Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

Jstava skrev for 4 timer siden:

Men trenger jeg Dc-Dc når jeg har argofet?

Det har vært endel diskusjon om det.  Jeg regner med det kommer et innlegg snart som anbefaler Argofet.

Jeg holder på at DC-DC er bedre, da en har kontroll på strømbelastniningen på dynamoen, og får en riktigere lading av lithiumbatteriene. En "smart"  DC-DC lader oppfører seg omtrent som en tilsvarende  landstrømlader, den går ned på float eller storage spenning når batteriene er fulladet.  En kan også velge å lade batteriene til f.eks. 80% ved å sette ned "absorption" spenningen.  Med DC-DC kan en også koble startbatteriet direkte til dynamo, uten å ha dioder eller transistorer mellom. For meg føles det sikrere. 

Uansett er ihvertfall Argofet i serie med DC-DC smør på flesk, etter min mening. 

Pedaltom skrev for 5 timer siden:

Viktron SmartShunt regnes for å være mer nøyaktige enn mange innebygde. Enn så lenge er jeg godt fornøyd med den som er i min DALY-BMS, men jeg har ikke så lang tid mellom hver gang jeg har fulladet batteri. 

Jeg har ekstern Victron smart shunt. Så forstår jeg deg rett at jeg må fullade batteriet 100 % etter at det har vært tømt, for at kalibreringen skal bli rett etterpå ?

Mulig jeg har misforstått, men mener å ha hørt at når batteriet ikke brukes over lengre tid (båten ikke brukes) så har batteriet best av å lagres med ca 50 % 

Der verserer litt forskjellige tall men jeg regner lagring med 20-80% er greit for LiFePO4.

Når jeg leser på https://diysolarforum.com/ så er det kun Victron SmartShunt som er brukende som "tankmåler" på batteriene men også den må både være riktig satt opp og ha seg en tur opp i 100% i ny og ne for å korrigere seg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Ida Marie III skrev for 16 timer siden:

.. det jeg bet meg merke i, er at det fra ca 30 % igjen, og ned, gikk mye raskere en fra f.eks 90 til 60 %. Har hørt med et par andre, som bekrefter dette...

Hva er forklaringen på det ?

Noen elektriske komponenter, som f.eks. kjøleskap og LED-belysning har den egenskapen at de leverer en bestemt effekt. Som kjent (kanskje,) er Ampere (A) et produkt av effekt og spenning. Når effekten holdes konstant mens spenningen synker, øker A.

Batterimonitoren teller A, som altså øker etter hvert som spenningen synker. M.a.o. ser batterimonitoren økt forbruk mot slutten, selv om det er de samme tingene som står på. Og om du ser på spenningskurven for et LFP batteri så vil du se at den "stuper" når det nærmer seg tomt, noe som forsterker den effekten.

Det er altså en matematisk normalitet i dette med at %SOC synker raskere mot slutten.

SveinHa skrev for 9 timer siden:

batteriene men også den må både være riktig satt opp og ha seg en tur opp i 100% i ny og ne for å korrigere seg.

Ja, de ble riktig satt opp, og funket utrolig bra i hele sommer..

Men jeg har nok ikke fått med meg at de må opp på 100 % med jevne mellomrom for å være riktig kalibrert.

Men de har nok blitt toppet opp hver gang båten har blitt kjørt.

StorStas skrev 1 time siden:

Batterimonitoren teller A, som altså øker etter hvert som spenningen synker. M.a.o. ser batterimonitoren økt forbruk mot slutten, selv om det er de samme tingene som står på. Og om du ser på spenningskurven for et LFP batteri så vil du se at den "stuper" når det nærmer seg tomt, noe som forsterker den effekten.

Det er altså en matematisk normalitet i dette med at %SOC synker raskere mot slutten.

Ja, det var en logisk forklaring...takker

Et siste spørsmål... Båten skal på land i begynnelsen av desember, oppvarmet lokale, og kan da i prinsippet stå spenningsløs på 12 volts siden...bør batteriet da senkes til ca 60 % ??

Blir bare på land i 3 mnd.

