Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

Nå har vi vært ute med båten ca en og en halv uke. På den relativt korte tiden har vi vært vitne til en rekke mindre episoder som vi har ristet på hodet av. Ikke hårreisende, grusomme ting, men rett og slett dårlig sjømannskap som vi ved nærmere ettertanke stort sett bare observerer i fellesferien. 

 

Episoden som fikk meg til å starte denne tråden akkurat nå er at vi ligger i en idyllisk vik på en holme, og da sola gikk ned ble det helt stille, med havblikk utover mot vest. Da, kl kvart på elleve finner en av de tre andre båtene i bukta ut at han skal starte motoren og ligg og gå på tomgang :crazy:

 

Flere som har historier på lur?

Link to post
Share on other sites

Det holdt på å klikke for hun som hopper i land med tauet, så hun gikk bort og snakket med dem 😅 Det var selvsagt akkurat som jeg gjettet; de fant plutselig ut at kjøleskapet ikke ville gå, så de måtte start for å lade. Spørs om ikke de har varm melk i morgen... Uansett, idyllen er tilbake her nå 👍

Link to post
Share on other sites

Vi lå for anker, vinden kom fra nord så vi lå dreid mot syd. 

En båt kom helt inntil oss på nordsiden og slapp ankeret. Kjettingen nådde så vidt bunn før han stoppet.

 

Sa ifra til han at det var en dårlig plass (det var plass til minst ti flere båter, så det var ikke trengsel som fikk ham til å legge seg slik).Når vinden snudde i syd kom vi farlig nærme, og han var overbevist om at vi ikke hadde ankerfeste.

 

Ellers, opptil mange motorbåter som passerer omtrent så de sneier oss. Kom to Bavaria sport som snittet oss i stor fart. Begge gikk med pride flagg - har alltid vært positiv til pride - men nå ble jeg litt tvilende i noen sekunder før det gikk over :giggle:

 

Men, tror det var uvitenhet eller dumskap og ikke ondskap eller likegyldighet. Og det gjelder det meste rare jeg har sett på sjøen i år. Og da tilgir jeg lett, selv om jeg virkelig har sett mye rart på sjøen i år.

Link to post
Share on other sites

 

Havelle skrev 9 minutter siden:

Kom to Bavaria sport som snittet oss i stor fart. Begge gikk med pride flagg -

Har ingen erfaring med Bavariaer med pride flagg, så jeg vet ikke om det er noen sammenheng der :giggle:  Når det gjelder han som slapp ankeret sitt oppå ditt så må vel det være et stjerneeksmpel på elendig sjømannskap. 

 

Havelle skrev 9 minutter siden:

..., selv om jeg virkelig har sett mye rart på sjøen i år.

Kom gjerne med flere historier :thumbsup: Jeg har noen flere på lur jeg også, selv om de fleste er klassikere og kanskje ikke så spennende :sleep:

Link to post
Share on other sites

Smyg1 skrev 12 minutter siden:

Lå langside på handlebrygge i trangt sund. Da kom en Scand Baltic i god gravefart, var ikke lang unna å havne oppe på brygga 😆

Sier det noe om Baltic eiere, eller om fellesferien 🤣 

 

Solseng skrev 2 minutter siden:

Holder til på vestlandet. Skjønner ikke hva dere prater om.

Hvordan er det på vestlandet da, er observert sjømannskap like bra i fellesferien som i høstferien?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

Sier det noe om Baltic eiere, eller om fellesferien 🤣 

Det vil jeg nødig mene noe om😇😇 Generelt er det mange som er fullstendig uvitende om hva som skjer  bak båten. Også har jeg merket meg at det å vise tydelig kurs, og det å vike for andre båter er noe mange ikke kan så mye om 

Link to post
Share on other sites

Har kun mitt eget dårlige sjømannskap å skylde på men ligger nå her i Stavern på en lørdagskveld ... nå går den siste slanten hvit burgunder ned uakkompagnert av verdens dårligste DJ. Endelig! Kan de ikke ha drittdisco lengre oppe i byen? Takke meg til Röda Orm ...

Link to post
Share on other sites

Normal ligger jeg i uthavn, men i ferien så langt har jeg kombinert med uthavner og Tønsberg, Sandefjord og Sand Marina. Noe jeg observerer, som jeg ikke har lagt merke til før (muligens pga mitt bruk av gjestehavner i år), er at folk har fryktelig travelt når de skal parkere (bruker ordet Parkere, da det ikke kan kalles Å legger til). Full fart mot brygga og så slå hardt bakk. Flere som har gått rett i brygga. I Sandefjord var det en som tydligvis glemte hvordan bakke, gav full gass i stedet og havnet neste oppe på brygga. 
Muligens der er bra for sysselsettingen om ikke annet. Blir jobb til de som driver plastreperasjoner.

Link to post
Share on other sites

jørn skrev 1 minutt siden:


Muligens der er bra for sysselsettingen om ikke annet. Blir jobb til de som driver plastreperasjoner.

 

Tok en slik i fjor selv på vei inn i båsen i Horten, skulle sette i forover, men slo bakk og klatret nesten opp på fordekket til nabobåten før jeg skjønte hva jeg hadde gjort. Heldig vis gikk det bedre enn det kunne gjort, men med dette ser det i hvertfall ut som jeg ligger helt i tet i denne tråden ...

