maskinen som gjorde jobben er visst vanskelig så vi får se... Virker det rart at det ikke er kile på en så stor motor???

Forstår ikke hvorfor roret begynner så høyt. Ser du noe poeng i dette? Forstår heller ikke hvorfor flyndra går opp igjen etter å ha passert propellen? Hadde den gått rett ut ville du fått mye mer ror i vannet. Vet du om NB har gjort endringer her etter kommentaren i Båtliv i høst? Det kan jo være testing som har gjort at de har valgt denne løsningen. Hos meg går flyndra rett ut under propellen...

 

Vedr. Klemflens: Du trenger ingen kilespor/kile i denne typen flens (klemflens). De skal trekkes til med riktig moment og flaten er så stor at det ikke er noe problem at den løsner hvis dette er gjort riktig. det er også lurt å krystrekke når den monteres. Er du usikker på moment så ring Sleipner 69 300060 og spør. Disse klemflensene leveres til lngt større motorer enn din.

 

Vannalam er sikkert ok. Den kan man jo enkelt lage selv vha en nivabryter. Har et panel til lensepumpe m/nivåbryter med slik alarm. Enklet og rimelig - kanskje jeg monterer det.

 

Bilde

 

Rorløsning og flyndre vet jeg ikke om de har forandret på de nye (870T), men det tyder vel ikke på det siden det klages på rorvirkning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...