Torsen67 Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Om jeg ikke husker feil, så tror jeg bla Maritim selger kalesjeknapper med T-spor. Får ha det i bakhodet. Kanske like greit å spraye på noe fludium som løsner skruene noen dager før man begynner å skru. Sikkert mye salter etc som har satt seg gjennom årenes løp. Kan det være denne typen? De selges løst for 15,- pr stk. Link to post
HiWard Svart 12.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Torsen67 skrev for 1 time siden: Om jeg ikke husker feil, så tror jeg bla Maritim selger kalesjeknapper med T-spor. Får ha det i bakhodet. Kanske like greit å spraye på noe fludium som løsner skruene noen dager før man begynner å skru. Sikkert mye salter etc som har satt seg gjennom årenes løp. Kan det være denne typen? De selges løst for 15,- pr stk. Det ser riktig ut. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 22.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Ikke en oppgradering av båten som sådan, men en oppgradering av opplevelsen er det hvertfall. En skipshund fant veien til husholdningen for noen uker siden. Noen fine dagsturer har det blitt til tross for vekslende vær. Ivi (hunden) trives ombord! Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Uttern D66 Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Flott båt og flott arbeid. Har du noen bilder etter du ble ferdig? Vurderer en sånn en Link to post
HiWard Svart 3.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Uttern D66 skrev for 11 timer siden: Flott båt og flott arbeid. Har du noen bilder etter du ble ferdig? Vurderer en sånn en Takk for det. Blir man noensinne ferdig mon tro? Det er alltid noe småplukk å fikse på, men ingenting funksjonskritisk enn så lenge (bank i bordet). Om du vurderer en Windy 8000 spesielt, eller eldre båt med innenbords og drev generelt, kan jeg komme med mange tips. Det ligger jo noen av disse på finn til enhver tid av ulike årganger og med ymse motorisering. Jeg skal forsøke å knipse noen bilder av puter og stoler til helga, det løfter inntrykket og trivselen veldig med nye. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Uttern D66 Svart 3.September.2024 Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Ja, jeg har vært og prøvekjørt et par en Kad42 og en V8 bensin. Egentlig likte jeg kadn veldig godt. jeg har sett at noen har lave stoler, noen med nakkestøtte, noen med metallgitter på akterspeilet under teak, noen uten, noen med noen med teakoppbevaringslomme på babord og styrbord, noen kun på babord, de færreste med baugpropell, de vil jeg ha…, få med VVB, få med varmer, forskjellige løsninger på festeanordning på ryggstøtten, noen med fothvilere, noen uten, hvit dørk, teakdørk. vanskelig å vekte alt…. jeg har jo lyst til å gjøre det meste selv og bygge litt, men prisene er ville syntes jeg….. hva pleier disse å gå for? har du tips, så kom med det…. Link to post
HiWard Svart 3.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Jeg mener min båt fikk en makeover av Windy selv en gang rundt 2008-ish. Det ble da byttet motor/drev, montert baugpropell, ny puter og stoler, montert plotter og lagt teak på badeplattformen. Prisene på bruktmarkedet er ikke alltid så lett å forstå seg på nei. Den med KAD42 er priset en del over de tre med bensinmotor som ligger noenlunde likt. En av dem har siste utgave av 5.7 literen fra VP med elektronisk gass/gir, samme blokk som min og den har vært pålitelig i mitt eie. Motorrommet er trangt for å si det slik, noe å tenke på mht vedlikehold. Jeg skal ikke mene noe om diesel vs bensin, mange foretrekker diesel pga forbruk. Med V8 bensin bruker min båt 1.7 l/nm med riktig trim i 25 knop. Forholdsvis greit å gjøre vedlikehold og mindre reparasjoner selv. Jeg ville styrt unna sjøvannskjølt bensinmotor i den alderen. Sjekk tilstand på eksosmanifolder og risere på bensinmotorer, disse koster mellom 30-40k å bytte avhengig av om jobben gjøres på verksted eller av deg selv. Om jeg beholder båten lenge nok, utelukker jeg ikke et motorbytte i fremtiden, da skal jeg "bytte" akterspeilet også. Om det blir diesel eller bensin da får tiden vise, det er forholdsvis store prisforskjeller er mitt inntrykk. Skroget på disse er jo veldig sjødyktig og laminatet er tjukt, mener jeg målte 14mm da jeg byttet skroggjennomføring til toalettet. Skrapte hele skroget inn til gelcoat/primer i vinter og fant ingen tegn til osmose. Det er jo skrog og motor/drev som er kostbart og funksjonskritisk. Det meste andre er nice to have og/eller kosmetisk og ting man kan ordne selv om man har tid og er litt nevenyttig. Tenker da på slikt som VVB, varmeapparat, dørk, elektriske