Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

Popeye70 skrev for 1 time siden:


Det samme har jeg merket meg. Overraskende ofte hører jeg et høypitchet vrrrr-vrrrr fra baugpropellen i stedet for bare et bittelite gasspådrag med roret mot styrbord eller babord. 

Det er jo igrunnen godt sjømannskap å forsikre seg om at den virker og hvordan den virker og gjøre seg kjent med bruken før man virkelig trenger den. 

 

Flere her gir utrykk for at baugpropell helst bør være ubrukt, eller kun brukes i nødsfall.

Kanskje de er livredde for å slite ut baugpropellen, eller tror det avslører mangelfulle evner til å manøvrere eller ha kontroll på eget fartøy fordi bestefar klarte seg uten.

 

Jeg synes det må være greit å spille på alle de hjelpemidler man har til rådighet. Trening og drill gir mester.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 30 minutter siden:

Det er jo igrunnen godt sjømannskap å forsikre seg om at den virker...

Helt enig! 

Havarita skrev 30 minutter siden:

Flere her gir utrykk for at baugpropell helst bør være ubrukt, eller kun brukes i nødsfall.

Kanskje de er livredde for å slite ut baugpropellen, eller tror det avslører mangelfulle evner til å manøvrere eller ha kontroll på eget fartøy fordi bestefar klarte seg uten.

 

Jeg synes det må være greit å spille på alle de hjelpemidler man har til rådighet. Trening og drill gir mester.

Er det blant enkelte kanskje status å ikke benytte alle tilgjengelige hjelpemidler?

Jeg ser på baugpropell som et av hjelpemidlene som er tilgjengelig, og den brukes når det er hensiktsmessig. 

Hadde ikke båten min vært utstyrt med baugpropell, hadde jeg nok klart meg fint likevel. Men siden den er tilgjengelig, ser jeg ikke noe grunnlag for at den bare kan brukes som "siste utvei."

 

ivar skrev 19 minutter siden:

joda, men kanskje litt i overkant når man hører baugpropellen lenge før man ser båten :giggle:

Det kan vel bl.a være fordi noen (som f.eks meg) gjerne gjør en kjapp funksjonstest av både gir og thrustere før ankomst/ avgang til/fra en trang havn?

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 14 minutter siden:

Det kan vel bl.a være fordi noen (som f.eks meg) gjerne gjør en kjapp funksjonstest av både gir og thrustere før ankomst/ avgang til/fra en trang havn?

 ingenting galt i det, men her gikk thrusteren mer eller mindre kontinuerlig hele tida.  Kanskje han heller burde tatt funksjonstest av roret :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bruker det jeg har tilgjengelig, for jeg har opplevet å ikke ha mye av det ila sommeren 2017 da den ene motoren havarerte (babord) på dag 2 av en fire ukers ferie, og på styrbord hadde jeg noe muffens med det ene drevet som gjorde at gir aktuatoren slet så mye med å få den ut av revers at styrbord motor også ofte stoppet da jeg tok den ut av gir fra revers. I tillegg virket ikke thrusteren pga et batteri som hadde rast. Så jeg hadde i praksis styrbord som bare funket perfekt inn og ut av gir forover, og stoppet ca 50% av gangene jeg tok den ut av revers (check "gear actuator" alarm). Frekvensen på stoppen korrelerte også med økende vindstyrke latet det til. I tillegg hadde jeg vannscooter som guttungen brukte som slepebåt dersom det buttet litt ut av havner med mye vind.

 

Det var et sabla styr, men ble godt trent i å planlegge hva vi skulle gjøre inn og ut av både gjestehavner og uthavner. Det var sikkert også mange som reagerte på "han som ble tauet ut". "Sikkert kjøpt seg for stor båt". De skulle bare ha visst at vi holdt fast i sommerferien det året med bare fingerneglene :smiley: Jeg tror vi var ute i nesten fire uker.

 

Uansett, jeg har stor forståelse for de som bruker det de har av tilgjengelig utstyr ombord til manøvrering og tillegging, inklusiv anker.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

@dennrickMå ha vært litt av en sommer med de motorproblemene. Godt du hadde slepebåt tilgjengelig. :)

Som du nevner, planlegging er veldig viktig.

