Komodo Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 S/Y Emma skrev for 10 timer siden: De som er ærlige, får bryderiet med å oppsøke en slik stasjon for å få scannet QR-koden sin. De som driter i det, slipper elegant unna. Ja, det er slik det er. Har snakket med noen som har vært på Koster osv, men ingen har tatt bryet med å dra innom Sponvika. Gunga Din skrev for 10 timer siden: Mye skrik å lite ull, sa bonden som klippet grisen…….. Glimrende ordtak, som også får fram hvor dødfødt tiltaket i Sponvika er... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 (redigert) tobixen skrev for 10 timer siden: Forøvrig, det fremstår som relativt innlysende på meg at formålet med mange av kontrolltiltakene er å indirekte hindre importsmitte - gjøre det minst mulig attraktivt å dra ut på ferie og komme hjem igjen. Å tvinge båtfolket til å oppsøke Sponvika og scanne en QR-kode der kan jo også sees på som et indirekte tiltak mot importsmitte - det virker i utgangspunktet meningsløst, men det gjør at det fremstår som litt mindre attriakivt å krysse grensen. Helt enig. Ser Kjøpenhavn er ett gult område men lite tyder på att jeg kommer til å velge å skrive att vi har vært der på innreise skjema til ungene. Tenker det holder med den vanlige køen om man ikke skal stille seg i test kø også med påfølgende venting på resultatet før man kan dra videre. Kommer til å holde de i karantene for så teste de ut av karantenen etter 3 dager slik regelverket er for barn som kommer i fra ett gult område. Hva den testen på grensa har for seg i vårt tilfelle skjønner jeg ikke. Redigert 9.Juli.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 tobixen skrev for 17 timer siden: Noen hevder at "bare de stopper én koronasyk fra å spre smitte, så er det verd det" - men man må aldri glemme kostnadene ved slike tiltak, samt alternative kostnader ved tilsvarende tiltak for å hindre smitte. Jeg synes det er helt greit at kontrollen er der. Kostnadene ved tiltakene, kontra kostnadene ved at mange blir smittet, og enda flere må i karantene vet jeg ikke. Men det som denne personen gjorde er slett ikke greit! Og han får svi får det, heldigvis. Ansvarlig for at ca 100 personer ble smittet, og ca 1000 i karantene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Hva kan konsekvensen av å IKKE gå innom Sponvika bli for den enkelte hvis man blir tatt for det lovbruddet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lurvetass Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Undrer meg litt over vinklingen av denne diskusjonen og holdningene som kommer frem. Jeg men det er viktig å forsøke å være lojal og følge myndighetenes regler og system. Konsekvensene for smitte i landet er store ved en nedstengning. Også sitter folk her og spekulerer på hvordan de kan vri seg unna, droppe alt. Alt på grunn av en omvei og en liten forsinkelse på hjemturen. Hvis alle skal kunne vurdere alle regler i samfunnet som ikke passer dem er vi på ville veier. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
willmasta Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 lurvetass skrev 23 minutter siden: Undrer meg litt over vinklingen av denne diskusjonen og holdningene som kommer frem. Jeg men det er viktig å forsøke å være lojal og følge myndighetenes regler og system. Konsekvensene for smitte i landet er store ved en nedstengning. Også sitter folk her og spekulerer på hvordan de kan vri seg unna, droppe alt. Alt på grunn av en omvei og en liten forsinkelse på hjemturen. Hvis alle skal kunne vurdere alle regler i samfunnet som ikke passer dem er vi på ville veier. ? Jeg kan være uenig i mye, men det er valg til høsten. Der stemmer man på de man tenker gjør noe riktig, og minst mulig av det man er uenig i. Men samfunnet som helhet har best av at vi også følger de reglene vi ikke liker. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 lurvetass skrev 35 minutter siden: Undrer meg litt over vinklingen av denne diskusjonen og holdningene som kommer frem. Jeg men det er viktig å forsøke å være lojal og følge myndighetenes regler og system. Konsekvensene for smitte i landet er store ved en nedstengning. Også sitter folk her og spekulerer på hvordan de kan vri seg unna, droppe alt. Alt på grunn av en omvei og en liten forsinkelse på hjemturen. Hvis alle skal kunne vurdere alle regler i samfunnet som ikke passer dem er vi på ville veier. Kloke ord! Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 lurvetass skrev for 4 timer siden: Undrer meg litt over vinklingen av denne diskusjonen og holdningene som kommer frem. Jeg men det er viktig å forsøke å være lojal og følge myndighetenes regler og system. Konsekvensene for smitte i landet er store ved en nedstengning. Også sitter folk her og spekulerer på hvordan de kan vri seg unna, droppe alt. Alt på grunn av en omvei og en liten forsinkelse på hjemturen. Hvis alle skal kunne vurdere alle regler i samfunnet som ikke passer dem er vi på ville veier. Endelig en motvekt til tastaturtøffingene.... La oss heller være littegrann takknemlige nå for at vi faktisk kan få reise igjen etter lang tid. Ja så er ikke alle løsninger staten har kommet med helt optimale, det får vi leve med. Enkeltes ego tar jo helt overhånd ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 lurvetass skrev for 4 timer siden: Undrer meg litt over vinklingen av denne diskusjonen og holdningene som kommer frem. Jeg men det er viktig å forsøke å være lojal og følge myndighetenes regler og system. Konsekvensene for smitte i landet er store ved en nedstengning. Også sitter folk her og spekulerer på hvordan de kan vri seg unna, droppe alt. Alt på grunn av en omvei og en liten forsinkelse på hjemturen. Hvis alle skal kunne vurdere alle regler i samfunnet som ikke passer dem er vi på ville veier. Der er litt vanskelig å si seg uenig i at man skal følge lovpålagte regler. Men for oss som har vaksine og papirene i orden er dette kun en byråkratisk ordning som ikke gir noen form for økt smittevern, som jo egentlig skulle være hensikten. Det kan kanskje lette samvittigheten litt for dem som måtte finne på å reise rett hjem. For mange som går langsomt med båten er det heller ikke snakk om noen liten omvei. Personlig ville jeg kanskje dratt innom Sponvika på vei fra Sverige, men jeg vil ikke anklage noen for dårlig holdning hvis de prioriterer anderledes enn meg selv. Egentlig er jeg heller litt imponert (eller skremt . . ?) over hvor lovlydige nordmenn er til å følge regler som ikke betyr noe i praksis. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
S/Y Emma Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 (redigert) NilsPils skrev 8 minutter siden: Egentlig er jeg heller litt imponert (eller skremt . . ?) over hvor lovlydige nordmenn er til å følge regler som ikke betyr noe i praksis. Fordi nordmenn er ekstremt konforme og har en svært høy tillit til myndighetene. Det er vel og bra, og er en av hovedårsakene til at alt går på skinner her i landet. Samtidig gjør det oss litt sløve, siden vi slipper å tenke selv. Alt skal godtas, og helst ikke stilles spørsmål ved. Redigert 10.Juli.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 S/Y Emma skrev 56 minutter siden: Samtidig gjør det oss litt sløve, siden vi slipper å tenke selv. Alt skal godtas, og helst ikke stilles spørsmål ved. Tja, for egen del opplever jeg ganske mange kritiske røster både her, og der, i radio og TV, aviser og diverse fora, men i sum er jeg meget glad for at jeg bor her i landet og har myndigheter (både politiske og fagfolk) som har holdt en så stø hånd på det hele. Nei, alt er ikke perfekt hvilket de vel også selv innrømmer, men som sagt; A job well done! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ugleseth Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Komodo skrev for 16 timer siden: Ja, det er slik det er. Har snakket med noen som har vært på Koster osv, men ingen har tatt bryet med å dra innom Sponvika. Glimrende ordtak, som også får fram hvor dødfødt tiltaket i Sponvika er... Tollen/politiet anretter en kontrollpost i Sponvika av alle steder. Det er i bakevja. En saktegående båt bruker en halv dag på seilasen. Tollen velger helt andre steder når de skal kontrollere om båtene her ei flaske vin for mye. Da lurer de ved Herføl og innhenter båter i høy fart utaskjær. Kystvakta ligger ute ved Tisler og rapporterer om fartøy i bevegelse mot Norge. Nå tenker jeg det blir mest soling og kaffedikking for tollen i sponvika for det er knapt en båt fra Sverige. De får tid til å spekulere for nå lanserte tollen at ikke CE godkjente båter er livsfarlig. Dette kan være en ny kontrolloppgave. Mouche skrev for 7 timer siden: Hva kan konsekvensen av å IKKE gå innom Sponvika bli for den enkelte hvis man blir tatt for det lovbruddet? Det resulterer 20 000 i bot...eventuelle rettsaker og fengsestraff hvis man ikke vedtar. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Ugleseth skrev 9 minutter siden: Tollen/politiet anretter en kontrollpost i Sponvika av alle steder. Det er i bakevja. En saktegående båt bruker en halv dag på seilasen. Tollen velger helt andre steder når de skal kontrollere om båtene her ei flaske vin for mye. Da lurer de ved Herføl og innhenter båter i høy fart utaskjær. Kystvakta ligger ute ved Tisler og rapporterer om fartøy i bevegelse mot Norge. Må si du har bra detaljkunnskaper om geografien ved svenskegrensa med tanke på at du holder hus på Svalbard. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lurvetass Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Alle er vel enige i at plasseringen er laaangt unna å være optimal. Men forrige smittebølge kom i stor grad med reisende fra utlandet. Og jada vi er fullvaksinerte har bare vært, eller skulle bare og vi er jo så forsiktige. Men det landet med flest fullvaksinerte er på vei inn i en ny bølge nå. Så jeg mener følg reglene og hjelp til med å hindre spredning. Dette er en pandemi og den skiller ikke på flinke og bra folk fra båtplassen eller andre. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Ms Fortuna Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Det er vel å anta at Sponvika ble valgt kun fordi det er 7 minutter å kjøre for grensepolitiet som er satt til å utføre denne kontrollen, fremfor 60 minutter å kjøre helt ut til Skjærhalden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 lurvetass skrev 5 minutter siden: Og jada vi er fullvaksinerte har bare vært, eller skulle bare og vi er jo så forsiktige. Vi er også fullvaksinerte, men så klart, havnevakten her på Klädesholmen kan jo smitte oss. Skulle det være noen mening med hjemreisekontroll burde vi få en pinne opp i nesen. Å sjekke et bilde på mobilen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lurvetass Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Dette går på holdninger og myndighetenes mulighet for kontroll. Regelverket er ikke laget akkurat for å passe til hver enkelt av oss. Kjører alle båter inn mot Sponvika og kontrollposten er det mye enklere å hanke inn den ene som forsøker å snike seg forbi enn hvis mange bare kjører igjennom. Og fronter vi holdningen om at selvfølgelig følger vi regelverket tenker kanskje de som ikke er vaksinert og driter i smittevern seg om og dropper turen. Noen få timers forsinkelse etter flere uker på tur, nei, klarer ikke å se at det er noe stort problem. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Ugleseth Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Ms Fortuna skrev 18 minutter siden: Det er vel å anta at Sponvika ble valgt kun fordi det er 7 minutter å kjøre for grensepolitiet som er satt til å utføre denne kontrollen, fremfor 60 minutter å kjøre helt ut til Skjærhalden. Det er jo godt og sundt bondevett når politiet sparer 30 minutter på kortere vei og 30 båter må kjøre en halv dag for å overholde reglene og bruke opp flere 100 liter brennstoff på en meningsløs kontroll. Men det gjenspeiler vel bare arrogansen i pollitiet.. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Tenker vel heller at det gjenspeiler arrogansen til enkelte at man ser det som en menneskerett å få ta sommerferien med båt i Sverige jeg, for så å heve seg over lover og regler. Fredrikstad blad skrev forøvrig for noen dager siden at 99 båter med 180 personer hadde til da vært innom Sponvika for kontroll. Så helt dødt er det ikke der. Politiet sparer altså 53 minutter, ikke 30. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Jeg må innrømme at jeg ikke er så opptatt av andres holdninger. Jeg har som regel nok med meg selv og mine litt anarkistiske tilbøyligheter. Derfor prøver jeg å pense innpå med et spørsmål: Hva med nordmenn som har vært en tur i Strømstad og ikke har fått vaksine? Jeg tenker da på styrmannen min. Slipper han unna med bare test på grensen og uten karantene . . ? Jeg forutsetter da at vi tar turen om Sponvika på hjemveien. Det kunne passe bra med en harrytur for litt bunkring nå . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ugleseth Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Ms Fortuna skrev 44 minutter siden: Tenker vel heller at det gjenspeiler arrogansen til enkelte at man ser det som en menneskerett å få ta sommerferien med båt i Sverige jeg, for så å heve seg over lover og regler. Fredrikstad blad skrev forøvrig for noen dager siden at 99 båter med 180 personer hadde til da vært innom Sponvika for kontroll. Så helt dødt er det ikke der. Politiet sparer altså 53 minutter, ikke 30. du kan jo besvare et enkelt spørsmål. Er publikum til for politiet eller er politiet til for publikum. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Ugleseth skrev 13 minutter siden: du kan jo besvare et enkelt spørsmål. Er publikum til for politiet eller er politiet til for publikum. Politiet utfører oppgaver de blir pålagt av lovgivende myndighet. Så for alt vi vet er de like oppgitt som deg over systemet. Ikke skyt budbringeren? Denne tråden ble vel fort en corona-tråd, men er vel teknisk sett en informasjons- og tolkning av informasjonstråd. Altså hvilke regler gjelder for Sverigeturen i båt akkurat nå. Hadde jeg ikke hatt tre minikapteiner jeg måtte passe på alene akkurat nå hadde jeg putreseilt sørover. Og tolket reglene slik at jeg kunne kontaktet politiet i hjemmehavn Oslo for registrering og det som måtte komme. Gjetter på at de hadde bedt meg dra rett hjem, men hadde også gladelig stilt opp på Grønland politistasjon ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Det blir spennende om det blir noen endringer på innreisereglene når vi kommer hjem, kanskje om en måneds tid? Idag er det 5 uker siden vi startet hjemmefra i Son. Da var det ikke opprettet noen kontrollstasjon i Sponvika. Enn så lenge koser vi oss her i Sverige, pt. Klädesholmen. Vi er begge fullvaksinerte. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 NilsPils skrev 49 minutter siden: Derfor prøver jeg å pense innpå med et spørsmål: Hva med nordmenn som har vært en tur i Strømstad og ikke har fått vaksine? Jeg tenker da på styrmannen min. Slipper han unna med bare test på grensen og uten karantene . . ? Jeg forutsetter da at vi tar turen om Sponvika på hjemveien. Det kunne passe bra med en harrytur for litt bunkring nå . . . https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/egenerklaringsskjema-for-personer-som-skal-i-innreisekarantene-og-bekreftelse-pa-egnet-oppholdssted-for-gjennomforing-av-karantene2/id2791503/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Ugleseth skrev for 1 time siden: ... båter må kjøre en halv dag for å overholde reglene og bruke opp flere 100 liter brennstoff på en meningsløs kontroll. Nå har du sovet i timen igjen Uglesett. Hvis du leser lengre tilbake i tråden ser du at jeg har regnet ut at det er en omvei på 1 time om man går i 7 knop. Forutsetning er en som kommer fra Strømstad og skal til Onsøy eller lengre. Ingen grunn til å krisemaksimere den omveien altså. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.