Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

JRK skrev On 12.7.2024 at 15.42:

Ser at det flommer over av leverandører og sikkert mye useriøst, men her er en Tysk leverandør Li Time,og der pleier det jo være seriøst.

https://www.litime.de/products/12v-100ah-lifepo4-batterie?_gl=1*6oiyse*_up*MQ..*_ga*NTI2ODMzODkxLjE3MjA3ODY0MTk.*_ga_4NH310JKDZ*MTcyMDc4NjQxOC4xLjAuMTcyMDc4NjQxOC4wLjAuMA..

Litt sent, men leste det ikke tidligere.

Tyske leverandører pleier å være seriøse, ja., men Li Time er ikke tysk.
Dessverre finnes det nå et økende antall selgere både i og "liksom" fra Tyskland,
og de fleste fra andre EU-land, men bare få tyske leverandører.
Grunn er at asiatene fant ut at Europa handler betydelig mindre fra Asia når det dreier seg om annet enn varer til 100,- kroner,
men at dem kjøper mye med en gang selgeren hevder at dem
både er og leverer fra et europeisk land.

Det finnes noen som arbeider mer "på vestlig" enn andre, men også de villeste kombinasjonene, som i tillegg gjerne er registrert i EU-land med de minste utfordringene (dvs der reglene ikke er det samme som i mer sivilisert områder). 
Det er altså ofte rene salgsmaskiner, som gjerne leier inn salgsdesk, og dem igjen
sitter gjerne på en av de veldig varme øyene i middelhavet og selger alt fra "PlingPling" til dreiebenk.

"Li Time" er et slik "liksom-tysk" salgskanal (fort synlig når en kan tysk).
Dem er hel-eiet av Kina (informasjonen er pakket inn i fine farger og tekst),
og driter tilsvarende i praktisk alt.
Dessuten inkl. at dem påberoper seg "retten" til å overføre kredittkortopplysninger
også ikke-kryptert og å kunne gi alle data videre til "tredje".
Slik kolliderer så klart med tyske og EU-lover på høykant, men det er helt uinteressant for dem.
Det bare som info.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev On 17.9.2024 at 10.56:

Litt sent, men leste det ikke tidligere.

Tyske leverandører pleier å være seriøse, ja., men Li Time er ikke tysk.
Dessverre finnes det nå et økende antall selgere både i og "liksom" fra Tyskland,
og de fleste fra andre EU-land, men bare få tyske leverandører.
Grunn er at asiatene fant ut at Europa handler betydelig mindre fra Asia når det dreier seg om annet enn varer til 100,- kroner,
men at dem kjøper mye med en gang selgeren hevder at dem
både er og leverer fra et europeisk land.

Det finnes noen som arbeider mer "på vestlig" enn andre, men også de villeste kombinasjonene, som i tillegg gjerne er registrert i EU-land med de minste utfordringene (dvs der reglene ikke er det samme som i mer sivilisert områder). 
Det er altså ofte rene salgsmaskiner, som gjerne leier inn salgsdesk, og dem igjen
sitter gjerne på en av de veldig varme øyene i middelhavet og selger alt fra "PlingPling" til dreiebenk.

"Li Time" er et slik "liksom-tysk" salgskanal (fort synlig når en kan tysk).
Dem er hel-eiet av Kina (informasjonen er pakket inn i fine farger og tekst),
og driter tilsvarende i praktisk alt.
Dessuten inkl. at dem påberoper seg "retten" til å overføre kredittkortopplysninger
også ikke-kryptert og å kunne gi alle data videre til "tredje".
Slik kolliderer så klart med tyske og EU-lover på høykant, men det er helt uinteressant for dem.
Det bare som info.

Jørg

Du skriver som du har vett til. Prøv å løfte blicket litt opp fra den eldgamle teknologien du selger og forsvarer. Jeg har ingen annen interesse her en å opplyse i tilfelle andre er interresserti billige batterier

- Hvilken erfaring har konkret med LitTime. Søk opp hvem moderselskapet så vil du finne en amerikansk leverandør ikke Tysk

- Selvfølgelig produseres det mye rart i Kina, men de fleste seriøse Europeisk og amerikanske leverandører produserer i Kina eller andre deler av Asia.

