Jump to content

Yanmar 4jh3 te. Hvor er jordingspunktet til dynamo?


Bitteliten

Recommended Posts

Posted (edited)

I denne tråden står det om bytte dynamo prosjektet. 

 

og jeg har bestilt en balmar 60 100 sv dynamo. @Joerg Beckerhar gitt en meget god beskrivelse av hvordan og full av pågangsmot dro jeg i båten. For å bli minnet om hvor trangt det er 😂

 

Den originale kabelstokken på motoren har jeg ikke så lyst å tukle med, så jeg ser for meg å trekke ny minus kabel til dynamoen av god kvadrat. Men så mitt spørsmål. Hvor er jordingspunktet på motoren? 
er det dette punktet bak starteren ? Bolten kablene er på står i gods. 
4E9AE105-B440-4FA1-9E0B-D4B1937CBF66.jpeg.f007f65ac6e37cc9d52e1225f6b2bdf9.jpeg

 

C26747F0-3691-47EB-8D16-F956A86264B9.jpeg.56864de6595ab70f69b97c97182ce869.jpeg

 

kan jeg bruke et annet ledig hull, feks dette?

423DF449-99BB-4DD7-8C93-73B99DC4DB89.jpeg.585afa90dcdd1d9d48d852a5854cd152.jpeg

Edited by Bitteliten
Link to post
Posted (edited)

Du kan i prinsipp benytte et hvilket som helst jordingspunkt på hele motorblokken. Dynamoens jordings"punkt" er gods, og fortsetter gjennom festet til blokken. Enhver mutter som er i god elektrisk forbindelse med blokken er derfor å anse som god jord. Det er helt uten praktisk betydning om du benytter et jordingspunkt rett i nærheten av dynamoen eller på stikk motsatt side av motoren.

Edited by X10an
Link to post

Som @X10an skriver kan du koble deg til hvor som helst på blokka så lenge du har et enpolet system. Eller du kan legge den rett på minusen på batteriet. Da er du garantert minimalt spenningsfall når du lader. 

Link to post
Posted (edited)
Komodo skrev 7 minutter siden:

Eller du kan legge den rett på minusen på batteriet. Da er du garantert minimalt spenningsfall når du lader

 

Her er det vel snakk om å legge en ny kabel for å føre strøm mellom dynamoen og batteriets minuspol. Eller har jeg misforstått litt her? Kanskje det er snakk om en minuskabel fra en topolet dynamo og til motorblokken? Isåfall støtter jeg fullt ut det @Komodo sier :-)

Edited by X10an
Link to post

Slik jeg forstår Bitteliten skal han bytte dynamo, og dynamoen har egen minusledning. Om man legger minusen til blokka eller rett på batteripolen er jo i teorien det samme, så lenge blokka allerede er tilkoblet batteriminus, eller jordet som mange liker å si. Men kobler han ledningen rett på batteriet slipper han å risikere spenningsfall siden antall termineringer reduseres. 

Link to post
Komodo skrev 4 minutter siden:

Slik jeg forstår Bitteliten skal han bytte dynamo, og dynamoen har egen minusledning

 

Du har nok helt rett i din forståelse. Men i og med at motoren allerede har en minuskabel på 25mm2 eller mer, ville jeg selv utvilsomt benyttet en kort kabel fra dynamo til et hensiktsmessig sted på blokken. Dette gir betydelig mindre kabelsalat, tynnere kabel, lavere kostnad, enklere jobb og med stor sannsynlighet et lavere spenningsfall.

Link to post

Ja, det er alltid forskjellige måter å gjøre det på. Jeg har 35mm2 ledning rett fra minuspol til dynamo. For Bitteliten sin del spiller det vel kanskje en rolle hvor langt det er til batteriet. Står det et stykke unna er det jo nærliggende å gjøre som du sier. Men kanskje greit å tipse om at man bør slipe vekk lakken på blokka der kabelskoen treffer slik at man får god kontakt. 

