Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

Lingefan skrev for 16 timer siden:

20 meter er god klaring, litt bølger må seilbåter som ligger midt i leien tåle.

Passerte Sognesjøen på vei nordover i kuling fra nord, så jeg kan bekrefte at seilbåter tåler bølger.

Så ikke en eneste motorbåt på sjøen, den dagen.

Så når enkelte personer her på forumet hele tiden jabber om hva seilbåter må tåle, blir det bare for dumt.

Man trenger ikke ikke være professor i matematikk, for å forstå at en saktegående båt, ikke har en mulighet til å endre kursen/farten fort nok til å komme seg en bajas i 30 kn+

Har også møtt på mange hurtigbåter i sommer, som holder god avstand.

Her er det tydelig, at det er skikkelige sjøfolk som er på jobb.

 

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Jeg lå i Grunnesund i Lillesand kommune i to dager og én natt i sommer, og der kom det tydelig frem at folk har hastverk på sjøen.

 

Da har jeg trolig kjørt forbi deg flere ganger, men litt overrasket over din erfaring for akkurat der du har ligget har jeg faktisk ikke sett en eneste båt som har kjørt fort i sommer. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jada, alle har eksempler på hva vi har opplevd.

Vi lå i 5 knop i Kreppa, utenfor Kragerø og ble forbikjørt av en seilbåt på det smaleste stedet. Han klarte nok 8-9 knop.

Fikk også slengt til oss at vi var en jævla halvplaner.

Han presset oss ut mot grunna på styrbord og presset en møtende skjærgprdsjeep nesten på grunn på motsatt side.

Så det at det bare er motorbåtfolket som ikke tar hensyn er jeg ikke enig i. Vi gjør alle vurderinger som kunne vært bedre. Og seibåtfolket har ikke alltid rett eller at alle alltid skal vike for dem.

 

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

@lurvetassHer er du vel inne på noe vesentlig. Man ser og argumenterer (som oftest) ut fra sin egen båttype og egen bruksmåte, og glemmer (evner ikke?) å se situasjonen utfra begge parters side.

 

Vi har alle gjort en tabbe eller feiltolkning i ny og ne, uansett om vi bruker motor eller seil, forflytter oss raskt eller sakte. Men av våre, og andres, feil bør vi lære, slik at vi alle blir bedre båtførere og bedrer innbyrdes samspill på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev for 1 time siden:

@lurvetassHer er du vel inne på noe vesentlig. Man ser og argumenterer (som oftest) ut fra sin egen båttype og egen bruksmåte, og glemmer (evner ikke?) å se situasjonen utfra begge parters side.

 

Vi har alle gjort en tabbe eller feiltolkning i ny og ne, uansett om vi bruker motor eller seil, forflytter oss raskt eller sakte. Men av våre, og andres, feil bør vi lære, slik at vi alle blir bedre båtførere og bedrer innbyrdes samspill på sjøen.

Takk @Trond123 du fikk fram det jeg mente👍 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

En ting er regler for hastighet, som feks. i Lillesand kommune som nevnt over, en annen ting er om folk følger dem.

 

Jeg lå i Grunnesund i Lillesand kommune i to dager og én natt i sommer, og der kom det tydelig frem at folk har hastverk på sjøen. Den ene 50-70-åringen etter den andre med Ibiza 19 og tilsvarende kom forbi i tilnærmet bølgefart. Vi snakker da om et veldig smalt sund, der folk også bader.

 

La også merke til at det var liten forskjell på om det var dyre båter (typiske hyttebåter som ribber til 800.000) eller Rana 17 til 30.000. Men det var også folk som førte båten hensynsfullt :smiley:

Det var riktignok en hyttebåt rib til ca 800.000 som la seg i plan igjennom der. Mens unger badet der som det nesten alltid er på en solrik sommerdag i fellesferien. (Noen ganger i år har jeg fantasert om å ha med pil og buen og sjyte hull på diverse pontonger... :giggle:)

Denne type "jeg driter i alle andre" var noe jeg aldri eller sjeldent observerte der da jeg var ungdom for ca 30 år siden. Det var mer konsensus at man skal ta hensyn til andre slik jeg husker det. Evt så var det bare slik blant dem jeg og min famiie var sammen med.

Håper vi slipper unna masse politi på sjøen for å få bukt med dette. (Regler er til for å følges, men om folk driter i reglene så må man jo ha myndighetene på banen for å få dem til å følge dem.)

