Jump to content

Windy 8000 - fra sånn passe til litt bedre


HiWard

Recommended Posts

Ikke så mye jeg kan gjøre på båten med de temperaturene som er ute nå, men for å "scratch that itch" som de sier fikk jeg det for meg at propellene kunne få en liten shining.

60D3ABDE-F7B4-40A4-9EA0-2471C0D0265D.jpeg.a0c80185c425766c4abb59336c3994da.jpeg

Det har vel ikke så mye for seg, bortsett fra at man får en grei pekepinn på hvordan propellene har det. Jeg brukte en baufil til å fjerne skarpe kanter, så en lett runde med 1000-papir før avslutning med Autosol. Tenkte å sette dem inn med noe voks til slutt. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ny episode i serien @HiWard fikser ting som kanskje ikke er ødelagt mens han venter på ny båtsesong. Denne gang var det bensinpumpen(e) sin tur å få litt stell og vedlikehold, den hviner en del når motoren går.
 

Jeg plukke fra hverandre alle deler, renset, byttet o-ringer og satte den sammen igjen.

1307B2FE-9600-469D-894E-51C636C11038.jpeg.e685b60ac3ae95bd15f98213d773cbd2.jpeg

Bensin-siden av pumpen var egentlig ok, men kammeret for vannkjøling/oppvarming av bensin var helt tett av grums og møkk. Har ikke gått en dråpe kjølevæske gjennom der på mange år. Jeg frykter at varmeveksleren er like tett siden det ikke kom kjølevæske ut da jeg dro av slangene.

C3450F8C-BB7F-4F8F-A667-54A605A52146.jpeg.fbb6375cf5ceeb3f49599563ed07a894.jpeg

Forhåpentligvis god som ny.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke emnetittelen vil yte båten rettferdighet når du er ferdig!😁😁😁

Du må gjerne prøve deg noen små dieselpumper i en bitteliten Storebro!😄😄

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 15 timer siden:

Tror ikke emnetittelen vil yte båten rettferdighet når du er ferdig!😁😁😁

Du må gjerne prøve deg noen små dieselpumper i en bitteliten Storebro!😄😄

Takk for det, hyggelig med slike kommentarer. Det går seg til litt etter litt, og så er det jo slik at man aldri blir helt ferdig før man snur bunken og starter på nytt :crazy:

 

Tror ikke du vil slippe meg til på dieselpumpene dine, jeg hadde YouTube til å holde meg i hånda gjennom hele seansen fra demontering til ferdig montert!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nok et vinterprosjekt nærmer seg slutten. Siden jeg kjøpte båten har jeg hatt lyst til å montere en kartplotter på dashbordet. Akkurat hvordan det skulle løses gikk jeg flere runder på, men landet til slutt på å lage en boks for montering på kartbordet med innsynsvinkel for stående eller høy sittestilling.

 

Nå er jeg snart i mål og sitter igjen med mange nye erfaringer og respekt for håndtverket "arbeid med glassfiber" (ikke at jeg trodde det var enkelt).

 

Trinn en var å tegne opp en boks og kappe sidene i xps.

8110E60F-0D3C-4DDE-A99C-5F5076825051.jpeg.b3cb337f0111736793de2e791b2e82e1.jpeg

Limte dem sammen med hobbysmeltelim og det satt bra. Hjørner og kanter ble rundet av.

 

Så ble den dekket med tre lag vevd duk og epoksy. Duken var nok litt for tjukk, men med peelply gikk det likevel greit å holde fasongen.

AC5DF303-FABF-49DE-955E-624A6FB303F2.jpeg.2025be8d8c281766c627e7f2077e61e3.jpeg

Deretter ble det flere runder med sparkling og pussing før jeg fikk på topcoat i båtens farge (10290 benhvit).

5E61C7C0-3EF7-4656-A04C-E7B43ED2DC28.jpeg.e611146736761c70e53d46f4b86d8545.jpeg

For å gjøre det visuelle litt mer spennende lagde jeg en karbonfiberplate til frontpanel og montering av plotteren.

8B3152EC-6658-45F0-BB7E-8FA60EA14D8A.jpeg.8ce5a01af81d243e6b3ce14042ee5ed5.jpeg

Denne ble jeg fornøyd med. Ti lag med duk og epoksy lagt på vokset glassplate, peelply på baksiden og mye arbeid med rulle for å få ut luftbobler og oversflødig epoksy.

 

Forløpig ser resultatet slik ut. Det gjenstår litt på finishen på topcoaten og innliming av bolter for montering av karbonfiberplata. Hele boksen skal limes til dashbordet foran rattet i båten og da må det nødvendigvis lages hull til kabler. Fortsettelse følger.

7B71B541-CB5A-482F-9DC2-D94A3004903A.jpeg.ecdfb1d12be5a186e4312c9e75adeba3.jpeg

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 19 minutter siden:

Kult arbeide:thumbsup: Men hvorfor ville du ikke ha plotter på stativ slik at du kan vinkle den etter behov? Jeg har samme type dæsjbord i min båt, og har satt plotter rett foran roret.