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Det er akkurat det som er så greit, det ordner seg normalt helt av seg selv... men greit på være oppmerksom på om en skulle ha halvfulle batterier som tappes og lades litt tilfeldig i lang tid og aldri fylle de HELT opp.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Ja, de ble riktig satt opp, og funket utrolig bra i hele sommer..

Men jeg har nok ikke fått med meg at de må opp på 100 % med jevne mellomrom for å være riktig kalibrert.

Ja, det var en logisk forklaring...takker

Et siste spørsmål... Båten skal på land i begynnelsen av desember, oppvarmet lokale, og kan da i prinsippet stå spenningsløs på 12 volts siden...bør batteriet da senkes til ca 60 % ??

Blir bare på land i 3 mnd.

jeg ville ladet de opp til 80%

J-Å skrev for 15 timer siden:

Det har vært endel diskusjon om det.  Jeg regner med det kommer et innlegg snart som anbefaler Argofet.

Jeg holder på at DC-DC er bedre, da en har kontroll på strømbelastniningen på dynamoen, og får en riktigere lading av lithiumbatteriene. En "smart"  DC-DC lader oppfører seg omtrent som en tilsvarende  landstrømlader, den går ned på float eller storage spenning når batteriene er fulladet.  En kan også velge å lade batteriene til f.eks. 80% ved å sette ned "absorption" spenningen.  Med DC-DC kan en også koble startbatteriet direkte til dynamo, uten å ha dioder eller transistorer mellom. For meg føles det sikrere. 

Uansett er ihvertfall Argofet i serie med DC-DC smør på flesk, etter min mening. 

jeg har hvert i dialog med seatronic. Og han sier at jeg ikke trenger å endre oppsettet mitt og at jeg kan ha laderen min i agm mode da pga. agm/gel kan ikke lades med litium program, men litium kan lades med agm/gel program.

Og slik som jeg har forstått det så brukes DC-DC for å begrense spenningen til litium for de som er redde at dynamoen kan gå varme. Men dette regner jeg kun kan skje ved kjøring over flere timer. Vi kjører maks 2-3 timer gjennom snitt 1,5 time.

SveinHa skrev for 7 timer siden:

men greit på være oppmerksom på om en skulle ha halvfulle batterier som tappes og lades litt tilfeldig i lang tid og aldri fylle de HELT opp.

Ja, dette skjer gjerne nå i høst/vinter sesongen, når det går uker mellom hver gang båten brukes, og forbrukere ombord "durer" å går.. da har jeg bare etterfylt med vedlikeholdsladeren fra tid til annen, men aldri toppet helt opp. Misforståelse fra min side, etter som jeg trodde det var best..

Jstava skrev for 7 timer siden:

jeg ville ladet de opp til 80%

Ja, går for det, og så stenger jeg av 12 volts anlegget..

Jstava skrev for 10 timer siden:

jeg har hvert i dialog med seatronic. Og han sier at jeg ikke trenger å endre oppsettet mitt og at jeg kan ha laderen min i agm mode da pga. agm/gel kan ikke lades med litium program, men litium kan lades med agm/gel program.

Det var en interessant påstand fra "seatronic". Agm-lading skiller seg jo fra lithium-lading på flere punkter, bl.a. temperaturkompensering. 

Det riktige er etter min mening  å ha separate ladere, eller ihvertfall separate ladeprogram for hver batteritype. Men en god BMS vil jo vanligvis redde lithiumbatterier fra den verste mishandlingen.

.

Spenningsregulatoren regulerer spenningen i henhold til batteriets tilstand. Dvs, den sørger for at spenningen ikke går over 14.4 - 14.6 V i bulk/absorbsjon fasen, og den regulerer ned spenningen til 13.noe V når batteriet er fulladet (float). Det er bare de mest avanserte regulatorene som bryr seg om temperaturen på dynamo, og da må en ha temperaturføler på dynamo.

Vestkystseiler skrev 5 minutter siden:

Spenningsregulatoren regulerer spenningen i henhold til batteriets tilstand. Dvs, den sørger for at spenningen ikke går over 14.4 - 14.6 V i bulk/absorbsjon fasen, og den regulerer ned spenningen til 13.noe V når batteriet er fulladet (float). Det er bare de mest avanserte regulatorene som bryr seg om temperaturen på dynamo, og da må en ha temperaturføler på dynamo.

ja men det skal ta noe tid før en dynamo blir varme? 