Link to post
X10an skrev for 13 timer siden:

Du kan i prinsipp benytte et hvilket som helst jordingspunkt på hele motorblokken. Dynamoens jordings"punkt" er gods, og fortsetter gjennom festet til blokken. Enhver mutter som er i god elektrisk forbindelse med blokken er derfor å anse som god jord. Det er helt uten praktisk betydning om du benytter et jordingspunkt rett i nærheten av dynamoen eller på stikk motsatt side av motoren.

Denne dynamoen er IG.

Teoretisk kan alt du sier være riktig, praktisk derimot ser jeg det litt annerledes.
Det blir nok sjelden noe stor forskjell når en tilkobler B- rett ved eller på felles minus ("jord" på båt..er feil) så sant ikke dynamoen yter mer enn kablene er beregnet for. Motstand gjennom en motor og over to ekstra skruer derimot vil alltid være større enn over et stykke kobber som kobles rett til batteriet.
Og også ellers er det ofte enklere å få kontroll over et (særlig eldre) system når en strekker dedikerte ladekabler. Ofte ser man dette også når folk installerer dingser som er avhengig å kunne måle spenning for å arbeide presis. En lader, eller regulator som beregner overganger fra desimalen er avhengig clean minus.
Med 80A hos TS er det som sagt ikke nevneverdig, dog er det ikke sjelden at det finnes flere grunn for å vurdere dedikerte minuskabel.

En annen, ofte noe verre problem, er at en fint kan provosere elektrolyse.
Særlig når strømmen ledes tvers gjennom motoren, da finner nemlig elektronene alltid noe å leke med og dette er ofte usynlig, først og da sålenge ikke noe svikter (korrosjon, motstand, spenning vil finne en annen utilsiktet vei).
Noen produsenter går da ganske langt for å forhindre det (Volvo f.eks.) ved å isolere dynamoene fra starten av og å koble minus med egen kabel, særlig når dynamoen står på motsatt side av starteren (f.eks. D6), andre tar det som det kommer fordi prosessen kan gå sakte.

Bare for å ha nevnt det, fordi er det samme som vaksine.
Noe må jo bli sensibilisert først for å kunne reagere rask etter hvert. :smiley:

:seeya:
Jørg
 

 

Link to post
Joerg Becker skrev 6 minutter siden:

En annen, ofte noe verre problem, er at en fint kan provosere elektrolyse. Særlig når strømmen ledes tvers gjennom motoren, da finner nemlig elektronene alltid noe å leke med

 

Mener du virkelig at motorer (ofte) korroderer raskere dersom det ledes strøm tvers igjennom dem, enn dersom strømmen bare går over en kortere distanse? Du har mange kloke ord, men jeg kjøper ikke helt denne...

 

Joerg Becker skrev 13 minutter siden:

Motstand gjennom en motor og over to ekstra skruer derimot vil alltid være større enn over et stykke kobber som kobles rett til batteriet.

 

Påstanden her stemmer heller ikke ubetinget. Selvfølgelig kan det bli høyere motstand i forbindelse med kontaktproblemer og lengere kabler, men i praksis vil alternativene gjerne være (dynamo -> kort 16mm2 kabel -> motorblokk -> lang 50mm2 kabel -> batteri) eller (dynamo -> lang 16mm2 kabel -> batteri). Det blir følgelig flere kontaktpunkter underveis, men ved bruk av skikkelige termineringer og rene kontaktflater blir det veldig galt å påstå at resultatet alltid vil være større motstand i flere kontaktpunkter. 

Link to post

Vel..X10an, jeg skrev jo det, så tror jeg at jeg mener det. :smiley:

Men det er jo bare noe jeg sier, og som produsentene monterer.

Ellers, nettopp derfor et motspørsmål:
Mener du da at Volvo, Yanmar, BMW, ..., bruker bare 1 mm² eller krone mer
enn de må når de ikke behøver? 

Forresten, 16mm², jeg ante jo ikke at det finnes noe så tynt...  :confused:

:seeya:
Jørg

 

Link to post
Bitteliten skrev for 15 timer siden:

Men så mitt spørsmål. Hvor er jordingspunktet på motoren? 
er det dette punktet bak starteren ?

Nei, det er nok på starteren der hvor minus kabelen fra startbatteriet ditt er koplet til.