Det var selvsagt et alternativ og det hadde vært uendelig mye enklere, men jeg er ikke så glad i løse og synlige ledninger. Så var det jo litt for å prøve å lage noe også og få tida til å gå mens man venter på at snøen skal smelte.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 14.3.2023 at 9.22:

Den ble skikkelig elegant!😊😊

Moro å se! Den karbonskatt ble lekker!☺️☺️

Takk for det! Karbonplata ble veldig bra synes jeg, og utrolig sterk. Helt overkill selvsagt :rolleyes: Håper bare den ikke ble for blank...

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 2 timer siden:

Det var selvsagt et alternativ og det hadde vært uendelig mye enklere, men jeg er ikke så glad i løse og synlige ledninger. Så var det jo litt for å prøve å lage noe også og få tida til å gå mens man venter på at snøen skal smelte.

 

Ser den. Jeg har som jeg forklarte. Brukte mest tid på å finne ut det med ledningen. Ville selvsagt ha den rett ned, men det gikk ikke, så da ble det den irriterende løsningen med ledning ut til siden.. Samler seg da mye dritt rundt ledningen også. Men er fornøyd med skjermens plassering da synet ikke er som før:giggle:

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 3 minutter siden:

 

Ser den. Jeg har som jeg forklarte. Brukte mest tid på å finne ut det med ledningen. Ville selvsagt ha den rett ned, men det gikk ikke, så da ble det den irriterende løsningen med ledning ut til siden.. Samler seg da mye dritt rundt ledningen også. Men er fornøyd med skjermens plassering da synet ikke er som før:giggle:

Jeg har fortsatt til gode å finne ut hvor mye plass det er til ledninger under kartbordet (dvs i taket over toalettet), men jeg har sett en lignende løsning på en Windy 7800 så jeg regner med det skal gå greit. Om ikke får vi fikse noe... Boksen min er laget høy nok til å romme hele plotteren med kontakter bak. Jeg har ikke mulighet for å justere vinkel, men nå kommer plotteren til å være godt synlig når jeg står, uten å komme i veien for øvrige instrumenter. 

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 35 minutter siden:

Har du ikke en luke inn til det elektriske fra dassen? På veggen? Mener det er vanlig. Ser også at man får ramme for innfelling av plottere, med vippefunksjon. Sånn i tilfelle du ikke har tenkt i de baner..

Jeg skal sjekke, men må nok ned med et takpanel på dassen uansett, det er der ledningene fra plotteren vil komme ned. Mesteparten av det elektriske finner man bak en luke på styrbord side ved førerposisjon.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I dag fikk jeg omsider byttet varmtvannsberederen. Dette har stått på lista mi i lang tid, både fordi den gamle tanken manglet blandeventil, men mest fordi den manglet overtrykksventil, noe som førte til stadige lekkasjer i varmtvannssløyfa.

BE1CEF70-874A-4354-9278-A45108C0BD8A.jpeg.1c5300305a8d8b52c5d9b1619f4f94f0.jpeg

Som alltid med denne (alle?) båten, er det aldri bare å bytte noe. Det er alltid minst to følgefeil eller andre ting man kan/bør/må gjøre i sakens anledning: Siden den nye berederen er lengre enn den gamle måtte jeg gjøre kassen til ankerkjettingen (til høyre i bildet) 5cm kortere. I tillegg måtte jeg bytte isolasjonen bak berederen, igjen, siden den jeg byttet i fjor ikke satt ordentlig fast mot skroget og dermed ikke bidro med særlig mye støydemping. 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Synes dette er godt jobba!! Og berederen er helt topp! Godt med alt som er gjort!!
Når skulle du komme ombord i Chilli Solbris sa du?:giggle::giggle::giggle:

Takk for det du, spørs om du vil slippe meg løs i Chilli… Nå kan jeg litt om mye, og mye om lite, og det er helt greit så lenge det er min egen båt 😁 

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 5 minutter siden:

Takk for det du, spørs om du vil slippe meg løs i Chilli… Nå kan jeg litt om mye, og mye om lite, og det er helt greit så lenge det er min egen båt 😁 

😁😁😁 Vi er i samme båt!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I fjor sommer byttet jeg clutchplatene til ankervinsjen og observerte i den forbindelse at det meste som er tredd ned på drivakslingen var rustet sammen til en eneste brun smørje. Fikk ikke gjort noe med det da, men i dag gikk jeg løs på dævelskapen med dødsforakt og tung redskap. 
 

Etter en del om og men fikk jeg løs girhuset og motoren. Det så slik ut:

E6C3F60C-4EEA-4D17-803A-8D414D94AF83.jpeg.546f4f4497a2773182f6f56364001062.jpeg

Happy days, her var det nok salt og irr til å starte egen potetgullfabrikk. Jeg setter penger på at denne vinsjen har fått nøyaktig null vedlikehold siden monteringen rundt 2007/2008 😞

 

Etter en runde med skrape og roterende stålbørste ble resultatet slik:

F2D24BCD-BBA5-409E-8CF8-A78DFC8883DD.jpeg.d6fe249c6a9560bd5c50dce9e7dfdf9b.jpeg

Litt gods er det da fortsatt, vi gir denne en ny sjanse.

 

Splittet girhuset for sjekke etter vann og skifte olja. Var egentlig forberedt på det verste, men det var ikke så aller verst:

FE8E0055-6588-4761-B527-B8F95527E0DF.jpeg.7119a0a8bace1dd1d30efbcbfb682e7b.jpeg

Her er blankt metall! Helte ut den brune gørra og fylte på noe girolje jeg hadde liggende. Forseglet med "Aviaton Form a Gasket 3" (godt nok si) og skrudde sammen igjen.

 

Til sist fikk det hele et strøk med Hammerite. Det blir nok ny vinsj om noen år, men denne skal få jobbe litt til

42765FC1-3884-4D5C-A318-0FA23765AE78.jpeg.22d0a1e9a0742c76de64b818e0c7c665.jpeg

 

Siste punkt på dagens program var å banke ut det sønderrustede kulelageret som fortsatt sto fast i dekksbeslaget eller hva det nå kalles. Den satt som bare f. Bruk av penetrerende oljer, åpen flamme og mye bannskap var det som skulle til. Slo den ut fra baksiden med en 13mm pipe som akkurat passet i hullet. Her er de to lykkelig adskilt og lageret sprakk. Good riddance!

465A70A0-B814-41B4-83F0-A428DE81513A.jpeg.c8e9b7f7212529f836cd50865dd560c3.jpeg

Link to post
Share on other sites

I pausene i slaget med ankervinsjen fikk jeg byttet impeller og reima til pumper og dynamo. Vet ikke serviceintervallet på disse, men den som sto på var hvertfall 3 år gammel og ganske stiv.

37F7CDCF-CB35-4996-81B4-27D440857F35.jpeg.de8a3a0c8e84fecee67811eead8b4ad2.jpeg

På bildet skimtes også den nyoverhalte bensinpumpa som nå er montert. Ny vannutskiller er også på plass. Det viser seg at den som sto montert tidligere har for lav flowrate til min motor og var primært ment for dieselmotorer, så dette er en high-flow variant uten lufting. I den forbindelse skiftet jeg også ut alle bensinrørene til slange (type A1) med 10mm indre diameter.
 

Jeg spurte her om dette med kobberrør vs slanger og fikk vel til svar at kobberrør var gode greier, men jeg synes de så veldig irret og upålitelige ut, så nå er alt byttet fra tank til motor.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg byttet vannslanger til både varmt og kaldt vann. I tillegg fikk jeg montert plotter, komplett i hjemmelaget kasse. Grunnen til at jeg valgte å gjøre det slik er at det ikke er plass under bestikket til å felle inn plotteren. Det ble ikke så verst om jeg skal si det selv.

912749C3-3BBC-4313-93F9-EACBC4153487.jpeg.37762bf77952f31add226e4742dec609.jpeg

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 14 minutter siden:

I dag har jeg byttet vannslanger til både varmt og kaldt vann. I tillegg fikk jeg montert plotter, komplett i hjemmelaget kasse. Grunnen til at jeg valgte å gjøre det slik er at det ikke er plass under bestikket til å felle inn plotteren. Det ble ikke så verst om jeg skal si det selv.

912749C3-3BBC-4313-93F9-EACBC4153487.jpeg.37762bf77952f31add226e4742dec609.jpeg

Den der kan du trygt klappe deg selv på ryggen for!! Det ble meget bra!!!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 11 timer siden:

Den der kan du trygt klappe deg selv på ryggen for!! Det ble meget bra!!!:thumbsup:

Jo takk for det du. Det var et artig prosjekt som tok litt tid og som jeg lærte masse av. Særlig hvor tricky det kan være å få et pent resultat med topcoat. Prøvde først med rulle, men det ble ikke pent. Deretter prøvde jeg med finhåret pensel og det ble såpass bra at jeg kunne pusse videre på det. Spray er kanskje det beste for de som har slikt utstyr, mestrer kunsten og har et sted å holde på :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I dag ble båten polert i cockpit, brukte oscillerende maskiner med Meguiars Flagship Marine Wax på myke pads. Resultatet ble jeg godt fornøyd med. Som kronen på verket laget jeg en ny koppholder av "reste-karbonfiberet" fra kartplotterprosjektet mitt.

4DC23141-5CC7-4DD7-8BAB-7C4D7A3706E5.jpeg.b95df20b4745096de052327c8c6c0e91.jpeg

For en stund siden fikk jeg også montert en (avtagbar) baugstige. Det er akkurat litt for høyt til å komme seg opp i båten med æren i behold nær vi ligger med baugen mot holmer.

94863D3E-EF21-4AF2-B341-86B43AFDAABF.jpeg.38c0917c7fa6b126d84d9144a4a07060.jpeg

I samme slengen fjernet jeg en ankerrulle som noen har kjørt i kaien med på et tidspunkt og lappet hullene etter denne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...