duppeditter og hjelpemidler. Baugpropell kan ettermonteres, jeg ville satt bort akkurat den jobben. Det du nok bør belage deg på å sjekke (og sikkert bytte en del på), er det elektriske. Alt av kabler og brytere knyttet til "stamnettet" er nok modent for utskifting eller hvertfall nye kabelsko montert på frisk kobber. Fordelernett og knapper ved styrekonsollen kan være litt ymse, jeg fant mye gammel morro både her og der og trakk flere meter med ubrukt kabel ut av båten. Ikke meningen å skremme deg, men greit å ha et realistisk inntrykk av hva man påtar seg. Om du er som meg, så liker du å holde på med fiksing og oppgraderinger over tid uten ambisjon om å ordne alt på en gang. Båten virker tross alt. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 6.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Omsider fikk jeg surret meg til å ta noen bilder av de nye putene. Det var ikke billig, men inntrykket er hevet mange hakk. Det samme gjelder bruksgleden og det er tross alt det viktigste. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Faxen Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Billig? Det er jo snakk om båtpenger.Men rålekkert blei det. Grattis. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
HiWard Svart 6.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Faxen skrev 4 minutter siden: Billig? Det er jo snakk om båtpenger.Men rålekkert blei det. Grattis. Takk for det. Vi tok en familibeslutning om å investere litt i denne båten siden vi har så mye glede av den. Veldig fornøyd med resultatet. Godt håndtverk og god kvalitet på materialene gjør forhåpentligvis at disse varer i mange år med litt stell og vedlikehold. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Chilli Solbris Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Du har jo ny båt jo!?? Skikjelig fint ble det!??? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
HiWard Svart 6.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Chilli Solbris skrev for 2 timer siden: Du har jo ny båt jo!?? Skikjelig fint ble det!??? Ja, det føles jo faktisk slik! Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Dæven, det der ble bare lekkert?? Jeg var borte og tittet på båten din for ett par uker siden. Ikke så lett å få inntrykk av interiøret med havnekalesje. Men ser at du har samme fothvilere som W7800, uten oppbevaring. Mine er litt større/høyere med oppbevaring. Trodde alle 8000 hadde det. NB: Har ikke glemt havnekalesjen?? Link to post
Torsen67 Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Uttern D66 skrev On 3.9.2024 at 9.21: Ja, jeg har vært og prøvekjørt et par en Kad42 og en V8 bensin. Egentlig likte jeg kadn veldig godt. jeg har sett at noen har lave stoler, noen med nakkestøtte, noen med metallgitter på akterspeilet under teak, noen uten, noen med noen med teakoppbevaringslomme på babord og styrbord, noen kun på babord, de færreste med baugpropell, de vil jeg ha…, få med VVB, få med varmer, forskjellige løsninger på festeanordning på ryggstøtten, noen med fothvilere, noen uten, hvit dørk, teakdørk. vanskelig å vekte alt…. jeg har jo lyst til å gjøre det meste selv og bygge litt, men prisene er ville syntes jeg….. hva pleier disse å gå for? har du tips, så kom med det…. Se først og fremst etter utstyr som koster penger. Som feks; motor, baugpropell, ankervinsj, plotter et etc. Jeg har Volvo Penta D4-260. Altså diesel. Stortrives med den. Litt tung i rumpa (D4 er veeldig tung) men det liker skroget godt i fart. KAD-42 hadde jeg styrt unna, mm den har oppgradert underspyling for motorolje. Se hvor mange gamle Windy som fortsatt eksisterer. De er veldig solid bygget med tykk og solid støp overalt. Gelcoat opplever jeg også som mer solid enn på andre båter og båtene kan fint leve i 100 år med riktig vedlikehold. Dog med ett par motorbytter? Windy er også en klassiker, noe veldig mange båter absolutt ikke er. Bare se gruppa "Windy owners club" på face. Dette gjenspeiler seg nok i prisene. En anne ting jeg liker veldig godt, det er veldig liten eller ingen planingsterkel på båten. Min gjør 40 knop på topp, men den går veldig økonomisk på 23-28 knop, der jeg trives best. Og bak den solide vindskjermen sitter du godt beskyttet i all slags vær? Skal jeg sette fingeren på noe, så syns jeg senga i front er litt liten, oppbevaring kunne vært bedre, sam at 10cm ekstra takhøyde hadde gjort seg? NB: original septiktank i aluminium er en katastrofe. Det er hull i min. Det samme skjer med mange andre. Den skal ut, og erstattes av en på 80 liter i plast. Problem solved.. Ser du nevner stolhøyde? De kan justeres i høyden. Min førerstol får ny søyle ile vinteren slik at jeg kan justere høyden under fart med en sidehendel. Gassjustering og gassdemping. Koster litt men verdt det for komfortens skyld? Link to post