- Jeg har 2 stykk victron 50 A DC/DC ladere og og en 500 A smartshunt, så jeg har rimelig god oversikt over hva som går inn og ut. Disse 3 100 Ah batteriene leverer  315 Ah før de kobler ut.  Hva de har om 10 år vet jeg ikke de kostet tross alt båre 2.700,- stykk ferdig levert

- Batteriene har 5 års garanti, så får man so om den er like god som Norske leverandører, om man skulle trenge det. Men er ikke bekymret da de er levert fra Tysk forhandler.

Jeg ser ikke helt noe nytteverdi i det du skriver, JRK.
Det var du som skrev (sitat) "...men her er en Tysk leverandør Li Time,og der pleier det jo være seriøst." (sitat slutt).

Jeg skrev, for å informere, at det ikke er et tysk selskap, men eies av Kina.
At du hevder at det er en US-leverandør henger da ikke helt på greip, særlig når "Li Time" (ny selskap etter "Amper time") selv beskriver alle sine tråder på tradisjonelt kinesisk måte (på tysk), forklarer tydelig sine røtter og verdier,
og bl.a. nevner sin kinesiske telefonnummer
som en kan ringe på for å få support av dem.
Den begynner med +86, som tilhører Kina.
Men det finnes flere selvstendige salgskanaler, i flere land.
Bare at det gjør ingen forskjell med hverken hvem som eier dem,
eller hvor pengene strømmer hen.

Hva mener du forresten med (sitat) "Prøv å løfte blicket litt opp fra den eldgamle teknologien du selger og forsvarer"?
Takk for reklamen, men, som et normalt syn kan lese, jeg har ikke skrevet
et ord om alternativer, for det var ikke meningen.

Men, når vi er her og for å korrigere dine ord: jeg leverer nok akkurat det mine kunder både trenger og ber om (...både når forsvarlig for meg og hvis ikke jeg har noe bedre ide, som jeg ofte har).
Det som selges om en to fire uker blir så ikke sjelden produsert f.eks. mens vi diskuterer, dessuten også her og nøyaktig nå siden jeg pleier å sende bestillinger flere ganger per uke.
Jeg løfter blikket mitt også ganske langt opp, for eksempel regelmessig ved å besøke en lang rekke faktisk viktige messer og produsenter.

Men jeg selger også "gammelt teknologi" når både nyttig og tilstrekkelig,
for ofte trengs det overhodet ikke noe som er "nytt" i det hele tatt.
Og "ny teknologi" er jo ofte også bare oppskrytt og slagord, som gjelder for det aller-meste på markedet, med mindre vi snakker om ting og tang som kan kobles sammen.
Der finnes det av og til forandringer, omtrent alle 10 år når det ble for mange feilkilder.

Men er dette viktig, t.o.m. for "alle", mener du?
Eller mente du nå bare et batteri-teknologi,
som imidlertid er blitt eld-gammel den også, og som i det store og hele
fortsatt ikke engang har lært å prate med annet enn noe produkt-app,
...i tilfellet vi virkelig ønsker å kalle dette kommunikasjon isteden informasjon?

Litium er nå godt over 20 år gammel; det vi kan bruke for menigmannen på båt og bobil
kom fremdeles ikke lengre men faktisk tilbake igjen til en versjon som kalles LiFePo4 ved å begrense ytelsen av denne "teknologien" for å kunne bruke det i det hele tatt,
mens BMSene (med unntak av få eksterne) ikke akkurat er blitt nevneverdig bedre.

Det som er definitivt er blitt forandret er at det finnes mange ganger
flere selgere med elendig kunnskap og agenda, som ikke sjelden er irriterende arrogante og som selger noe de fleste ikke forstår.

5 års garanti sier du?
Jeg sa jo ikke noe om tvilsom kvalitet eller at dine batterier svikter,
om du behandler dem som produsenten krever.
Jeg bare hevder at du har noe oppgave når du vil kreve en slik garanti om "4" år,
for den er gjerne avhengig en laaaang rekke parametere.
Men, lykke til, kan jo hende at makten er med deg, i tilfellet du trenger i det hele tatt.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

JRK skrev for 15 timer siden:

....de kostet tross alt båre 2.700,- stykk ferdig levert

- Batteriene har 5 års garanti, så får man so om den er like god som Norske leverandører, om man skulle trenge det. Men er ikke bekymret da de er levert fra Tysk forhandler.