Link to post
Share on other sites

Smyg1 skrev 10 minutter siden:

Det vil jeg nødig mene noe om😇😇 Generelt er det mange som er fullstendig uvitende om hva som skjer  bak båten.

Hekksjø er noe jeg svært sjeldent blir plaget av, men jeg ser jo at det du nevner er en typisk fellesferiegreie. Mange ser nok mer på knopmåleren enn på sjøen de drar opp. Der vi lå for to dager siden kom det stadig båter forbi i en hastighet som lager unødvendig mye sjø for de som ligger fortøyd mot fjellet. Jeg synes det er mest daycruisere på 20-25 fot som kjører slik inne i sund der folk ligger oppankret.  De med større båter synes jeg oftere slakker ned i tide. 

 

Link to post
Share on other sites

Flere skremmende opplevelser i Søgne, så nå rømmer jeg til Lofoten.

En diger båt med høyt tørkestativ for masse krøllete lakener hadde fortøyd tvers over leia i Ny Hellesund.

Digre høyttalere med kraftig lyd fra både sang og instrumenter fra kl 20 til 22. Tror de kjørte hjelpemotor for å lage strøm hele kvelden.

Vi måtte fortøye inntil fjellet etpar timer før vi åpnet kraftig ild mot balja med kanonen vår og seilte forbi.

 

Litt senere hadde vi funnet et lunt sted innenfor Kuholmene og følte oss trygge.

Ikke før var lørdagsgodteriet funnet fram, så kom det ei sjekte i nærmere 15 knop, og folkene ombord hujet og skrek. Masse sjø!!!

Tror det var mange som var forbannet, for det var 42 sjekter som fulgte etter og prøvde å få tak i den jævla Mandalitten.

20210709_202306.jpg

20210710_141503.jpg

20210710_171931.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 28 minutter siden:

En diger båt med høyt tørkestativ for masse krøllete lakener hadde fortøyd tvers over leia i Ny Hellesund.

Har også et par historier om fortøyning i leia...

 

Ellers sier vel denne rapporten fra redningsskøyta mye om sjømannskap i fellesferien:

Screenshot_20210725-012333_Chrome.jpg.f13ced2beca624764828be1e37e43624.jpg

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 3 timer siden:

Holder til på vestlandet. Skjønner ikke hva dere prater om. Luksusproblemer?

😂😂😂😂😂😂 ja den var god

 

hilsen Østlending på Vestlandstur.  Mye rart her også.  
«Mi får bruga vettet vi som har det» som sørlandsfiskeren sa 😉
 

to eksempler

 

fairline 55 som ligger i Vågen nå. Passerte oss i bredt sund da vi seilte. 15 m avstand, 15 knop. Maks bølgefart. De vinka og smilte. 
 

skorgenes 330, eldre type. Kjørte slalom mellom 2 seilbåter, en av dem oss, smalt sund, maks 5 knop. Dro båten opp i plan mellom seilbåtene, max 10 m avstand til båtene.  
begge tilfeller innmot Bergen, neppe tilfeldig 😉

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som fikk seg en skummel opplevelse en sen kveld. Står ingenting i artikkelen om lanterneføring. 
 

«LILLESAND: – De kjørte over båten, traff meg i skuldra og reiv av motoren. Da jeg spurte om de kunne komme og hjelpe meg, så de bare på meg. Så ga de bånn speed videre mot Krossholmen.» 

 

230E531B-1087-45F7-A7D8-602BE8BE60BB.png.aec9b29cc14c33810d67895114c8fc5e.png

Foto: skjermdump av en skjermdump.

Link to post
Share on other sites

Har hatt to "nattseilaser" i sommer av et par timer. Dvs fra ca kl 21 til midnatt.  Har ikke tall på hvor mange mørklagte båter i fart jeg har sett, både joller og større båter.  Det å fiske mørklagt i leia er feks ikke noe sjakktrekk. 

 

I Lillesand lå en stor båt fortøyd på én side av en utstikk på en holme, og hadde plassert strømaggregat på den andre siden av utstikket. Mot oss. Det gikk i mange timer.

 

Ellers har det vært få unormale hendelser jeg har sett. Hadde en hekksjøgeneral som i går passerte tett mellom en seilbåt og meg i går, når han i virkeligheten hadde hele Skagerrak å ta av på vår styrbord side.  Alle gikk i samme retning. Men det er ikke unormalt at en tomsing med mye penger fører sin 46 foter som om det var en Ibiza 20.

 

Ref til @Komodos opplevelse med tomgangskjøring:

 

Måtte selv starte opp kameratens båt i går rundt kl 21 og la den gå på litt høy tomgang, for å feilsøke og teste. Hadde litt klump i magen med det, for vi ligger i flott uthavn med mange andre og gårsdagens kveld var helt fantastisk. Men jeg kom ikke frem før, og jeg må dra i dag tidlig og han var fortvilet fordi han ikke fikk start og kan ingenting med elektrisk eller motorer. (Virker som en feilkopling i båten hans, for startbatteriet tappes ned sammen med forbruksbatterier. Noe han lærte på den harde måten.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...