Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

Thomas_h skrev 6 minutter siden:

A: Er det OK å ta frem slag-borremaskin i uthavn?

Dette har vært diskutert her inne før, og konklusjonen er vel at det er å anse som miljøkriminalitet. 

 

Thomas_h skrev 6 minutter siden:

B: Er det ok å la bolter/fjellkiler stå igjen?

Etter min mening er det ikke noe feil med det. Kiler som kun er slått ned i en sprekk kan jo fjernes igjen, og når de står der kan de jo være til glede for nestemann som kommer og skal fortøye. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 9 minutter siden:

A: Er det OK å ta frem slag-borremaskin i uthavn?

B: Er det ok å la bolter/fjellkiler stå igjen?

 

A: For å fikse ting ombord hvor slagbor må til så er det vel greit, men jeg ser ikke så mange plasser ombord hos meg i hvert fall hvor det er nødvendig. For å feste ting permanent i naturen er det ikke OK.

 

B: Nei, ikke hvis det er permanent montert og endringen ikke kan reverseres. Man skal forlate naturen som man fant den da man ankom, så man skal ikke feste permanente bolter i uthavn. Kiler kan vel bankes løs og fjernes?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 32 minutter siden:

 

A: For å fikse ting ombord hvor slagbor må til så er det vel greit, men jeg ser ikke så mange plasser ombord hos meg i hvert fall hvor det er nødvendig. For å feste ting permanent i naturen er det ikke OK.

 

B: Nei, ikke hvis det er permanent montert og endringen ikke kan reverseres. Man skal forlate naturen som man fant den da man ankom, så man skal ikke feste permanente bolter i uthavn. Kiler kan vel bankes løs og fjernes?

Enig i dette. Men, noen plasser jeg har vært, så er det faktis såpass mye avskalling av fjell i sprekker etter kiler, altså sår rundt sprekkene, at jeg lurer på om det kanskje hadde vært bedre om noen hadde borret faste kiler. Det er selfølgelig ikke noe hvermansen skal drive med. Personlig synes jeg det er værre med nye bålplasser på svaberg, enn om noen setter en god bolt på en fin plass, uten at det blir mere riktig av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 26 minutter siden:

Personlig synes jeg det er værre med nye bålplasser på svaberg,

Enig i det, og det temaet har også blitt diskutert tidligere. Veldig mange her inne har gitt klart uttrykk for at dette bare er tull, og at de har brent bål i fjæra i alle år uten at det har vært noe problem. Tror kanskje dette er et større problem i ytre Oslofjord og Bohuslen, der vi har denne flotte, blankskurte granitten som de ikke har i resten av landet. Der blir det stygge sår som sprekker opp og forvitrer videre når folk brenner bål rett på fjellet. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Enig i det, og det temaet har også blitt diskutert tidligere. Veldig mange her inne har gitt klart uttrykk for at dette bare er tull, og at de har brent bål i fjæra i alle år uten at det har vært noe problem. Tror kanskje dette er et større problem i ytre Oslofjord og Bohuslen, der vi har denne flotte, blankskurte granitten som de ikke har i resten av landet. Der blir det stygge sår som sprekker opp og forvitrer videre når folk brenner bål rett på fjellet. 

joda det var mange her som syntes bål på svaberg var en menneskerett. Og husker jeg ikke feil mente mange at svaberg har vi tross alt nok av. Flertallet mente også at man bare kunne borre i svabergene og montere øyer for fortøyning. Trengte man ved til bålet så kunne man hugge litt rundt bålplassen. Tror synspunktene var omtrent slik.

Link to post
Share on other sites

Bål på svaberg er vel forbudt hjemlet i lov, ref. diverse artikler i sommer. Regner med at å dra fram bor for å legge seg der det passer er i samme gata. Det som passer meg best uansett hva lovverk måtte mene er ikke definisjon på menneskerettighetene 😬 ergo er det vel ca i retning av dårlig sjømannskap, også om man gjør det i fellesferien 😉

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fellesferien er slutt, men enkelte holder dårlig sjømannskap i hevd….

I dag gikk turen til klov-holmen sør på kråkerøy. Var litt uggen nordavind, men ikke noe stort problem det. Tittet etter båten med jevne mellomrom, da vi hadde vind i hekken, ankerfeste var godt og alt var fryd og gammen. Lå lettere avslappet på svaberget da jeg hørte motordur, hva i svarte hel@&### var det jeg så? En 55-65 foter som kom i god halvplan, rett under planeterskel 10-15 meter bak vår båt i smalt sund, og bølger du bare kan drømme om!! Jeg sto på fjellet og veivet febrilsk med armene, ropte og plystret, men mannen på fly gjorde ingen tegn til å senke farten. Da var det bare å styrte ned til båten, og prøve å redde denne fra fjellet. Heldigvis ble den ikke knust denne gangen, men det var ikke hans skyld at det gikk bra. 
Det var dagens lille utblåsning, har kommet hjem nå, men er fortsatt eitrende forbanna 😤

 

Legger ved et kartutsnitt over området

 

DFD4F181-FF08-4A51-8D93-3E70AD184D48.jpeg

Redigert av Smyg1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opplevde noe lignende for noen år siden.

Lå langside ved brygga til en kamerat, og et par store passerte ute i leia som gikk forbi.

Min kamerat, ba meg passe båten for de der lager kjempebølger.

 

Min egen sjømannskap hva angår fortøyning hadde en bratt lærekurve den dagen. Med varig fortøyning longside mot brygge, kastes nå alltid anker og daumann for å holde båten ut fra brygga. 

