Jump to content

Prosjekttråd - Aphrodite 36 fra havets dyp


hansa82

Recommended Posts

First time caller, long time listener. :seeya:
Starter forsiktig med en liten prosjekt-tråd...

 

Har nylig fått landet en Aphrodite 36 fra 1986 i hagen.

Den har vært 5døgn på ca 7meters dyp etter at en rustfri skroggjennomføring gikk i oppløsning.

Planen er selvsagt å få den på havet igjen.


Har tømt båt for alt av løsøre og puter, samt fått på noe varme. 
Videre plan er å demontere taktrekk, plater og dørk for så å spyle båten skikkelig innvendig med varmt ferskvann, før jeg får på mer varme og luftavfukter. 

Skal spyle alle puter med varmtvannspyler før de henges til tørk, og håper det er nok for å få bort saltvann. 

Motor (Yanmar 4jhe) er fylt med diesel. Skal tappa av denne, få på nytt filter og olje, å prøve og få kjørt oljepumpa manuelt samtidig som motor tørnes for hånd. 

 

Etterhvert blir det utskifting av alt av elektrisk anlegg, nye skroggjennomføringer og ventiler selvsagt! 

 

Kom gjerne med råd & innspill, tips & triks! 

 


 

Tror forresten jeg er den i nabolaget med størst haveseiler... 

 

 

received_315579106671628.jpeg

IMG_20211127_230309.jpg

Screenshot_20211125_232401_com.google.android.apps.photos.jpg

IMG_20211126_091517.jpg

IMG_20211126_181925.jpg

Redigert av hansa82 (see edit history)
Link to post
Ida Marie III skrev 8 minutter siden:

 

Betviler ikke din påstand...men jeg ville trodd syrefast sto i mot det meste...

Selv har jeg messing på alle gjennomføringer...

 

Ikke helt korrekt. Syrefast (AISI 3-serien) er lunefull mot sjøvann og visse syrer. Om gjennomføringen har blitt montert med tettemasse som bruker for eksempel eddiksyre til herding, kan slike tilfeller oppstå. I tillegg kommer at visse produsenter har jukset både med material- og produksjonskvalitet. Selv kjenner jeg til bondede gjennomføringer som så langt har stått i sjøvann i over 20 år. Og fungerer fremdeles. Avsinkingsherdet messing er for så vidt like bra, gitt akseptabel material- og produksjonskvalitet.

Link to post
index skrev for 3 timer siden:

Jeg ville prioritert å få liv i Yanmaren først og fremst. 

Det er nok lurt!

Vurderer ny motor, men uansett greitt å få i gang den som står der. 

 

Luske_Ludvig skrev for 2 timer siden:

Tror det er veldig lurt å få båten hjem i hagen sånn som er gjort her. Da kan man få gjort litt i ukedager også. 

Det var et krav for handel, selv om det ikke var billig. 😄 

Veldig mye enklere å få gjort ting skikkelig når man har en garasje/verksted like ved. 

Samt at jeg er veldig fornøyd med nye utsikten fra frokostbordet. 

Link to post

"Rustfrie" og "syrefaste" ståltyper får stort sett sin korrosjonsbeskyttelse fra høyt krominnhold. Dette virker på den måten at krom reagerer veldig lett med oksygen og danner et hardt, sterkt og tett overflatesjikt av kromoksid. 

 

Der det av ulike årsaker, f.eks. vanskelig tilgang på oksygen, er hindringer for at det beskyttende kromoksidlaget dannes, så trenger oksygen og andre stoffer inn i selve stålmaterialet og ulike former for korrosjon oppstår lenger inn enn overflaten. Sprekker, groper og hulrom kan oppstå og svekke materialet. 

 

AISI 300-serien har alle krom og nikkel som hovedlegeringselementer, og er dermed definert som "rustfrie", men ikke alle har mer enn 2% molybden, som er kriteriet for at de skal kalles "syrefaste". 

 

Korrosjonsmotstand i sjøvann beregnes til en verdi, PREN-nummeret. Materialer med PREN over 40 er regnet som korrosjonsbestandige i sjøvann. Kun noen få typer av SuperDuplex og superlegeringer i nikkel tilhører denne kategorien.