Vurdere vindretning og -styrke, strømforhold i havnen, type kai (longside, bås, baug inn eller ut, gjøre klar fendere og tauverk, osv... og ikke minst informere mannskapet om planene.  Alt dette gjør livet så mye lettere når man legger til kai.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 2021-8-10 at 23.45:

 

 

 

Nå må dere slutte å være så fornøyde da! Noe må det vel gå an å klage på :giggle:

 

Ja, at nesten hver eneste tråd her tar av i nesten endeløse diskusjoner som ender opp med å ikke ha noe med trådens tema å gjøre...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Dersom man har betalt for en baugthruster skal den selvsagt brukes :wink:. Gir den ofte et lite test-dytt slik at jeg vet den virker før jeg går inn. Har opplevd på en båt jeg hadde tidligere at baugpropellen hang seg opp og måtte ta strømbryteren til den for at den skulle gi seg :giggle:

Jeg vet at mange mener bruk av baugpropell skal unngås, men har aldri skjønt hvorfor. Unødvendig bruk av baugpropell avslører likevel fort de mindre gode førerne fra de bedre. Men det å unngå å bruke baugpropell om man ser det gir ekstra sikkerhet og ikke minst komfort mener jeg blir tullete den andre veien igjen, og i ytterste konsekvens dårlig sjømannskap å ikke bruke systemene man har til rådighet. Bruker ofte baugpropellen for å holde båten inntil, men f eks ca 1 meter unna bryggen i normale vinder mens dekks-kruet gjør seg ferdig med fendring og å legge ut tamper.

Har alltid fendre hengt ut og 3-4 tamper klare før jeg går inn, men enkelte ganger i mye trafikk er det hensiktsmessig å legge seg inntil, men bittelitt utenfor bryggen mens man gjør klar for å gå inntil. Og legger man til alene med en 9-10 tonns båt eller større er det fint å ha fjernkontroll til baupropellen slik at man kan gå inn sidelengs opp mot vinden og fortøye bak rolig først og samtidig holde båten inntil.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev for 1 time siden:

Jeg ser på baugpropell som et av hjelpemidlene som er tilgjengelig, og den brukes når det er hensiktsmessig. 

Hadde ikke båten min vært utstyrt med baugpropell, hadde jeg nok klart meg fint likevel. Men siden den er tilgjengelig, ser jeg ikke noe grunnlag for at den bare kan brukes som "siste utvei."

Helt enig, det er slik jeg ser på den også, og slik jeg bruker den. Med mine forutsetninger er den et svært nyttig hjelpemiddel. 

 

Lingefan skrev 3 minutter siden:

Jeg vet at mange mener bruk av baugpropell skal unngås, men har aldri skjønt hvorfor. Unødvendig bruk av baugpropell avslører likevel fort de mindre gode førerne fra de bedre. Men det å unngå å bruke baugpropell om man ser det er sikkerhet og ikke minst komfort mener jeg blir tullete den andre veien igjen.

Helt enig også her.

 

Mitt poeng var nettopp det jeg mente var uhensiktsmessig og overdreven bruk av baugpropeller, som jeg har hørt/sett veldig mye av.

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, Kjetil1 said:

 

Ja, at nesten hver eneste tråd her tar av i nesten endeløse diskusjoner som ender opp med å ikke ha noe med trådens tema å gjøre...

 

Delvis enig, men å bedrive sommerferie i en båt der 5/6 av fremkomstmidlene er helt eller delvis ute av drift vil jeg si dreier seg om sjømannskap :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

Mitt poeng var nettopp det jeg mente var uhensiktsmessig og overdreven bruk av baugpropeller, som jeg har hørt/sett veldig mye av.

 

Og det var mitt poeng også. I sommer har jeg sett en del båter som bruker baugpropellen i stedet for ror/drev for å svinge i situasjoner som ikke er åpenbare situasjoner for å bruke baugpropellen. Jeg har ikke noe imot at folk bruker baugpropellen når det er fornuftig, men det finnes mange situasjoner hvor baugpropellen ikke er rett redskap for jobben. 

 

Så f.eks. en som ville korrigere kursen mot babord med baugpropellen for å unngå å treffe enden på en flytebrygge som lå i hans kurs, men fikk ikke nok sideveis bevegelse på baugen og traff bryggekanten med siden på båten selv om han begynte manøveren på god avstand. Han hadde for høy fart, så baugpropellen ga ikke nok kurskorreksjon selv med kjøring av baugpropellen i mange sekunder tilsammen. Han kunne gitt et lett utslag med roret og sklidd problemfritt forbi, det var ingenting som forhindret han fra å foreta en vanlig sving mot babord. Det er sånt jeg ser på som uhensiktsmessig bruk av denne redskapen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det er nok endel usikkerhet og manglende kunnskap om egen båts egenskaper. Men for de som ser/hører på dette, er det ofte manglende erfaring med båttypen de ser også. Mange motorbåter, særlig halvplaner og planer, sparker godt unna på tomgang. Min gjør ca 4-4,5. Et spark forover med litt ror utslag, sender den et hopp fremover og sender den litt i en sladd sidelengs. Det vil nevnte tilfelle med brygga, gjøre at jeg kanskje måtte svinge mot brygga for å ikke slenge hekken inni. Min tidligere erfaring er størst fra depl med stor kjøl og halv kvm ror. Gikk på skinner, styrte uten propellvann, styrer ned til 0 hast, styrer bakover, kunne bakke samme vei ut igjen, eller snu på egen lengde, og det uten truster. Nå er alle disse egenskapene byttet med komfort og mulighet til fart. Jeg er ikke komfortabel med tillegging i 4+knop som sladder, men jeg har et fantastisk sluregir. Det gjør at jeg kan svinge i lav fart, stedet for å slenge. Men blir farten lav nok, hjelper ikke roret. Da kommer jeg sigende under 1knop, korrigert av trustere. Manøvrering med mindre propell strøm gir litt mere båt egenskaper i stedfor "dasslokk" egenskaper. Bruker gjerne tiden på å snu båten uten trustere i en stille havn, men vender den 180gr på 15s med trustere. Men delvis enig, og tror jeg forstår hvilke tilfeller det siktes til. Men jeg har endret litt på mitt syn etter jeg skiftet båt. Da gikk det opp for meg hva jeg hadde før, og hva andre sliter med, og hvorfor folk glodde når jeg bakket ut der andre helst ikke ville inn. Håper det var litt flink båtfører også, men det var hvertfall en god båt som kunne manøvrere med ro og kontroll. 

Monterte hekktruster etter første sesong med ny båt:lol:, og fikk en helt annen ro. Nå kommer jeg til de samme små og trange plassene som før, hvertfall når det er relativt stille.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke baugpropell men jeg har likevel fått komplimenter for at jeg er flink til å bruke den riktig når jeg legger til under vanskelige forhold :giggle: Beklager selvskrytet, og jeg bidrar ellers absolutt med mitt til felles-underholdningen i havna, bare så det er sagt :o) Unner alle med flat bunn og stort vindfang alle thrustere de kan få plass til på skroget, jeg hadde vært hjelpeløs uten. Seilbåten min har finnekjøl, snur på en femøring, driver lite av og har fin "prop-walk" når jeg bakker som jeg kan utnytte til min fordel. Da går egentlig de fleste manøvre greit, men alle båttyper er ikke like håndterlige.

 

Kan man trekke en parallell til det å legge til med seil uten bruk av motor? Det er elegant og vitner om stålkontroll (eller mye flaks). Men er det egentlig noe man skal holde på med i tide og utide? I de fleste tilfeller er det mindre risiko om man tar ned seil før man legger til.

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 2 minutter siden:

kompis kjører 49 fot uten baugpropell.... han øver også endel hjemme i båsen før han tusler ukjente steder :p 

 

Jeg tenker:

Hva gjorde man før man hadde baugtruster (på "alle" fritidsbåter?)? Jo - nettopp som du beskriver:

 

 han øver også endel hjemme i båsen før han tusler ukjente steder 

 

:thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 2 timer siden:

Kan man trekke en parallell til det å legge til med seil uten bruk av motor? Det er elegant og vitner om stålkontroll (eller mye flaks). Men er det egentlig noe man skal holde på med i tide og utide? I de fleste tilfeller er det mindre risiko om man tar ned seil før man legger til.

Jeg seilte flere ganger inn til herberen i en X-79 i yngre dager. 11 meter OD jeg vikarierte på en stund var uten motor så der vi seilte vi inn og ut av dronningen uansett vind. Med trening gikk det ganske knirkefritt etterhvert.

Seiling til bås krever gjerne mer enn 1 ombord, jevnlig trening, at seil går lett ned og er lette å håndtere. God ror-respons hjelper og

På den eldre seileren jeg har nå hvor jeg som regel seiler single-handed, går seilene ned og er pakket lenge før jeg nærmer meg noen bås. Dette kan nok sikkert ha noe med at evnen til å vurdere risiko har endret seg noe over de siste 20 årene.. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt undrende hvorfor enkelte bryr seg (veldig) om hvordan enkelte bruker  baugvispen. Dette må jo være opp til hver enkelt bak roret?

 

Dette er et godt hjelpemiddel for vi som har dette. 😊

 

Bruker den forøvrig også aktivt bak roret på Redningsskøyta. Tiltross for at vi har to motorer(mulighet splitting), vannjet og i tillegg kan kjøre med vps(samme som docking funksjon med IPS).

Dog anser jeg ikke meg selv eller mine hyggelige kollegaer som dårlig bak roret😊

 

 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 9 timer siden:

Hva gjorde man før man hadde baugtruster 

 

Man brukte spring, man dunket i andre båter og man ødela kaier. Båtlivet har blitt mye tryggere for mange med baugtruster. Jeg for min del har bare 27 fot båt og dyp kjøl, så jeg har ikke følt noe spesielt behov for truster.  Men om jeg hadde hatt hadde jeg definitivt brukt den! Noe annet blir bare for dumt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 54 minutter siden:

 

Man brukte spring, man dunket i andre båter og man ødela kaier. Båtlivet har blitt mye tryggere for mange med baugtruster. Jeg for min del har bare 27 fot båt og dyp kjøl, så jeg har ikke følt noe spesielt behov for truster.  Men om jeg hadde hatt hadde jeg definitivt brukt den! Noe annet blir bare for dumt.

Å kjøre på spring er fantastisk, sist brukt for to dager siden, med 12m/s fralandsvind er det ikke mye hjelp i en baugvisp 😊

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 56 minutter siden:

Jeg er litt undrende hvorfor enkelte bryr seg (veldig) om hvordan enkelte bruker  baugvispen. Dette må jo være opp til hver enkelt bak roret?

Dette undrer meg også.

 

Og det har lite sjømannskap å gjøre.

 

Det er flere oppskrifter for å gå sikkert til og fra kai. Felles er at det må øves.

 

Forsiktighet og omtanke for andres og eget fartøy er derimot godt sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Man brukte spring, man dunket i andre båter og man ødela kaier.

 

Jeg vil nå påstå at det er mye bedre sjømannskap (både kunnskapsmessig mht vær, vind og sjø og viten om sin egen båt) i å kunne legge til og dra ifra uten hjulvispen i baugen. 

I 1996 var jeg på et oppdrag ved Gullholmen i Sverige og fikk være med å seile med en makrillskjøyte (nesten maken til Hvalerskøyta), de la fra kai og la til kai etter endt seiltur UTEN motor i det hele tatt. DET kaller jeg godt sjømannskap.

 

hvaler.jpg.a0c88126badd5c4d00f778e93a4c9430.jpg

(et av bildene jeg tok ifm oppdraget jeg hadde. Jeg kunne selvfølgelig ha ønsket litt mer vær/vind og sjø - men det var det eneste verken jeg eller de på skøyta hadde herredømmet over :smiley:)

 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...