Det er tross alt mer sannsynlig at det kommer flere, enn at det var de siste.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

 

 

On 7/29/2021 at 12:44 AM, Grand Banks jr said:

@Komodo, den filmen er ukjent for meg så da er jeg nok for ung. Ser ut som den kom ut noen år før jeg skrek første gangen. :giggle:

 

On 7/29/2021 at 1:13 AM, Komodo said:

Den bør uansett ses. Klassiker som refereres til i mange sammenhenger, f.eks. parodier :thumbsup:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Picnic_med_døden

 

On 7/29/2021 at 8:58 AM, Bjørn Løvjomås said:

Må bare passe på at bygutten ikke kjører inn i feil hull..  det kan bli verre..   han har jo litt erfaring der:giggle:

 

On 7/29/2021 at 9:23 AM, Bonus said:

"Deliverance" er filmen som har gitt meg den sterkeste 'stemningsopplevelsen' på kino. Sett den flere ganger, men første gangen på kino ga varige minner.

Nå er disse minnene blitt endret. For alltid. @sap_2000 har gitt meg noen sterke bilder av en banjospillende @Bjørn Løvjomås på netthinnen. Feilplasserte staker eller ikke, min sutring i denne tråden er at jeg sliter med å bli kvitt disse bildene ... :giggle:

 

I dag ble også mine minner endret for alltid @Bonus 

 

I dag hadde det tilfeldigvis seg slik at jeg nok en gang forvillet meg nedover på dette etterhvert mye omtalte sørlandet. Som naiv, bortkommen bygutt fant jeg det best å søke råd og veiledning hos de lokale, så svingte innom det første og beste flytende bedehuset jeg fant etter å ha passert tromøybrua. Det var en stor prangende hvit yacht med prinsessetekst på siden (må tjene godt disse predikantene)...

 

Ombord der var det en tilsynelatende hyggelig og blid predikant som insisterete på å lose meg den siste biten til raets ende noen steinkast lenger sør.

 

IMG_3206.JPG.63c5827ad4fac0833868975d18fc8384.JPG

 

Opp i båten kom han, og vi satte fart videre ned sundet mot Arendal. Der jeg hadde tenkt til å svinge babord ut Galtesund forandret plutselig fremtoningen til den ellers blide og hyggelige sørlendingen seg dramatisk. Stiv i blikket og med en autoritet man ikke setter i motmæle sier han:  "I dah tar mi elvå, det er nok best mi tar over kringlå".

 

Jeg fant det best (og tryggest) og inta en passiv holdning og overlot roret til pastoren. Jo lengre inn i elva vi kom, jo stivere ble sørlendingen i blikket og knokene på nevene som grep rund rattet ble bare hvitere og hvitere der vi gled forbi Nidelv camping og under brua med noen cm klaring.

 

Men plutselig når vi nærmet oss det søndre utløpet, idet vi rundet rundt Olavsholmen kom det noen toner på radioen som fikk sørlendingen til å livne momentant til. Jeg pustet lettet ut over at vi snart var ute av dødens elv (forhåpentligvis)og dro frem kameraet. Det skulle jeg ikke gjort .... :pray: :giggle:

 

 

Fortsettelse følger i en mulig fremtidig episode. :giggle:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 18.8.2021 at 10.24:

Hvordan er din Viksund bakover? Vet det er forskjell på de ut fra prop størrelse og flaps. 

 

Så ikke denne før nå. Jeg har svær flaps pga stor motor, og 17" propell. I stille vær styrer den greit akterover, men er det litt rufsete vær så går den akkurat der den vil uansett. Men veldig mye mer manøvrerbar enn andre snekker jeg har vært borti. I og med at jeg er avhengig av båten uansett vær, har jeg pakket vekk kalesjen for bedre oversikt og mindre vindfang. Jeg merker stor forskjell på vindfølsomhet med og uten kalesje. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 23 timer siden:

 

 

 

 

 

 

I dag ble også mine minner endret for alltid @Bonus 

 

I dag hadde det tilfeldigvis seg slik at jeg nok en gang forvillet meg nedover på dette etterhvert mye omtalte sørlandet. Som naiv, bortkommen bygutt fant jeg det best å søke råd og veiledning hos de lokale, så svingte innom det første og beste flytende bedehuset jeg fant etter å ha passert tromøybrua. Det var en stor prangende hvit yacht med prinsessetekst på siden (må tjene godt disse predikantene)...

 

Ombord der var det en tilsynelatende hyggelig og blid predikant som insisterete på å lose meg den siste biten til raets ende noen steinkast lenger sør.

 

IMG_3206.JPG.63c5827ad4fac0833868975d18fc8384.JPG

 

Opp i båten kom han, og vi satte fart videre ned sundet mot Arendal. Der jeg hadde tenkt til å svinge babord ut Galtesund forandret plutselig fremtoningen til den ellers blide og hyggelige sørlendingen seg dramatisk. Stiv i blikket og med en autoritet man ikke setter i motmæle sier han:  "I dah tar mi elvå, det er nok best mi tar over kringlå".

 

Jeg fant det best (og tryggest) og inta en passiv holdning og overlot roret til pastoren. Jo lengre inn i elva vi kom, jo stivere ble sørlendingen i blikket og knokene på nevene som grep rund rattet ble bare hvitere og hvitere der vi gled forbi Nidelv camping og under brua med noen cm klaring.

 

Men plutselig når vi nærmet oss det søndre utløpet, idet vi rundet rundt Olavsholmen kom det noen toner på radioen som fikk sørlendingen til å livne momentant til. Jeg pustet lettet ut over at vi snart var ute av dødens elv (forhåpentligvis)og dro frem kameraet. Det skulle jeg ikke gjort .... :pray: :giggle:

 

 

Fortsettelse følger i en mulig fremtidig episode. :giggle:

:lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...