 

AISI 316L, det vanligste "syrefaste" stålet har PREN på ca. 27.

 

Så at "syrefast" tåler "hva som helst" er definitivt feil. 

 

 

Link to post
hansa82 skrev 1 time siden:

Det er nok lurt!

Vurderer ny motor, men uansett greitt å få i gang den som står der. 

 

Motoren er en verdifull del, som kan berges med enkle midler. Uavhengig av om du skal bruke den selv eller selge den videre. Motorer tar ikke skade av å ligge under vann, det er når de kommer opp igjen at skaden skjer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nå er innlegget til @Indy 100 % faktabasert. Andre meninger er mer konspiratorisk-basert. Skal man vurdere sjøvann, inneholder det 8 % fritt oksygen (der vi befinner oss). Oksygengehalten er plenty for å danne oksygenskikt. Nå har jeg analysert en del stål- og metaller opp gjennom årene. Det er forbausende ofte at resultatene viste materialer som avvek fra spec. i negativ grad. Holder vi oss til rustfrie stålkvaliteter, var det avvik både av krom (Cr) og molybden (Mo). Dessuten at feil prossesering hadde trukket austenitt (AISI 3-serien) og SuperDuplex for langt mot ferritt. Dessuten at innholdet av karbon (C) i tilfeller var for høyt. For praktisk båtbruk blir dette utenfor hva de uten eget laboratorium kan håndtere. Men når man ser på alle de propellakslingene, rør, ror, ventiler, gjennomføringer, heljern, etc. av 'rustfrie stål' som funker i årtier uten å gi problemer, er antall katastrofale korrosjonsfeil fragmentariske.

 

Så, er man nervøs for gjennomføringer og ventiler, monter kompositt. Vil man være sikker på at metaller og stål holder, legg opp bonding mot anode. Og anode som passer vannet der båten brukes. Anode av aluminium vil vel klikke best inn for de fleste. Og vær sikker på at eget elektrisk anlegg, enten det er fra batterier eller landstrøm, holder mål. Ikke bruk tettemidler som herder ved hjelp av syrer.

 

Ellers så er jeg enig i at motoren, når den først er ute av vannet, bør få førsteprioritet.

Link to post

Før alle blir for engstelige her: Det aller meste av jern- og kobberbaserte legeringer kan overleve relativt uberørt i direkte kontakt med sjøvann, til og med for mangfoldige tiår og lengre, dersom de er koplet elektrisk ledende til et mindre edelt materiale som da blir et offermateriale hvor så godt som all korrosjon skjer. 

 

Så godt som alle båtene våre har slike løsninger for metallkomponentene, og store skip og andre flytende og faste  innretninger på og i sjøvann lages jo av lavlegert stål som må beskyttes katodisk. 

 

 

Link to post
index skrev for 5 timer siden:

 

Hvilken konspirasjonsteori er det du mener dette linkes opp mot?:confused:

Hva er du mugg for? Jeg regner med at akslingene dine heller ikke er i stål? 

Poenget er at alle materialer har sine styrker og svakheter. Så man må spille på lag med materialene. Det viktigste er beskrevet over. Det ramler ikke av så forferdelig mange kjøler heller, som henger i rustfrie bolter. 

 

Ofte gir materialene forvarsel om at ting er på gang. Som for eksempe, rustfrie ståll:

Begynner det å renne og/eller boble rust, er det ting på gang som omgående bør sjekkes ut.

Begynner det å danne seg 'hvitt pulver' på ståloverflaten, så er det hull/spalter tvers gjennom stålet, og enheten bør byttes.

 

Vedrørende feilen hos trådstarter, kan årsaken være flere:

Elektrisk feil i båten eller vagabonerende strømmer.

Tetningsmasse som inneholder syre for herdeprosessen.

For høyt tiltrekkingsmoment som har trigget spenningskorrosjon.

Feilmaskinering som har dratt austenitt mot ferritt.

Sjøvannslekkasje mellom tetningsmasse og gjengeparti som har satt opp oksgenfattig korrosjon eller spaltkorrosjon.

