Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

Hulda skrev for 17 timer siden:

Skal jeg få til dette her, må jeg kjøpe noen Kina-celler. Dytte @Joerg Becker og @Dreuf ned i batterirommet og vente på resultatet. Så får de gjøre hva de vil. Men ikke noe banning!

Tror jeg hadde hatt god prestasjonsangst om jeg skulle gjort en jobb i kjelleren på Hulda.

 

I den andre tråden så mener jeg det ganske tidlig ligger en video fra Will Prowse om hvordan man bygger ett batteri. Det er ikke rakettforskning, men man bør ha tunga rett i munnen og tenke sikkerhet underveis (bl.a. isolert verktøy).

Står man fast så har man god support her på forumet.

 

P.S: Takk for link med wifi bms.. spørs om jeg må oppgradere 😍

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 4 minutter siden:

Det er ikke rakettforskning, men man bør ha tunga rett i munnen og tenke sikkerhet underveis (bl.a. isolert verktøy).

Står man fast så har man god support her på forumet.

Jeg pleier å si lignende om det meste.
I grunn snakker vi ang båt nesten alltid om ikke noe annet enn + og -.
En som ønsker å prøve å installere ting og tang selv (de fleste gjør)
trenger ikke akkurat å være livredde, men skal bruke tid og må gjerne
ransake sin egen oppfatningsevne ved hvert trinn.

Så anbefaler jeg gjerne noen gamle indianertriks, som f.eks-  å hente inn
noen til både "overvåkning" og mentalt bistand (er jo sosialt det også),
siden 3+  øyne ser mer enn bare 2.

Ektefelle, og andre som ikke beskjeftiger seg også om natten med det,
pleier å være til god støtte allerede ved lesing av manualer.
Enkelt siden dem ofte pleier å oppfatte ting fra en annen, og da
upåvirket vinkel enn en selv.
Så oppdages egne feil gjerne allerede etter enkle innspill, spørs,
som så krever deling og forklaring (og utløser noe ny gjennomgang
med litt forandret vinkling i egen hode).

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke en gang overbevist at de aktuelle batteriene

vil blir ført videre i det hele tatt, slik dem er.
Det både begynner og ender opp allerede med material,
som vi ikke antydningsvis har nok av tilgjengelig allerede nå.
Faktisk ikke en gang når vi graver opp hele skorpen for å ofre den
for dagens aktuelle batterier. 

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 4.4.2024 at 16.55:

Tar du utfordringen med å tegne et koblingsskjema for hvordan dette bør se ut?

 

Er laber på slike flotte programmer for skjemategning som mange bruker her inne da 😝 Og litt usikker på hva et slikt skjema burde dekke siden det er et utall varianter iht smak/behag/filosofi. I prinsippet så bytter en jo bare ut batteripakken og kopler slik at strømmen går gjennom BMS på minussida, egentlig identisk med å kople en shunt for batterimonitor inn i kretsen. Ellers blir tilkoblingene til eksisterende system like som for hvilken som helst type batteri. Eller tenkte du på selve batteriet?

 

Når det gjelder å pusle sammen batteripakken så tror jeg at å lese din tråd som du linker til under @Komodo er beste ‘manual’!
 

Komodo skrev On 4.4.2024 at 16.55:

 

Nå er jo dette et litt sært tema for folk med en hang til DIY, men det står jo mye om dette i tråden til @Dreuf. Det jeg savnet da jeg skulle bygge et slikt batteri var en oppsummering på hva som funker og hva som ikke funker. Tråden er lang, og det er etterhvert mye irrelevant informasjon. Mitt bidrag i tråden får være at jeg dokumenterte i detalj hvordan jeg bygde kassa og hvilke utfordringer jeg støtte på, så der blir det jo litt mindre tankevirksomhet, prøving og feiling for nestemann:

 

 