Link to post

Ut fra et korrosjons-konspiratorisk standpunkt, har @Joerg Beckeret ugjendrivelig poeng. Støpejern er ikke verdens beste leder av elektrisk strøm. Dynamoen henger i en rekke bolteforbindelser som vil gi motstand. Hulda har et en-polet motorsystem (bilmotor). Og en dynamo som vil få Jörg til å grøsse av vemmelse. Jeg er redd for elektroner på avveie. Derfor har jeg lagt opp egen minuskabel som går fra dynamo til felles minuspunkt bak ved selvstarteren. Her går også leder fra starter festebolt. Og så går kabel fra samme felles punkt til batteri minus. I følge Hulda-spec., maks tre (3) elektriske tilkoblinger i samme punkt. Husker ikke kvadraten, men jeg mener at det er rundt 70 kvadrat fra felles koblingspunkt og til batteri minus.

 

Når det gjelder Volvo yrkesbåt, så er dynamoen i seg selv to-polet og i tillegg er dynamoen montert med isolasjonssett. Dette fordi Volvo vet at en vanlig to-polet dynamo begynner å lekke elektroner etter som slitasjen melder seg. 

 

@Bittelitenkan vel bare finne seg en ledig plass i nærheten av selvstarteren. Han har jo en ledig M8 (?) der han har ringet inn på nederste bildet. En liten gjengetapp for å rense gjengene for maling er ikke skadelig. 

Link to post

Jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet enn orginal tilkoplingspunktet. Og er du redd for krypstrøm setter du inn en topolt bryter og isolerer motoren totalt elektrisk når den ikke er igang.

Link to post

@Joerg Becker

Vi vet godt at de store motorprodusentene kutter kostnader der de kan. Er det egentlig noen av dem som originalt benytter "så mye som" 16mm2 kabler fra dynamoen? Men å bruke minuskabelen fra batteri til startmotor for å overføre ladestrømmen fra dynamo er som regel alltid godt nok. 

 

Å bruke særlig mer enn 16mm2 på annet enn "ekstrem dynamoer"  (over ca. 75A kontinuerlig) mener jeg (som oftest) er å overdrive. I de aller fleste tilfeller vil riktig bruk av "sense" være mer på sin plass. Da får man ikke spenningstap til batteriet, kun et lavt effekttap (6W/m) i kabel. Å øke tversnittet opp til 25mm2 og mer gjør lite annet enn å øke virkningsgraden ubetydelig pga. mindre effekttap i kabel, men det gjør installasjonen unødig dyr og komplisert (lange strekk uten sense er en annen historie). Veldig ofte kan man hente inn mye unødig spenningsfall ved å heller korte ned på kabellengde, altså ved å klippe vekk ubenyttet lengde istedenfor å kveile den opp. Jeg har ikke tall på hvor mange meter med 25 og 50mm2 kabel jeg har sett ligge stripset sammen i store kveiler ved baugthrustere, i batterirom og i motorrom. Ofte kan det spares en meter eller mer ved å legge kabel en annen rute. Da setter jeg gjerne opp regnestykket som viser at man faktisk får et lavere spenningsfall ved å benytte tynnere kabel i kortere lengder. 

Link to post
Hulda skrev 31 minutter siden:

Jeg er redd for elektroner på avveie. Derfor har jeg lagt opp egen minuskabel som går fra dynamo til felles minuspunkt bak ved selvstarteren.

 

Jeg smiler alltid av Hulda's innspill :-)

Kan @Hulda for argumentets skyld finne frem sin strømtang og måle elektronhastighet i den paralellkoblede minuskabelen ved tappet batteribank og nystartet motor, og i tillegg en måling av dynamoens ladetrøm i plusskabelen? Det ville vært artig å se hvem som faktisk vinner kampen mellom skilpadden og haren, David og Goliat, støpejern og kobber, areal og resistans... (stryk det som ikke passer) 

Link to post
Posted (edited)

Beklager et lite sidespor på tråden din @Bitteliten, men siden det er relatert til denne motoren og har med dynamo å gjøre, så tar jeg sjansen....

 

Jeg har kjøpt eksakt denne type motor (brukt), og holder på med montering i båten min. Når det gjelder det elektriske så har jeg to helt konkrete spørsmål om "løse ledninger" - som jeg ikke finner ut av ved bare å se på koblingsskjemaet. 

  • Se bildet under. På dynamoen - ut av denne - er det ledning med mulighet for tilkobling av "ett-eller-annet". Se der fingeren min peker. Kan den være til noe "ekstra-bruk", kanskje til annen (separat og frivillig) regulator? Har du en slik? Hvis ja, er den koblet til noe - og i så fall hva?
  • Dette gjelder punktet gjelder ikke ved dynamo, men lenger bak: Ved koblingskontaktene, der kabler fra instrumentpanel kobles til, så har jeg tilsvarende løs ledning/koblingspunkt (fra motorsiden) i parallell med kontaklednigene. Jeg ser snev at denne på ditt bilde lenger opp i tråden (i nedre høyre hjørne), men klarer ikke å se om den der er tilkoblet noe. Er den det? Og hvis ja - koblet til hva?

Og så klarer jeg ikke ut fra koblingsskjemaet å se noen sikring i kretsen. Min gamle VP hadde slik festet på selve motoren. Er det virkelig ikke sikringer (utskiftbare) i den elektriske kretsen som "dekkes" av kabelstokken mellom motor og instrumenter?

 

image.png.e80d79cacd826cfdd1cf6c942e23c5fe.png

Edited by Ronald
Link to post
Posted (edited)

Nei, @X10andu får bare smile til gliset går helt rundt. Du får heller lese deg litt opp. 

Måtte tenke litt etter. USCG setter vel en grense på 50 mA max. De bøkene jeg har lest setter vel en grense for skadelige strømmer til 30 mA. Jeg vet ikke hvilken grense disse 'strømtengene' dine har.

Edited by Hulda
Link to post

@X10an
Som sagt, jeg er ikke uenig med deg.
Dessuten mer enn enig ang. å strekke kabel, men riktige kveiler ser jeg sjelden.
Ellers er det ladeeffektivitet jeg håndterer mest, samtidig jeg ikke er huselektriker som flest må bestemme om det er 1,5 eller 2,5mm² men må avgjøre om det blir 16 eller 25 og tydelig større for å frakte mine ekstreme mengder av strøm som kommer fra overdimensjonerte dynamoer.
Jeg aksepterer ikke mer enn 0,5V spenningsfall noen sted, men orienterer meg til <0,3V uansett. Så kan det blir spenningsfall senere, når ting blir eldre,
og pleier fortsatt å være innafor også etter mange år.  
Derfor ser jeg heller ikke lengre på et parr hundrelapper mer til 10 meter kabel når jeg så installerer et system som nok er på vei til å være overdimensjonert, men som da har så mye reserver at vi i hvert fall ikke diskuterer spenningsfall når en kunde ringer meg senere for å spørre "om noe". 
Dette.. er utelukket fra starten av, og fysisk er det litt over en millimeter mellom f.eks. 25, 35 og 50mm². 

Så videre til mennesker og vedlikehold.
Ting blir installert, og så (med litt flaks) vedlikeholdt neste gang noe blir reparert.

Det finnes nok alltid minst to argumenter for en og det samme sak.
Men jeg må nå arbeide litt videre, her finnes det kø her også. :smiley:

Ha en strålende dag alle samm

en. 

:seeya:
Jørg

Link to post
Ronald skrev 6 minutter siden:

 

 

image.png.e80d79cacd826cfdd1cf6c942e23c5fe.png

Det er W / P , som pleier å levere vekselspenning/signal til turtallmåler.
Sjelden brukt på Yanmar.
 

Link to post

@Hulda

Jeg vet ikke om vi snakket litt rundt hverandre her? Jeg tenkte i retning av at om din dynamo lader en viss strøm ut av plusskabelen, hvor stor andel av returstrømmen går da tilbake til dynamoen gjennom motorblokken, i forhold til hvor stor andel som returneres gjennom minuslasken du har lagt opp i tillegg? 

