Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

...vel du innser at man av og til må ofre noe for å oppnå noe.

:confused: Keh? Bygge ned flåten?

Jeg har problemer med å kvitte meg med noen båt overhodet

Ja, det er nettopp det som er problemet. Det smerter å tenke på å gi fra seg halve armen. Dillerinnen er i salgsmodus på både Sjømannen og Selco'en rett som det er :discuss:. Det er ikke jeg. Ikke før den dagen jeg ikke har til pålegg på brødskiva lengre. Da skal jeg tenke på det. I noen uker.
Link to post
Share on other sites

Haber, denne :cryin: betyr Crying.. du lurte meg opp idet på "ein måde" :lol: men takk for det.

 

Bygge ned flåten, når hun nevnte :discuss: at jeg kunne selge prosjektet, ble jeg vanskelig som en ny utsprungen tenåring :headbang::headbang: Det ække lett, sukk dobbelt sukk.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Bygge ned flåten, når hun nevnte :discuss: at jeg kunne selge prosjektet,

Slapp av Classic, vi kan f.eks spleise på en annen classic til kun 3500 SEK :rolleyes: Her skulle det være nok av mahognystøv :eek:

 

Mvh

Haber

Redigert av Haber (see edit history)

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Javel Droll (Dr.Motor)

Rattet ble litt dyrt, men alt er relativt, det begynner vel å bli litt slitt det uttrykket for min del :smiley: Lanterna kom meg på 753.-, det er den jammen verd!!

NÅ er det helt slutt! har fått de bitene jeg jaktet etter, mangler kun et par instrumenter, (Faria)

og de kjøper jeg her, garantert :smash::smash: + et par ting til.

Kontakter deg snart angående anbefalinger etc, etc, deler til Mercuryen, da begynner lasentuppene og flagre for alvor.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Ebay... :blush::blush: nå er det nok! :smash: ? :rolleyes:...

Hadde vel rett, det måtte et ratt for å få deg på eBay :lol::lol::lol: !!!!!!!!!!!

Det er meget bra det arbeidet du har gjort på "skrotet" i det siste.

 

Lurer på hva det neste som dukker opp på eBay kan være for noe, holder ikke du på å resturere motor også? :lol::lol:

 

Kommer å inspiserer en dag, ha litt kaffi klar.

Link to post
Share on other sites

Hadde vel rett, det måtte et ratt for å få deg på eBay :lol::lol::lol: !!!!!!!!!!!

Det er meget bra det arbeidet du har gjort på "skrotet" i det siste.

 

Kommer å inspiserer en dag, ha litt kaffi klar.

Boatkicking #2 på gang?

Stiller momentant

 

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

jajaja... æ vet det! Det med Ebay :smiley:

Er enig med deg Haber at Boatkicking 2 hadde vært koselig, det må vi få til vel.

Mahogny er jo dyrt, det er noe vi vet, har hatt litt på "lager",noe har jeg kuttet opp på benkesaga til forskjellige tykkelser.

Tok veien om et lokalt høvleri for en ukes tid siden, for å få høvlet en 2"x10" plank til 20 mm i tykkelseshøvel, "Har ikke tid, og godt nok utstyr", sier mannen

Han anbefalte meg å prøve Valhalla Verksted AS her i Kr.sand, det gjorde jeg, "ja har ikke tid, egentlig" sa mannen, men det ordnet seg, fikk mast til meg plank for plank :smash:

For et utstyr de har på det verkstedet og for en velvillighet fra Jan Arild tror jeg han het han som trakterte maskinparken, man kan snakke om å få utnyttet materialene til fulle, er imponert.

Er ikke i nærheten på å greie det med mitt sagverk, takk for :smiley: og god service.

Har handlet en delemotor til Mercury 500´n, kaputt gearkasse men fungerer greit ellers, mulig jeg bare svitsjer over powerhead´n fra den (1970) mod og overhaler den jeg kjøpte av Batdilla til høsten, begynner tross alt å merkes litt i lommeboka dette lille racet mitt :smiley:

Legger ut en tråd på "transporthjelpen" skal ta tur retur Larvik -Kristiansand til lørdag 1/4

og det er ikke Aprils narr!

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Pc´n min har rast :headbang::nonod: får forhåpentlig hjelp av en bekjent i løpet av uka, det er merkelig at man kan bli så avhengig av bl. annet Baatplassen, en manglende daglig dose..

Ville lagt ut noen bilder for å vise progresjonen i mitt prosjekt.

Kan ikke gjøre det fra skolebenken, det får holde å lure seg innpå nå :smiley:

Ser frem til boatkicking hos Dospen og meg selv i morgen, vi sees ØMS´ere :seeya:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Fra leksikonet: "Folk som bruker mye tid og penger på tre i båter/trebåter og som møtes nå og da for å bedrive den kjente aktiviteten båtsparking"

Tiltredes, - og takk for hjelpen Batdilla :yesnod:

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Fra leksikonet: "Folk som bruker mye tid og penger på tre i båter/trebåter og som møtes nå og da for å bedrive den kjente aktiviteten båtsparking"

Ja isteden for bilsparking.

 

Hei CF du burde få deg en egen PC, så kan ungene herje fritt på en annen.

Da kan du få din daglige dose med baaplassen, og ingen abstinenser. :lol::lol::lol::lol:

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13´RUNABOAT PROSJEKT 28/3-06

Det er som sagt veldig tidkrevende, har heller ikke utstyret til Ekornes, programere og bøye :smash: .

Jeg ser også for meg behov for å fabrikkere egne hjørner.

Fikk lyst til å dele litt erfaringer med dere. Fikk beskjed om å lage barnestol til yngstemann for en ukes tid siden, og forsvant ned på verkstedet. for å få til den buede fasongen på ryggen tenkte jeg å sage til noen store emnger så jeg fikk til den nødvendige buen. Nå er jeg litt kjip på materialen så jeg hadde ikke lyst til å ofre noen digre stgger bare for å sitte igjen med et par små buer, så jeg tenkte å forsøke meg på laminering (noe enklere enn ekornes, men dog...) Saget ut en fasong i en bit 2"x4", la i noen tynne lameller av bjørk og teak, og satte det hele i press med limtvinger fra biltema. Ganske kjapt og greit

 

Bilde

 

Et par ting vil jeg gjøre anderledes neste gang.

Pusse den invendige "formen", merkene etter saga ble sittende igjen på emnene.

Sage litt tynnere lameller, de var litt for tykke, og spraket litt når jeg satte press på.

 

Bilde

 

Det sikkert er mulig å gjøre noe lignende med Mahogny.

 

Jeg brukte forøvrig vanlig hvit snekkerlim, men ville sikkert brukt Polyrethan om jeg hadde hatt, bruker vanligvis det om jeg skal sette sammen staver til en plate eller liknende.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for tipset, hallaron. Også tipset ditt er høyaktuelt. Jeg synes nemlig at en del av innredningen i 37'n er for firkantet og kunne tenke meg å prøve meg på noe runder former. Jeg har spikkulert og tenkt, men ikke kommet på noe lurt. Metoden din med å lage en form som man former laminatet rundt er jo genial. Og vil man ha skarpere bøy, går jeg ut fra at man bruker tynnere lameller, evt. i kombinasjon med at man bløter det opp litt før bøying. Da burde det meste være mulig. Takker så mye for tipset. Når erfaringsgrunnlaget rundt snekring stort sett er trehytter i trærne og olabiler fra yngre dager, er slike tips gull verdt.

Link to post
Share on other sites

hallararon; ser det ut til at lamellene dine er omlag 4x45mm ?

Saget du ut klossen med båndsag eller stikksag ?

 

Vil tro at litt varmepistol i de skarpeste bøyene, ville hjulppet mot sprakinga...

 

Har skumle planer om å lage meg en ny rorkult, men det blir med planene foreløpig

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en gang et "teknologiprosjekt" på skolen. Da var det en gruppe som laget en radio med gammelt desig, en slik en med buet topp. Denne laget de av en finnerplate de la i varmt vann, for så å byene den under press i en mal. Den ble noe flisete på grunn av bøyingen, men ikke værre enn at det gikk bort med pussepapir. Så gjelder det bare å finne en tank stor nok til trevirket :smiley:

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

hallararon; ser det ut til at lamellene dine er omlag 4x45mm ?

Saget du ut klossen med båndsag eller stikksag ?

 

Vil tro at litt varmepistol i de skarpeste bøyene, ville hjulpet mot sprakinga...

 

Har skumle planer om å lage meg en ny rorkult, men det blir med planene foreløpig

Tja størrelsen på lamellene er jeg usikker på, når firma jeg jobber i flyttet, fikk jeg en "haug" med teakfiner av en kollega. Masse ulike flak. Brukte et lite stykke av denne fineren og saget noe som lignet i tykkelse av noe bjørk jeg har liggende. Men det kan jo se ut som om den er en 3-4 mm tykk.

 

Enig i at litt edruelig omgang med varmepistolen nok hadde vært positivt.

Kutta klossen med båndsag, men tror ei god stikksag hadde gjort nytten den også.

 

Det med rorkult var jo en kjempe-ide. Er ikke førnøyd med den jeg har, kunne tenke meg en litt kortere, får bare være flinkere til å trimme seil så presset ikke blir for stort på kryssen. Får sette det på lista over prioriterte prosjekter..

 

Vi hadde en gang et "teknologiprosjekt" på skolen. Da var det en gruppe som laget en radio med gammelt desig, en slik en med buet topp. Denne laget de av en finnerplate de la i varmt vann, for så å byene den under press i en mal. Den ble noe flisete på grunn av bøyingen, men ikke værre enn at det gikk bort med pussepapir. Så gjelder det bare å finne en tank stor nok til trevirket :smiley:

Jeg har lenge godt og gruble på å lage meg en dampkasse, har snakket om dette i en annen tråd her på BP. Da kunne man virkelig få til morsomme bøyer.

 

Om man bare skal gjøre det en gang, går det ann å sette tempen på vv-tanken på max, la emnet stå i dusjen og la glovarmt vanne renne over emnet en stund. Viktig å være rask når man tar det ut. Når båtbyggerene tar plankene ut av dampkassen er tiden kritisk og de jobber så raskt de bare kan, men trevirket er mye mer formbart når det er dampet.

 

Er bare litt usikker på hva slags lim en skulle bruke når en skal lime emner som er svært fuktige og varme. Godt mulig det går med vanlig snekkerlim, men jeg er usikker. Noen som har erfaringer?

 

PS. De nye limtvingene til Biltema ( i støpejern) synes jeg virker ganske bra, spesielt når man ser på prisen..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei CF, takk for at du slapp inn kickerne i varmen og lot dem beskue fremdriften samtidig som du trakterte dem med prima kaffe. Arbeidet er forsatt førsteklasses og imponerende. Videre er materialene til dekket på plass og inspisert.

Bilde

 

Kjempeflott arbeid

 

Mvh

Dospen, Wicma, Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Har rigget opp en laptop (juniors) fint å være tilbake blant folk!

Takk for råd og tips, tenkte i de baner når det gjaldt hjørner Suzuki og dere andre, som har god peiling ser det ut til :smiley: laminere, men så for meg at det måtte lages en jigg som man kunne lime lagene sammen i, når jeg i tillegg har flere vinkler, flere veier, så syntes jeg det ble vanskelig.Veldig flotte de delene du har laminert til yngstemanns barnestol, Suzuki :smiley: Den ble nok unik!

De hjørnene jeg lagde er greie nok, selv om det er "feil" fremgangsmåte så får jeg leve med det :smiley:

Det var fint med boatkicking hos Dospen (fremgang hos den standhaftige karen!), vi var også hos meg og ljugde aldri så mye :yesnod:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Er bare litt usikker på hva slags lim en skulle bruke når en skal lime emner som er svært fuktige og varme. Godt mulig det går med vanlig snekkerlim, men jeg er usikker. Noen som har erfaringer?

Snekker limet herder vel ikke før hele emnet er helt tørt?

Polyuretan lim trenger fuktighet for å herde, når man limer med det veter man den ene biten før liming. Eller biter som er dampet er fuktige, trenger ingen veting men det må settes i spenn.

Casco lager det , billigst hos Claes Ohlson.

 

 

Det var koselig med en kaffe tår i den ryddige :eek: garasjen til CF i går.

Link to post
Share on other sites

2. Man kan vel dampe, sette i press, åpne presset igjen, tilføre lim, og lime til slutt ? Da er jo trevirket formet som man ønsker...

Suzuki

.... selvfølgelig, burde ha tenkt på det :headbang:. Det blir nok den ultimate løsning. M.h.p å fukte emnene når jeg limer med pu lim så tror jeg ikke det er så viktig, har limt masse med PU og det er ofte jeg glemmer den fuktinga :blush:, men det ser ut til å herde greit uansett...

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...