Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

"Der borte er det noen som har problemer med å legge til." Sa guttungen min plutselig da jeg var i hjemmehavna i sommer. 

 

Jeg så ikke opp for jeg var opptatt med noe. 

 

"De sliter" sa han.

 

"De ligger inntil noen påhengsmotorer"

 

Da først forstod jeg alvoret, hoppet ut av båten og spurtet de 200 meterne, og glemte at jeg dagen før hadde slått et stort sår i storetåa som egentlig ikke likte å spurte...

 

En 30-foter lå presset av vinden inn i bakenden på 3 fortøyde båter, derav 2 med påhengsmotoren stående ut som et spyd. 

 

Frisk bris, rett på.

 

En dame stod på en utrigger og sloss mot vinden.

 

Hun tapte.

 

Mannen stod i 30-foteren og fikk ikke kontroll på båten mot vinden.

 

Jeg hoppet ut på en utrigger og fikk dyttet ut, ropt noen kommandoer til fører og snudd båten ut.

 

Jeg hoppet og balanserte bortover mange båter og lekte levende fender.

 

Det var noen hektiske minutter, og til slutt fikk han båten ut av havna. 

 

Det kostet ham en dyp ripe på sin båt, en knekt finne på en påhengsmotor til en annen båt og noen småskader på et anker. Det holdt på å koste mye gelcoat jobb på mange båter og langt flere riper...

 

Alt fordi baugpropellen ikke fungerte. Noe han visste om før han la ut fra sin egen bryggeplass. 

 

Jeg vet ikke, men tror, at han har blitt så vant til å føre båt med baugpropell at han ikke lenger mestret å føre sin båt i vind uten.

 

Historien fant sted for ca 1 måned siden og er helt sann.

 

Jeg tror han har hatt båt i mange mange år.

 

Selv har jeg baugpropell, og bruker den gjerne, men utfordrer meg selv på å føre båten mest mulig uten bruk av den. For å trene til den gangen det gjelder.

 

Baugpropell er et viktig hjelpe verktøy, men for min egen del prøver jeg å ikke bli avhengig av den. 

 

I sommer har jeg gjort sport av å snu båten mest mulig uten bruk av den, bli kjent med hvilken vei propellen drar båten akterover, og hvor godt seg det egentlig er i båten. Det er tilfredsstillende å legge båten nær perfekt inntil brygga longside etc uten hjelpemiddel. 

 

Og det var ekstremt hjelpsomt å ha baugpropell da giret plutselig ikke fungerte forover og jeg måtte bakke et stykke akterover. Kjekt å kunne styre baugen da... 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 30 minutter siden:

Selv har jeg baugpropell, og bruker den gjerne, men utfordrer meg selv på å føre båten mest mulig uten bruk av den. For å trene til den gangen det gjelder.

 

Baugpropell er et viktig hjelpe verktøy, men for min egen del prøver jeg å ikke bli avhengig av den. 

 

Å være avhengig av hjelpemidler er ikke bra.
På bilen har jeg tatt ut å pælma sikringen til ABS og klippet av reima til servoen for lengst.
I sommer gikk sikringen til AC den samme veien. Det kan være lurt å venne seg til ikke å ha AC når det er som varmest.
Tenk hvis den plutselig ikke virket uten att jeg hadde trent på å kjøre bil med førti pluss i cupen

Heldigvis har jeg også en Chevrolet i fra 1958 slik att ungdommen i huset lærer seg å kjøre bil.
Det er jo ikke noe rart folk blir dårlige til å kjøre bil når dagens biler er stappfulle av tekniske hjelpemidler.
Mellom gass når man girer og "stå på pedalene" for å bremse og clutche samt muskel servo må til hvis man skal lære å kjøre bil,
Ikke er det pysestropp heller slik att man må tenke seg om slik att man unngår att det smeller.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hvorfor du siterte meg før et så sarkastisk innlegg. Mulig jeg ikke fikk ordlagt meg forståelig nok. Da stod det i tilfelle på meg. :smiley:

 

Som sagt bruker jeg baugpropellen gjerne, og gjør det ofte, men trener også på å klare meg uten.