God morgen.
En ting jeg glemte å spørre om igår, for klarte ikke å finne det.
Hvor kan jeg lese at "Li Time" leverer ett slik batteri du peker på til kr. 2700,- ferdig levert?
På Check-Out fant jeg bare at Li Time i Tyskland leverer innenfor EU-statene.
Kopiert tekst: (oversatt av meg)

Versandmethode und Kosten

Zielort

Wir versenden Bestellungen nur in die EU (Außer Zypern, Malta, Irland und kleine Inseln)

(tolkes Tysk-NO: Bestillinger sendes kun innenfor EU (Unntatt (sendes ikke dit) er ypern, Malta, Irland og små/mindre øy)

...................

Versenden Sie international? (Tolkes: Sender dere internasjonalt?)
(svar) Jetzt versenden wir nur in die EU
(Tolkes: Nå for tiden sender vi kun til (betyr innenfor) EU

Weitere Informationen: (tolkes: mer informasjon)
E-Mail: service.de@litime.com

TEL: (+86) 181 241 49306  Montag bis Freitag 9 - 18 Uhr (CST)

Adresse: 301, Werk B, Longgang Factory, Tongzhou Electronics, No. 1 Baolong 5 Road Baolong Community, Baolong Street, Longgang District, Shenzhen, 518116 Guangdong, China

NB:  Det er altså et tysk lager, som forresten ikke behøver å ligge fysisk i Tyskland siden frakt mellom EU-landene er nesten like rask som frakt innenfor Norges fastlandsgrenser.

Jørg

JRK skrev for 2 timer siden:

Bestill  poste restanta til Strömstad, så får du den prisen.

Her er hjemmesiden om du vil lese deg opp.  https://www.litime.com

Om du vil lære mer så se på YouTube  litime battery review

Takk, jeg trenger sannsynligvis ikke flere.
Bortsett av det ville ikke jeg smugle noe inn for å spare litt moms,
og særlig ikke reise en halv dag (pluss kostnad/drivstoff/ferge/bompenger)
pluss å betale 566,- kroner i pakkegebyr for poste restante i Sverige for
å kjøpe noen enkle Litiumbatterier.
(NB: det er vel kun interessant for folk som drar dit allikevel.)

Men i så fall, tenker jeg, ender det nok ikke veldig langt ifra prisen en måtte ut med
ved å kjøpe 4 enkeltceller heller (f.eks. EVE fra allerede omtalt Nordic Lithium).

Ang BMS, når en allerede er villig å bruke drop-inn alikevel,
kunne en jo bruke et kompakt BMS som f.eks. fra Daly.
De nyeste modellene tilbyr nok det meste som normalbruker har behov for,
og mange ganger det som innebygde BMS "kan".
Og hvis det omsider dykker opp andre krav allikevel, ja da er drop-inn ofte
uansett ikke helt riktig heller.
Men det er nok et annen spørsmål, for her og nå dreide det seg jo kun om
min korreksjon vedr. betegnelsen "Tysk leverandør".
Det er ikke så, og basta med det, uansett om det er bedre, dårligere, eller ikke noe.
Kan bare anbefale å finne veien til å se disse forskjellene, 
da øker kanskje også sjansen at noen her i landet en gang begynner å finne opp
og å produsere dette selv igjen, lokalt. :smiley:

Jørg

Joerg Becker skrev 1 time siden:

Takk, jeg trenger sannsynligvis ikke flere.
Bortsett av det ville ikke jeg smugle noe inn for å spare litt moms,
og særlig ikke reise en halv dag (pluss kostnad/drivstoff/ferge/bompenger)
pluss å betale 566,- kroner i pakkegebyr for poste restante i Sverige for
å kjøpe noen enkle Litiumbatterier.
(NB: det er vel kun interessant for folk som drar dit allikevel.)

Men i så fall, tenker jeg, ender det nok ikke veldig langt ifra prisen en måtte ut med
ved å kjøpe 4 enkeltceller heller (f.eks. EVE fra allerede omtalt Nordic Lithium).

Ang BMS, når en allerede er villig å bruke drop-inn alikevel,
kunne en jo bruke et kompakt BMS som f.eks. fra Daly.
De nyeste modellene tilbyr nok det meste som normalbruker har behov for,
og mange ganger det som innebygde BMS "kan".
Og hvis det omsider dykker opp andre krav allikevel, ja da er drop-inn ofte
uansett ikke helt riktig heller.
Men det er nok et annen spørsmål, for her og nå dreide det seg jo kun om
min korreksjon vedr. betegnelsen "Tysk leverandør".
Det er ikke så, og basta med det, uansett om det er bedre, dårligere, eller ikke noe.
Kan bare anbefale å finne veien til å se disse forskjellene, 
da øker kanskje også sjansen at noen her i landet en gang begynner å finne opp
og å produsere dette selv igjen, lokalt. :smiley:

Jørg

Du misforstår hva Poste Restante er, det er en service posten har som ikke koster noe. Blir levert til Post Nord i Strømstad.

Det du linker til er et firma som tar betalt for den samme tjenesten.

Jeg kjøpte 2stk LiTime 230Ah batterier og betalte kr 12.600,- inkl frakt. Har båten i Strømstad, så ingen smugling direkte, bortsett fra en tur til Norge en gang i året da...

Har ikke sett at LiTime sier noe annet enn at de er en kinesisk produsent, med lager rundt om i verden, bl.a. i Tyskland. Fikk mine på 2 dager fra bestilling, var postet fra Tyskland ingen tvil om det...

Vet ikke om jeg helt forstår meningen med innlegget ditt joerg?

Billigste 100AH Lithium i Norge koster ca Kr,5000,- hos seatronic

Litime har 4000 sykler Seatronic har 3000 sykler (lengre levetid)

liTime leverer 300 A i 30sekunder Seatronic 200 A i 2 sekunder (kraftigere BMS)

Litime med norsk merverdi. Koster fortsatt bare 2/3 av Seatronic. Hvorfor er du så negativ?

JRK skrev On 12.7.2024 at 15.42:

Ser at det flommer over av leverandører og sikkert mye useriøst, men her er en Tysk leverandør Li Time,og der pleier det jo være seriøst.

Tipper du har svaret ditt på negativiteten i sitatet over her, jeg har uthevet den relevante delen.

Ellers stoler jeg mer på at Seatronic er seriøse på garanti/reklamasjoner enn et utenlandsk firma, selv om firmaet er registrert i Tyskland (i dette tilfellet).

Jeg ser 280A/5sek på 100Ah batteriet til LiTime? 

E: måtte sjekke opp litt, ser ut som at Will Prowse er ganske happy med disse batteriene.

Jeg har skrevet det før. EU jobber med en standard for Lithium i båt. Så langt er det Mastervolt og en annen, mer ukjent, som nærmer seg kravene til sikkerhet. Batteriene jeg kjøpte hos Seatronic, som skal være av topp kvalitet (Skanbatt), kommer ikke i nærheten av godkjenning. Så vi er nok helt i starten på et nytt batteriregime. De som har bygget batteriene sine selv, ligger nok nærmest. Etter husken krever den kommende standarden overvåking av hver celle og alarmfunksjon ved avvik, kortslutningsvern, etc.

Så skal man ikke glemme at Norge har verdens beste reklamasjonsbetingelser, noe som koster kroner.

Nei, JRK, jeg er overhodet ikke negativ.
Jeg bare reagerte på din skrevne oppfatning at det er en tysk forhandler,
og at du påpeker for andre at varene dem selger må være pålitelige av den grunn.

Så konstaterte jeg at det er en kinesisk salgskanal,
og hvordan dette kan gjenkjennes, ses og vurderes.
Dette var allerede alt, jeg har verken agenda eller andre tanker i hodet enn det jeg skrev.

En kunne nå diskutere videre hvor mye en dame fra Bergen måtte betale alt i alt
når hun ville måtte reise til Strømstad, eller Danmark for den saks skyld,
for å avhente 3 batterier.
Ellers verre, hvor mye det koster henne i tillegg for eventuell å måtte
reklamere noe etter "3" år når hun for første gang fikk anledning for
en utladningstest og fant en feil der. 

Jeg vil nok hevde at det er et spørsmål om slike "småligheter", som veier opp
en liksom-fordel med å kjøpe forbruksmaterial i utlandet istedenfor i Norge.
Men, har jeg også sagt, det må nok hver en bestemme for seg selv.
Og bor noen nærme Strømstad eller andre svenske steder,
ja da kan det så klart være en fordel.

Og ja, Seilerlask, denne setningen var grunnen.

Jeg begynner nå ikke å diskutere datablad.
Bare denne kjernesetningen at både datablad og brukermanual skrives manuell.
Sammenliknes f.eks. norske manualer, skrevet av et norsk firma, og manualene til samme produktet i andre land, da er det absolutt ikke sjelden at disse varierer om mye.
Men det som alle manualer vil fram til er å berge et produkt over garanti- og reklamasjonstiden samtidig den skal kunne brukes til noe.
LFP er et fint eksempel for det når en ser hvordan anbefalt ladestrøm beskrives.
Forresten med beste hilsen fra Akilles.

Og ja. Jeg deler også meningen om å kjøpe av lokale forhandlere, og heller nyte service og bestandigheten som gjerne baserer på know-how enn på manualer eller priser som alltid kalkuleres på lokale grunnlag.  (NB: Jeg gjør det faktisk, og handler nesten alt i Norge. Unntak: Produkter jeg ikke får eller kan erstatte med annet i Norge)
En kan godt spørre seg selv hvorfor firma PingPong ikke selv selger fra et lager i Norge, der det finnes minst 1,7 million båter, bobiler og hytter som dem fint kunne selge til direkte. Dem gjør jo ikke noe annet i andre land heller.

Så, alle dere, god helg. :smiley:

Jørg

Hulda skrev for 3 timer siden:

Jeg har skrevet det før. EU jobber med en standard for Lithium i båt. Så langt er det Mastervolt og en annen, mer ukjent, som nærmer seg kravene til sikkerhet. Batteriene jeg kjøpte hos Seatronic, som skal være av topp kvalitet (Skanbatt), kommer ikke i nærheten av godkjenning. Så vi er nok helt i starten på et nytt batteriregime. De som har bygget batteriene sine selv, ligger nok nærmest. Etter husken krever den kommende standarden overvåking av hver celle og alarmfunksjon ved avvik, kortslutningsvern, etc.

Dette kan jeg foreløpig svært lite om, men  det er veldig interessant.  Skanbatt batteriene som jeg har er av typen Heat pro ultra. Den typen har gjennomgått endel testing og godkjenninger, og det kostet endel husker jeg de sa da jeg kjøpte dem. Hva som er normalt og EU kravet vet jeg ikke, men både strøm, spenninger, og temperaturer overvåkes på celle nivå. Bla. Stenger enkelt celler ved 65 grader, og åpner ikke igjen før ved 50 grader. Høy strøm og høy/lav cellespenning gir også nedstengning.  Tipper slike EU godkjenninger også handler om miljø og resirkulering, ikke bare sikkerhet. 

Hulda skrev 22 minutter siden:

Jeg kommer ikke til å bytte ut mine Skanbatt når denne standarden kommer på banen i 2025 eller 2026.

Nei, det tror jeg ikke det er noen grunn til. Har inntrykk av at skanbatt holder god kvalitet på det de har av produkter.  Det vil alltid komme nye modeller og standarder, men det gjør ikke dagens produkter noe dårligere av den grunn. Lithium og ladekilder burde snakke sammen. Det er vel en av de standardene jeg tror flest kunne håpet på. En RJ45 kabel mellom dynamo, lader,  og batterier for å løse alle problemene som folk frykter.  Da kunne sikkerheten blitt ivaretatt ved å først kommunisere en alarm over canbuss, for deretter å ta en aksjon om ikke problemet løses.  I dag har jeg RJ45 canbuss på alt av batterier og ladekilder ombord, men det er ingen som kan garantere at de snakker samme språket. Av den grunn så har jeg ikke koblet noe av det sammen. Her ville en felles bransje standard vært fint på tvers av land og konkurrenter. 

• 1 måned senere...
Lars Hansen skrev On 20.9.2024 at 1.11:

Du misforstår hva Poste Restante er, det er en service posten har som ikke koster noe. Blir levert til Post Nord i Strømstad.

Det du linker til er et firma som tar betalt for den samme tjenesten.

Jeg kjøpte 2stk LiTime 230Ah batterier og betalte kr 12.600,- inkl frakt. Har båten i Strømstad, så ingen smugling direkte, bortsett fra en tur til Norge en gang i året da...

Har ikke sett at LiTime sier noe annet enn at de er en kinesisk produsent, med lager rundt om i verden, bl.a. i Tyskland. Fikk mine på 2 dager fra bestilling, var postet fra Tyskland ingen tvil om det...

Har du fått testet batteriene?

Levere de det de skal?

Hei

jeg har planer om å bytte ut batteribanken min med litium 2 x 200ah ( jeg har i dag 2 x 210ah gel fra exide). Jeg har fått mange svar på hvordan jeg skal gjøre det. Og etter å ha googlet en del samt lest her så mener jeg at jeg ikke trenger å gjøre noe endringer.

Men vil gjerne høre hva dere mener.

Legger ved bilder av hvordan oppsettet mitt er 

slik jeg har det i dag Pluss kretsen.png

forslag 1 MInus kretsen.jpg

JRK skrev On 25.10.2024 at 16.16:

Ser jo ganske bra ut det du har, men jeg ville vurdert å koble lithiumsbatteriene til samme pol på laderele som dynomene er koblet til om disse leverer 1115 A som VP har

Selv valgte jeg å koble DC/DC omformer mellom skille og Lithium, da ladelampen lyste uten.

hei dynamoene mine er på 2 x 60A. 

Anbefale du en DC/DC omformer mellom argofet og litium batteriene?

Men hva tenker om laderen min. Kan den stå innstilt på agm/gel? Eller må jeg sette den i litium mode?

har snakket med seatronic og han sier at de batteriene som de selger trenger ikke å være i litium mode.

faren med at den ikke står i litium mode er vel at litium batteriene ikke blir toppladet? Eller?

Noen dynamoer begrenser ladestrømmen selv ved overbelastning, andre gör det ikke. Ettannet problem er at ladelampen kan lyse ved lavt turtall. 

BMS styrer lading til Lithiumen, derfor er det greit å sette laderen til dette. Om du velger noe annet kan det være at laderen slutter å lade før batteriet er oppladet. Sjekk hva som er rett ladespenning på dine batteri.

Jeg monterte inn Litium batt. i våres, (Scanbatt 200 amp)og det har funket helt fantastisk. I kombinasjon med solcelle panel, har vi vel på det meste aldri hatt mindre en rundt 60 % igjen, uansett antall dager og sol ute i øyene. 

I hjemmehavnen det samme , ingen lading på, selv om kjøleskap og andre ting durer å går.

Men nå har høsten kommet, båten brukes mindre, panelet har stått i ugunstig posisjon, og levert lite og ingenting.

Og for første gang gikk batteriet tomt. Men det jeg bet meg merke i, er at det fra ca 30 % igjen, og ned, gikk mye raskere en fra f.eks 90 til 60 %. Har hørt med et par andre, som bekrefter dette...

Hva er forklaringen på det ?

Den innebygde SOC-måleren bruker sannsynligvis, som andre forbruksmålere, strøm ut og strøm inn for å registrere øyeblikksverdien. Den trenger en kjent tilstand for kalibrering. Den naturlige tilstanden er når BMSen registrerer batteriet er mer eller mindre fullt. Evt også når batteriet er i ferd med å gå tomt. Registrering av strømmen har en viss unøyaktighet, særlig for små strømmer. Når dette går over lang tid synker nøyaktigheten. Batteriet må toppladet igjen for å "nullstilles". Noen batterimonitorer er ser visstnok heller ikke små strømmer inn eller ut. Ekstern SOHmåler  Viktron SmartShunt regnes for å være mer nøyaktige enn mange innebygde. Enn så lenge er jeg godt fornøyd med den som er i min DALY-BMS, men jeg har ikke så lang tid mellom hver gang jeg har fulladet batteri. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...