hansa82 Startet 5.Desember.2021 Del på Facebook Startet 5.Desember.2021 (redigert) First time caller, long time listener. Starter forsiktig med en liten prosjekt-tråd... Har nylig fått landet en Aphrodite 36 fra 1986 i hagen. Den har vært 5døgn på ca 7meters dyp etter at en rustfri skroggjennomføring gikk i oppløsning. Planen er selvsagt å få den på havet igjen. Har tømt båt for alt av løsøre og puter, samt fått på noe varme. Videre plan er å demontere taktrekk, plater og dørk for så å spyle båten skikkelig innvendig med varmt ferskvann, før jeg får på mer varme og luftavfukter. Skal spyle alle puter med varmtvannspyler før de henges til tørk, og håper det er nok for å få bort saltvann. Motor (Yanmar 4jhe) er fylt med diesel. Skal tappa av denne, få på nytt filter og olje, å prøve og få kjørt oljepumpa manuelt samtidig som motor tørnes for hånd. Etterhvert blir det utskifting av alt av elektrisk anlegg, nye skroggjennomføringer og ventiler selvsagt! Kom gjerne med råd & innspill, tips & triks! Tror forresten jeg er den i nabolaget med størst haveseiler... Redigert 5.Desember.2021 av hansa82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 5.Desember.2021 Del på Facebook Svart 5.Desember.2021 Spennende prosjekt på en fin båt! Kommer til å følge med på denne! Lykke til med prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 5.Desember.2021 Del på Facebook Svart 5.Desember.2021 Huff, fikk plutselig et veldig behov for å etterse mine gjennomføringer. Imponerende stå på vilje. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 Rustfrie gjennomføringer under vannlinjen er skumle greier! Jeg ville prioritert å få liv i Yanmaren først og fremst. Deretter innredning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 index skrev 57 minutter siden: Rustfrie gjennomføringer under vannlinjen er skumle greier! Jeg ville prioritert å få liv i Yanmaren først og fremst. Deretter innredning. Betviler ikke din påstand...men jeg ville trodd syrefast sto i mot det meste... Selv har jeg messing på alle gjennomføringer... Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 Tror det er veldig lurt å få båten hjem i hagen sånn som er gjort her. Da kan man få gjort litt i ukedager også. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 Ida Marie III skrev 8 minutter siden: Betviler ikke din påstand...men jeg ville trodd syrefast sto i mot det meste... Selv har jeg messing på alle gjennomføringer... Ikke helt korrekt. Syrefast (AISI 3-serien) er lunefull mot sjøvann og visse syrer. Om gjennomføringen har blitt montert med tettemasse som bruker for eksempel eddiksyre til herding, kan slike tilfeller oppstå. I tillegg kommer at visse produsenter har jukset både med material- og produksjonskvalitet. Selv kjenner jeg til bondede gjennomføringer som så langt har stått i sjøvann i over 20 år. Og fungerer fremdeles. Avsinkingsherdet messing er for så vidt like bra, gitt akseptabel material- og produksjonskvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 Syrefast kan korrodere noe helt vilt i oksygenfattige miljøer. Jeg hadde aldri tatt sjansen på å bruke syrefaste gjennomføringer under vannlinjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hansa82 Svart 6.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 index skrev for 3 timer siden: Jeg ville prioritert å få liv i Yanmaren først og fremst. Det er nok lurt! Vurderer ny motor, men uansett greitt å få i gang den som står der. Luske_Ludvig skrev for 2 timer siden: Tror det er veldig lurt å få båten hjem i hagen sånn som er gjort her. Da kan man få gjort litt i ukedager også. Det var et krav for handel, selv om det ikke var billig. 😄 Veldig mye enklere å få gjort ting skikkelig når man har en garasje/verksted like ved. Samt at jeg er veldig fornøyd med nye utsikten fra frokostbordet. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 "Rustfrie" og "syrefaste" ståltyper får stort sett sin korrosjonsbeskyttelse fra høyt krominnhold. Dette virker på den måten at krom reagerer veldig lett med oksygen og danner et hardt, sterkt og tett overflatesjikt av kromoksid. Der det av ulike årsaker, f.eks. vanskelig tilgang på oksygen, er hindringer for at det beskyttende kromoksidlaget dannes, så trenger oksygen og andre stoffer inn i selve stålmaterialet og ulike former for korrosjon oppstår lenger inn enn overflaten. Sprekker, groper og hulrom kan oppstå og svekke materialet. AISI 300-serien har alle krom og nikkel som hovedlegeringselementer, og er dermed definert som "rustfrie", men ikke alle har mer enn 2% molybden, som er kriteriet for at de skal kalles "syrefaste". Korrosjonsmotstand i sjøvann beregnes til en verdi, PREN-nummeret. Materialer med PREN over 40 er regnet som korrosjonsbestandige i sjøvann. Kun noen få typer av SuperDuplex og superlegeringer i nikkel tilhører denne kategorien. AISI 316L, det vanligste "syrefaste" stålet har PREN på ca. 27. Så at "syrefast" tåler "hva som helst" er definitivt feil. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 hansa82 skrev 1 time siden: Det er nok lurt! Vurderer ny motor, men uansett greitt å få i gang den som står der. Motoren er en verdifull del, som kan berges med enkle midler. Uavhengig av om du skal bruke den selv eller selge den videre. Motorer tar ikke skade av å ligge under vann, det er når de kommer opp igjen at skaden skjer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jernbåten Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 Nå er innlegget til @Indy 100 % faktabasert. Andre meninger er mer konspiratorisk-basert. Skal man vurdere sjøvann, inneholder det 8 % fritt oksygen (der vi befinner oss). Oksygengehalten er plenty for å danne oksygenskikt. Nå har jeg analysert en del stål- og metaller opp gjennom årene. Det er forbausende ofte at resultatene viste materialer som avvek fra spec. i negativ grad. Holder vi oss til rustfrie stålkvaliteter, var det avvik både av krom (Cr) og molybden (Mo). Dessuten at feil prossesering hadde trukket austenitt (AISI 3-serien) og SuperDuplex for langt mot ferritt. Dessuten at innholdet av karbon (C) i tilfeller var for høyt. For praktisk båtbruk blir dette utenfor hva de uten eget laboratorium kan håndtere. Men når man ser på alle de propellakslingene, rør, ror, ventiler, gjennomføringer, heljern, etc. av 'rustfrie stål' som funker i årtier uten å gi problemer, er antall katastrofale korrosjonsfeil fragmentariske. Så, er man nervøs for gjennomføringer og ventiler, monter kompositt. Vil man være sikker på at metaller og stål holder, legg opp bonding mot anode. Og anode som passer vannet der båten brukes. Anode av aluminium vil vel klikke best inn for de fleste. Og vær sikker på at eget elektrisk anlegg, enten det er fra batterier eller landstrøm, holder mål. Ikke bruk tettemidler som herder ved hjelp av syrer. Ellers så er jeg enig i at motoren, når den først er ute av vannet, bør få førsteprioritet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 Jernbåten skrev 47 minutter siden: Andre meninger er mer konspiratorisk-basert. Hvilken konspirasjonsteori er det du mener dette linkes opp mot? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Indy Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 Før alle blir for engstelige her: Det aller meste av jern- og kobberbaserte legeringer kan overleve relativt uberørt i direkte kontakt med sjøvann, til og med for mangfoldige tiår og lengre, dersom de er koplet elektrisk ledende til et mindre edelt materiale som da blir et offermateriale hvor så godt som all korrosjon skjer. Så godt som alle båtene våre har slike løsninger for metallkomponentene, og store skip og andre flytende og faste innretninger på og i sjøvann lages jo av lavlegert stål som må beskyttes katodisk. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 index skrev for 5 timer siden: Hvilken konspirasjonsteori er det du mener dette linkes opp mot? Hva er du mugg for? Jeg regner med at akslingene dine heller ikke er i stål? Poenget er at alle materialer har sine styrker og svakheter. Så man må spille på lag med materialene. Det viktigste er beskrevet over. Det ramler ikke av så forferdelig mange kjøler heller, som henger i rustfrie bolter. Ofte gir materialene forvarsel om at ting er på gang. Som for eksempe, rustfrie ståll: Begynner det å renne og/eller boble rust, er det ting på gang som omgående bør sjekkes ut. Begynner det å danne seg 'hvitt pulver' på ståloverflaten, så er det hull/spalter tvers gjennom stålet, og enheten bør byttes. Vedrørende feilen hos trådstarter, kan årsaken være flere: Elektrisk feil i båten eller vagabonerende strømmer. Tetningsmasse som inneholder syre for herdeprosessen. For høyt tiltrekkingsmoment som har trigget spenningskorrosjon. Feilmaskinering som har dratt austenitt mot ferritt. Sjøvannslekkasje mellom tetningsmasse og gjengeparti som har satt opp oksgenfattig korrosjon eller spaltkorrosjon. Og så kan jeg sikkert liste opp noen fler muligheter. Stort sett ville det hele vært unngått med bonding koblet til utvendig anode, alltid neddykket i vannet som båten ligger i. Hadde jeg vært trådstarter, ville jeg nå vært fullstendig forsynt med info om rustfrie stål. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 Jernbåten skrev 7 minutter siden: Hva er du mugg for? Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Det var du som dro frem konspirasjonsteoretikere her, så da hadde det vært greit å vite hvilken konspirasjon du sikter til? Men greit nok, jeg kan leve godt med at du ikke liker at andre ytrer sine meninger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mare Nostrum Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 Her var det mye kunnskap om rustfritt/syrefast. Kanskje jeg kan få svar på hva som har skjedd med min (italienske) ankerkjetting. Kjøpt for 19000 SEK i august 2018. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 6.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 Jernbåten skrev 53 minutter siden: Hadde jeg vært trådstarter, ville jeg nå vært fullstendig forsynt med info om rustfrie stål. Blir nok messinggjennomføringer på båten nå. 😄 Neida, er interessant med info om materiallære. Ellers er det vel bare for meg å få inn no nye steg i prosjektet, så man kan diskutere det istedet. :) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 hansa82 skrev 4 minutter siden: Blir nok messinggjennomføringer på båten nå. 😄 Hva med Trudesign støpt fast med epoxy, så det er blitt en del av skroget. Må vel være noe av det beste? Man får også tak i "krage" som forsterker gjennomføringen mot sideveis belastning. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Jernbåten Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 @Mare Nostrum Kjetting er rundtjern som blir 'bukket' rundt en mal, endene ført sammen og sveiset. Denne bukkingen må gjøres riktig ved riktig temperatur for at spenningen i materialets ytterbue ikke skal nå grensen for spenningskorrosjon. Denne korrosjonen vil oppstå som radielle sprekker. Videreføringen av disse sprekkene, 'kan' sterkt understreket, vil kunne gi 'crevice corrosion'. Og så videre. Sjekk hver eneste lenke. Sjekk for radielle sprekker og utslag av rust. Finner du mange ledd, dump hele kjettingen. Den samme feilen vil kunne skje om kjettingen over tid blir liggende i fuktig mudder. Da kommer forholdet med oksygenfattig miljø inn. For meg er rustfri kjetting en mer pyntegreie. Galv. degenererer mer forutsigbart. Men det får forbli min mening. Vi har forskjellige prioriteter og smak. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 hansa82 skrev for 1 time siden: Blir nok messinggjennomføringer på båten nå. 😄 Bronse er også brukbart. Holdbart, vrient å få tak i og kostbart - som båtutsyr skal være. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Komodo Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 hansa82 skrev for 2 timer siden: Blir nok messinggjennomføringer på båten nå. Messing er et godt valg. Mange tror feilaktig at de farter rundt med gjennomføringer, propeller og annet i bronse, mens det i virkeligheten er en god sjøvannsbestandig messingkvalitet. I denne tråden har jeg analysert den kjemiske sammensetningen i mange forskjellige materialer, og laget en oppsummering om ulike metaller og egenskaper. Mange tror f.eks. at de har gjennomføringer, hylserør eller propell i bronse, mens den i virkeligheten er i en sjøvannsbestandig messingkvalitet, noe jeg også avslører i den tråden. Personlig har jeg stort sett syrefaste gjennomføringer, og sover godt med det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 7.Desember.2021 Del på Facebook Svart 7.Desember.2021 Jeg ville prioritert nokså høyt å vaske bort dieselrester mm før det setter seg og lager lukt som er vanskelig å bli kvitt. En god varmtvannsvasker og bra såpe gjør underverker slik at du slipper å vasse i grums under hele oppussingen. Antar at det ligger endel fett og diesel rundt i båten.. Kanskje vurdere å ta et 30 mm hull i bunnen som du senere kan tette med en skroggjennomføring med lokk slik at spylevann ol forsvinner ut. Alternativt lensepumpe. Sitér dette innlegget Mons Link to post
hansa82 Svart 7.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2021 mons skrev for 3 timer siden: Jeg ville prioritert nokså høyt å vaske bort dieselrester mm Virker ikke som det har lekket ut noe diesel. Dog endel motorolje, men den har spredd seg mest i akterkabin (høyeste punkt). Så madrassen der er kassert. :p Foressten litt av en jobb å få ut en vanntrekt dobbelmadrass alene. Heldigvis fungerer vinsjene fint enda. 😄 Får lånt meg en høytrykkspyler med varme som kan justeres ned til fornuftig trykk og temp, men vil vente til det ikke er -10grader ute. Dypeste punkt i kjølen er lett tilgjengelig, så lensepumpe blir nok løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 7.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2021 Skal gå løs på motoren nå... Er det en smal sak å løsne dyser for og lett kunne dra rundt motor for hånd? Tenkte det var greit å inspisere sylindre med inspeksjonskamera samtidig også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.