Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

Hei folkens, jeg holder nå på med å sette inn en dc dc lader på 30A fra victron. Så kommer denne manualen på svensk og jeg forstår ikke helthva de mener. Det er en liten grønn kontakt som er ment for fjernstyring, av og på vil jeg tro. Da må vel den veldig korte ledningen byttes med en lengre pluss bryter. Jeg skal ikke ha noen av og på knapp. Den skal eventuelt styres med blåtann. Programmer enheten før du setter på strøm, men den må vel kobles til startbatteri for å få liv i blåtann slik at den kan programmeres.

Skal den lille grønne kontakten settes inn, den ligger løs i boksen?

 

Jeg fant en engelsk versjon og der tror jeg at det var litt bedre forklart. Den lille kontakten taes bort under programmering og settes tilbake når det er gjordt.

 

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev On 20.3.2024 at 9.27:

Eksempelvis så sies det at om man kun  har ett lithium batteri koblet direkte mot en dynamo som går på høy effekt, og BMS stenger, så kan det generere en spennings peak i dynamo på opp mot 100V (kilde:dragonfly/wakespeed). 

 

Jørg, ditt svar på dette er: Absolutt. Men....

Det er jo et mindre overbevisende "Absolutt". Situasjonen er jo grei, BMS stenger mens en alternator går, ingen dempende blybatteri eller lignende.

 

Så oppfatter jeg at APD har en begrensning på hvor mange ganger den kan håndtere dette. Det er absolutt innenfor om det finnes en begrensning på 2-300 ganger :). Man tenker, som du, at dette er høyst unormalt.

 

Så beskriver du noen anbefalinger, greit nok, men spørsmålet er jo om APD vil fungere i den beskrevne situasjonen.

 

Ellers: Hva er "passiv diode med spenningsfall som jeg foretrekker"? Eksempel?

 

 

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev 55 minutter siden:

 

Jørg, ditt svar på dette er: Absolutt. Men....

Det er jo et mindre overbevisende "Absolutt". Situasjonen er jo grei, BMS stenger mens en alternator går, ingen dempende blybatteri eller lignende.

 

Så oppfatter jeg at APD har en begrensning på hvor mange ganger den kan håndtere dette. Det er absolutt innenfor om det finnes en begrensning på 2-300 ganger :). Man tenker, som du, at dette er høyst unormalt.

 

Så beskriver du noen anbefalinger, greit nok, men spørsmålet er jo om APD vil fungere i den beskrevne situasjonen.

 

Ellers: Hva er "passiv diode med spenningsfall som jeg foretrekker"? Eksempel?

 

 

:smiley: ...æmmm, i hvert fall finnes det ingen på denne siden av skjermene 
som ønsker å overbevise noen til å prøve noe som egentlig ingen
av produsentene vil at en gjør?

Jeg bare
- sier at enhetene funker "absolutt" bra, for oppgaven dem er konstruert til.
- varsler det motsatte av det du helst ønsker å høre,
siden den ikke er konstruert for det.
- og prøver å forklare omfattende hva produktene kan, er
beregnet til, og ikke minst hva en ikke bør prøve med det.

Så, en gang til:
Ja: APM / APD funker som dem skal, og ha reddet mange dynamoer allerede.
Nei: APM / APD er ikke noe erstatning for verken akkumulator, eller kondensator (som også ville slite over tid), men er en liten og passiv apparat som skal "spise" spikes når det finnes én type alvorlig feil, "en gang i livet".
Som alle halvledere vil også denne slite over et større antall ganger "ikke fiksete, eller t.o.m. provoserte feil" (som det er når en tillater dette bevisst),
og så en fin dag ikke lengre gjøre det den skal.
Dynamoen vil da sannsynligvis ryke.

Ville jeg måtte droppe et bly-startbatteri, noe jeg ikke gjør, da ville jeg skaffe meg noe kanskje 20Ah-AGM eller åpen batteri til noen hundre kroner, en diode med spenningsfall som tåler >150V og "10" Ampere strøm (alternativt en vanlig skillediode, den minste en får på loppemarkedet) og et 15A relé type NO m. sikring.
Dvs. 3 komponenter.
"Inngangen" av denne dioden kunne kobles via reléet (styres av tenningen) til ladeledningen som går til Litiumbanken; så AGM-batteriet til både diode og felles minus; og overhodet ingenting til AGM/bly-batteriet ellers.
For den bare skal stå der, og samle støv i permanent float.
Med vanlige 0,6V spenningsfall vil dette batteriet verken ha noe stress, eller se overspenning til den dagen den er kaputt.
Og når disse muligens 7 - 10 år ha gått, da kjøper jeg et nytt batteri, til en prislapp av ca. "50" kroner per år. Men hvem vet, kanskje den holder litt lengre også, når en topplader og desulfaterer av og til.

Og har en da i tillegg en APM / APD rett på dynamoen,
da er alt gjort også når Murpheys law slår til.


Bare en tanke og mulighet.
Men jeg tror at jeg skrev dette allerede en gang før.

:seeya:
Jørg



 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 9 timer siden:

... da ville jeg skaffe meg noe kanskje 20Ah-AGM eller åpen batteri til noen hundre kroner, en diode med spenningsfall som tåler >150V og "10" Ampere strøm (alternativt en vanlig skillediode, den minste en får på loppemarkedet) og et 15A relé type NO m. sikring.

En interessant løsning. Et slikt batteri kan vel også brukes til nødstrøm for VHF,plotter og lanterner for eksempel. 

Link to post
Share on other sites

Kommer litt tilbake til mine grublerier om opplegg ved overgang til litium til forbruk.

Fant dette batteriet som virker perfekt til erstatning for min forbruksbank hos Maritim.

https://www.maritim.no/prosupply-lithium-150ah-100a-bms

Men dette batteriet har begrensninger ved lading og vil legge føringer for hvordan anlegget må settes opp.

Her må vel @J-Å sine anbefalinger om dc/dc lading benyttes og ikke fra generator vi Argofet?

 

image.png.ecf7f29419b7fd1802af25eb9115c921.png

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 10 minutter siden:

Kommer litt tilbake til mine grublerier om opplegg ved overgang til litium til forbruk.

 

Det står jo at batteriet har:

Sitat
  • Beskyttelse mot for høy eller for lav ladespenning
  • Beskyttelse mot overbelastning og overlading

Så ut fra det burde det være OK å lade med hva som helst. Det hadde forresten vært interessant å vite hvordan de beskytter batteriet mot for lav ladespenning. 

 

Uansett, selv om det gjerne ikke er absolutt nødvendig så vil nok en Victron 50A DC-DC lader fungere godt for dette batteriet. For eksempel kan en sette ned maks ladespenning, slik at batteriet holdes på ca 60%, hvis man ikke ønsker å komme hjem med fulladet batteri,  Det jeg savner med denne laderen er en inngang for 220V, slik at den kunne fortsatt å lade på landstrøm. Det finnes slike løsninger fra andre leverandører, men det blir gjerne like dyrt som separate enheter.

  .

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 4 minutter siden:

  Det jeg savner med denne laderen er en inngang for 220V, slik at den kunne fortsatt å lade på landstrøm. Det finnes slike løsninger fra andre leverandører, men det blir gjerne like dyrt som separate enheter.

  .

Men vil ikke den dc/dc laderen lade forbruk via start hvis det får landstrøm? Jeg har en sleipner 40 ah landstrømlader original oppsettet i båten i dag.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 11 minutter siden:

Men vil ikke den dc/dc laderen lade forbruk via start hvis det får landstrøm? Jeg har en sleipner 40 ah landstrømlader original oppsettet i båten i dag.

Jo, det er nok mulig å få det til. Men da må en få DC-DC laderen til å "tro" at motoren går. Samtidig ønsker en vel at startbatteriladeren går ned på "float" etterhvert, uten at ladingen av lithiumbanken stopper.   

 

Det er vel mulig å gi laderen noen styresignaler, og slik få bedre kontroll enn bare basert på spenningen. Jeg skal se litt på det.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 51 minutter siden:

Kommer litt tilbake til mine grublerier om opplegg ved overgang til litium til forbruk.

Fant dette batteriet som virker perfekt til erstatning for min forbruksbank hos Maritim.

https://www.maritim.no/prosupply-lithium-150ah-100a-bms

Men dette batteriet har begrensninger ved lading og vil legge føringer for hvordan anlegget må settes opp.

Her må vel @J-Å sine anbefalinger om dc/dc lading benyttes og ikke fra generator vi Argofet?

 

image.png.ecf7f29419b7fd1802af25eb9115c921.png


Hva en velger kommer litt an på prioriteringer/trangen til å fikle med ting 😁 Lithiumceller _kan_ lades med høy strøm, så her ligger åpenbart begrensningen i en billig BMS uten Bluetooth og med ukjent evne til å balansere. Om en feks skal ha 2 slike batteri + DC-DC lader så kryper en mot 17-18k i totalkostnad. Med 4 stk EVE 304 Ah celler og en BMS med skikkelig innebygd aktiv balansering og dagens priser kan en pusle sammen ett stk 304 Ah batteri med feks 250A BMS med både BT og fjernovervåking via WiFi til mobil til rundt 10k. Da synes i alle fall jeg at det siste alternativet er mer fristende. Men det krever selvsagt mer fikling da..

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 1 time siden:

image.png.ecf7f29419b7fd1802af25eb9115c921.png

Er man littt spydig da kunne man lese ting som dem er.
Deep cycle, ja, og så hehele.. 3000 cykler ved 80% utlading.
Anbefalt ladestrøm ...20A (ubrukelig for annet enn mikro-solceller)
Maks ladestrøm 50A (fortsatt ubrukelig til lading på fartøy, 50A-dynamoer er out).
Avansert BMS, uten kommunikasjon, hva kan den avansert?

Disse ca. 4000,- du trenger ekstra for å kunne lade denne ville jeg
heller bruke på et batteri som er beregnet for minst 1C inn/ut.
Bedre kvalitet, bedre ytelse, færre bekymringer.

Et eksempel: https://www.nordiclithium.no/produkter-og-priser

For omtrent samme prisen du ville betale for eggerøren du lurte om
kunne du få kjøpt ganske ok 12V 280Ah C1 batterier, komplett 123BMS,
og dobbelt relé av dem.

Alt BMS-greie går "enda mere avansert", om en ønsker, så klart.
Men med en slik pakke er du ganske langt framme allerede,
og du får + 130Ah flere Ah-timer (av faktisk gode celler) til samme pris.

Bare mine tanker, som streifer meg når jeg leser reklame.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 11 minutter siden:


Hva en velger kommer litt an på prioriteringer/trangen til å fikle med ting 😁 Lithiumceller _kan_ lades med høy strøm, så her ligger åpenbart begrensningen i en billig BMS uten Bluetooth og med ukjent evne til å balansere. Om en feks skal ha 2 slike batteri + DC-DC lader så kryper en mot 17-18k i totalkostnad. Med 4 stk EVE 304 Ah celler og en BMS med skikkelig innebygd aktiv balansering og dagens priser kan en pusle sammen ett stk 304 Ah batteri med feks 250A BMS med både BT og fjernovervåking via WiFi til mobil til rundt 10k. Da synes i alle fall jeg at det siste alternativet er mer fristende. Men det krever selvsagt mer fikling da..

... samme tanke her. Så jeg la mine linjer stå. :seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 4 timer siden:

Men dette batteriet har begrensninger ved lading og vil legge føringer for hvordan anlegget må settes opp.

Her må vel @J-Å sine anbefalinger om dc/dc lading benyttes og ikke fra generator vi Argofet?

Det tror jeg ikke. Dette er nok en setning de har puttet inn for at folk ikke skal fortsette å bruke gamle landstrømsladere for blybatterier. Strøm inn fra dynamo bør være helt uproblematisk. 

 

J-Å skrev for 4 timer siden:

Så ut fra det burde det være OK å lade med hva som helst. Det hadde forresten vært interessant å vite hvordan de beskytter batteriet mot for lav ladespenning. 

Tipper det der bare er en slurvete formulering eller oversettelse.

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Hva en velger kommer litt an på prioriteringer/trangen til å fikle med ting 😁 Lithiumceller _kan_ lades med høy strøm, så her ligger åpenbart begrensningen i en billig BMS uten Bluetooth og med ukjent evne til å balansere.

:yesnod:

Når butikken skriver at dette batteriet "er designet som et deep-cycle batteri, og må ikke brukes som startbatteri", tenker jeg umiddelbart at dette har ingenting med battericellenes konstruksjon og evne til å gi og ta strøm, det har kun med BMS å gjøre. Og en liten billig BMS er jo en enkel måte å lage slike "drop-in" batterier billigere. Til sammenligning gikk jeg for en 500A BMS på det batteriet jeg skrudde sammen. Start av motor på det batteriet bør overhode ikke være noe problem, det bør også takle min Sleipner SE80 baugtruster helt greit. @Dreuf har jo konkret erfaring med akkurat det.  

 

Se f.eks. i linken til @Joerg Becker hva disse cellene tåler av strøm ut og inn. Cellene bryr seg mindre om denne strømmen kommer fra en dynamo, et solcellepanel, eller en batterilader. Men når en batteriprodusent eller en båtbutikk utformer en tekst, må teksten utformes slik at enhver tante kan kjøpe og bruke dette, da må saker og ting forenkles. Ofte til det feilaktige. Dette er tilsvarende celler som jeg brukte da jeg bygde mitt batteri.

https://www.nordiclithium.no/produkter-og-priser/p/eve-lfp280k-280ah-32v-lifepo4-battericelle 

 

image.png.db35a7fed063e4fc5c87ddff94fb025f.png 

 

For å bygge et slikt batteri må du ha enten 4, 8 eller 12 celler. 12 blir nok i overkant. Jeg ville valgt 280Ah varianten framfor den på 304. Litt lavere energitetthet, og litt lavere pris. Mener jeg har lest noe om at de på 280Ah i større grad holder hva de lover. 

 

Link to post
Share on other sites

Dette var interessante tanker @Joerg Becker.

Billigere og bedre liker vi.

Et oppsett med 500 A BMS som du beskriver @Komodo og som da kan håndtere baugtruster og vinsj hadde vært perfekt.

Da holder det med to batteribanker.

Forstod ikke hvor stor strøm denne takler?? https://www.nordiclithium.no/produkter-og-priser/p/123smartbms-gen3

Men med bluetooth trengs ikke egen shunt og batterimonitor da det blir full oversikt via app?

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 3 minutter siden:

Forstod ikke hvor stor strøm denne takler?? https://www.nordiclithium.no/produkter-og-priser/p/123smartbms-gen3

Men med bluetooth trengs ikke egen shunt og batterimonitor da det blir full oversikt via app?

 

 

280Ah Celle: 1C = 280A
2x 280Ah Celler i parallell (= 560Ah): 1C blir 560A

----------------------------------------------------

Ang. BT: Ja.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 13 minutter siden:

Ja, forstår serie koblingen, men BMS har vel en begrensning?

Bortsett av balansestrømmen (1A) ledes ikke noe strøm
over eksterne BMS-komponenter.
Lade- og utladestrøm måles med eksterne sensorer (de runde dingser).
Og så åpnes og lukkes kretsene for både inn/ut, uavhengig med
hver sin dedikert relé (ekstern), som styres av BMS.
Begrensningene her ligger altså først og fremst i reléene du velger, 
derfor er ikke dem del av et sett.

Har bare en kjapp link fra Tyskland tilgjengelig, men du forstår.
https://123electric.de/gb/123smartbms/17-123smartbms-g3-4s.html

:smiley:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Dette var interessante tanker @Joerg Becker.

Billigere og bedre liker vi.

Et oppsett med 500 A BMS som du beskriver @Komodo og som da kan håndtere baugtruster og vinsj hadde vært perfekt.

Da holder det med to batteribanker.

Forstod ikke hvor stor strøm denne takler?? https://www.nordiclithium.no/produkter-og-priser/p/123smartbms-gen3

Men med bluetooth trengs ikke egen shunt og batterimonitor da det blir full oversikt via app?

 

 


123smartbms koples til releer du selv kjøper/innstallerer så der setter du begrensningen selv.

 

Jeg ville kjøpt en 500A smart BMS med WiFi da dette gir overvåking over internett til mobilen din (må ha nett i båten da). Den tåler 250A lading og har strømbegrensning satt default til 750A på Charge/discharge så burde være plenty. Og en Daly 5A Active balancer.
 

BMS: Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK373.88  34% Off | Daly WiFi BMS Lifepo4 4S 8S 16S 60A 80A 100A 120A 150A Smart BMS Battery Pack Li-ion 2.4Hz 4G WiFi UART Communication APP
https://a.aliexpress.com/_EykFcjB

 

Balancer: Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK88.48  47% Off | Daly BMS 5A Balancing Board 18650 Active Equalizer Balancer Lifepo4 3S 4S 8S 10S 13S 16S Active Balancer Lithium Battery Packs
https://a.aliexpress.com/_EGOwLPL

 

Red: siden vi er inne på nørding: om en ønsker å både ha fysisk display/skjerm for utlesing i båten OG på mobil så bør utgaven med Canbus/RS-485 bestilles i stedet da UART utgang vil være opptatt av WiFi ‘dongle’. 

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg forstod ikke at det måtte kjøpes reler i tillegg til den pakka med BMS som @Joerg Becker viste til.

Men nå demrer det her. Forklaringene til @Joerg Becker og @Fantino om hva cellene tåler gir jo flotte muligheter.

Men det er ikke helt lett å forstå dette som er naturlig for mange av dere for en amatør som meg.

Og det er flere veier til Rom som de sier, @J-Å har også bra argumenter for sine løsninger med dc/dc ladere.

Kanskje det kunne vært laget et lite kurs i batteribygging?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

, men BMS har vel en begrensning?

Hos meg er det litt annerledes enn denne som Jørg linker til. Hos meg er det en begrensning på hvor stor strøm BMSen tåler. 

 

Fantino skrev 42 minutter siden:

Jeg ville kjøpt en 500A smart BMS med WiFi da dette gir overvåking over internett til mobilen din (må ha nett i båten da). Den tåler 250A lading og har strømbegrensning satt default til 750A på Charge/discharge så burde være plenty. Og en Daly 5A Active balancer.

Tar du utfordringen med å tegne et koblingsskjema for hvordan dette bør se ut?

 

lurvetass skrev 6 minutter siden:

Kanskje det kunne vært laget et lite kurs i batteribygging?

Nå er jo dette et litt sært tema for folk med en hang til DIY, men det står jo mye om dette i tråden til @Dreuf. Det jeg savnet da jeg skulle bygge et slikt batteri var en oppsummering på hva som funker og hva som ikke funker. Tråden er lang, og det er etterhvert mye irrelevant informasjon. Mitt bidrag i tråden får være at jeg dokumenterte i detalj hvordan jeg bygde kassa og hvilke utfordringer jeg støtte på, så der blir det jo litt mindre tankevirksomhet, prøving og feiling for nestemann:

 

 

Min kassebygging begynner på side 35. Men en oppsummering av hvilke erfaringer med en konkret byggeanvisning kunne sikkert vært nyttig for mange. En av de erfaringene jeg har er at ballanseringen av cellene kan ta veldig lang tid. I ettertid vil jeg si at det smarteste er å koble opp alle celler med BMSen, og lade dem nesten helt opp med en vanlig batterilader. Dette er faktisk ikke mye jobb. Da får man kontroll på at BMS fungerer, man får øvd seg litt på å koble, og man sikrer at ingen av cellene får for høy spenning. Deretter kobler man fra alle cellene og setter dem i parallell og kjører opp resten av ladingen med en av disse små strømforsyningene som egentlig er et must å ha når man skal bygge seg et slikt batteri. Gjør man det på den måten, og ellers følger tipsene i tråden, så er det faktisk ikke uoverkommelig å bygge et slikt batteri :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 6 minutter siden:

Ok, jeg forstod ikke at det måtte kjøpes reler i tillegg til den pakka med BMS som @Joerg Becker viste til.

 

Det var ett eksempel, av mange muligheter.
EVE-Cellene de selger er gode, og prisen veldig ok, særlig når dem både befinner seg og selger i Norge.
123BMSen er heller ikke dårlig, gjør jo jobben sin, og alt sammen inkl relé koster det ikke mer enn du lurte om.
Men så finnes det jo mange som er tydelig mere avanserte, og som kan kjøpes billig i PingPong om en er villig til å risikere krøll når det kommer til garanti og leveringstider.

Men noen funksjoner er mere "fancy" enn nødvendige, mens andre derimot kan være viktig, praktisk sett.
Sånne som meg f.eks., som tilbyr kraftige dynamoer med eksterne regulatorer,
ville i andre runden ved forklaringen peke på muligheten for å kunne programmere uttak/kommunikasjonsmuligheter til å styre eksterne reléer og annet for å kunne kombinere eksterne regulatorer mfl. Her med tanke at dynamoen kan stoppes før BMSen åpner ladekretser.
Så, det er nok ikke dumt å orientere seg ordentlig om mulighetene, før en bare kjøper noe som ser ut som å være billig. For neste trinnet kan omgjøre billig
til noe dyrt.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hmm, banning eller ikke. Putte @Joerg Becker og @Dreuf ned i motorrommet er ikke den beste ideen @Hulda har hatt.

Men spøk til side, respekten for å tukle med ting vi ikke kan nok om er god. Og som @Komodo nevnte. Det er mye informasjon og diskusjon i selvbyggertråden som gjør det vanskelig.

Hadde vi fått en konkret oppskrift på f.eks hvordan bygge et 280 ah med mulighet til 500 a BMS tror jeg mange ville forsøkt.

Har sett litt på noen videoer på youtube og forstår bedre hvordan en BMS monteres, men skjønner fortsatt ikke releene for inn og utgang på den 123 saken.

Det virker også som noen mener cellene bør settes i spenn?

@Fantino fant jo BMS på ebay som er veldig mye billigere, men hva med kvalitet?  Og funksjonalitet for programmering og oppfølging via bluetooth eller wifi? Føler det er mange fallgruver.

 

Men mer konkret diskusjon og veiledning for selvbygg av batteri bør kanskje flyttes tilbake til byggetråden?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 15 timer siden:

Unntatt på meg selv har ikke jeg bannet seriøst omtrent siden jeg ble tolv,
så eeeegentlig er det ingen fare for akkurat det. :smiley:

Hadde blitt dårlig nordlending du da :giggle:

 

lurvetass skrev 1 time siden:

Hadde vi fått en konkret oppskrift på f.eks hvordan bygge et 280 ah med mulighet til 500 a BMS tror jeg mange ville forsøkt.

Har sett litt på noen videoer på youtube og forstår bedre hvordan en BMS monteres, men skjønner fortsatt ikke releene for inn og utgang på den 123 saken.

 

lurvetass skrev 1 time siden:

Men mer konkret diskusjon og veiledning for selvbygg av batteri bør kanskje flyttes tilbake til byggetråden?

 

Ja, det kan kanskje være greit å holde byggeproblematikken til den tråden. Der er jo allerede det meste diskutert, så en liten oppsummering på hva man skal passe på er egentlig det som trengs. Håper @Fantino (eller andre) tar utfordringen med å tegne et skjema for hvordan man kobler opp BMS med releer, ellers finner du det meste i den tråden. Det er et par ting man må passe på når man kobler dette opp, men alt står der i den tråden. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...