Min kassebygging begynner på side 35. Men en oppsummering av hvilke erfaringer med en konkret byggeanvisning kunne sikkert vært nyttig for mange. En av de erfaringene jeg har er at ballanseringen av cellene kan ta veldig lang tid. I ettertid vil jeg si at det smarteste er å koble opp alle celler med BMSen, og lade dem nesten helt opp med en vanlig batterilader. Dette er faktisk ikke mye jobb. Da får man kontroll på at BMS fungerer, man får øvd seg litt på å koble, og man sikrer at ingen av cellene får for høy spenning. Deretter kobler man fra alle cellene og setter dem i parallell og kjører opp resten av ladingen med en av disse små strømforsyningene som egentlig er et must å ha når man skal bygge seg et slikt batteri. Gjør man det på den måten, og ellers følger tipsene i tråden, så er det faktisk ikke uoverkommelig å bygge et slikt batteri :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

 

Er laber på slike flotte programmer for skjemategning som mange bruker her inne da 😝 Og litt usikker på hva et slikt skjema burde dekke siden det er et utall varianter iht smak/behag/filosofi. I prinsippet så bytter en jo bare ut batteripakken og kopler slik at strømmen går gjennom BMS på minussida, egentlig identisk med å kople en shunt for batterimonitor inn i kretsen. Ellers blir tilkoblingene til eksisterende system like som for hvilken som helst type batteri. Eller tenkte du på selve batteriet?

Jeg tenkte på selve koblingen av cellene, BMS, og releer, slik at dette blir et komplett batteri. All annen kobling i båten med ladere osv. blir jo i tillegg. 

Det greier seg lenge med papir og blyant, trenger ikke noe fancy tegneprogram til det 😉

 

Fantino skrev 1 time siden:

Når det gjelder å pusle sammen batteripakken så tror jeg at å lese din tråd som du linker til under @Komodo er beste ‘manual’!

Ja, når det gjelder å skru sammen en kasse så er nok det like greit. Da jeg bygde mitt batteri savnet jeg detaljerte beskrivelser av akkurat det. Jeg valgte derfor å beskrive i detalj hvordan jeg gjorde det. Litt av årsaken var jo at det kanskje kunne være til nytte for noen andre. Både når det gjelder materialvalg og dimensjoner, men også plassering av BMS og hvordan man kan legge ledningene. 

Link to post
Share on other sites

Jeg fant heller noen skisser som viser bedre enn jeg klarer å tegne..

 

Først og fremst må en bestemme seg for hvilke komponenter en trenger. 123BMS gikk jo for å være høykvalitet tidligere og jeg har egentlig sans for dette med at en selv velger releer for inn/utkopling osv, men når jeg leser manualen så får jeg et gufs fra 90-tallet for å være ærlig. Rett og slett litt klossete. Synes heller ikke patenten med å sette printkort direkte på cellene er superduper. Jeg ville gått for Daly BMS som er veletablert og solgt i store mengder. Det finnnes uendelig med ressurser på nett ift problemstillinger med disse.

 

(Bildet under viser ikke en Daly men mesteparten - eller all - innmaten og dermed tilkoblingene/funksjonene er de samme)

 

IMG_1661.jpeg.0ee80f740189415dce97488cb3481212.jpeg

 

Her ser en hvilke ‘accessories’ som går i hvilken port. De enkleste modellene har typisk ikke CAN/RS485 port. Denne brukes for tilkopling til PC for avansert konfig _uten_ å okkuperte UART port. UART port brukes for WiFi eller BT dingle og for evt display - men obs: kun en komponent om gangen. NTC er for tilkopling av temp føler som typisk følger med. Jeg ville kjøpt WiFi dongle da overvåking fra mobil fra hvor som helst er uovertruffent synes jeg. Ville også kjøpt en RS485 kabel slik at PC kan koples til for avansert konfig uten å kople fra WiFi dongle. Men dette er ikke et _må_ ha. 
 