Vestkystseiler skrev 21 minutter siden:

Spenningsregulatoren regulerer spenningen i henhold til batteriets tilstand. Dvs, den sørger for at spenningen ikke går over 14.4 - 14.6 V i bulk/absorbsjon fasen, og den regulerer ned spenningen til 13.noe V når batteriet er fulladet (float).

Snakker du om vanlige dynamoer med integrert regulator? Slik fungerer i alle fall ikke noen av mine.

J-Å skrev for 16 timer siden:

Det var en interessant påstand fra "seatronic". Agm-lading skiller seg jo fra lithium-lading på flere punkter, bl.a. temperaturkompensering. 

Det riktige er etter min mening  å ha separate ladere, eller ihvertfall separate ladeprogram for hver batteritype. Men en god BMS vil jo vanligvis redde lithiumbatterier fra den verste mishandlingen.

.

Jeg tenker nok at han sikter etter den multi laderen jeg har. For viss du ser på vedlagt bilde så er den inntstilt slik og da skal den kunne ta alle type batterier med den spenning etter som jeg har sjekket.   og viss jeg setter laderen til dette programmet så skal det ikke være noe problem.

victron multilader ladespenning.png

victron multilader program.png

Vestkystseiler skrev for 6 timer siden:

Spenningsregulatoren regulerer spenningen i henhold til batteriets tilstand. Dvs, den sørger for at spenningen ikke går over 14.4 - 14.6 V i bulk/absorbsjon fasen, og den regulerer ned spenningen til 13.noe V når batteriet er fulladet (float).

Dette kommer nok, som også tidligere kommentert, an på hvor avansert regulator som sitter i din alternator. Jeg har to "gammeldagse" Volvo (Valeo) alternatorer. De er satt til 14,2V og ferdig med det. Og det er nok mange som har det samme.

7 hours ago, Komodo said:

Snakker du om vanlige dynamoer med integrert regulator? Slik fungerer i alle fall ikke noen av mine.

Jeg tenkte egentlig på eksterne regulatorer. Poenget mitt uansett var at man ikke uten videre kan gå ut fra at regulatoren beskytter dynamoen mot overoppheting med mindre man vet sikkert at den gjør det - uansett om man har integrert eller ekstern regulator.

Litt over tomgang er nok det værste for dynamoen. Da har den minimalt med kjøling og strømmen er relativt høy. 
Masse turtall gir bedre kjøling. 
Lagring av lifepo4 batterier gjøres under 80% og over 40%. 
Om man kobler de av ved 80 er det sannsynligvis ikke tappet seg for mye over vinteren. Jeg ville ikke basert prosenten basert på cellespenning. Jeg ville ladet det helt opp og tappet ned 20%

I spesifikasjonene til mine LF280K-celler fra Nordic lithium står det at de kan langtidslagres i inntil ett år med 30-40% ladetilstand med temperatur 0-35 grader Celsius. 1 mnd i -20 -> +45 grader. Kan lagres i ned til -35 grader. 

Jeg ladet mine til 99% og ladet ut til ca 60% da jeg tok opp båten sist helg for å ha litt å bruke når jeg stikker innom båten i løpet av vinteren. Eks 230 volt lader til startbatteri, litt varme etc. Spesifikasjonene er vel å betrakte som slags garantibetingelser. 

Komodo skrev for 11 timer siden:

Ikke mine heller

Ellers så ser jeg at flere undrer på settinger på laderen for Lithium. På mine batterier, Litime, med innebygd BMS, står det kort og greit at man skal lade 14,4 volt +/- 0,2 Volt. Ingen ting om redusering av spenning. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor det diskuteres. dette tar jo BMS seg av. Mao sett laderen i powersupply mode med den spenningen leverandør anbefaler. Min 2021 Tesla model 3 SR, kina utgave, skal også lades  til 100 % hver gang . Om produsent eller leverandør av dine batterier, sier noe annet skal du selvfølgelig følge det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...