 

I bilen har jeg ABS aktivert, men allikevel bremser jeg som oftest slik at den ikke trengs. Og jeg praktiserer noen ganger å skru av antispinn for å kjøre opp noen bakker, for jeg kommer opp uten anti spinn men ikke alltid med når det er glatt snøføre.

 

Jeg har papirkart også, bortsett fra I år for da glemte jeg dem hjemme, men bruker som regel kartplotter. 

 

Men jeg håper å slippe å komme i samme fortvilte situasjon som mannen jeg nevnte over, fordi jeg har håndtert båten min i tilsvarende vind mange ganger under kontrollerte former nettopp for å bli bedre båtfører. Jeg øver da ikke i de trangeste havnene med dyre båter rundt meg, bortsett fra i min egen havn fordi jeg vil vite hvordan båten oppfører seg nettopp der.

 

Så mitt innlegg var ikke et for eller imot hjelpemidler, men et innlegg som gjenspeiler hva som kan skje dersom jeg velger å alltid stole på og bruke hjelpemidlene jeg har. 

 

Jeg ser ikke ned på folk som alltid bruker baugpropell for eksempel, men for min egen del ønsker jeg å være i stand til å føre båten også uten, og derfor trener jeg på det når jeg kjenner at jeg har lyst til det. Andre for sin del kan velge å la være, og det er helt greit. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Selv har jeg baugpropell, og bruker den gjerne, men utfordrer meg selv på å føre båten mest mulig uten bruk av den. For å trene til den gangen det gjelder.

 

Baugpropell er et viktig hjelpe verktøy, men for min egen del prøver jeg å ikke bli avhengig av den. 

Jeg er enig med deg her. Baugpropell er til for å brukes, men det er viktig å ikke gjøre seg så avhengig av den at man blir helt handykappet dersom den svikter. Dessuten er det jo moro å kunne manøvrere båten med motor og ror på gamlemåten. Å svinge med baugpropellen er jo kjempekjedelig :giggle: 

 

Og i likhet med hva andre skriver her inne er det også plasser hvor jeg antagelig ikke hadde gått inn uten baugpropell. 

Link to post
Share on other sites

veldig greit å kunne manøvrere båten om thrusteren(e) svikter. men jeg har også opplevd det motsatte, at hoveddrivlinjen svikter. i hjemmehavn, 200m fra båsen kommer jeg glidende med mitt 15 tonns vindfang imellom brygger med blankpolerte verdier på rad og rekke til hundrevis av millioner, da plutselig giret på SB maskin gikk i fri, og motoren stoppet. prøvde en kjapp omstart, men samme resultat.

om noen har forsøkt å finmanøvrere en dobbelmotorisert akselbåt på en motor så vet man hvor utfordrende det er. man oppnår kun en eneste ting før man oppnår styrefart, og det er at faenskapet svinger mot BB. Det var helt fantastisk å ha thrustere i begge ender den dagen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Vinden tar tak i baugen og svinger den rundt.

Da bruker du for lite motorkraft😁

 

Neida, hadde jeg hatt baugpropell selv hadde båtlivet vært mye lettere. Med 11 tonn og 44-45 fot, og høy mast med flere kvadratmeter vindfang er det riktig utfordrende å bakke inn i båsen enkelte ganger, og da spesielt ved sidevind. Er jeg alene må jeg heller gå inn med baugen først, men er jo ikke slik jeg liker å ligge fortøyd. Så; vind = mer stress, mer ekstraarbeid og større risiko.
 

