Jump to content

Hvordan kunne båten vår synke?


Fjordfruen

Recommended Posts

Takstmann har gått gjennom båten og ikke funnet noe unormalt med det mekaniske sier han. Båten var potte tett etter at den ble hevet. Det er ikke toalett ombord og båten er selvlensende. Dessverre ble det ikke lønnsomt for forsikringsselskapet å reparere skadene den har fått ved å være under vann og båten har blitt kondemnert. Interessant teori aileenll på det med luken til dobbeltbunnen, er det denne luken som er bak på båten?

Link to post
Share on other sites

Vi har en Pioner multi på jobben som er selvlensende. Den måtte vi legge med baugen ut i båsen da vind og kun små bølger fylte båten med vann inn igjennom selvlensingen. Denne har to gjennomføringer med kuler i som skal hindre vannet å komme inn men ved riktige forhold ble det fort mye vann der. 

Link to post
Share on other sites

På Vallø småbåthavn har vi redda flere båter som har vært påvei ned pga løv som har tettet selvlensingen.

Her gikk det vel så fort at det ikke er det som har skylda..

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Min båt har en kuleventil på selvlensinga, men jeg går sterkt ut fra at takstmann hadde lagt merke til om den var stengt. Ellers støtter jeg løv-teorien her. Jeg har selv opplevd at annet rusk og rask delvis tetter rista på dreneringshullet og da tar den ikke unna like bra. 

Link to post
Share on other sites

Om han ikke hadde lagt merke til at den var stengt bør han finne seg en annen jobb!   kjendt sak det med lauv og dritt i lenserne. Det er jo båteiers ansvar at dette er i orden!   Noen produsenter setter også inn veldig små dimensjoner på lenserne. på min Askeladd er dette bra dimensjonert med to lensere og kuleventiler på hver, samt vannlås

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Båten lå ved flytebrygge, fortøyd slik vi alltid har fortøyd med fire fortøyninger og tett kalesje på. Her er det vonde synet som møtte oss. Oppholdsvær og ingen grunn vi kan se til at vann naturlig skal komme oppi båten. Som sagt er det en vannslange på flytebrygga, så den kan ha vært medvirkende. Hvordan kan store mengder vann komme inn i båten og senke den når båten ellers er helt tett?

 

image.png.ab328a0a7592ebbeb28dfeacbe8f7a79.png

Redigert av Fjordfruen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 10 timer siden:

Jeg ville tro det tar mange timer å senke båten med vannslange så merkelig hvis noen sabotører henger rundt så lenge for å slå av vannet og kveile opp vannslangen.

 

Eg her ikkje tru på at folk som driv hærverk kveilar opp vasslangar, men det er vel ofte slik at om ein sjølvlensande båt blir tung nok så renn vatnet fort gjennom sjølvlensingane, og inn i båten?

Link to post
Share on other sites

Som jeg oppfatter det er dette en båt uten toalett med gjennomføringer i bunn. Motor er innenbords Mercruiser med drev, ut fra årsmodell antagelig diesel av typen 1,7 DTI. Denne motoren henter kjølevann gjennom drevet. Er det bensinmotor kan den ha egen sjøvannspumpe og kjølevannsinntak gjennom bunn, men dett er lite trolig.

Ut fra det jeg skjønner finnes det ikke andre åpninger i skroget under vannlinjen enn drevet og eventuelt utløpet fra selvlensing.

Om det er trimflaps på båten kan gjennonføring for ledninger/slanger til disse være potensiell kilde til lekkase om de ligger unnder vannflaten. Det er i såfall en unormal måte å montere de på.

Om det er derimot er trimtabs av typen interceptor på båten vil gejnnomføringene for kabler ligge under vannlinjen, men om lekkasje er her burde det lekke fortsatt etter at båten er hevet.

 

Sabotasje/hærverk tror jeg er lite sannsylig, ref det @Ask skriver innlegg over.

Da står det igjen lekkasje i forbindelse med selvlensing eller drev.

Og vann må ha kommet inn annet sted enn i den selvlensende kabinen.

Ref værforholdene som beskrives i det døgnet båten sank så må lekkasje ligge under vannlinje.

Lekkasje et sted i eksossystem som ligger under vannlinje er mulig, men dett burde da lekke også etter at båten er hevet igjen.

Lekkasje i kjølesystem er mulig, f.eks. intercooler på en Mercruiser 1,7. Bunnen av denne ligger lavt og trolig under vannlinje.

Eller lekkasje i knute-belg og at vann kommer inn gjennom lageret i transom.

Belg for gear-kabel ligger også normalt under vann, sikres med slangeklemme på transom og en klips kabelen. Denne klipsen kan tæres bort om man venter for lenge med å skifte den.

Gjennomføring for kjølevann for motor kan ligge under vannflaten. Husker ikke om røret her er av plast. Om dette sprekker på innsiden av transom kan det begynne å lekke. 

Vet av erfaring slange for kjølevann og drevolje blir stive om de ikke skiftes ofte nok. Dette kan øke belastning på gjennomføringer i drev når drevet tiltes opp eller det svinges maksimalt.

Gjennomføring for olje eller ledninger for trim grensebryter og indikator er neppe problem, disse ligger helt på toppen av transom er normalt ikke under vann.

 

Annet scenerio kan være at lekkasjepunkt ligger akkurat over vannflaten når båten er tom og tørr innvendig.

Ved bruk kan det ha kommet vann inn som gjør at båten ligger litt lavere i vannet når den forlates, men ikke så mye at det er merkbart når man ser på båten fra brygga. Om det lekker inn i motorrom så er ikke dette selvlensende. Lekkasjepunkt kan da ha havnet under vannflaten og båten har fylt seg. I så fall er dette en selvforsterkende effekt hvor innstrømming øker etter som båten kommer dypere i vannet.

Når båten er hevet og tømt kan den igjen flyte så høyt at lekkasjepunkt er over vannflaten. Båten fremstår da som tett og det fremstår som et mysterium hvordan den kunne synke.

 

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Selvlens er selvsenk, var det noen som sa en gang. 

 

Kjenner ikke Ryds, men kjenner minst til tre tilfeller med Ibiza 19 som har gått ned pga. løvtettede utløp. På den båten ligger utløpene lavt, og den skal ikke mye under normal vannlinjen før vannet renner feil vei - og da går det fort... 

 

Men dette er jo ikke årstiden for mye løv, og det har jo heller ikke vært nedbør slik jeg har forstått det? Og som sagt, båttypen er en annen enn den jeg refererer til. 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er noe som ikke stemmer. Hvis båten låg ved flytebrygge, med kalesje på, selvlens åpen og det ikke var noen lekkasjer på slanger eller gjennomføringer når båten ble hevet kan den i utgangspunktet ikke synke. Hvis takstmann var nøye ved sjekk av slanger og gjennomføringer burde han ha oppdaget en slik lekkasje som Jens_P skisserer, (noe som ellers høres ut som den eneste tenkbare forklaringen). Da gjenstår et forholdsvis avansert sabotasje, der noen har løsnet en slange eller lignende for så å dykke ned å feste den igjen når båten vel er sunket. Neste spørsmål er da hvorfor noen skulle gjøre dette? Selv om man har uvenner som ønsker en vondt vil vel de fleste regne med at en båt er forsikret og at man egentlig ikke påfører eieren noe stort tap, uten muligens en tids båtløshet. Med den info vi har her virker det ubegripelig.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var dette etter årets første tur? 
Hvis det var det, og den har 1,7 dti, ville jeg sjekket intercooler. Den kan ha fått frostsprengning uten at dette er veldig enkelt å se på en kontroll i ettertid, og tatt inn en del vann under bruk, kanskje nok til at selvlensinga har «snudd» før dere la til land. 

Mange «hvis» fra meg her, men en mulig forklaring. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

båten i nabobåsen min sank på samme vis her for noen år siden, tror aldri de fant ut årsaken,

Baten var en XO 240 Cabin, som ble overtatt av forsikringsselapet. den skal etter sigende ha sunket på nytt, men det kan jeg ikke bekrefte.

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vi holdt på å søkke en kompis sin båt på fest ei gang, da var vi alt for mange folk ombord som satt baki, og selvlensingen førte vann inn i båten. Når vi først merka det var det så mye vann i båten at vi ikke klarte å holde følge med pumper. 

 

Men vi fikk berget det akkurat ved å hiva alle ombord frem på baugen, da kom lensehullene over vann igjen å vi fikk kontroll. 

 

Det var ikke noen spor etter at folk hadde "lånt" båten til en liten fest regner jeg med.. Men kansje andre scenarioer kan utløse det samme? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...