Oppkopling vises ganske greit her:

 

IMG_1659.jpeg.1f199bb650574e94e4bff6ed99ec72c5.jpeg

 

En lodder selvsagt ikke balansekablene på store celler men bruker kabelsko. Sort kabel på batteri minus osv, og så sjekker en at spenning er hhv ca 3.2/6.4/8.6 og 12.8V mellom den sorte og de fire røde. Dette gjøres _før_ balansekablene koples til BMS. Så koples blå ledning merket B til batteri minus før koplingen for balansekabler settes inn i BMS. Merk at fargene på polene på cellene ofte er litt ulogiske for oss. Hvit er typisk pluss og sort er minus. Når en kopler ned gjør en det i motsatt rekkefølge, dvs blå B skal alltid være tilkoplet når stikk for balansekabler settes inn/tas ut. Medfølgende temp sensor settes i NTC stikk på BMS (den starter ikke uten). 

 

Jeg hoppet over balansering nå fordi jeg ville kjøpt en separat 5A Daly Active Balancer og koplet til. Den går inn på samme punktene som balanse/‘sense’ kablene for BMS. Bør koples opp samtidig, dvs før en strømsetter og måles på samme måte slik at en er sikker på at en har koplet rett.

 

IMG_1660.jpeg.b89780fbb0e706bf3f78b6c2699503b0.jpeg

 

Så setter en WiFi dongle i UART stikk. Da skal BMS starte og en kan laste ned app og sjekke ut oppsett. Inne på appen settes ‘sleep’ tid til 15300 s (med forbehold om at dette er uendret). Dette gjør at BMS ikke ‘sovner’.
 

Så ville jeg koplet opp batterilader til batteri + og sort kabel merket P og ladet opp til ca 14.4V (cellespenning 3.65V). Dersom lader ikke er alt for kraftig burde aktiv balanser klare å jevne ut cellene, men det kan ta litt tid. Dersom aktiv balanser ikke klarer denne jobben kan en ta jobben med å kople ned og sette alle cellene i parallell for å toppbalansere de helt perfekt. Da må en ha en ladekilde som gir 3.6-3.65V. Jeg brukte en liten 5A lader for RC batterier. En lab strømforsyning kan også brukes.

 

Og skal en gjøre alt _helt_ perfekt så kan en teste hver enkelt celle og notere kapasitet for så å sette cellene sammen i par med så lik kapasitet som mulig. Dette krever evt en kapasitetstester og ganske mye tid og tålmodighet.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra oversikt @Fantino

Kjenner det klør skikkelig i selvbyggergenene her nå.

Fant en video jeg la ut i byggetråden om selve byggeprosessen.

Begynner å forstå mer av hvordan det hele fungerer nå, men er noen momenter som må avklares.

-Ladeoppsettet i båten, via generator eller dc/dc lader

-Hvordan organisere lading av start og truster/vinsj

-Trenger jeg ny landstømlader?

-Trenger jeg shunt og batterimonitor med bluetooth direkte på forbruksbatteriet?

-En lader til toppbalansering.

-Hvilken BMS? Tenker jeg dropper løse releer og bruker eget batteri til vinsj/truster.

-Og hvordan blir det med plass i båten, selvbygg blir jo litt større.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 29 minutter siden:

Veldig bra oversikt @Fantino

Kjenner det klør skikkelig i selvbyggergenene her nå.

Fant en video jeg la ut i byggetråden om selve byggeprosessen.

Begynner å forstå mer av hvordan det hele fungerer nå, men er noen momenter som må avklares.

-Ladeoppsettet i båten, via generator eller dc/dc lader

-Hvordan organisere lading av start og truster/vinsj

-Trenger jeg ny landstømlader?

-Trenger jeg shunt og batterimonitor med bluetooth direkte på forbruksbatteriet?

-En lader til toppbalansering.

-Hvilken BMS? Tenker jeg dropper løse releer og bruker eget batteri til vinsj/truster.

-Og hvordan blir det med plass i båten, selvbygg blir jo litt større.

 


Generelt så burde det meste kunne gjenbrukes. Lithium liker ikke å lades unødvendig høyt og det gir neglisjerbart tap (under 1%) av kapasitet og er sunt for Lithiumbanken å stoppe på ca 13.8V. Blybatterier skal vel helst ha absorpsjonslading ved 14.4V innimellom. BMS kan settes til å kople ut charge port over en viss spenning og ikke kople inn før spenning er falt til et noe lavere nivå. Så da kan Lithium lett ‘integreres’ i et ‘bly-regime’ slik jeg ser det. I alle fall dersom ladeskille er av FET type. Har en VSR/DVSR beregnet for bly så blir det fort kluss med feil spenning.

 

DC-DC lader er diskutert opp og i mente før og noen av oss ivrige blir jo aldri helt enige.. 😁 Jeg ville i utg ladet rett fra dynamo, i alle fall dersom det finnes referanser på at dette går fint - feks med Mitsubishi 115A dynamo som står i VP D4-D6 serie. DC-DC er fordyrende og en mister jo typisk mye av fordelen med rask lading. 

 

Innebygget batterimonitor i kina BMS er lite å stole på. Ville vurdert en Victron BMV. Med litt fikling kan denne også brukes til å styre et relé som kopler ut lading av Lithium over en viss spenning dersom en ikke ønsker å bruke BMS til dette. 

Link to post
Share on other sites

Oppsettet som du skisserer er jo det enkleste @Fantino

3 kanals Argofet og kjøre både generator og landstrøm inn på denne. 

Hvordan vil det fungere mot generator hvis BMS settes til å stoppe på 13,8 V. 

Har D4 VP med den generatoren du nevner.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 27 minutter siden:

Oppsettet som du skisserer er jo det enkleste @Fantino

3 kanals Argofet og kjøre både generator og landstrøm inn på denne. 

Hvordan vil det fungere mot generator hvis BMS settes til å stoppe på 13,8 V. 

Har D4 VP med den generatoren du nevner.


Så lenge dynamo også lader 2 blybanker gjennom ArgoFET så betyr det ikke noe for dynamoen da det er plenty ‘last’ igjen selv om lading av Lithium kobles fra. Ladestrøm er også lav på dette tidspunktet så det er ikke store strømmer som sjaltes.

 

Det er mer en filosofi-greie, dvs om en ønsker at BMS _kun_ skal være en sikkerhet mot feil i systemet og ikke en sak som er en del av reguleringen. Har erfart at den dynamoen flater ut på rundt 14.2V uansett så en går aldri over max totalspenning, men dersom toppbalansering av Lithiumcellene ikke er perfekt kan BMS kople ut pga høy spenning på en enkeltcelle også (alt dette kan justeres via PC med en slik RS485 til USB dongle). Dette kan også gjøres ‘utenfor’ BMS med en Victron BMV av typen med reléutgang (ikke smartshunt-typen) og et relé som settes på kabel for lading av Lithium. I utg pkt så tenker jeg at det kan være en god løsning, men det blir flere duppeditter som i seg selv er kostnad og flere ting som kan feile. Så lenge en har en BMS som er spekket for høye strømmer bør det være veldig liten risiko med å la de transistorene gjøre jobben. En 500A BMS med 250A som spec på ladeporten er det jeg har erfaring med og den har gjort den jobben helt greit.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:


Så lenge dynamo også lader 2 blybanker gjennom ArgoFET så betyr det ikke noe for dynamoen da det er plenty ‘last’ igjen selv om lading av Lithium kobles fra. Ladestrøm er også lav på dette tidspunktet så det er ikke store strømmer som sjaltes.

Det har jeg forstått er viktig for å beskytte dyamo.

Men så kommer det jeg ikke skjønte. Hvis BMS kutter lading inn på batteriet på 13,8 V og dynamo ligger jevnt på 14,2 v, får batteriet lading i det hele tatt da? Så vidt jeg har sett på måleren i båten er det kun et lite dropp i spenningen under start og rett etterpå så ligger den fast på over 14 volt. Er det fordi batteriene stort sett er ladet? 

 

Ellers tenker jeg at det er om å gjøre å ha minst mulig duppeditter som skal stilles inn og følges med på. 

Derfor det hadde vært så fint om BMS kunne håndtere alt, også måle forbruk.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 10 minutter siden:

Det har jeg forstått er viktig for å beskytte dyamo.

Men så kommer det jeg ikke skjønte. Hvis BMS kutter lading inn på batteriet på 13,8 V og dynamo ligger jevnt på 14,2 v, får batteriet lading i det hele tatt da?

Det er vel spenningen på batterisiden som avgjør om ladingen skal kobles til. Men det er ikke helt trivielt, det må være en hysterese, slik at ladingen kobler inn igjen når spenningen på batteriet har falt til for eksempel 13.3V. Da bør batteriet belaste dynamo såpass at den holder seg under 13.8V en stund.  Hvis ikke blir releet stående og klikke inn og ut.  Det er jo nettopp dette en DC-DC lader tar seg av.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 19 timer siden:

Først og fremst må en bestemme seg for hvilke komponenter en trenger. 123BMS gikk jo for å være høykvalitet tidligere og jeg har egentlig sans for dette med at en selv velger releer for inn/utkopling osv, men når jeg leser manualen så får jeg et gufs fra 90-tallet for å være ærlig. Rett og slett litt klossete. Synes heller ikke patenten med å sette printkort direkte på cellene er superduper. Jeg ville gått for Daly BMS som er veletablert og solgt i store mengder.

Ok. Det var akkurat det der med kobling av releer jeg var nysgjerrig på hvordan skal gjøres. Går man for en Daly BMS slipper man å tenke på det, da kan man jo bare følge skjemaet som du har lagt ut (og som selvsagt følger med i esken til BMSen) slavisk. 

 

Fantino skrev for 19 timer siden:

Jeg hoppet over balansering nå fordi jeg ville kjøpt en separat 5A Daly Active Balancer og koplet til. Den går inn på samme punktene som balanse/‘sense’ kablene for BMS. Bør koples opp samtidig, dvs før en strømsetter og måles på samme måte slik at en er sikker på at en har koplet rett.

Klikket på den liken du la ut av den 5A balansemodulen. Daly BMSen har jo litt dårlig balansestrøm, vil du anbefale meg å sette på en slik balanseenhet i tillegg på mitt batteri? I så tilfelle er det jo greit å gjøre det nå mens jeg har batteriet hjemme (har ikke surret meg til å installere det i båten ennå :blush:).

 

lurvetass skrev for 4 timer siden:

Kjenner det klør skikkelig i selvbyggergenene her nå.

Fant en video jeg la ut i byggetråden om selve byggeprosessen.

He he, kan høres ut som om det blir et DIY batteri på deg også :flag_bp: Du kan jo ta deg en tur ut hit og se på batteriet jeg har bygd hvis du vil, det står i garasjen ennå. Ikke det at det er noen fasit, men det er i alle fall en måte å gjøre det på. Og så er det jo litt greit å se det i praksis og diskutere litt. Det kan virke som om det er mye å finne ut av, men nå som andre har gjort erfaringene så er faktisk dette enklere enn du tror!

 

lurvetass skrev for 4 timer siden:

Begynner å forstå mer av hvordan det hele fungerer nå, men er noen momenter som må avklares.

-Ladeoppsettet i båten, via generator eller dc/dc lader

-Hvordan organisere lading av start og truster/vinsj

-Trenger jeg ny landstømlader?

-Trenger jeg shunt og batterimonitor med bluetooth direkte på forbruksbatteriet?

Jeg tror du gjør dette litt verre enn det er. Hvis du bygger deg et batteri med løse celler og separat BMS, kan du egentlig sammenligne produktet ditt med et drop-in lithiumbatteri fra en båtbutikk. Men to av de store fordelene er at du får tilgang til cellene separat og kan overvåke dem og evt. ballansere etter behov, samt at du står fritt til å velge deg BMS. 

 

lurvetass skrev for 4 timer siden:

-En lader til toppbalansering.

Hvis du monterer den ballansedingsen @Fantino linket til vil batteriet balanseres under lading. Du skal ikke trenge en egen lader til det. 

 

lurvetass skrev for 4 timer siden:

-Hvilken BMS? Tenker jeg dropper løse releer og bruker eget batteri til vinsj/truster.

Hvilken BMS som er best skal jeg ikke si noe om, det har jeg ikke erfaring til. Men jeg valgte Daly ut fra råd i DIY-tråden, og etter en samtale med @Dreuf om dette ble vi enige om at en 500A BMS var greit for meg. Den koster litt mer, men da kan man også kjøre vinsjer og trustere gjennom BMS. Et alternativ hvis du velger en mindre BMS er å koble vinsjer og trustere rett på batteriet før BMSen. Dette er også en mulighet du ikke har på ferdige drop-in batterier. Cellene tåler strømmen, og strømtrekket har så kort varighet at det ikke bør ha noe å si for ballansen på cellene. 

 

lurvetass skrev for 4 timer siden:

-Og hvordan blir det med plass i båten, selvbygg blir jo litt større.

Tja, kanskje? Men du står jo også fritt til å konfigurere cellene ut fra den plassen du har til rådighet. Jeg valgte min plassering av cellene og bygde kassa ut fra den plassen jeg har til batteriene.

 

Foreslår at vi tar videre diskusjon om bygging i DIY-tråden :smiley:

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Det har jeg forstått er viktig for å beskytte dyamo.

Men så kommer det jeg ikke skjønte. Hvis BMS kutter lading inn på batteriet på 13,8 V og dynamo ligger jevnt på 14,2 v, får batteriet lading i det hele tatt da? Så vidt jeg har sett på måleren i båten er det kun et lite dropp i spenningen under start og rett etterpå så ligger den fast på over 14 volt. Er det fordi batteriene stort sett er ladet? 

 

Ellers tenker jeg at det er om å gjøre å ha minst mulig duppeditter som skal stilles inn og følges med på. 

Derfor det hadde vært så fint om BMS kunne håndtere alt, også måle forbruk.


Det høres ut som noenlunde fulle batterier ja. Når BMS deaktiverer ‘charge’ port så får ikke Lithium lading lenger, men ‘discharge’ er fremdeles aktiv så da vil det begynne å droppe i spenning avh av hvor stort forbruk som står på. I BMS oppsett kan en velge utkoplingsspenning og innkoplingsspenning samt minste tid mellom ut og innkopling (som @J-Å nevner under). Feks ut ved 13.8, inn ved 13.X og en minste tid mellom. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

Ok. Det var akkurat det der med kobling av releer jeg var nysgjerrig på hvordan skal gjøres. Går man for en Daly BMS slipper man å tenke på det, da kan man jo bare følge skjemaet som du har lagt ut (og som selvsagt følger med i esken til BMSen) slavisk. 
 

Ser den ja. Har som sagt bare kikket i manual på 123BMS. Men er vel ikke verre enn et slikt relé på kabel for lading og et på kabel til forbruk, så styrer BMS disse på samme måte som transistorene i en Daly. 

Komodo skrev 7 minutter siden:

 

Klikket på den liken du la ut av den 5A balansemodulen. Daly BMSen har jo litt dårlig balansestrøm, vil du anbefale meg å sette på en slik balanseenhet i tillegg på mitt batteri? I så tilfelle er det jo greit å gjøre det nå mens jeg har batteriet hjemme (har ikke surret meg til å installere det i båten ennå :blush:).

 

Det har i alle fall vist seg at det blir ubalanse på ‘toppen’ etterhvert, som ikke Daly håndterer. Så vi satte på en ekstern 10A aktive balanser (men denne banken er 816Ah). Daly hadde ikke slike på det tidspunktet. Nå har de også med BT på 5A ser jeg, så da kan en vel selv velge startspenning for balansering osv. Jeg hadde nok tatt med en slik ja, de er ikke så dyre heller.

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Men så kommer det jeg ikke skjønte. Hvis BMS kutter lading inn på batteriet på 13,8 V og dynamo ligger jevnt på 14,2 v, får batteriet lading i det hele tatt da? Så vidt jeg har sett på måleren i båten er det kun et lite dropp i spenningen under start og rett etterpå så ligger den fast på over 14 volt. Er det fordi batteriene stort sett er ladet? 

Hvis du har spenning på lithiumbatteriet ditt som er vesentlig lavere enn 13,8V, så vil ikke dynamoen din klare å holde spenning på over 14. Etterhvert som batteriet lades opp, vil spenningen stige ut fra dynamoen. Men lithiumcellene har lav indre motstand og tar lett til seg strøm, det gjør også at dynamoen ikke klarer å løfte spenningen over 14V før du har oppnådd et visst ladenivå. At du ser over 14V straks etter start skyldes nok at batteriene dine er relativt fulle. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 3 minutter siden:

Det har i alle fall vist seg at det blir ubalanse på ‘toppen’ etterhvert, som ikke Daly håndterer. Så vi satte på en ekstern 10A aktive balanser (men denne banken er 816Ah). Daly hadde ikke slike på det tidspunktet. Nå har de også med BT på 5A ser jeg, så da kan en vel selv velge startspenning for balansering osv. Jeg hadde nok tatt med en slik ja, de er ikke så dyre heller.

Og bare for å få det inn med teskje, denne skal stå permanet oppkoblet? Høres ut som jeg må bestille meg en slik. Koster jo bare hundrelappen også. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 30 minutter siden:

Og bare for å få det inn med teskje, denne skal stå permanet oppkoblet? Høres ut som jeg må bestille meg en slik. Koster jo bare hundrelappen også. 

Den skal stå permanent oppkoblet ja. Har nok et ørlite tomgangsforbruk men mindre enn BMS så neglisjerbart. Den uten BT har fast startspenning 3.1V mener jeg (dvs den er inaktiv under dette) mens den med BT kan konfigureres til annen spenning.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Ok. Det var akkurat det der med kobling av releer jeg var nysgjerrig på hvordan skal gjøres. Går man for en Daly BMS slipper man å tenke på det, da kan man jo bare følge skjemaet som du har lagt ut (og som selvsagt følger med i esken til BMSen) slavisk. 

 

Klikket på den liken du la ut av den 5A balansemodulen. Daly BMSen har jo litt dårlig balansestrøm, vil du anbefale meg å sette på en slik balanseenhet i tillegg på mitt batteri? I så tilfelle er det jo greit å gjøre det nå mens jeg har batteriet hjemme (har ikke surret meg til å installere det i båten ennå :blush:).

 

He he, kan høres ut som om det blir et DIY batteri på deg også :flag_bp: Du kan jo ta deg en tur ut hit og se på batteriet jeg har bygd hvis du vil, det står i garasjen ennå. Ikke det at det er noen fasit, men det er i alle fall en måte å gjøre det på. Og så er det jo litt greit å se det i praksis og diskutere litt. Det kan virke som om det er mye å finne ut av, men nå som andre har gjort erfaringene så er faktisk dette enklere enn du tror!

 

Jeg tror du gjør dette litt verre enn det er. Hvis du bygger deg et batteri med løse celler og separat BMS, kan du egentlig sammenligne produktet ditt med et drop-in lithiumbatteri fra en båtbutikk. Men to av de store fordelene er at du får tilgang til cellene separat og kan overvåke dem og evt. ballansere etter behov, samt at du står fritt til å velge deg BMS. 

 

Hvis du monterer den ballansedingsen @Fantino linket til vil batteriet balanseres under lading. Du skal ikke trenge en egen lader til det. 

 

Hvilken BMS som er best skal jeg ikke si noe om, det har jeg ikke erfaring til. Men jeg valgte Daly ut fra råd i DIY-tråden, og etter en samtale med @Dreuf om dette ble vi enige om at en 500A BMS var greit for meg. Den koster litt mer, men da kan man også kjøre vinsjer og trustere gjennom BMS. Et alternativ hvis du velger en mindre BMS er å koble vinsjer og trustere rett på batteriet før BMSen. Dette er også en mulighet du ikke har på ferdige drop-in batterier. Cellene tåler strømmen, og strømtrekket har så kort varighet at det ikke bør ha noe å si for ballansen på cellene. 

 

Tja, kanskje? Men du står jo også fritt til å konfigurere cellene ut fra den plassen du har til rådighet. Jeg valgte min plassering av cellene og bygde kassa ut fra den plassen jeg har til batteriene.

 

Foreslår at vi tar videre diskusjon om bygging i DIY-tråden :smiley:

Takk for invitasjon @Komodo. Vil veldig gjerne se hvordan du har bygd batteriet så pm kommer etterhvert. 

Enig i at problemstillingen vil være den samme med et ferdig drop in batteri. Så oppsett i båten med litium er jo uansett noe som må avklares. Og det er jo hovedgrunnen til at jeg spør og graver rundt dette.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:
Fantino skrev for 4 timer siden:

 

Det har i alle fall vist seg at det blir ubalanse på ‘toppen’ etterhvert, som ikke Daly håndterer. Så vi satte på en ekstern 10A aktive balanser (men denne banken er 816Ah). Daly hadde ikke slike på det tidspunktet. Nå har de også med BT på 5A ser jeg, så da kan en vel selv velge startspenning for balansering osv. Jeg hadde nok tatt med en slik ja, de er ikke så dyre heller.

 

@Komodo Når jeg finkikker på Daly active balanser så ser jeg at det er kun 1A modellen som kommer med BT. Da hadde jeg heller gått for den 10A saken jeg allerede har erfaring med. Den gjør jobben. 

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK227.51 | 4S-24S Li ion Lifepo4 10A Active Balancer 4S 6S 7S 8S 10S 12S 13S 14S 16S 20S Lithium Battery Equalizer 12V 24V 36V 48V 60V 72V
https://a.aliexpress.com/_Ev4LY57

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 6 timer siden:

Takk for invitasjon @Komodo. Vil veldig gjerne se hvordan du har bygd batteriet så pm kommer etterhvert. 

Bare å komme det vet du @lurvetass 👍 Nå er jo ikke det batteriet mitt noe mønster på noe som helst måte, men da kan du i alle fall se hvordan det kan gjøres. Jeghadde opprinnelig tenkt å støpe  kasse i glassfiber, men droppet det pga. den berømmelige tidsklemma. Jeg er jo heller ingen ekspert på dette. Jeg har jo ikke en gang erfaring med det ene batteriet jeg har bygget. Men selve oppkoblingen er rett fram. Vær obs på at de store BMSene har tykke ledninger siden de skal tåle stor strøm, det gjør også at de er litt vanskeligere å plassere enn de mindre BMSene du ofte ser på YouTube videoer. 

 

Fantino skrev for 4 timer siden:

 

Da sjekker jeg ut den 10A balanseringsdingsen.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev On 7.4.2024 at 8.49:

Hvordan løser man dette i nye båter?

Vil jo bli samme problemet med litium og bly der også.

 

Det er egentlig to alternativer der... 

1. Ikke tilby lithiumbatteriene fra fabrikk og heller flytte ansvaret over til forhandleren. 

 

2: Kun tilby komplette løsninger fra f.eks Victron eller Mastervolt som koster heroin. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...