Heldigvis er skuta rimelig forutsigbar; hun trekker alltid godt mot babord ved bakking før man får opp skikkelig styringsfart, baugen tas alltid for lett av vinden og motoren går alltid i gir (enn så lenge🙏). Ved mye sidevind blir det da å gå et godt stykke forbi båsen, bakke opp og gi på litt for å få opp såpass med styrefart at jeg har mulighet til å påvirke retningen noe og kompensere med roret etter hvert som jeg ser vinden stikker av med baugen. Ikke alltid det går ved første forsøk, men som utpreget B-menneske er jeg som regel så sent i havn at publikum uteblir og stoltheten blir beholdt. Med nok styrefart får vinden mindre å si (men den er der enda), men konsentrasjonen må være på topp, folk må holde kjeft og alle må folde hender og be om at girvaieren fortsatt er med oss slik at vi får stoppet opp henne (skuta) før hun raser inn i brygga. Er det vindstille/lite vind blir det alltid langt enklere og behagelig, bare sige sakte forbi båsen, bakke opp på tomgang, trenger nesten ikke styre en gang, da styrer jeg mer svingen med turtallet, og så smyger hun fint inn i båsen med raua først. Men du og du så mange ganger jeg har ønsket baugpropell, ikke nødvendigvis for å bruke den hver gang, men som ekstra sikkerhet og hjelp når det blåser litt. Fordi; av og til vurderer jeg en ettermiddagstur, ser på vindretningen og tenker at nei, det blir for mye styr ved tilleggingen, drøyer turen til en annen dag heller. Og slik skulle jeg virkelig ønske det ikke var. Begrensninger, hater begrensninger.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 14 timer siden:

På bilen har jeg tatt ut å pælma sikringen til ABS og klippet av reima til servoen for lengst.
I sommer gikk sikringen til AC den samme veien. Det kan være lurt å venne seg til ikke å ha AC når det er som varmest.
Tenk hvis den plutselig ikke virket uten att jeg hadde trent på å kjøre bil med førti pluss.

 

Ahh. spot on, snadder :-)

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 42 minutter siden:

Da bruker du for lite motorkraft😁

 

 

Har ikke mer enn 140 hk tilgjengelig. Propell Wash (nynorsk) hiver hekken 1 m sideveis, den er grei å ha. Men Hulda, med skeg til under rorbladet, bakker som en snekke. Båten trenger mer sjørom enn hva som er tilgjengelig for å få rorvirkning akterover.

Link to post
Share on other sites

en stor forskjell på nå og kontra før baugpropell ble utbredt, det har jo blitt mye mer båter, mange trange båthavner hvor alle slike hjelpemidler kommer godt med 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 54 minutter siden:

Viknes 880 er jo en Campingvogn med akterdekk & mye vindfang. Føler virkelig jeg trenger den gamle pysevispen i baugen.

Skulle gjerne hatt en bak også, men kvier meg for krøkkete montering. 

Kan garantere at 1030 er ei større campingvogn:giggle:. Tenkte det skulle være håndterbart nok med baugtruster til å følge i min gamle Viksund 31 sine trange fotspor, men da må det være stille. Etter en litt stressende tillegging i vindfulle forhold i starten av sesong to, ble det bestemt hekktruster også. Det var egentlig ganske greit å montere synes jeg, og helt gull å manøvrere med i kombinasjon med sluregir. Som det nevnes her er alternativet ofte mere motorkraft og fart, med tilhørende skadepotensiale ved bom. 

Link to post
Share on other sites

vi mista baugtruster på hanse 575'en på seilferie, det var litt pes i trange kroatiske havner med mye vind resten av ferien, men var jo bare endel ekstra planlegging og ikke ta de værste stedene, tenke litttttt på vinden og retning før man valgte hvor man la seg. ikke noe du lett stopper med hånda. 

 

jeg ler når jeg ser baugpropell på 20-21-22 fotere. du kan ta ut hånda og stoppe jolla, hva skjer med folk?! 

 

ene naboen på båtplassen har pilothus båt, og er stadig fersk, den ser ikke ut, men tipset han om at han kanskje burde padde båsen sin, siden han stadig krasjet og vurdere en baugpropell. han har hatt den 2 år nå, krasjer fortsatt, snakker fortsatt om baugpropell. 