Link to post

Hulda er båt. Det er ingen dedikert minuslask, om man tenker bil. Det går, som beskrevet, negativ 50 kvadrat leder som binder motorens en-polede komponenter til batteri minus. Glødeplugger minus går gjennom blokken til selvstarter minus. Dette handler ikke om mest mulig effekt ut av noe som helst. Dette handler om preventivt tiltak for å hindre vagabonerende strømmer. Hulda ligger i sjøen minst 24 måneder i slengen. Propellen står i elektrisk kontakt med dynamoen. Propellen har ikke sett en eneste anode på 18 år, det er null tæring/avsinking. Derfor. Det er opplagt flere som burde sette seg inn i vagabonerende teorier :-)

Link to post
Posted (edited)
Hulda skrev for 2 timer siden:

 

@Bittelitenkan vel bare finne seg en ledig plass i nærheten av selvstarteren. Han har jo en ledig M8 (?) der han har ringet inn på nederste bildet. En liten gjengetapp for å rense gjengene for maling er ikke skadelig. 

Det hullet jeg merket i det siste bildet var det jeg tenkte å bruke. Gjenger er renset - trenger jeg å ta av lakk på anleggsflaten på blokka også eller blir det god nok jording ved kontakt mellom boltens hode og gjengene i blokka?

 

Mix skrev for 1 time siden:

Jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet enn orginal tilkoplingspunktet. Og er du redd for krypstrøm setter du inn en topolt bryter og isolerer motoren totalt elektrisk når den ikke er igang.

Jeg er ganske sikker på at det punktet jeg markerte der det er minus kabler i dag er minus fra dynamo. utfordringen er at kablene ligger inni kabelstokken inni et plastrør - og alt er lakkert med tykk lakk. Men det er 6 mm2 ut av dynamoens E punkt og 6 mm2 på jordingspunktet i blokka. så derfor antar jeg at det er dynamoens jordingspunkt også. 

 

Avstand fra dynamo til jordingspunktet jeg har tenkt å bruke er ca 40cm. Jeg har tenkt å bruke 16mm2 kabel og det bør holde med god margin. Kan jo opp til35mm2 - men ser ikke helt poenget med det. Eller hva tenker du @Joerg Becker?

 

Om jeg hadde trukket kabel fra dynamo til felles minus for batteriene hadde det blitt ca 1,5 meters trekk - da hadde jeg brukt 35mm2 slik det er på pluss kabelen. Men det er mer jobb  - og om jeg tolker diskusjonen over så er det kanskje teoretisk fordelaktig - men i praksis ikke nødvendig med det oppsettet jeg har tenkt meg (100 amp dynamo)

 

@Ronald - beklager her er jeg helt blank. 

Edited by Bitteliten
Link to post

@Hulda

Beklager så mye, her har åpenbart jeg misforstått. Jeg fikk nemlig for meg at dynamoen hadde en ekstra minuskabel i tillegg til å være elektrisk koblet til motorens gods gjennom dynamofestet. Jeg tenkte det gikk en kabel fra dynamoens gjennomgående festebolt og ned til felles minuspunkt ved startmotor. Altså en kobberkabel parallellkoblet med motorens gods.

Link to post
Posted (edited)
Bitteliten skrev 14 minutter siden:

trenger jeg å ta av lakk på anleggsflaten

 

Det ville nok fungert å bare sette inn en bolt, men det ville ikke vært noe en fagmann kunne anbefalt. Nei, slip nå vekk litt lakk så får du god og holdbar tilkobling. Litt batteripolfett fra biltema gjør at dette aldri vil korrodere.

 

Bitteliten skrev 16 minutter siden:

Avstand fra dynamo til jordingspunktet jeg har tenkt å bruke er ca 40cm

 

Kan du gjøre den 10cm kortere blir du kvitt 25% av spenningsfallet i denne kabelen.

Jeg sier ikke dette fordi jeg seriøst mener at det er noe du må gjøre. Jeg sier det bare for å fremheve hvor mye det er å hente på å korte ned kablene der det er hensiktsmessig :-)

Edited by X10an
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...