 

Og så kan jeg sikkert liste opp noen fler muligheter. Stort sett ville det hele vært unngått med bonding koblet til utvendig anode, alltid neddykket i vannet som båten ligger i. 

 

Hadde jeg vært trådstarter, ville jeg nå vært fullstendig forsynt med info om rustfrie stål.

 

Link to post
Jernbåten skrev 7 minutter siden:

Hva er du mugg for?

 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Det var du som dro frem konspirasjonsteoretikere her, så da hadde det vært greit å vite hvilken konspirasjon du sikter til? Men greit nok, jeg kan leve godt med at du ikke liker at andre ytrer sine meninger. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Jernbåten skrev 53 minutter siden:

Hadde jeg vært trådstarter, ville jeg nå vært fullstendig forsynt med info om rustfrie stål.

Blir nok messinggjennomføringer på båten nå. 😄 

Neida, er interessant med info om materiallære. 

 

Ellers er det vel bare for meg å få inn no nye steg i prosjektet, så man kan diskutere det istedet. :) 

Link to post

@Mare Nostrum

Kjetting er rundtjern som blir 'bukket' rundt en mal, endene ført sammen og sveiset. Denne bukkingen må gjøres riktig ved riktig temperatur for at spenningen i materialets ytterbue ikke skal nå grensen for spenningskorrosjon. Denne korrosjonen vil oppstå som radielle sprekker. Videreføringen av disse sprekkene, 'kan' sterkt understreket, vil kunne gi 'crevice corrosion'. Og så videre. Sjekk hver eneste lenke. Sjekk for radielle sprekker og utslag av rust. Finner du mange ledd, dump hele kjettingen. Den samme feilen vil kunne skje om kjettingen over tid blir liggende i fuktig mudder. Da kommer forholdet med oksygenfattig miljø inn. 

 

For meg er rustfri kjetting en mer pyntegreie. Galv. degenererer mer forutsigbart. Men det får forbli min mening. Vi har forskjellige prioriteter og smak.

Link to post
hansa82 skrev for 2 timer siden:

Blir nok messinggjennomføringer på båten nå.

Messing er et godt valg. Mange tror feilaktig at de farter rundt med gjennomføringer, propeller og annet i bronse, mens det i virkeligheten er en god sjøvannsbestandig messingkvalitet. I denne tråden har jeg analysert den kjemiske sammensetningen i mange forskjellige materialer, og laget en oppsummering om ulike metaller og egenskaper. Mange tror f.eks. at de har gjennomføringer, hylserør eller propell i bronse, mens den i virkeligheten er i en sjøvannsbestandig messingkvalitet, noe jeg også avslører i den tråden. 

 

Personlig har jeg stort sett syrefaste gjennomføringer, og sover godt med det. 

Link to post

Jeg ville prioritert nokså høyt å vaske bort dieselrester mm før det setter seg og lager lukt som er vanskelig å bli kvitt.

En god varmtvannsvasker og bra såpe gjør underverker slik at du slipper å vasse i grums under hele oppussingen.

Antar at det ligger endel fett og diesel rundt i båten..

Kanskje vurdere å ta et 30 mm hull i bunnen som du senere kan tette med en skroggjennomføring med lokk slik at spylevann ol forsvinner ut. Alternativt lensepumpe.

 

Mons

Link to post
mons skrev for 3 timer siden:

Jeg ville prioritert nokså høyt å vaske bort dieselrester mm

Virker ikke som det har lekket ut noe diesel. Dog endel motorolje, men den har spredd seg mest i akterkabin (høyeste punkt). Så madrassen der er kassert. :p

Foressten litt av en jobb å få ut en vanntrekt dobbelmadrass alene. 

Heldigvis fungerer vinsjene fint enda. 😄

IMG_20211127_120733.jpg.9a8179ba2461557447e30fa96e712471.jpg

 

Får lånt meg en høytrykkspyler med varme som kan justeres ned til fornuftig trykk og temp, men vil vente til det ikke er -10grader ute. 

 

Dypeste punkt i kjølen er lett tilgjengelig, så lensepumpe blir nok løsningen. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...