Jeg var på redbull stupingen på operan nå, stakkar vi lå ved siden av fikk 3 båter i ankertauet sitt (hvitt) av typen påhengs på 2 timene vi var der, og folk krasjet i andre, få kan kjøre båt, få øver, få bryr seg, dunker de borti andre og noen.. trekker på skuldrene og kjører videre. skipperi båt der kjørte baugen sin oppå en annen når han panikkgasssa fordi hekken var på vei inn i annnen... 

 

min påstand er at du bør kunne legge til med båten uten baugpropell, kan du ikke det bør du kanskje vurdere å ha 2 av de installert? for redundans... 

 

hvordan lærer man ? øve øve øve! øve på tilegging i forskjellig vind når det ikke er mange rundt, øv på bensinbrygga, de har fendere all over. øver man ikke når man ikke trenger, kan man ikke kontrollere båten når man må. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke så mye å øve, om du skal andre steder enn der du øver. Til en viss grad kan du øve for å bli kjent med båten, men du må kunne bedømme forholdene dit du kommer., og tilpasse deg. Det handler i stor grad om å lære seg hva båten ikke kan, og unngå og havne i de situasjonene. Uansett hvor mye du øver, så mestrer du ikke de samme plassene uten truster, som med, på en moderne hurtiggående motorbåt med en motor. Da har du i tilfelle for dårlig truster eller hatt ekstremt god plass. Det har med forholdet mellom vinnfang, kontra det som er nedi vannet å gjøre. Det går ikke å lære seg å kjøre ei campingvogn på et dass lokk, som det skulle være en Colin Archer skøyte. Handler ikke om å være flink det. Lurt å polstre båsen når båten reker 2 båtbredder sidelengs i svingen. 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 22 timer siden:

"Der borte er det noen som har problemer med å legge til." Sa guttungen min plutselig da jeg var i hjemmehavna i sommer. 

 

Jeg så ikke opp for jeg var opptatt med noe. 

 

"De sliter" sa han.

 

"De ligger inntil noen påhengsmotorer"

 

Da først forstod jeg alvoret, hoppet ut av båten og spurtet de 200 meterne, og glemte at jeg dagen før hadde slått et stort sår i storetåa som egentlig ikke likte å spurte...

 

En 30-foter lå presset av vinden inn i bakenden på 3 fortøyde båter, derav 2 med påhengsmotoren stående ut som et spyd. 

 

Frisk bris, rett på.

 

En dame stod på en utrigger og sloss mot vinden.

 

Hun tapte.

 

Mannen stod i 30-foteren og fikk ikke kontroll på båten mot vinden.

 

Jeg hoppet ut på en utrigger og fikk dyttet ut, ropt noen kommandoer til fører og snudd båten ut.

 

Jeg hoppet og balanserte bortover mange båter og lekte levende fender.

 

Det var noen hektiske minutter, og til slutt fikk han båten ut av havna. 

 

Det kostet ham en dyp ripe på sin båt, en knekt finne på en påhengsmotor til en annen båt og noen småskader på et anker. Det holdt på å koste mye gelcoat jobb på mange båter og langt flere riper...

 

Alt fordi baugpropellen ikke fungerte. Noe han visste om før han la ut fra sin egen bryggeplass. 

 

Jeg vet ikke, men tror, at han har blitt så vant til å føre båt med baugpropell at han ikke lenger mestret å føre sin båt i vind uten.

 

Historien fant sted for ca 1 måned siden og er helt sann.

 

Jeg tror han har hatt båt i mange mange år.

 

Selv har jeg baugpropell, og bruker den gjerne, men utfordrer meg selv på å føre båten mest mulig uten bruk av den. For å trene til den gangen det gjelder.

 

Baugpropell er et viktig hjelpe verktøy, men for min egen del prøver jeg å ikke bli avhengig av den. 

 

I sommer har jeg gjort sport av å snu båten mest mulig uten bruk av den, bli kjent med hvilken vei propellen drar båten akterover, og hvor godt seg det egentlig er i båten. Det er tilfredsstillende å legge båten nær perfekt inntil brygga longside etc uten hjelpemiddel. 

 

Og det var ekstremt hjelpsomt å ha baugpropell da giret plutselig ikke fungerte forover og jeg måtte bakke et stykke akterover. Kjekt å kunne styre baugen da... 

 

Bra du reddet han ut av situasjonen!

 

Er du like flink med kart, kompass, parallellforskyver og lykter? 😜

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye interessant om baugpropeller og inkompetente båtførere her, men nå er jeg faktisk enig med @Kjetil1. Bruk av baugpropell er kanskje litt på siden av trådens tema, altså sjømannskap :wink: Det må vel være flere som har noen betraktninger om sjømannskapet på fjorden i fellesferien kontra resten av året? De fleste medlemmer her inne er vel over gjennomsnittet aktive og interesserte, og bruker vel ikke bare båten i fellesferien :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev On 2021-8-16 at 21.27:

 

Du tror kankje ikke at naboen hadde satt pris på om du hadde latt stoltheten fare, og istedet brukt de hjelpemidler du hadde tilgjengelig for å legge til på en trygg måte.

Akkurat i dette tilfellet, så betalte jeg også for å fikse en annen liten sprekk han hadde på baugspydet sitt når det først var en plastmann der, så han satte pris på det :-)  Jeg gjorde en feil, shit happens og det betalte jeg for. 

Meningen min er at det en del (ikke alle selvfølgelig) båteiere som bruker baugpropellen ubevisst som en del av standard manøvreringsverktøy isteden for å lære seg mekanikken med båt og manøvrering. Hvis det da blåser opp/andre ting skjer så har de ikke flere hjelpemidler tilgjengelig. En baugpropell/hekk thruster klarer ikke å holde en 7-8 tonns båt i litt sidevind. Vi som mennesker blir sløvere og sløvere etterhvert som vi får flere og flere hjelpemidler. 

 

Og siden du har seilbåt (regner med det pga nicket ditt) og ikke baugpropell så har du sikkert lært deg veldig godt hvordan mekanikken på din skute er?

 

Vennlig hilsen

Windy37GM

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 10 timer siden:

Det hjelper ikke så mye å øve, om du skal andre steder enn der du øver. Til en viss grad kan du øve for å bli kjent med båten, men du må kunne bedømme forholdene dit du kommer., og tilpasse deg. 

Jeg har hatt litt suksess med å "legge til" på en stake. Når jeg treffer den pga feilvurdering sier det "Boooiiing" også flytter den seg :-) Og så prøver jeg igjen.. og igjen ... og igjen :-)

 

Jeg ser sikkert dum ut når jeg surret rundt en stake en time eller 2, men det var god læring.

 

 

Vennlig hilsen

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at det nok er en forskjell på de som har kjørt båt før baugpropell ble allemannseie, og fått truster på senere båter. I forhold til de som har startet med baugtruster i første båt.

Jeg her i første kategori, og har i tillegg hatt båter med suverene manøvreringsegenskaper og svært få, om noen svakheter. Jeg finner fortsatt glede i å lykkes uten, på stille vann, men nøler ikke med å bruke de ved behov, selv om jeg utmerket godt vet hvordan både ror og propell fungerer. Om trusteren ikke gir meg den hjelp jeg behøver ved litt vind, ja da hadde jeg byttet den. Svak truster som bare virker når du egentlig ikke trenger den, er meningsløst.

Sorry, jeg trodde jeg svarte i trustertråden:crazy:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt sjømannskap:

To ganger i ferien hadde vi "nattseilas". Dvs at vi kom inn i uthavn rett rundt midnatt, og selv om det ikke er bekmørkt i slutten av juli så kan det være vanskelig å se bunnforhold der man vurderer å legge baugen. Det blir jo litt mørkt her på Sørlandet.