Grunnesund i Lilelsand og Nidelva i Arendal er de stedene der flest gir blaffen i å ta hensyn så langt jeg har observert de siste årene.
 

Skjermbilde 2021-08-09 kl. 13.58.26.png

Paintball?😉

 

Grunnesund er absolutt ikke en plass man bør ha høy fart.

 

 

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, quantumduck said:

4 uker båtferie går mot slutten og jeg har absolutt ikke noe å rapportere i denne tråden :-)

Ikke jeg heller :- ) Det har gått som smurt her med 22 døgn i båten, og bare ett tau i propellene - men her er det selvsagt vanskelig å skylde på andre.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 22 minutter siden:

Nå er vi inne i vår 8. uke uten å  ha noe å klage på, men vi er i Sverige!

Det er fordi du er i Sverige. Synes oppførselen blandt svenske båter er veldig mye bedre enn norske. Før Corona opplevde jeg rar oppførsel også i Sverige, men det var som ventet norske båter. 

Link to post
Share on other sites

Ikke mer enn i fjor ute på vannet, men så mye fantastiske måter å legge til på🙈 klassikere som "hvor er bremsen!?!"

"MEN TA I MOT DA!!" når båtene på rundt 25 fot går i brygga med ett smell

Baugpropell kjøring på stille dager 200meter fra brygga, ja vi sjekka lengden i kartet..

Stoppe båten 10 til 15 meter i fra og sige inn, for så å bli overrasket over at det er strøm i vannet (ny variant av året for oss).

 

 

Mest elegante var to eldre par i en cabincruiser fra tidlig 70 tall med akterkabin som kom inn når det var skikkelig mye vind, en motor. La seg perfekt til på enden av brygga og lot vinden skyve båten pent inn siste 25 cm. Like lekent på vei ut, litt frem for så å gå bakover å la vinden ta tak for å snu dem.. Så skøy å se noen som perfeksjonerer det 🤩

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 1 time siden:

4 uker båtferie går mot slutten og jeg har absolutt ikke noe å rapportere i denne tråden :-)

 

Lars H. skrev for 1 time siden:

Nå er vi inne i vår 8. uke uten å  ha noe å klage på, men vi er i Sverige!

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Ikke jeg heller :- ) Det har gått som smurt her med 22 døgn i båten, 

 

Nå må dere slutte å være så fornøyde da! Noe må det vel gå an å klage på :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

Nå må dere slutte å være så fornøyde da! Noe må det vel gå an å klage på 

 

Og hvorfor det? Imorgen får jeg ny forsyning av blodtrykkmedisiner på apoteket her i Skärhamn slik at vi kan være her i 100 dager til!

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev On 25.7.2021 at 12.46:

Ja, jeg syns jeg merker godt at det er mye nye båteiere på sjøen i år...

Stort sett gjør de så godt de kan...men mye rare inntil legginger å se...

 

Samme observasjoner lenger nordpå også.  Nye båteiere som sliter med å få båten til å gå dit de vil.   Broren min måtte assistere etpar svenske sportsfiskere i leid skjærgårdsjeep her en dag i forrige uke , ganske trangt mellom brygga og land og føreren var begynt å gå i "panikkmodus" med vekselvis full gass forover og akterover uten at båten la seg noe særlig nærmere brygga :diving:

 

En annen ting jeg legger merke til er når de skal legge fast på bryggepullertene, 8 krysstørn og 4 halvstikk er ikke uvanlig, så selv med litt størrelse på pullertene så er det ikke mulig fot andre å fortøye  den etterpå :giggle: Evt at din fortøyningstamp befinner seg under denne ballen av tau dersom du ligger der fra før og de kommer etterpå

 

Sitat

Å påfallende mye skjærgårds jeeper som legger seg midt på en brygge...

de legger til der de treffer brygga tenker jeg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

 

Og hvorfor det? Imorgen får jeg ny forsyning av blodtrykkmedisiner på apoteket her i Skärhamn slik at vi kan være her i 100 dager til!

:easter:

 

Så da trenger jeg ikke lete etter de ekstra 8 GB ram på en stund, da...?  :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Marida skrev 19 minutter siden:

Hadde tenkt oss innom Brattestø på Hvaler i ferien, men der var det to båter som lå pent fordelt utover moloen med 3-4 meter mellom

I slike tilfeller bør det være greit å forhale båtene slik at du kommer inn. Jeg vet at mange er allergisk mot at andre skal ta i fortøyningene deres, men når man legger seg slik har man lagt hodet på hoggestabben.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...