HiWard Svart 18.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Torsen67 skrev 57 minutter siden: Dæven, det der ble bare lekkert?? Jeg var borte og tittet på båten din for ett par uker siden. Ikke så lett å få inntrykk av interiøret med havnekalesje. Men ser at du har samme fothvilere som W7800, uten oppbevaring. Mine er litt større/høyere med oppbevaring. Trodde alle 8000 hadde det. NB: Har ikke glemt havnekalesjen?? Ja, de kassene er nok en ettertanke i mitt tilfelle, men greit å ha noe å hvile beina på. Det er jo så som så med oppbevaring i disse, sånn sett har verden gått fremover. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 HiWard skrev 47 minutter siden: Ja, de kassene er nok en ettertanke i mitt tilfelle, men greit å ha noe å hvile beina på. Det er jo så som så med oppbevaring i disse, sånn sett har verden gått fremover. Når jeg åpner lokket på mine, så ser jeg nå at det har sitte noen mindre der før. Ser merker på veggen. Godt mulig de jeg har er fra en annen modell. Ser tydelig at de er laget av Windy. Om ikke en dyktig møbelsnekker har vært på ferde. Vi har tau i den ene og utstyr til bikkja i den andre. Link to post
Torsen67 Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Hei igjen, Ser nå at du har stolsøyler fra Norsap. Er du fornøyd med de? Jeg har nettopp kjøpt en brukt på finn, med justerbar gassdemper som jeg skal montere ved førerplassen. Savner å kunne justere høyden mens jeg er i fart. Skal få denne montert før neste sesong. Ser også fordelen med stolene du har. Mine originale er en del større, og jeg syns de tar litt for stor plass. Har etablert autosøk på finn :-) BTW, jeg gleder meg stort til neste sesong. Har blitt mer og mer glad i denne båten. Til sammenligning, så har en kamerat en Finnmaster T8 med 300 hk i hekken. Der er det mye mer komfort og plass fremme i kabinen. Men når det kommer til uteplass og kjøreegenskaper, så syns jeg min Windy glatt parkerer T8. T8 har et mye bredere skrog ned i vannet, på godt og vondt, så den har en helt annen planingsterkel der nesa står mye høyere i været. Samtidig så har den et hav av lagringsplass rundt om i skroget. Her kommer W8000 til kort. T8 sliter også mye med at den er dårlig skrudd. Mye som løsner hele tiden. Seter er montert med dårlige treskruer så alle tre førerseter er løse fra stolsøyle. Elektrisk hev/senk av bord er jo flott, men hele bordsøylen går i oppløsning. Kalesjen er bare ett rot om man ønsker kun deler av den oppe. Alt dette er nok et resultat av dagens prispress på alle modeller i DC-segmentet som er å finne der ute, og gjelder nok flere båtmerker i dagens marked. Tid er penger.. Når jeg tenker på at min båt er 34 år gammel, så er jeg ikke annet enn imponert over hvor godt den har tålt disse årene. At noe eiere ikke har giddet å ta tak i div ting fortløpende etter som de har oppstått, det er ikke båten sin skyld. Har en god del som gjenstår, men det står ikke i veien for å bruke båten som den er. Link to post
HiWard Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Torsen67 skrev for 1 time siden: Ser nå at du har stolsøyler fra Norsap. Er du fornøyd med de? Litt vanskelig å svare på egentlig da jeg ikke justerer på annet stol fram/bak. Høyden justerer jeg med vippeputen avhengig av om jeg sitter eller står. Ting har nok satt seg, merker at det er mye motstand i både skruer og søyler. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Torsen67 skrev for 1 time siden: Når jeg tenker på at min båt er 34 år gammel, så er jeg ikke annet enn imponert over hvor godt den har tålt disse årene. At noe eiere ikke har giddet å ta tak i div ting fortløpende etter som de har oppstått, det er ikke båten sin skyld. Har en god del som gjenstår, men det står ikke i veien for å bruke båten som den er. Nyere er ikke alltid bedre nei. Så er jo dette med skrogfasong ofte et kompromiss mellom plass og komfort (og sikkert mye annet). Etter at jeg monterte Mente Marine merker jeg ikke så stor forskjell på planingsterskel, men den holder seg i plan i lavere hastighet når man reduserer farten. Men best av alt er at er at rulling ikke lenger er noe jeg trenger å forholde meg til i hastighet. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Ah, Mente Marine står høyt på ønskelista. Men jeg har et gammelt og tregt trimplan-system som går på hydraulikk. Den ene sylinderen går tregere enn den andre. Hva har du i din? Elektrisk er vel det mest optimale da jeg hører de reagerer raskere enn de med olje. Link to post