 

Og begge gangene har folk i en nabobåt kommet ut, gått på land og veiledet oss til hvor vi bør legge oss. Helt på eget initiativ.

 

Det er godt sjømannskap. 

 

Den ene gangen var jeg så opptatt med å fortøye, få skrudd av motor så raskt som mulig etc så jeg glemte å takke før naboen var i sin egen båt igjen. 🙄

 

Men de lå der jo om morgenen også, så da fikk jeg takket før de forhalte selv for videre ferietur. 😊

 

Det har også vært et deilig fravær av bråkete 45+ fotere som på død og liv skal kjøre en generator i uthavnene. 

 

Det har vært mange store båter, men ingen som har støyet for andre. Og det har jeg satt stor pris på. Selv i smekkfulle Nilen (Høvåg) så hørte jeg aldri en støyende generator. Det er også godt sjømannskap og å ta vare på naboene. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

dude skrev On 8/14/2021 at 12.05:

Til dere andre som har så mye meninger om visp eller ikke. hva i alle dager er det som rider dere? Utrolig hva man skal bry seg med av andres greier. har dere virkelig gjort opp med dere sjøl? ikke noe, litt engang der dere kan finjustere på før man går løs på andres handlinger? Det må da virkelig være opp til enhver enkelt hvorvidt man ønsker å bruke de hjelpemiddel man har :-) 

 

Helt enig! Om båteier føler han trenger baugtruster så stemmer det som regel. Og hvorfor skal andre ha noe med det? 

 

Min gamle Viksund har kun en propell å hjelpe seg med. Men den har dyp kjøl og lite vindfang, så den er veldig grei å håndtere. Men selv med denne hadde en baugtruster vært nyttig iblant. Dog ikke så ofte at det er bryet verdt å montere en. Men om jeg hadde hatt en flatbunnet treetasjes bobåt hadde jeg ikke nølt med å både montere trustere og bruke dem. Så ofte jeg selv måtte føle for. 

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 2 minutter siden:

 

Helt enig! Om båteier føler han trenger baugtruster så stemmer det som regel. Og hvorfor skal andre ha noe med det? 

 

Min gamle Viksund har kun en propell å hjelpe seg med. Men den har dyp kjøl og lite vindfang, så den er veldig grei å håndtere. Men selv med denne hadde en baugtruster vært nyttig iblant. Dog ikke så ofte at det er bryet verdt å montere en. Men om jeg hadde hatt en flatbunnet treetasjes bobåt hadde jeg ikke nølt med å både montere trustere og bruke dem. Så ofte jeg selv måtte føle for. 

 

 

Hvordan er din Viksund bakover? Vet det er forskjell på de ut fra prop størrelse og flaps. Min var uten flaps, og 18"prop, og svingte fint begge veier bakover. Kunne alltid bakke ut igjen samme sporet jeg kom inn, selv i frisk bris. Om jeg stoppet propellen i medvind på autopilot, med fremre del av kalesje oppe, fortsatte den kursen med vinden, uten å snu seg på tvers. Kunne legge roret hardt babord, og veksle mellom fram og bakk på tomgang, og snu på egen båtlengde. Enkleste båt jeg noengang har kjørt. 31 Goldfish noe vanskligere på styring revers pga flaps, men doven som ei skøyte, og overflod av motorkraft, gjorde den også enkel. Stress under tillegging med disse var aldri et tema.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Selv i smekkfulle Nilen (Høvåg) så hørte jeg aldri en støyende generator.

Det var derimot en i Nilen med slag-drill for å installere fortøyningsbolter. Jeg tenkte ikke så mye annet enn "hvorfor har ikke jeg kjøpt meg slagdrill med batteri" mens naboene (som brukte hans nye feste) mente det var litt på kanten. 

 

A: Er det OK å ta frem slag-borremaskin i uthavn?

B: Er det ok å la bolter/fjellkiler stå igjen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...