HiWard Svart 3.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Torsen67 skrev 44 minutter siden: Ah, Mente Marine står høyt på ønskelista. Men jeg har et gammelt og tregt trimplan-system som går på hydraulikk. Den ene sylinderen går tregere enn den andre. Hva har du i din? Elektrisk er vel det mest optimale da jeg hører de reagerer raskere enn de med olje. Jeg har hydrauliske trimplan. Synes ikke det tar veldig lang tid før den retter opp. Dette kalibreres jo og systemet "vet" når båten ligger rett. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 HiWard skrev On 3.10.2024 at 11.59: Jeg har hydrauliske trimplan. Synes ikke det tar veldig lang tid før den retter opp. Dette kalibreres jo og systemet "vet" når båten ligger rett. Hmm, da blir det enda mer på ønskelista, som begynner å bli lang Link to post
Torsen67 Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Ser nå hvorfor den ene trimsylinderen er treg. Har en liten lekkasje på slangen der den er montert inn på pumpa. Slangeklemmen viser seg å være akkurat litt for stor. Jeg trodde den satt stramt, men det var gjengene som tok slutt. Vurderer sterkt å tette hjørnene bak fenderlist også. Samler seg godt med regnvann under motor når det regner. Dro ned i båten forleden mens det høljet ned. Lyste inn i hjørnene fra motorrom og ser det nærmest renner og ikke drypper inn. Nå er den delen under telt, så det vil jo tørke opp bak fenderlisten. Bra temp om dagen, så fint å jobbe med dette. Men, om fenderlista fortsatt ha strekket i behold, da vil jeg slite med å få denne på igjen. Har så langt ikke fått svar på om andre har testet dette på div Windy grupper på Face. Kjenner jeg har veldig lyst på tørt motorrom nå Link to post
HiWard Svart 22.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Torsen67 skrev 38 minutter siden: Vurderer sterkt å tette hjørnene bak fenderlist også. Samler seg godt med regnvann under motor når det regner. Dro ned i båten forleden mens det høljet ned. Lyste inn i hjørnene fra motorrom og ser det nærmest renner og ikke drypper inn. Nå er den delen under telt, så det vil jo tørke opp bak fenderlisten. Bra temp om dagen, så fint å jobbe med dette. Men, om fenderlista fortsatt ha strekket i behold, da vil jeg slite med å få denne på igjen. Har så langt ikke fått svar på om andre har testet dette på div Windy grupper på Face. Kjenner jeg har veldig lyst på tørt motorrom nå Hører gjerne hvordan du løser dette. Har ikke turt å røre den fenderlista i frykt for at jeg ender opp med å måtte bytte hele greia. Sika 292 langs fenderlist og skrog hjalp en del, men jeg har ikke fått gjort dette akter enda. Til våren skal teak på badeplattformen byttes til syntetisk, så da tar jeg et røsk med dette i samme slengen. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 4.November.2024 Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 Fikk en litt nedslåene nyhet i dag. I helgen la jeg merke til at fugen, der frontvindu limt mot øvre rundtgående karm, var oppsmuldret. Tok en titt på innsiden og der ser jeg at noen har prøvd å "reparer" med hvit silikon. Sikkert pga vann. Pirker litt i dette og ser og kjenner enden av vinduet med neglen. Med andre ord så ligger ikke vindu helt opp i sporet den skal ligge i. Kontaktet da Cato i "rustfritt.com" som tidligere jobbet for Windy i Arendal. Beskjeden var enkel; alt må limes på nytt. Dvs av med indre syrefaste rekke, så skjære løs vinduene i øvre kant, både innvendig og utvendig, så må hele øvre ramme løftes av. Den er i ett stykke og må for all del ikke knekke. Deretter må rammen og øvre del av vinduer renses fri for gammelt lim. Så må øvre ramme fylles med lim, så tres ned på vinduene. Den må da på den ene eller annen måten presses ned mot vindu mens lim herder. Rent teknisk sett så skal vel dette gå greit, om man ikke knuser en eller flere vinduer. "Da er løpet kjørt" var beskjeden. Disse vinduene er ikke å få laget lengre. Akkurat denne trengte jeg ikke nå. Men ender opp med at dette blir 1 pri for neste sesong. Cato reparerte en W8000 vindskjerm i våres. Den ble dratt av da båten ble fraktet på lastebil med hel-kalesje påmontert. Dette tåler ikke vindskjermen da kalesjen vil prøve å dra av rammen. Dette skjedde da limet var gammelt og uten fleks. Man bør da heller ikke kjøre fort på sjøen med kalesje oppe om ikke denne jobben er gjort siden båten var ny. NB: jeg har ikke sett hvor dårlig det var stilt på innsiden av vindu, siden den indre rekka sperrer for den utsikten. Men ser ikke bra ut når jeg bøyer meg under og titter opp. Verdt å sjekke Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn